فروش گوشی‌های چینی به پایین‌ترین سطح خود از سال 2013 رسید!

چین بزرگ‌ترین بازار جهانی گوشی‌های هوشمند است و تصادفی نیست که اکثریت تولیدکنندگان برتر اسمارت‌فون در سطح جهانی را کمپانی‌های چینی تشکیل می‌دهند. بازار اسمارت‌فون‌های چینی دارای ظرفیت‌های بالقوه زیادی است؛ اما این موضوع بدان معنا نیست که چنین بازاری اشباع نمی‌شود. در واقع با توجه به نرخ عرضه مدل‌های جدید به بازار توسط تولیدکنندگان، تحلیلگران از مدت‌ها پیش هشدار داده بودند که بازار این کشور به زودی به نقطه اشباع خود خواهد رسید. اکنون بحران رشد بلند مدت احتمالا از راه رسیده است. گزارش تحقیقاتی موسسه Canalys نشان‌دهنده کاهش میزان فروش 21 تولیدکننده چینی صنعت تلفن‌همراه بوده و این رقم در 3 ماهه نخست سال 2018 نسبت به سال گذشته 21 درصد کاهش یافته است.

همچنین گزارش بیان می‌کند که در 3 ماهه نخست امسال، تعداد کل گوشی‌های تلفن‌همراه فروخته شده در چین به کمتر از 100 میلیون دستگاه رسیده است و از سال 2013 به بعد، بازار برای نخستین بار چنین رکودی را تجربه می‌کند. از میان 10 فروشنده برتر گوشی تلفن‌همراه در چین، 8 عدد از آن‌ها شاهد کاهش فروش سالانه محصولات خود بودند و فروش کمپانی‌های جیونی، میزو و سامسونگ نیز در مقایسه با 3 ماهه نخست سال 2017 به کمتر از 50 درصد رسیده است. تنها 2 شرکت شیائومی و ویوو موفق به افزایش میزان فروش سالانه تولیدات خود شدند.

در صورتی‌که از طرفداران شیائومی هستید، احتمالا برایتان جالب خواهد بود که بدانید با وجود رکود شدید در بازار، این شرکت موفق شد عملکرد مثبتی از خود برجای بگذارد. شیائومی با رشد 37 درصدی فروش نسبت به سال گذشته توانست 12 میلیون گوشی را به فروش برساند. این میزان از رشد برای صعود شیائومی به رتبه چهارم فروش و رقابت این برند با اپل کافی بود. با این‌حال درآمد شیائومی چنین پدیده‌ای را تداعی نمی‌کند؛ چرا که فروش این کمپانی به شدت متکی بر مدل‌های ردمی است که سودآوری چندانی ندارند. براساس گزارش موسسه کانالیز، هواوی همچنان به پیشتازی خود در بازار ادامه داده و زوج کمپانی اوپو و ویوو نیز با فاصله‌ای نزدیک در تعقیب هواوی هستند.

جالب این‌که 4 عرضه‌کننده برتر اسمارت‌فون‌های چینی با سهم 73 درصدی بخش عمده‌ای از فروش کلی را به خود اختصاص داده‌اند و به عقیده موسسه کانالیز این موضوع به ضرر مصرف‌کنندگان و علاقه‌مندان به گوشی‌های هوشمند در چین است. این وضعیت می‌تواند برندهای نوآورانه‌ای نظیر میزو، Smartisan ،360 Mobiles ،Red Pepper و … را از جریان بازار خارج نماید.

اگرچه افت میزان فروش به معنای پایان همه چیز نیست؛ اما این مسئله می‌تواند از شمار اندک گوشی‌های عرضه شده توسط برندهای مختلف طی 3 ماهه نخست سال جاری ناشی شده باشد. با ارایه دستگاه‌هایی شامل مدل‌های پرچم‌دار در 3 ماهه دوم سال 2018، افزایش میزان فروش اسمارت‌فون‌های چینی امری قابل پیش‌بینی خواهد بود.

2 در مورد “فروش گوشی‌های چینی به پایین‌ترین سطح خود از سال 2013 رسید!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH