جستجوی صوتی باعث به وجود آمدن آسیب پذیری در قلب کسب و کار گوگل شده است!

در عصر حاضر، دنیا از کامپیوترهای دسکتاپ به سوی گوشی‌های هوشمند کوچ کرده است، اما یک چیز همچنان باقی است: صفحه نمایش در هر دو دستگاه وجود دارد. گرچه ابعاد صفحه نمایش تغییر کرده اما این قسمت به عنوان اصلی‌ترین بخش برای تعامل با رایانه‌ها باقی مانده است. این موضوع برای گوگل اهمیت بسیاری دارد، زیرا هسته اصلی کسب و کار این شرکت یعنی تبلیغات آنلاین همچنان برقرار است و سودآور.

shutterstock_312419954_Google_search

اما گوگل ممکن است با تغییر جدیدی روبرو شود، همان استفاده از هوش مصنوعی دستیارهای مجازی شخصی که ما با استفاده از صدای‌مان با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنیم و صفحه نمایش نقش بسیار کمرنگ‌تری را در این تعامل دارد. مشکل دستیارهای صوتی این است که صفحه نمایشی برای نمایش تبلیغات از طریق آن وجود ندارد و حالا تحلیل‌گران این موضوع را متوجه شده‌اند؛ در آخرین مراسم اعلام درآمدهای آلفابت (شرکت مادر گوگل) که برگزار شد، از مدیر عامل گوگل، ساندار پیچای، پرسیده شد که آیا جستجوهای صوتی می‌توانند درآمدزایی این شرکت به وسیله تبلیغات را دچار مشکل کنند؟ پیچای به این سوال پاسخ مشخصی نداد، با این حال به سرمایه گذاران اطمینان داد که این موضوع باعث گسترش تجارت گوگل می‌شود.

دستیارهای شخصی مجازی که در واقع مینی کامپیوترهای فعال با صدا هستند، روز به روز هوشمندتر و قابل دسترس‌تر می‌شوند. یکی از سخنگویان گوگل در گفتگو با بیزنس اینسایدر گفت که جستجوهای صوتی به وسیله موبایل در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ تا سه برابر افزایش یافته‌اند.

دستیارهای الکسا شرکت آمازون، سیری شرکت اپل، کورتانای شرکت مایکروسافت و گوگل Assistant در حال تبدیل شدن به هوشمندترین یاری‌گران دیجیتالی در رقابت بین دستیارهای شخصی مجازی هستند.

google-home-Google-IO-2016-3-712x400 google-home

سخت افزارهای دربردارنده این فناوری هم در حال توسعه هستند، آمازون و گوگل با عرضه اسپیکرهای مینی وای‌فای خود که آمازون اکو و گوگل هوم نام دارند در حال آوردن آیین دستیارهای صوتی به زندگی شخصی ما هستند. شما می‌توانید از این اسپیکرها بخواهید برای‌تان موسیقی پخش کنند، دستورهای آشپزی را جستجو کنند و یا رستوران‌های نزدیک را پیدا کنند و… .

Amazon-Echo amazon-echo

از عوارض جانبی استفاده از این دستگاه‌ها حتی در کوتاه مدت این است که کسب و کار فعلی شرکت‌هایی مانند گوگل برای کسب درآمد از تبلیغات با کاهش و تغییر روبرو می‌شود. البته می‌توان پیشنهادهایی را از سوی اسپانسرها در پاسخ‌های ارایه شده از سوی دستیارهای صوتی هوشمند قرار داد، اما هیچ وقت نمی‌توانند به آن میزان که صفحه نتایج جستجوها در گوگل تبلیغات نمایش می‌داد، این کار را انجام دهند. این همان تاثیر منفی است که تحلیل‌گران تمایل دارند تا راجع به آن بیشتر بدانند.

برین نواک، تحلیل‌گر اینترنتی مورگان استنلی، در مصاحبه با پیچای از او پرسید که ممکن است کمپانی گوگل به این نیاز داشته باشد که “همان‌طور که از جستجوهای دسکتاپ یا موبایلی کسب درآمد می‌کرد، از جستجوی صوتی هم درآمدزایی کند.”

پیچای بدون این که مستقیما به سوال جواب بدهد، این طور پاسخ داد: از سخنان گنگ پیچای این طور برمی‌آید که او می‌خواهد دیگران را مجاب به پذیرش این موضوع کند که هنوز برای نگران شدن درباره این موضوع زود است و باید در سال‌های آینده به طور جدی به حل آن فکر کرد.

پیتر استیبلر، یکی از تحلیل‌گران ارشد Wells Fargo، از پیچای پرسید که آیا جستجوهای صوتی باعث کاهش بیشتر فعالیت‌های تجاری و تبلیغاتی می‌شوند؟

پیچای پاسخ داد که به جای تغییر جستجوگر از دسکتاپ و موبایل، جستجوی صوتی راهی اضافی برای تعامل مردم با گوگل ایجاد می‌کند. او گفت:

حاصل جمع همه این‌ها این است که باعث گسترش نمودار می‌شود

 google-ceo-sundar-pichai039s-quora-account-hacked-cnet

پس می‌توان این طور هم استنباط کرد که او فعلا به جستجوی صوتی به عنوان دشمنی برای بیزنس تبلیغاتی گوگل نگاه نمی‌کند و از آن به عنوان عاملی برای رشد نمودار تعامل مردم با گوگل یاد می‌کند. در حالی که ممکن است نظر پیچای درست باشد، اما تاریخ هم ثابت کرده که رسانه‌های تجاری ممکن است گاهی با ورود فناوری‌های جدید آسیب پذیر شوند.

به عنوان مثال صنعت روزنامه نگاری با ورود و فراگیری اینترنت، تسلیم فناوری جدید شد؛ بسیاری از روزنامه‌ها دیگر منتشر نشدند و سازمان‌ها و رسانه‌های خبری روی صفحات دیجیتالی جایگزین کسب و کاری شدند که روزگاری اصل آن بر پایه کاغذ بود. همین‌طور تلویزیون که با ورود اینترنت و سرویس‌های تماشای آنلاین ویدیو از فراگیرترین رسانه به جایگاه دوم منتقل شد.

با این دیدگاه می‌توان گفت که جستجوهای مبتنی بر صفحه نمایش و کیبورد هم میراث رسانه اینترنتی هستند که ممکن است با ورود جستجوی صوتی و فراگیر شدن استفاده از دستیارهای صوتی، جایگاه‌شان متزلزل شود. این دقیقا همان چیزی است که فناوری‌ها و استارت‌آپ‌های جدید به دنبال رسیدن به آن هستند تا بتوانند با گذشتن از سد بزرگ‌ترین شرکت‌های این حوزه به منافع بیشتری برسند.

البته گوگل سابقه درخشانی در حل مشکلات پیچیده و همچنین کسب درآمد از محصولات جدید دارد. جهار سال پیش، آن‌ها نگران این بودند که مهاجرت از جستجوی دسکتاپی به جستجوی موبایلی ممکن است باعث لرزش کسب و کارشان شود. در سال ۲۰۱۲، در واقع گوگل به نوعی هشدار داد که موبایل‌ها باعث آسیب به رشد سود این شرکت می‌شوند. از آن زمان، گوگل با قدرت به فعالیت ادامه داد و در حال حاضر پربازدیدترین و برترین موتور جستجو بر روی همه گجت‌های موبایل اعم از گوشی و تبلت است.

بنابراین، شکی نیست که گوگل به فکر حل این مشکل هم هست و در حال توسعه و برنامه ریزی رو‌ش‌هایی برای مقابله با ضررهای احتمالی خواهد بود. اما تا زمانی که این برنامه‌ها مشخص نشده‌اند، این سه پرسش همچنان ذهن ما را به خود مشغول می‌کند:

  • جستجوی صوتی تا چه حد می‌تواند سهمی از جستجوهای اینترنتی را تصاحب کند؟!
  • این سهم به اندازه کافی بزرگ و زیاد خواهد بود تا بتواند باعث کاهش چشمگیر جستجوهای موبایلی و دسکتاپی مبتنی بر صفحه نمایش و کیبورد شود؟!
  • درآمدزایی از طریق جستجوهای صوتی آسان خواهد بود یا خیر؟!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH