ایرباس قصد دارد تا پایان امسال پرواز آزمایشی خودروهای پرنده را آغاز نماید

بنا به گزارش سایت Reuters شرکت هواپیماسازی ایرباس در نظر دارد پروژه پرواز تاکسی‌های هوایی تک سر نشین را تا پایان سال 2017 به اتمام رسانده و وارد مرحله پرواز آزمایشی نماید. این غول هواپیماسازی دنیا، پروژه تاکسی‌های پرنده را گام جدیدی در گسترش حمل و نقل شهری دانسته و ابراز امیدواری کرده که در آینده‌ای نه چندان دور، بتواند یک شبکه حمل و نقل مستقل را برای تاکسی‌های پرنده راه اندازی کند تا مسافران بتوانند با استفاده از اپلیکیشن موبایل، مقصد خود را مشخص نموده و درخواست تاکسی هوایی کنند (همانند چیزی که امروزه در خصوص تاکسی‌های زمینی مشاهده می‌کنیم).

بنا به گفته بخش حمل و نقل شهری شرکت ایرباس، تاکسی‌های پرنده به صورت عمودی از زمین برخاسته و در هنگام رسیدن به مقصد نیز به صورت عمودی بر روی زمین فرود خواهند آمد (در واژنامه تخصصی به این عمل به اختصار “VTOL” می‌گویند). این پرنده‌ها از موتور‌های چرخانی استفاده می‌کنند که به آن‌ها اجازه می‌دهد مانند یک هلی‌کوپتر از زمین بلند شده و فرود بیایند و در آسمان نیز مانند هواپیماهای ملخ‌دار به صورت مستقیم پرواز کنند.

تصویر کلی تاکسی‌های پرنده ایرباس هنوز به صورت رسمی منتشر نشده اما آن‌طور که مسئولان شرکت در مصاحبه‌های خود اعلام کرده‌اند، این پرنده‌ها از 4 موتور گردان بهره خواهند برد. از طرفی نیز می‌توان تاکسی‌ها را شبیه کواد کوپترهای Ehang دانست که البته آن‌ها نیز در مرحله آزمایش قرار دارند و هنوز به صورت رسمی کار خود را آغاز نکرده‌اند.

مدیرعامل کمپانی ایرباس، آقای تام اندرس “Tom Enders” در کنفرانس DLD مونیخ آلمان اظهار داشت:

صد سال پیش انسان درصدد این بود که حمل و نقل شهری را در زیر زمین گسترش دهد و این تفکر منجر به ساخت قطارهای زیر زمینی شد. امروزه و با پیشرفت تکنولوژی، ما می‌توانیم حمل و نقل را به آسمان‌ها نیز گسترش دهیم و با بهره گیری از دانش و فناوری بر محدودیت‌ها غلبه کنیم.

البته باید به این موضوع نیز اشاره داشت که تاکسی‌های هوایی می‌توانند برای مسائل نظامی و غیر نظامی گوناگونی مورد استفاده قرار بگیرند اما به هر حال ایرباس اعلام کرده که قصد دارد این پروژه را تنها برای جا به جایی انسان‌ها مورد استفاده قرار دهد و این تنها هدف شرکت از ساخت ماشین‌های پرنده خواهد بود. با این حال، ساخت یک خودرو پرنده پیش از سال 2020 یک هدف بزرگ و تقریبا دور از دسترس به نظر می‌آید. به خصوص این‌که ایرباس اعلام کرده که قرار است این تاکسی‌ها کاملا به صورت الکتریکی کار کنند و هیچ آسیبی را برای محیط زیست ایجاد ننمایند.

به هر حال اگر ایرباس بتواند تا پایان امسال پرواز آزمایشی تاکسی‌های پرنده را آغاز نماید، پس از مدتی نه چندان طولانی می‌توانیم شاهد حضور این پرنده‌ها بر فراز آسمان‌ها باشیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH