اولین دُم پردار دایناسورها کشف شد!

یک دُم ۹۹ میلیون ساله دایناسور که شامل استخوان‌ها، بافت نرم و پر که در کهربا محافظت شده است، توسط محققان چینی پیدا شد. این اولین بار است که محققان می‌توانند یک دم به خوبی محافظت شده را به یک دایناسور نسبت دهند و به این ترتیب راه برای درک بهتر تکامل و ساختار بدنی دایناسورها بهتر باز می‌شود.

رهبری این تحقیق را دیرینه‌شناس، لیدا شینگ بر عهده داشته و تحقیق توسط دانشگاه علوم زمین چین انجام شده است. نمونه یافت شده DIP-V-15103 نامیده  می‌شود و اسم غیر رسمی «حوا» دارد. با استفاده از ساختار دم می‌توان حدس زد که دم متعلق به گونه‌ای از دایناسورهای کرتاسه با نام کولراسار بوده که خود زیرگروهی از تراپادها هستند. ساختار دم بگونه‌ای است که احتمال تعلق آن را به یک پرنده ماقبل تاریخ منتفی می‌کند. ساختار باز و منعطف دم نشان می‌دهد که دم بیشتر جنبه زیباشناختی داشته و برای پرواز نبوده است.

این کهربا از دره کاچین در شمال میانمار بدست آمده و این دره احتمالا شامل بیشترین گونه‌های جانوری و گیاهی عهد کرتاسه است. شینگ و همکارانش البته برای بدست آوردن این کهربا، حفاری نکردند، بلکه آن را از بازار کهربای میانمار خریداری کردند. کهربا در میانمار به عنوان جواهرآلات مصرف می‌شود.

۰۶_dinosaur_tail-adapt-590-1

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH