چرا گوگل باید فروشگاه‌های خود را تاسیس کند؟‍!

می‌توان گفت که سه ماهه گذشته، اوقات جالبی برای دنیای موبایل بوده است. شاید مهمترین اتفاق این دوران، انفجار گلکسی نوت ۷ بود که تبعات زیادی برای سامسونگ داشت. اما اتفاق جالب دیگر، ورود گوشی‌های پیکسل و پیکسل XL به دنیای موبایل بود. نحوه بازاریابی و فروش این دو پرچمدار نشان از رویکرد محدود گوگل دارد. همکاری با یکی از اپراتورهای بزرگ آمریکا حرکت زیرکانه‌ای بود، اما محصولات نکسوس هیچگاه پرفروش نبودند، چون کاربران دوست ندارند محصولی بخرند که قبلا نام و نشانی از آن وجود نداشته است. اگر پیکسل و پیکسل XL را اولین ورود جدی به دنیای اسمارت‌‌فون بدانیم، می‌توان گفت که وقت آن رسیده، گوگل فروشگاه‌های خود را راه‌اندازی کند.

شاید وقتی سخن از فروشگاه می‌شود، همه اپل را به یاد بیاورند. اپل هنر فروش در فروشگاه‌های فیزیکی را تکامل داد و با اینکه می‌توان آیفون را از فروشگاه‌هایی همچون Best Buy نیز خریداری کرد، اما بیشتر کاربران آیفون خود را از فروشگاه‌های اپل می‌خرند. اولین فروشگاه اپل در اواخر سال ۲۰۰۱ راه‌اندازی شد و البته اپل در آن زمان شرکت کاملا متفاوتی بود. اپل در آن زمان بر روی فروش محصولات خود متمرکز شد. پس از دهه بدی که اپل داشت، آیپاد و آی‌مک جان تازه‌ای به این شرکت بخشیدند. البته فروش محصولات زیاد اهمیتی نداشت، چیزی که اپل می‌خواست نشان دهد این بود که به مشتریان و پشتیبانی اهمیت می‌دهد و فروش در فروشگاه‌ها نیز بخشی از خدمات به مشتریان بود. گرچه گوگل تا حد اپل یک کمپانی مشتری محور نیست، اما به آن سمت حرکت می‌کند. بسیاری از محصولاتی که گوگل عرضه کرده، مانند جیمیل، یوتیوب و …، رویکردی مشتری محور دارند. گوگل کم‌کم به سمت سخت‌افزار نیز حرکت می‌کند و بیشتر از آنچه که بسیاری فکر می‌کنند، سخت‌افزار می‌فروشد. با گوشی‌های پیکسل و اسپیکر هوم، گوگل بطور جدی به طراحی سخت افزار دست زده است.

pixel_xl_family-us_only-large_transleujvojqnv613e1nxllmsr8rgdgy5hoep1x6lxqbco8

برای رسیدن به چنین هدفی، داشتن فروشگاه‌های زنجیره‌ای ضروری بنظر می‌رسد. تاسیس هزاران فروشگاه در سراسر دنیای کار چندان آسانی نیست، ولی هر کس باید از جایی شروع کند و وقت آن است که گوگل اولین فروشگاه خود را راه‌اندازی کند. شاید بسیاری فکر کنند که گوگل محصولات زیادی برای فروش ندارد، اما می‌توان از گوشی‌های پیکسل، کروم‌بوک‌ها، تبلت‌های اندرویدی و گوگل هوم نام برد. گوگل سرویس‌ها و نرم افزارهای زیادی دارد که می‌تواند در این فروشگاه‌ها، کاربران را با آنها آشنا کند و حتی اگر کاربرانی که از این فروشگاه‌ها می‌روند، چیزی نخرند، باز هم تجربه گوگل را خواهند داشت.

گوگل نامی نیست که بسیاری انتظار داشته باشند بر سر در فروشگاه‌ها ببینند، اما اپل در سال ۲۰۰۰ نیز چنین وضعیتی داشت. اپل در آن زمان شرکتی بود که کامپیوتر و MP3 Player می‌فروخت. اپل استور به همراه محصولاتی همچون آیفون و مک‌بوک، اپل را به یک کمپانی مشهور تبدیل کرد. هیچکس اپل را یک کمپانی کامپیوتری نمی‌داند و اشتباه است اگر گوگل را فقط یک شرکت اینترنتی بدانیم. مایکروسافت نیز این رویکرد را تست کرده و اکنون ۱۱۴ فروشگاه در سراسر آمریکای شمالی دارد. مایکروسافت در چند سال گذشته، محصولاتی با برند سرفیس روانه بازار کرده و اخیرا نیز سرفیس استودیو را معرفی کرد. مایکروسافت همچنین کنسول بازی ایکس‌باکس را دارد و در آینده نیز ممکن است سخت‌افزارهای دیگری را روانه بازار کند. همه این سخت‌افزارها نیاز به یک چیز دارند و آن پشتیبانی است، چیزی که هم مایکروسافت و هم اپل به آن اهمیت می‌دهند.

گوگل سعی دارد که گوشی‌های پیکسل را هم به مشتریان جدید و هم به مشتریان سابق نکسوس بفروشد. گروه دوم نیاز به کار چندانی ندارد، چون کسی که گوشی نکسوس خریداری کند، قطعا به گوگل پیکسل نیز فکر می‌کند. اما فروش به مشتریان جدید چندان آسان نیست. گرچه برنامه‌هایی همچون پس‌دادن گوشی قدیمی و دریافت گوشی جدید، ممکن است مفید باشد،‌ اما همه اینکارها باید آنلاین انجام شود که هنوز برای بسیاری دشوار است. توضیح دادن مشکل به کسی که پشت تلفن است و یا چت کردن، در بسیاری از موارد ناامیدکننده و خسته‌کننده است. حتی بسیاری عنوان کرده‌اند که تنها به این دلیل آیفون را رها نمی‌کنند، چون اگر مشکلی پیش بیاید، به راحتی به اپل استور دسترسی دارند. شاید یک ساعت یا بیشتر رانندگی کردن برای بسیاری دشوار باشد، اما بسیاری افراد دوست دارند که این کار را انجام دهند تا به پشتیبانی عالی و خدمات مناسب دسترسی داشته باشند.

شاید برخی این ایده را مطرح کنند که این کارها هنوز برای گوگل زود است، اما در دنیای تکنولوژی که ناگهان خیلی زود دیر می‌شود، تعلل چندان جایز نیست. دوربین دوگانه که تا یکسال پیش تقریبا فانتزی بنظر می‌رسید، اکنون حتی در گوشی‌های میان‌رده نیز دیده می‌شود. فروشگاه‌های موقتی که گوگل در شهر نیویورک دارد، بد نیست، اما بزودی از یاد خواهند رفت. این نوع فروشگاه‌ها بیشتر برای مشتریان فعلی مناسب هستند تا مشتریان جدید. البته گوگل در فروشگاه‌های Best Buy نیز فروش دارد و مشتریان می‌توانند نگاهی به محصولات گوگل داشته باشند، اما باید حتما مشتریان اپراتور ورایزون باشند تا بتوانند گوشی‌های پیکسل را بخرند و با دست پر از مغازه خارج شوند. گوگل باید نسخه آنلاک شده را نیز بفروش برساند.

مطمئنا گوگل اول راه است اما اگر می‌خواهد موفق باشد، باید برگی از کتاب اپل و مایکروسافت قرض بگیرد و با همان قوانینی بازی کند که دیگران بازی می‌کنند. شاید بنابر گفته انیشتین، روزی حتی از آنها نیز بهتر بازی کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH