آیا هواوی در سال 2017 موفق خواهد بود؟

سال ۲۰۱۶ سال خوبی برای بسیاری از سازندگان اسمارت‌فون بود. اما هواوی توانست یک سر و گردن از بقیه بالاتر باشد و در حالی‌که بر نوآوری و خلاقیت تاکید کرد، چیزی از تجربه کاربری کاسته نشد. اما چگونه آن‌ها توانستند فقط در ۱۲ ماه چنین کاری کنند؟ آینده آن‌ها در سال ۲۰۱۷ چگونه خواهد بود؟

۲۰۱۶ سال خوبی برای هواوی بود

درآمد هواوی از اسمارت‌‌‌‌فون در سال ۲۰۱۶ با ۴۲ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۱۵ به ۲۶ میلیارد دلار رسید. تا سال ۲۰۱۶ هواوی برای ۵ سال پیاپی رشد داشت و بر خلاف رکود نسبی بازار اسمار‌ت‌فون، هواوی توانست ۱۳۹ میلیون اسمارت‌فون به فروش برساند. P9 و P9 پلاس با ۱۰ میلیون فروش هسته اصلی موفقیت هواوی در سال ۲۰۱۶ را تشکیل می‌دادند. البته خانواده P9 تنها عامل موفقیت هواوی نبودند. فروش میت ۹ تابحال حدود ۵۰ درصد از میت ۸ بیشتر بوده است. هواوی با نوا و نوا پلاس وارد بازار میان‌رده‌ها نیز شد، اما چون آماری از فروش آنها در دسترس نیست، نمی‌توان نظری در مورد میزان موفقیت این دو گوشی داد.

هواوی همچنین موفقیت خود را در بازار بین‌المللی و بازارهای کلیدی اروپایی ادامه داد. حضور هواوی در فروشگاه‌های آنلاین و فیزیکی افزایش داشت و کم‌کم کاربران از آن به عنوان برندی قابل اطمینان یاد می‌کنند. ریچادر یو یکی از مسئولان هواوی موفقیت هواوی را ناشی از تمرکز بر کاربران و نوآوری‌های معنادار و تلاش برای ساختن برندی پریمیوم می‌داند.

توجه به نیاز کاربران

هواوی قادر بود به کاربران، محصولات خوش‌ساخت و با عملکرد بالا در طراحی زیبا عرضه کرده و بدین ترتیب حس تکنولوژیک و زیبایی‌شناختی کاربران را ارضا کند. هواوی همچنین از دوربین و باتری غافل نبوده است. علاوه بر تکیه بر متخصصان خودش، هواوی با شرکت‌های دیگر همچون آمازون و لایکا در توسعه محصولاتش همکاری کرده است. هواوی و لایکا در سال ۲۰۱۶ مرکز Max Berek Innovation Lab را بنیان نهادند تا برای بهبود کیفیت عکس جهت بازه گسترده‌ای از محصولات، سیستم‌های اپتیکی و تکنولوژی‌های نرم‌افزاری را توسعه دهند. یکی دیگر از ویژگی‌های این آزمایشگاه، توسعه تکنولوژی‌های مرتبط با واقعیت مجازی و واقعیت افزوده است و این بدان معناست که هواوی قصد ورود به این دو حوزه را نیز دارد.

برای مدت‌های طولانی، نرم افزار نقطه ضعف گوشی‌های هواوی بود. اما هواوی با عرضه EMUI 5 در سال ۲۰۱۶ سعی کرد که ضعف‌های خود را جبران کند. EMUI 5 کشوی اپلیکیشن را عرضه کرد که در بسیاری از برندهای چینی دیده نمی‌شود و همچنین رابط کاربری نرم و روانی داشت. البته که هنوز کامل نیست، اما همکاری هواوی و Kirin باعث شده که بتوان حداکثر بهره‌برداری را از EMUI 5 داشت. هواوی تاکید دارد که به توسعه EMUI ادامه می‌دهد.

تنوع سرویس‌ها

هواوی تنها بر بازار اسمارت‌فون تمرکز ندارد و ترجیح می‌دهد که سرویس‌های خود را متنوع کند. علاوه بر توسعه اسمارت‌‌فون، تبلت، محصولات خانه هوشمند و خودروهای متصل، هواوی توسط دو زیر شاخه آنر و HiSilicon نیز پشتیبانی می‌شود. این شرکت چینی همچنین در مراکر تحقیق و توسعه در سراسر جهان سرمایه‌گذاری می‌کند تا تجربه کاربری بهتری ایجاد کند.

استراتژی‌های بازاریابی

کمپین‌های بازاریابی هواوی نیز یکی از مهمترین حرکت‌های این شرکت در سال ۲۰۱۶ بود. هواوی با ارتباط دادن احساسات مختلف و شیوه زندگی، کمپین‌های مختلف بین‌المللی با تمرکز بر مد، ورزش و طراحی راه انداخت. سلبریتی‌های مشهور همانند لیونل مسی و اسکارلت ژوهانسون در کمپین‌های تبلیغاتی هواوی حضور داشتند.

کمک‌گرفتن از آنر و کمک‌گرفتن غیر مستقیم از سامسونگ، ال‌جی و اچ‌تی‌سی

گرچه سال ۲۰۱۶ برای هواوی سال خوبی بود، اما بسیاری از سازندگان گوشی چنین وضعیتی نداشتند. ال‌جی با G5 می‌خواست موفقیت بدست آورد، که نتیجه چندانی نداشت. فاجعه گلکسی نوت ۷ توانست برای مدتی سامسونگ را زمین‌گیر کند. اچ‌تی‌‌سی ۱۰ نیز سود چندانی برای این شرکت تایوانی نداشت. هواوی توانست با عرضه میت ۹ در نیمه دوم سال ۲۰۱۶، کاربران را سورپرایز کرده و آنر ۸ و آنر 6X نیز به موفقیت هواوی افزودند.

برنامه سال ۲۰۱۷ چییست؟

هواوی در سند رسمی خود برای سال ۲۰۱۷ اعلام کرده که قصد دارد زنجیره تامین، تحقیق و توسعه و سرویس به مشتریان را تقویت کند و به این ترتیب، گسترش جهانی خود را ادامه دهد. ریچارد یو در زمان معرفی میت ۹ به بازار آمریکا، درباره استفاده از تکنولوژی‌های واقعیت مجازی و دستیارهای دیجیتال در اسمارت‌فون‌ها سخن راند. هواوی قصد دارد توسعه گوشی‌های پریمیوم را ادامه دهد، بدون اینکه از گجت‌های پوشیدنی، خانه هوشمند، پردازش ابری و تکنولوژی‌های دیگری که به جزیی از زندگی ما تبدیل می‌شوند، غافل شود.

در سال ۲۰۱۷، این شرکت چینی باید به رقابت با سامسونگ و ال‌جی نیز که قصد دارند با عرضه پرچم‌داران جدید سهم از دست رفته خود را بازیابند، بپردازد. اچ‌تی‌سی نیز می‌خواهد دوباره به صحنه برگردد و U Ultra نشانی از این بازگشت است. البته هواوی نباید از رقبای هموطن خود نیز غافل باشد. شیائومی ممکن است با عرضه Mi 6 قصد ورود جدی به بازارهای بین‌المللی را داشته باشد و میزو نیز توانسته ۲۲ میلیون دستگاه گوشی در سال ۲۰۱۶ به فروش برساند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH