دیدگاه: کتاب کاغذی یا کتاب الکترونیکی؛ کدام بهتر است؟!

ابزارهای هوشمند روز به روز نقش بیشتری در زندگی انسان امروزی بر عهده می‌گیرند و ابزارهای سنتی انجام کارهای رایج را به حاشیه می‌رانند. هزاران سال است که مطالعه با خواندن کتاب‌هایی از جنس کاغذ و جوهر معنا پیدا می‌کند؛ اما در سالیان اخیر با رواج گجت‌هایی مانند تبلت، تلفن هوشمند و کتاب‌خوان‌ به همراه محتوای الکترونیکی با فرمت‌هایی از قبیل pdf و ePUB و اپلیکیشن‌های متنوع کتاب‌خوان، مطالعه شکل جدیدی به خود گرفته است؛ با این حال هنوز هم کتاب‌های کاغذی از جایگاه خوبی برخوردارند و نمی‌توان گفت کتاب الکترونیکی تهدیدی جدی برای شکل سنتی مطالعه به حساب می‌آید؛ از سوی دیگر هر کدام از این کتاب‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند. در ادامه مطلب با ما باشید تا مزایا و معایب کتاب‌های الکترونیکی را نسبت به کتاب‌های کاغذی مرور کنیم.

چرا کتاب کاغذی؟

حس خوب!

در یک بعد‌ازظهر زمستانی برای اهالی کتاب هیچ‌ وسیله‌ای نمی‌تواند جایگزین یک کتاب خوب شود؛ یک صندلی راحت، یک کتاب خوب و یک فنجان چای یا قهوه! برای یک فرد اهل مطالعه حتی بوی کتاب و کاغذ حس آرامش به همراه دارد، احساسی که یک کتاب الکترونیکی هرگز نمی‌تواند منتقل کند. حتی عموم مردم و کسانی که فقط کتاب‌های درسی را می‌خوانند تمایل بیشتری به استفاده از کتاب کاغذی دارند.

یادگیری بهتر

یک تحقیق نشان داده است که با خواندن کتاب‌های الکترونیکی میزان یادگیری کاهش می‌یابد، در این پژوهش از یک گروه ۲۵ نفری خواسته شد که یک کتاب ۲۸ صفحه‌ای را در کتاب‌خوان Kindle بخوانند و یک گروه ۲۵ نفری دیگر هم همان کتاب را از روی کتاب کاغذی مطالعه کردند؛ سپس از آنها خواسته شد که ۱۴رویداد از داستان را به ترتیب زمان وقوع بیان نمایند؛ در این بررسی عملکرد خوانندگان کتاب‌های کاغذی بسیار بهتر بود. یک بررسی دیگر هم در دانشگاه Stavanger نروژ بر روی گروهی از دانشجویان انجام گرفت و نشان داد که مطالعه از روی کاغذ یادگیری بهتری به دنبال دارد.

خستگی و آسیب جسمی کمتر

نگاه کردن به یک صفحه نمایش به مدت طولانی، عوارضی مانند خستگی و آسیب چشم، خستگی ذهنی و اختلالات خواب را به همراه دارد در حالی که مطالعه از روی کاغذ هیچکدام از مشکلات گفته شده را در پی ندارد، البته خستگی فیزیکی در نتیجه حالت نشستن هم ممکن است از عوارض مطالعه به مدت طولانی به شمار بیاید که ارتباطی با الکترونیکی یا کاغذی بودن کتاب ندارد! عوارض نگاه کردن طولانی مدت به صفحات نمایش در کودکان شدت و اهمیت بیشتری دارد.

 سادگی و همیشگی بودن

خواندن یک کتاب کاغذی نیاز به هیچ وسیله‌ای به جز خود کتاب ندارد؛ همچنین تمامی افراد به سادگی می‌توانند از آن استفاده کنند بدون آن که نگران تمام شدن شارژ باشند!

 حقوق نویسنده و ناشر

معمولا حقوق پدید آورندگان در کتاب‌های چاپی حفظ می‌شود و سود مالی حاصل از انتشار آنها به جز در موارد معدود، به نویسنده و ناشر بر می‌گردد در حالی که با فقدان قوانین کپی‌رایت یا اجرای ناقص آنها کتاب‌های الکترونیکی به راحتی کپی می‌شوند بدون آنکه نویسنده یا ناشر اطلاعی داشته باشد؛ البته استفاده از اپلیکیشن‌های کتاب‌خوان اندروید که اخیرا در کشور ما رایج شده‌اند و خرید کتاب الکترونیک از طریق آنها می‌تواند تا حدود زیادی باعث حفظ حقوق پدید آورندگان شود.

چرا کتاب الکترونیکی؟

نجات درختان

همان طور که می‌دانید کاغذ از درختان به دست می‌آید و انتشار محتوای الکترونیکی به جای چاپ آنها می‌تواند موجب صرفه‌جویی در مصرف کاغذ، جلوگیری از قطع بیشتر درختان و آسیب کمتر به محیط زیست شود. شاید در نگاه اول این موضوع کم‌اهمیت به نظر برسد اما یقینا در ابعاد و حجم گسترده چاپ کتاب‌ها و بخصوص روزنامه‌های پرتیراژ مصرف کاغذ بسیار زیاد خواهد بود.

قیمت کمتر

قیمت کتاب‌های الکترونیکی را در اپلیکیش‌های کتاب‌خوان بررسی کنید، این کتاب‌ها به دلیل حذف هزینه‌های کاغذ و چاپ قیمت پایین‌تری از کتاب‌های کاغذی دارند و بنابراین تعداد بیشتری از مردم می‌توانند از آنها استفاده کنند؛ همچنین بسیاری از کتاب‌های الکترونیکی به صورت رایگان منتشر می‌شوند (به صورت قانونی)، در حالی که این موضوع در مورد کتاب‌های چاپی امکان ندارد.

استفاده آسان

کتاب الکترونیک حجم و وزن فیزیکی ندارد، هزاران و حتی میلیون‌ها صفحه کتاب می‌توانند در یک دستگاه موبایل یا تبلت به صورت همیشگی به همراه ما باشند؛ حال آن که در بسیاری از موارد حتی نمی‌توانیم یک کتاب کوچک را به همراه داشته باشیم. همچنین استفاده از این نوع کتاب‌ها با توجه به امکانات متنوع اپلیکیشن‌های کتاب خوان بسیار آسان است. نشانه‌گذاری، حفظ کتاب در صفحه خوانده شده، امکان جستجوی کلمات و عناوین و…. از مزایایی هستند که در کتاب چاپی وجود ندارند.

آپدیت آسان

کتاب‌های الکترونیکی به آسانی آپدیت می‌شوند و نسخه‌های جدید آنها در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و معمولا این کار هزینه‌ای هم ندارد درحالی که داشتن نسخه‌های جدید از یک کتاب مستلزم صرف هزینه و خرید دوباره آن است.

با توجه به آنچه گفتیم کتاب‌های کاغذی و الکترونیکی مزایا و معایب خود را دارند و نمی‌توان هیچکدام را بهتر دانست؛ شاید برتری هر کدام بستگی به شرایط زمانی و مکانی مطالعه و سلیقه فردی داشته باشد.

19 در مورد “دیدگاه: کتاب کاغذی یا کتاب الکترونیکی؛ کدام بهتر است؟!”

  1. سلام من کنکوری هستم و میخوام یکی از کتابام مثل شیمی پی دی اف باشه و از روی پی دی اف تست بزنم.. چون هزینه ها خیلی بالاست و فقط یه کتاب من یک میلیون پولش میشه…. البته کاغذ و قلم همیشه باید جلوم باشه چون برای حل مسله باید بنویسم تا جواب تست رو پیدا کنم.. یا روی یه برگه دیگه شماره تست ها رو بنویسم وتست هایی رو که درست یا نادرست زدم رو بنویسم… بنظرشما با این کار یادگیری من کم میشه؟
    مممون میشم راهنمایی کنید

    1. سعید صانعی

      سلام، این موضوع کاملا به خود شما بستگی داره، بعضی‌ها حتما باید از روی کتاب بخونند و برخی‌ها با نسخه‌های الکترونیکی مثل pdf راحت‌تر هستند، شما میتونید یک فصل کتاب رو به همین شکلی که گفتید بخونید، اگر دیدی مشکلی در یادگیری ندارید همین روش رو ادامه بدید

  2. به نظر من به جای اینکه بخواهیم بین این دو روش برای مطالعه انتخاب کنیم، در زمان مناسب از هرکدوم استفاده کنیم.
    برای مثال زمانی که به کتابی دسترسی نداریم میتونیم اون رو دانلود کنیم یا وقتی احساس می کنیم نیاز به حاشیه نویسی داریم یا خوندن کتاب کاغذی حس بهتری رو منتقل میکنه میتونیم از کتاب کاغذی استفاده کنیم.
    البته این روز ها قیمت کتاب کاغذی خیلی زیاد شده و بعضی کتاب ها که قیمتشون سرسام آوره رو میشه دانلود کرد اما اگه قیمت مناسب بود میشه خریدش
    به هر حال بستگی به خود طرف داره اما چه بهتر که روی هیچ کدوم از روش ها تعصب نداشته باشیم و متناسب با شرایط موجود راه بهتر رو انتخاب کنیم.

  3. به نظر من کتاب چاپی خیلی عالیه ولی از نظری قطع درختان و هزینه زیاد و….. میتواند آدم را از کتاب خواندن بیاندازد .
    ولی با آمدن کتاب الکترونیک و روش های جدید یادگیری و….. همین کتاب خواندن هم راحت تر هم ارزان تر و بدون قطع درخت و فقط با مصرف مقدار کمی برق و صرف انرژی امکان پذیر شده‌است

  4. اگر قرار بود مشکل با کاغذی یا دیجیتالی بودن حل بشه، الان این همه احمق توی جامعه ما نداشتیم، مهم خواننده هست که میخواد یاد بگیره یا نه، میخواد بفهمه یا نه وگرنه اگر مطلبی رو یاد گرفته باشی چه دیجیتالی و چه کاغذی فرقی نمیکنه، هر لحظه بخوای میتونی به ذهن احضار کنی، دنیا چقدر ابله هست که میخواد با همون عقلی که خودش ریاضی و عدد رو به وجود آورده، میخواد با همون عدد عقل رو اندازه بگیره میاد آزمایش می‌کنه فکر می‌کنه آدما رباتن یا حیونن

  5. کتاب الکترونیکی رو خیلی دوست ندارم چون خواب اوره و چشمارو اذیت میکنه و منم که عینکی ام و چشمام ضعیفه سختمه

  6. تفاوت چندانی نداره. من کتاب الکترونیکی رو ترجیح میدم به این خاطر که به کتاب های پرطرفدار و بست سلر راحت تر دسترسی دارم. ولی سعی میکنم هنگام خوندن از مایندمپ استفاده کنم تا بهتر متوجه بشم

    5
    7
  7. به نظر من کتاب کاغذی صد البته بهتر از الکترونیکی هست و خود شخص بنده از خواندن کتاب فیزیکی لذت بیشتری میبرم تا کتاب الکترونیکی ولی با توجه به قیمت سرسام آور کاغذ و کتاب و … در ایران، به نظررم کتاب الکترونیکی معقول تر باشه البته به شرطی که دستگاه یاگوشی یا تبلتی که استفاده میکنی، کیفیت لازم رو داشته باشه. مثلا: چشم رو اذیت نکنه یا ….

    4
    22
  8. احسان علیئی

    سلام به نظر من مزایای کتاب کاغذی در ایران بیشتره چون دسترسی بیشتر افراد به نسخه چاپی یا همون هارد کپی راحت تره ولی نسخه الکترونیک یا سافت کپی که توی موبایل، تبلت و… هست چشم رو خسته میکنه و روح نداره ولی وقتی یه ساعتی میشینی روی مبل و کتاب میخونی اون رو هضم میکنی حتی از بوی کاغذش لذت میبری.البته کتاب الکترونیک هم برام جذابه ولی نه به اندازه کتاب چاپی.

    6
    11
  9. من به شخصه کتاب کاغذی دوست دارم اما کتاب الکترونیکی هم عالیه همه جامیتونی استفاده کنی و از زمان های مرده کمال استفاده روببری، آدم باید بتونه متناسب با روز وپیشرفت های زندگی خودشو وفق بده بنابراین کتاب الکترونیکی بسیارعالیه” درنهایت مهم مطالعه س وبستگی به شخص داره که هرکس به چه طریق راحت میتونه مطالعه کنه

    5
    13
  10. سلام،من به شخصه بوی کاغذ خیلی منو سرحال میاره،علاقه شدیدم ب کتاب باعث شد یک کتابخانه کوچک درست کنم،از کتابهای رمان و علمی انرژی زیادی میگیرم،ب امید روزی ک همه کتاب بخوانن،روزتون پر از کتاب،یا حق

    5
    19
  11. کتابخوان چشم رو آزار نمیده و مثل کاغذه و اصلا مصرف باتری زیادی ندارد اگر کامل شارژ شده باشه بدون روشن کردن وای فای تا یک ماه استفاده میشه البته بستگی به میزان استفاده شما داره

    11
    11
  12. اگر صد هزار سال دیگر هم بگذرد…
    هیچ فناوری جدیدی نمی تواند جای #کتاب_کاغذی_عزیز را بگیرد…
    اصلا هر چیزی، قدیمی اش خوب است!

    21
    48
  13. مینو علیان

    به نظر من اگر کتاب کاغذی در دسترس بود که چه بهتر. اگر نبود کتاب الکترونیک هم میتونه مفید باشه.مهم مطالعست.ولی فقط کتاب، نه کانال و گروه و این حرفا.چون تشخیص صحتشون سخته.

    2
    16
  14. من یه پرستارم خیلی از کانال های آموزشی پرستاری رو هم دارم که هر روز مطالب آموزشی میزارن ولی باور کنید این همه کانال شاید به اندازه یه کتاب پنجاه صفحه ای اطلاعات منو بالا نبردن.در کل به نظر من یادگیری با کتاب کاغذی خیلی بهتر از کتاب الکترونیکی است

    15
    21
    1. خب کانال چه ربطی به کتاب داره ؟ منم تو اینستاگرام پیج های شعر دارم اما تا الان به اندازه یه کتاب شعره پنجاه صفحه ای شعر نگذاشتند ، شما یه کتابه الکترونیک صد صفحه ای دانلود کن تا اطلاعاته بیشتری از یه کتابه پنجاه صفحه ای واقعی بده !

      9
      15
  15. ولی من خودم شخصا با کتاب الکترونیکی راحتم اولا به دست گرفتنش راحتره حملش بسیار آسان و همه جا در دسترسه،شخص سازی متن بسیار راحته مثلا اندازه فونت دست خودته و خیلی چیزای دیگه،و شب قبل خواب هم میتونی راحت مطالعه کنی بدون اینکه مزاحم کسی باشی چون نیاز به روشن کردن چراغ نداری

    6
    27

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH