آینده صفحات لمسی

ایده شرکت تانواس آینده صفحات لمسی را نشان می‌دهد

شرکت تانواس (Tanvas) با نتایج حاصل از تحقیقات یک دهه‌اش می‌خواهد اسمارت‌فون و تبلت‌های آینده شما را لمسی‌تر کند و در واقع ایده آن‌ها آینده صفحات لمسی را به نمایش می‌گذارد.

با نگاهی زودگذر به سال 2011، صفحه نمایش‌های لمسی تحولی در صنعت پردازش موبایلی به حساب می‌آمدند. دلیل اصلی این محبوبیت، احساس نکردن هیچ‌گونه سخت افزار فیزیکی در زمان لمس شیشه جلویی اسمارت‌فون‌ها بود. تانواس که یک استارتاپ از دانشگاه شمال غربی است، با معرفی نمونه اولیه‌ای از صفحه نمایش لمسی جدیدش، به دنبال ایجاد یک تغییر اساسی در صفحه نمایش‌های مرسوم است. این سیستم لمسی جدید، می‌تواند بر روی هر صفحه لمسی پیاده سازی شود، هرچند ممکن است بعضی از ویژگی‌های شگفت‌انگیز آن برای اسمارت‌فون و تبلت کاربرد نداشته باشد.

تانواس، حاصل یک دهه پژوهش دو محقق به نام‌های Ed Colgate و Michael Peshkin است که با استفاده از ایجاد میدان الکترواستاتیکی، اصطکاک سطوح را تغییر می‌دهد. در اصطلاح عامیانه، این سیستم از ایستایی برای تغییر دادن اصطکاکی که نوک انگشتان شما در زمان حرکت بر روی صفحه لمسی حس می‌کند، استفاده می‌کند. این عملکرد جدید به اندازه کافی دقیق نیست؛ اما شما بسته به تصویر نمایش داده شده، از تغییراتی در نوک انگشتان‌تان آگاه می‌شوید.

برای نمونه، زمانی که دسته‌ای از خطوط افقی را لمس می‌کنید، می‌توانید برآمدگی‌ها را حس کنید، تیزی دندانه‌های زیپ را با باز کردنش، یا زبری یک کاغذ سنباده را با نوک انگشتان‌تان احساس کنید! حتی می‌توان با استفاده این تکنولوژی، بافت پارچه‌ها را از هم تشخیص داد. قطعا این به معنای لمس اجسام واقعی نیست، اما با این وجود، حسی متمایز به کاربر دست می‌دهد.

آینده صفحات لمسی

یکی از دموهای جالبی که این کمپانی نمایش داد، در رابطه با نمایشگرهای خودرو بود که نوعی از آن در خودروهای تسلا (Tesla) نصب شده بود. در نمایشگر تانواس، بدون نگاه کردن به صفحه نمایش، می‌توانید همه‌چیز را کنترل کنید. مثلا، باید با فشردن یک کلید در کنار دنده، قابلیتی را فعال کنید.

هرچند برداشتن چشم از جاده و چشم دوختن به نمایشگر ریسک‌هایی را به همراه دارد، کنترل لمسی از روی نمایشگر، ایده‌آل و ضروری‌تر از ایده اصلی تانواس به نظر می‌رسد.

در حال حاضر، تانواس تنها نمونه اولیه‌ای را ارایه کرده که بیشتر از نکسوس 9 مورد توجه قرار گرفته است. اما اگر این ایده بتواند نظر صاحبان تکنولوژی را به خود جلب کند، به زودی شاهد خودنمایی صفحه‌های لمسی جدید در محصولات آن‌ها خواهیم بود.

آینده صفحات لمسی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH