ویرگول: نبرد کپی‌کاران!

virgool

شاید تعداد سازندگان تلفن همراه در چند سال اخیر آن‌قدر زیاد شده باشد که به جرات بتوان اعلام کرد که هر هفته چند مدل جدید از این همراه‌های دوست داشتنی معرفی می‌شود. اگر به این موضوع اعتقاد دارید که خلاقیت بشر پایان ناپذیر است، بد نیست نگاهی به اطراف خود داشته باشید، شاید به پایان این راه بی‌پایان نزدیک شده باشیم! تعداد زیاد پرونده‌های نقض کپی‌رایت به خوبی می‌تواند صحه‌ای بر جمله قبل باشد. دنیای تکنولوژی نیز از روزهای ابتدایی خود فاصله زیادی گرفته و از سرعت پیشرفت آن تا حدی کاسته شده است؛ از این رو معدود تولیدکنندگانی هستند که به معنای واقعی این صنعت را به سمت جلو حرکت می‌دهند و اکثر شرکت‌ها تنها در موازات این راه قدم برمی‌دارند، در صنعت تلفن همراه نیز همین منوال وجود دارد، در ادامه قرار است نگاهی بر کپی‌کاران بزرگ این صنعت بیندازیم!

اپل متهم ردیف اول!

یک قانون نانوشته می‌گوید تا زمانی که شاکی وجود نداشته باشد، متهمی هم وجود نخواهد داشت! در واقع اگر به عملکرد اپل در چند سال اخیر نگاهی بیندازیم، به خوبی متوجه می‌شویم این کمپانی تا چه مقدار به مبحث کپی ممنوع اعتقاد دارد! خوشبختانه این حساسیت در سال‌های اخیر و با افزایش شمار متقلبان کاهش یافته است. در گذشته‌ای نه چندان دور، اپل برای شبیه بودن حس و حال طراحی محصولات سامسونگ به آی‌پد و آی‌فون، از این کمپانی شکایت کرد! البته خود اپل نیز سرشار از ایده‌های ناب نیست و در دو محصول اخیرش نشان داده که توجه بیش تری را به ساخته‌های دیگران دارد اما از آن‌جا که این کمپانی استفاده از ایده را بهتر از سایرین یاد گرفته است، متهم به کپی‌کاری نمی‌شود. امری که به خوبی در ویژگی‌هایی هم‌چون تاچ سه‌بعدی و دوربین دوگانه شاهد آن بوده‌ایم، کپی‌هایی بهتر از اصل!

اپل سال‌هاست که با طرح شکایت علیه سازندگان مختلف خود را درگیر پرونده‌های حقوقی کرده است، البته این موضوع منحصر به اپل نبوده و مشاهده شده که حتی برخی چینی‌ها که به کپی‌کار بودن شهره هستند نیز علیه یکدیگر طرح دعوی کرده‌اند. نمی‌خواهم بگویم این موضوع اشتباه است اما اگر قرار است چیزی را برای به پیش‌بردن این صنعت ارایه کنیم، نباید تا این اندازه درگیر واکنش دیگران و کپی‌های احتمالی‌اش باشیم، زیرا دوره حبس ایده‌ها مدت‌هاست که تمام شده است!

من سامسونگم، کپی کار مهربان!

از اولین محصول معرفی شده توسط سامسونگ به نام گلکسی S تاکنون، این کمپانی متهم به کپی کار بودن شده است. البته اگر نگاهی دقیق به عملکرد و تولیدات این کمپانی داشته باشیم، در می‌یابیم که این تهمت، کاملا بی‌جا نبوده است. سامسونگ را نمی‌توان یک کمپانی نوآور دانست، اما می‌توان یک سازنده مهربان و کاربر دوست خطاب کرد!

سامسونگ در طی این سال‌ها با آوردن ویژگی‌های آی‌فون و یا دیگر محصولات به تولیدات خود، اگرچه دچار دردسرهای زیادی شده است اما سعی داشته یک تجربه ناب را برای کاربرانش به ارمغان آورد. ال‌جی نیز به عنوان هم‌وطن و یک رقیب جدی برای سامسونگ سال‌هاست نوآوری‌های بی مقصد را وارد محصولاتش می‌کند. ال‌جی در هر پرچم‌دار سعی می‌کند یک ویژگی تازه را بیفزاید که کم‌تر آن را دیده‌ایم، اما در نسل‌های بعدی در کمال ناباوری شاهد حذف آن قابلیت‌ها هستیم! بدون شک سامسونگ مسیر درست‌تری را در پیش گرفته و با انتخاب قابلیت‌های امتحان پس داده، احترام متقابلی را به کاربرانش هدیه می‌دهد، شاید به همین علت باشد که سامسونگ بسیار محبوب‌تر از ال‌جی است! گذشته از آن موفقیت سیستم عامل اندروید که بذر خلقتش بر مبنای کپی گذاشته شده است مدیون سامسونگ، کپی‌کار مهربان است و شاید اگر کپی‌های موفق سامسونگ وجود نداشتند، هیچ‌گاه اندروید موفق نبود!

دوران عجیب!

ظهور برندهای متنوع تولید کننده تلفن همراه در کشور دوست و نسبتا همسایه‌مان چین، موجب شده که دنیا جای عجیبی باشد! در واقع اگر نگاهی به مدل‌های معرفی شده در یکی دو سال اخیر از جانب این کمپانی‌ها بیندازیم؛ در می‌یابیم اوضاع واقعا پیچیده شده است. محصولات کمپانی‌های گم‌نام چینی یک کپی ناقص از محصولات کمپانی‌های باز هم گم‌نام چینی است که آن‌ها هم از یک کمپانی معروف چینی و یا غیر چینی کپی شده است. به عنوان مثال محصولات میزو در ماه‌های اخیر به طور علنی کپی شده از مدل‌های محبوب بازار هستند، این موضوع برای دیگر کمپانی‌ها از جمله اوپو و تا حدودی شیائومی هم صدق می‌کند و نقض کپی‌رایت در تولیدات چینی به وفور یافت می‌شوند.

بدون شک ادامه یافتن این وضعیت می‌تواند یک گمراهی را برای کمپانی‌های چینی به همراه داشته باشد، در واقع این سیاست نشان می‌دهد که برخی کمپانی‌های چینی، کوچک‌ترین اهمیتی به موضوع نوآوری نمی‌دهند و مهم‌ترین هدفشان کسب سود بیش‌تر به هر نحو ممکن است. این درحالی است که کمپانی‌های مطرح این حوزه هرساله بودجه زیادی را صرف بخش تحقیق و توسعه می‌کنند. استفاده صرف از طراحی‌ها و ایده‌های دیگران می‌تواند مصداق بارز توهین به مشتری باشد و دیر یا زود کاربران درمی‌یابند که باید اهمیت بیش‌تری به نوآوری‌ها بدهند و آن‌جاست که باید با همه کپی‌کارهای گرامی خداحافظ کنیم.

جمع‌بندی

کپی کاری اگرچه در ذات ناپسند و غیر حرفه‌ای محسوب می‌شود اما اگر به جا و منطقی از آن استفاده شود، می‌تواند زمینه ساز پیشرفت باشد. در واقع یک کمپانی موفق، کمپانی است که علاوه بر قرض گرفتن ویژگی‌های خوب به کار رفته توسط دیگران، خود نیز در این صنعت صاحب ایده باشد. امری که تاکنون سامسونگ و اپل به خوبی آن را رعایت کرده‌اند و هواوی نیز با اقدامات اخیر خود نشان داده است که راه درست را تشخیص داده و در حال پیمایش آن برای رسیدن به قله موفقیت است.

نوبت شماست

نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا با این موضوع که اشتراک‌گذاری ایده‌ها می‌تواند منجر به تولید محصولاتی بهتر و پیشرفته شود، موافق هستید؟ این شما و این بخش نظرات!

3 در مورد “ویرگول: نبرد کپی‌کاران!”

  1. متن مقاله معلوم نیست چه هدفی دارد!
    به طور کلی با دیدگاه هواوی و … موافقم. الان شما با ۶۰۰ تومن میتونین یک گوشی هواوی بگیرین که بنچ مارک آنتوتو ۵۰۰۰۰ داره و سنسور انگشت هم داره و در حد یک پرچمدار ۲۰۱۵ کارایی بهتون میده!
    نموهه اش Honor 5X , Honor 5C

  2. اون بالا نوشته بودین سامسونگ را نمی توان یک کمپانی نوآور دانست.این موضوع کاملا نادرسته سامسونگ از اپل تو بعضی جاها مثله جای هدفون ک اومده پایین کپی کرده درست ولی اینو بدونین کل هزینه های سامسونگ برای تحقیق و فناوری از دوبرابر مجموع هزینه های اپل و گوگل بیشتره این سامسونگ بود که خیلی نوآوری هارو ب وجود اورد ک یواش یواش تازه کمپانی ها میخان استفاده کنن مثله صفحه نمایش خمیده، قلم S Pen و گوشی با صفحه نمایش بزرگ و خیلی چیزای دیگه

    1. امید بکتاش

      سلام دوست عزیز در واقع منظور نوآور بودن صرف هستو در انتهای مقاله هم اشاره شده که سامسونگ و اپل علاوه بر قرض گرفتن ویژگی‌های خوب دارای نوآوری هم هستند. البته صفحه نمایش خیلی بزرگ رو بیشتر میتونیم یک ریسک محسوب کنیم تا نوآوری. با تشکر از شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH