خبر خوب برای سامسونگ: محققان در حال ساخت باتری‌هایی مقاوم در برابر آتش سوزی هستند

باتری‌ها به خصوص در زمان انفجار، می‌توانند بسیار خطرناک باشند. سال گذشته شاهد آن بودیم که پرچمدار سامسونگ یعنی گلکسی نوت 7 به خاطر ضعف عملکرد باتری لیتیوم-یونی به کلی از بازارهای جهانی جمع آوری شد و ضرر سنگینی را به این غول تکنولوژی کره‌ای وارد نمود. البته این فقط گوشی‌های موبایل نیستند که احتمال مواجه شدن با این مشکل را دارند. هاور بوردها، Vape Penها (دستگاه تولید دود مصنوعی که جهت ترک سیگار مورد استفاده قرار می‌گیرند) و حتی ربات‌های ناسا نیز ممکن است دچار انفجار باتری شده و آسیب‌های جبران ناپذیری را به جای بگذارند. اما خبر خوب اینجاست که عده‌ای از محققان دانشگاه استنفورد راه حلی برای این مشکل پیدا کرده‌اند که با بهره گیری از آن، می‌توان با خیال راحت از باتری‌ها در هر شرایط و مکانی استفاده نمود.

باتری‌ها را می‌توان به یک بمب کوچک تشبیه کرد. چرا که مقدار زیادی از انرژی را در خود ذخیره ساخته و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که انرژی موجود را به صورت ایمن در اختیار دستگاه‌ها قرار دهند. این امر در بیشتر موارد، به آرامی و با ولتاژ و جریانی معین انجام می‌پذیرد اما در برخی شرایط، ممکن است که باتری نتواند آن آهنگ مورد نظر برای جریان الکتریسیته را رعایت کند و به یکباره کل انرژی ذخیره شده را آزاد نماید. چنین مواردی ممکن است به دلیل نقص در طراحی، شارژ بیش از حد یا آسیب دیدن بدنه باتری اتفاق بیافتد.

دانشمندان دانشگاه استنفورد در تلاش هستند تا منابع ذخیره سازی را بسازند که با بهره گیری از سیستم اطفای حریق داخلی، مانع انفجار و آتش سوزی باتری‌ها شده و احتمال آسیب‌های ناشی از ترکیدن باتری را به حداقل برسانند. طبق اعلام سرپرست تیم، قرار است لایه‌ای نازک از تری فنیل فسفات (triphenyl phosphate) که در برابر آتش سوزی مقاوم بوده، درون مایعی الکترولیت در داخل باتری‌ها قرار بگیرد و به این روش، مانع نفوذ آتش به بخش‌های مختلف دستگاه شود. محققان اعلام کردند که این لایه محافظ در دمای 300 درجه فارنهایت ذوب شده و باعث آزادسازی تری فنیل فسفات خواهد شد. طبق آزمایش‌های انجام شده، این عملیات به صورت کلی در 0.5 ثانیه صورت می‌پذیرد و سرعت به قدری بالاست که هیچ یک از بخش‌های حساس به دما، آسیب نخواهند دید.

2 در مورد “خبر خوب برای سامسونگ: محققان در حال ساخت باتری‌هایی مقاوم در برابر آتش سوزی هستند”

  1. فعلن خبر منفجر شدن ایفون و سقوط هواپیمای مصر بخاطر این گوشی همه جا پخش شده و اپل باید از همه خوشحالتر بشه!!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH