بررسی هواوی میت ۹: غول دوست داشتنی!

کمپانی چینی هواوی مدتی است که وارد بازار تلفن همراه شده و آنقدر خوب کار کرده که از آن به عنوان سومین تولیدکننده برتر تلفن همراه یاد می‌کنند. حال که هواوی نام خود را پس از اپل و سامسونگ می‌بینید، این جرات را پیدا کرده تا به صورت جدی‌تری وارد بازار محصولات پریمیوم شود و این بازار را نیز همچون محصولات میان‌رده از آن خود کند. اگر برند آنر را فاکتور بگیریم، محصولات بالارده هواوی در دو سری میت و P راهی بازار می‌شوند. میت ۹ محصولی است که چندی پیش وارد آزمایشگاه آی‌تی‌رسان شد و به ما فرصتی دست داد تا از نزدیک با این غول بی شاخ و دُم آشنا شویم. اگر می‌خواهید بدانید که آخرین پرچمدار هواوی چه چیزی در چنته دارد با بررسی هواوی میت ۹ از آی‌تی‌رسان همراه باشید.

طراحی

میت ۹ از همان زبان طراحی سری میت هواوی تبعیت می‌کند و در نگاه نخست و به‌خصوص از رو‌به‌رو، تفاوت خاصی را میان این مدل با نسل قبلی آن یعنی میت ۸ نخواهید دید. مطابق معمول اکثر فضای بخش جلویی گوشی را نمایشگر پوشانده و در بالای آن شاهد دوربین سلفی و همراهان همیشگی‌اش هستیم. در زیر نمایشگر نیز خبری از هیچ کلید سخت‌افزاری خاصی نیست و تنها این نام هواوی است که همچون نگینی بر پیکره بی‌جان دستگاه می‌درخشد.

huawei-mate-9-review-mojtaba-34

میت ۹ همچون برخی محصولات بازار از گوشه‌های تخت سود نمی‌برد و ۴ گوشه اطراف دستگاه گرد طراحی شده تا با توجه به جثه بزرگش بتوان آن‌ را راحت‌تر در دست گرفت. البته با این حال تقریبا بعید است که بتوانید تمام کارهای خودتان را با یک دست انجام دهید (حتی اگر دستان بزرگی داشته باشید). در واقع دسترسی به بخش بالایی دستگاه (مثلا منوی نوتیفیکیشن) تقریبا با یک دست امکان پذیر نیست و اگر هم بخواهید چنین کاری را انجام دهید گوشی در بدترین حالت ممکن قرار خواهد گرفت و هر لحظه امکان دارد تا پخش زمین شود!

huawei-mate-9-review-mojtaba-33

در سمت راست دستگاه شاهد کلیدهای یکپارچه صدا و پاور هستیم. البته این‌جا هم به واسطه سایز بزرگ میت ۹ کم و یا زیاد کردن صدای اسپیکرها کمی دشوار است و بهتر بود که هواوی چاره‌ای هم برای این مورد می‌اندیشید؛ مثلا می‌توانست خیلی راحت با انتقال کلید‌های یکپارچه صدا به زیر کلید پاور این مشکل را هم حل کند و قال قضیه را بکند. در بخش بالایی سمت چپ دستگاه، تنها درگاه سیم‌کارت و کارت حافظه به چشم می‌خورد که طبق معمول می‌بایست با یک سوزن، پایه فلزی مربوطه را از جایگاه‌ ابدی‌اش خارج کنید.

huawei-mate-9-review-mojtaba-10

بخش زیرین میت ۹ و درست در مرکز، پورت USB Type-C دیده می‌شود و در اطراف آن دو محفظه به تقارن یکدیگر جای گرفته‌اند که تنها سمت راستی نقش اسپیکر پرچمدار هواوی را بازی می‌کند. در بخش بالایی میت ۹ نیز خوشبختانه شاهد جک استاندارد صدا هستیم که البته توسط اینفرارد همراهی می‌شود.

اگر میت ۹ را به پشت برگردانید، نخستین چیزی که خودنمایی می‌کند، دوربین دوگانه دستگاه بوده که بر خلاف هواوی P9 این‌بار به صورت عمودی قرار گرفته است. میزان بیرون زدگی دوربین نسبت به سایر پرچمداران بازار بسیار ناچیز است و شاید بتوان آن را نادیده گرفت اما خب نسبت به P9 که اصلا بیرون زدگی نداشت، این مورد برای هواوی می‌تواند یک گام رو به عقب باشد. البته شاید اگر بدانید که ضخامت میت ۹ کمتر از ۸ میلی‌متر است، مشکلی با همین اندک بیرون زدگی دوربین هم نداشته باشید.

huawei-mate-9-review-mojtaba-32

در میان دو لنز، نام لایکا دیده می‌شود تا دریابید که این بار هم هواوی با این کمپانی در ساخت دوربین همکاری داشته است. فلاش دوگانه و فوکوس لیزری نیز در دو طرف این لنز جا خوش کرده‌اند و این، سنسور اثر انگشت است که با یک طراحی دایره‌ای شکل به زیر لنز رفته است.

اگر کمی پایین‌تر بیایید با نام هواوی رو به رو می‌شوید که در زیر آن یک سری اعداد و ارقام و نمادهای خاص دیده می‌شود که کاری جز زشت کردن دستگاه ندارند (بماند که یک Made in China زیبا هم در همان‌جا نوشته شده تا همیشه اصالت دستگاه یادتان باشد).

بدنه دستگاه تماما فلزی است و شما به باتری میت ۹ دسترسی نخواهید داشت. اطراف فریم این مدل نیز کمی تراش خورده تا علاوه بر زیبایی به خوش دست بودن دستگاه نیز کمکی کرده باشد. البته میت ۹ کمی هم لیز تشریف دارد و شاید باید کمی بیش از بقیه محصولات بازار مراقبش باشید تا مبادا همچون ماهی از دست‌تان سر بخورد و الفاتحه…!

huawei-mate-9-review-mojtaba-1

با توجه به اینکه بخش پشتی کاملا تخت نیست و همچنین دوربین کمی بیرون زدگی دارد، شاید هنگام قرار گرفتن میت ۹ بر روی یک سطح صاف، نتوانید خیلی خوب با آن کار کنید چرا که یک حالت الاکلنگی پیدا می‌کند و با لمس یک سمت نمایشگر، آن سوی بدنه به بالا می‌رود.

یکی از مزایای استفاده از بدنه فلزی بجای شیشه‌ای، این است که دیگر مجبور نیستید که همچون شاگرد شوفرها لنگ به دست بمانید و مدام مشغول تمیز کردن گوشی خود باشید؛ چرا که دیگر خبری از برجای ماندن چربی انگشتان بر روی بدنه نیست. البته همین فلزی بودن نیز کار دست هواوی داده و وزن میت ۹ را بالا برده تاجایی که اگر این آقای چشم‌بادامی را بر روی ترازو ببرید، میزان وزن آن ۱۹۰ گرم اعلام خواهد شد.

با همه این‌ها کیفیت ساخت این مدل، آن‌قدری خوب هست که به احترام هواوی برخیزیم و کلاه از سرمان برداریم (در صورت نداشتن کلاه، می‌توانید برخیزید و دست بزنید). با این‌که سری میت کلا از یک زبان طراحی بهره می‌برند اما با احترام به میت ۹ به شخصه میت S را زیباترین مدل از این سری می‌دانم.

huawei-mate-9-review-mojtaba-4

نمایشگر

سری میت هواوی از لحاظ میزان رزولوشن نمایشگر، مدت‌هاست که بر روی Full HD باقی مانده و میت ۹ قصه ما نیز از این قاعده کلی مستثنی نیست. اما هنوز هم مشخص نیست که چرا اندازه نمایشگر این سری هیچ‌گاه روند یکنواختی نداشته و حتی شاید خود هواوی هم نداند که چرا اسمارت فون‌های این سری نامتوازن هستند. حداقل در چند سری آخر که روند منظمی را ندیده‌ایم. میت ۷ با نمایشگر ۶ اینچی، میت S با نمایشگر ۵.۵ اینچی، میت ۸ با نمایشگر ۶ اینچی و حالا میت ۹ با یک نمونه ۵.۹ اینچی راهی بازار شده است.

هواوی برای این نمایشگر از پنل ISP LCD بهره گرفته و به لطف همین یک مورد، هیچ مشکلی در نگاه از زوایا نخواهید داشت و حتی اگر از افق هم به آن نگاه کنید، همه چیز همان شکلی است که در نگاه از رو به رو دیده بودید (با کمی اغراق!). چینش پیکسل‌ها به صورت RGB بوده و با یک ضرب و تقسیم ساده هم می‌توان به عدد ۳۷۳ppi برای چگالی پیکسلی نمایشگر دست یافت.

رنگ‌ها بسیار زنده و شارپ به نمایش در می‌آیند و ایراد خاصی از این لحاظ به میت ۹ وارد نیست؛ البته با اینکه کنتراست نمایشگر عالی‌ست اما شاید رنگ‌های به نمایش درآمده خیلی گرم و با حرارت نباشند و آن جذابیتی را که کهکشانی‌های سامسونگ دارند، در میت ۹ نبینید؛ با این حال این محصول به‌راحتی توانایی رقابت با بزرگانی همچون گلکسی S7 Edge را دارد. میزان برایتنس یا همان روشنایی نمایشگر نیز فراتر از تصور شماست و در بیشترین حالت بر روی ۶۷۷ نیت قرار می‌گیرد که با آی‌فون ۷ پلاس در یک رنج بوده و از محصولاتی همچون ال‌جی V20 هم بیشتر است. اگر اهل چت کردن با مخاطب خاص در شب هستید، می‌توانید از میت ۹ کمک بگیرید؛ چرا که میزان حداقلی نور نمایشگر این غول بی‌شاخ و دُم به ۵ نیت می‌رسد که یعنی در محیط‌های تاریک چشمان شما را آزار نمی‌دهد.

میزان رفلکس نمایشگر در حد معقولی بوده و نه آن‌قدر خوب است که به به و چه چه کنیم و نه آن‌قدر بد که به آن خرده بگیریم. بنابراین در محیط‌های بسته هیچ مشکلی با این مدل نخواهید داشت و حتی اگر پنجره‌ای پشت سر شما باشد هم می‌توانید با دستگاه بدون مشکل کار کنید اما در محیط‌های باز اگر کمی سخت‌گیری کنیم تقریبا در و دیوار اطراف‌مان را در نمایشگر می‌بینیم و این در حالت عادی مشکلی ایجاد نمی‌کند اما خیلی نمی‌توان با این مدل در محیط‌های باز مشغول وب‌گردی شد.

سنسور تشخیص نور محیط خیلی خوب کارش را انجام می‌دهد و از این لحاظ نیز نمی‌توان به میت ۹ ایراد گرفت. تاچ دستگاه بسیار خوب عمل می‌کند و در کسری از ثانیه به تماس دست شما پاسخ خواهد داد. در صورتی که حالت Glove Mode را از تنظیمات نمایشگر فعال کنید، می‌‌توانید توسط دست‌کش نیز با این نمایشگر کار کنید؛ گرچه بدون فعال کردن این ویژگی هم نمایشگر هنگام کار با دستکش، قادر است تا بخشی از نیاز‌های شما را برطرف کند.

شما حتی اگر نوع نمایش رنگ‌ها در میت ۹ را نپسندید، بازهم می‌توانید از بخش تنظیمات این مورد را مناسب با سلیقه خودتان تنظیم کنید. حتی امکان کاهش میزان رنگ آبی نیز موجود است و بدین ترتیب، می‌شود در جهت حفظ سلامت چشم نیز اقداماتی را انجام داد.

برای آن‌که عیار این مدل را بسنجید، آن‌را در کنار ال‌جی G4 با نمایشگر QHD قرار دادیم که حاصل کار را در زیر شاهد هستید. (سمت راست هواوی میت ۹ و سمت چپ ال‌جی G4)

huawei-mate-9-review-mojtaba-14 huawei-mate-9-review-mojtaba-13

سخت‌افزار

همچون اکثر اسمارت‌فون‌های ساخته هواوی، میت ۹ نیز از چیپست‌ Hisilicon بهره‌ می‌برد که البته متعلق به خود هواوی است. این‌بار Kirin 960 به عنوان مغز متفکر پرچمدار هواوی انتخاب شده که یک پردازنده ۸ هسته‌ای دارد. این پردازنده شامل ۴ هسته Cortex-A73 با فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و ۴ هسته Cortex-A53 با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز می‌شود. البته برای بهره گرفتن از این هسته‌ها در کنار یکدیگر از معماری big.LITTLE  کمک گرفته شده است. بد نیست بدانید که این کمپانی در حدود ۴ میلیارد ترانزیستور را در این چیپ جا داده است. هواوی برای ساخت این چیپ از لیتوگرافی ۱۶ نانومتری استفاده کرده که در نوع خود جالب است! ناگفته نماند که این چیپ از پلتفرم DayDream گوگل نیز پشتیبانی می‌کند و می‌توانید از هدست‌های سازگار در میت ۹ نیز استفاده کنید. Mali-G71 MP8 هم عهده‌دار کارهای گرافیکی در این چیپ خواهد بود که هسته‌هایش بر روی فرکانس ۹۰۰ مگاهرتز تنظیم شده‌اند. هواوی میت ۹ تنها در یک نسخه با حافظه داخلی ۶۴ گیگابایتی راهی بازار شده که توسط ۴ گیگابایت رم همراهی می‌شود.

حال بیایید تا ببینیم که میت ۹ در عمل چه خواهد کرد. برای این منظور ابتدا از بنچمارک AnTuTu بهره گرفتیم که میت ۹ از این آزمون با کسب امتیاز ۱۱۵۶۸۲ سربلند بیرون آمد.

huawei-mate-9-review-mojtaba-15

سپس به سراغ  Vellamo رفتیم که از ۳ برنامه خوب دیگر برای سنجش توانایی دستگاه استفاده می‌کند و حتی در پایان، به صورت آنلاین نیز می‌توان نتایج را با رقبا مقایسه کرد.

huawei-mate-9-review-mojtaba-17

huawei-mate-9-review-mojtaba-18

huawei-mate-9-review-mojtaba-16

پس از بررسی هواوی میت ۹ در بخش سخت‌افزاری و دیدن این نتایج خوب، تصمیم گرفتیم تا چند بازی را بر روی آن بریزیم و نحوه اجرا و میزان گرمای تولید شده را مورد ارزیابی قرار دهیم. راستش را بخواهید میت ۹ خیلی کمتر از آنچه که فکرش را می‌کردیم، داغ شد! هنگام اجرای بازی‌های گرافیکی سنگین همچون سری آسفالت و یا مدرن کمبت دما بسیار بالا رفت که خب طبیعی است اما وقتی بازی‌های سبک‌تری همچون Defence Zone‌ (چقدرم سبکه ماشاالله) را بر روی میت ۹ تست کردیم دما خیلی معمولی بود. این در حالی است که اجرای چنین بازی‌هایی در پرچمداران سایر کمپانی‌ها گرمای بسیار بالایی را تولید می‌کند. واقعا نمی‌دانم شاید هواوی راز خنک نگه‌داشتن دستگاه را فهمیده باشد؛ شاید…!

huawei-mate-9-review-mojtaba-6

سرعت دستگاه هم بی‌نظیر است و در واقع توجه همه را به خودش جلب می‌کند. پس از استفاده چند روزه و نصب چندین و چند اپلیکیشن و بازی، هیچ‌گونه کندی و یا لگی را مشاهده نکردم و سرعت اجرای برنامه‌ها، گشت و گذار در منوها و پاک کردن برنامه‌های در حال اجرا دقیقا همان‌طوری بود که در روز نخست شاهدش بودم. به همین دلیل واقعا باید به هواوی بابت این حرکت بدون توپش، آفرین گفت.

دوربین

بررسی هواوی میت ۹ را با بخش دوربین ادامه می‌دهیم، جایی که ظاهرا هواوی حرف‌های زیادی را برای گفتن دارد. همان‌طور که می‌دانید این محصول نیز همچون P9 به دوربین دوگانه مجهز است که با همکاری لایکا توسعه داده شده؛ البته همکاری این دو کمپانی ظاهرا تنها به صورت نرم‌افزاری بوده و لایکا در ساخت لنز دخالتی نداشته است؛ این دوربین، یک نمونه ۱۲ مگاپیکسلی است که توسط یک دوربین ۲۰ مگاپیکسلی دیگر همراهی می‌شود. درست خواندید! در این مدل برخلاف آنچه در P9 دیده‌ بودیم، دوربین مونوکروم که کور رنگی دارد و همه‌جا را سیاه و سفید می‌بیند، یک نمونه ۲۰ مگاپیکسلی است. این افزایش میزان مگاپیکسل به دوربین کمک کرده تا در تصاویر سیاه و سفید، جزئیات بیشتری را شاهد باشیم و همچنین قابلیت ویژه‌ای همچون زوم هیبریدی نیز به آن اضافه شده است. به طور خلاصه زوم هیبریدی از اطلاعات ثبت شده توسط دوربین ۲۰ مگاپیکسلی استفاده می‌کند تا جزئیات تصویر پس از زوم عالی باشد؛ در حالی که سایر محصولات بازار در چنین شرایطی دست به عصا راه می‌روند!

علاوه بر همراهی فلاش LED دوگانه، یک سیستم فوکوس جدید نیز به کمک این دو دوربین آمده که هواوی آن را فوکوس هیبریدی چهار به یک می‌نامد! دلیل نام‌گذاری این سیستم، ترکیب ۴ ویژگی فوکوس لیزری، تشخیص کنتراست، تشخیص فاز و اطلاعات مربوط به عمق است که در یک بخش واحد گرد هم آمده‌اند. راستش را بخواهید ترکیب این‌ها با هم عملکرد فوق‌العاده میت ۹ هنگام فوکوس را به ارمغان آورده و از این لحاظ اگر میت ۹ را بهترین محصول بازار ندانیم، بدون شک یکی از بهترین‌ها خواهد بود. سرعت فوکوس بسیار بالاست و تقریبا هیچ سوژه‌ای را از دست نخواهید داد. حتی هنگام اعمال فوکوس بر روی سوژه‌های نزدیک به دوربین نیز مشکلی بوجود نخواهد آمد و بدین ترتیب می‌توانید تصاویری خاص و زیبا از نمای نزدیک ثبت کنید که کمتر دوربینی در دنیای اسمارت فون‌ها قادر به ثبت آن است.

huawei-mate-9-review-mojtaba-25

علاوه بر این‌ها میت ۹ به لرزش‌گیر اپتیکال ۶ محوره نیز مجهز است، در نتیجه می‌توان امید بسیار زیادی به ثبت تصاویر در محیط‌های کم‌نور داشت و یا یک فیلم‌برداری بدون لرزش را تجربه کرد. بعد از این همه به به و چه چه، تصمیم گرفتم که در تاریکی مطلق اتاق، از فرشی که پهن شده بود، عکاسی کنم که نتیجه آن عکس شگفت‌انگیز زیر بود.

huawei-mate-9-review-mojtaba-23

مجموعه این قابلیت‌ها یعنی، فوکوس چهار به یک هیبریدی، لرزش‌گیر اپتیکال و دوربین دوم ۲۰ مگاپیکسلی موجب شد تا در محیطی با نور کم، تصویر زیر را خلق کنم که همه چیزش از جذب نور در این شرایط گرفته تا کیفیت بالا پس از زوم تصویر برای یک اسمارت فون بی‌نظیر باشد.

huawei-mate-9-review-mojtaba-22

شاید به جرات بتوان هواوی را تنها کمپانی نامید که به معنای واقعی کلمه از هر دو سنسور برای عکس‌برداری استفاده می‌کند. سایر پرچمداران امسال همچون ال‌جی V20 و یا آیفون ۷ پلاس، عملا استفاده خاصی از دو دوربین به صورت همزمان نمی‌کنند و شما می‌توانید از این دو سنسور که معمولا ویژگی‌های خاصی دارند، به صورت جداگانه استفاده کنید؛ اما هواوی به کمک لایکا توانسته تا تصاویر گرفته شده توسط هر دو دوربین را ترکیب کند و یک عکس زیبا تحویل شما دهد. در نتیجه قابلیت‌های بسیار خاصی در اختیارتان خواهد بود؛ به عنوان مثال می‌توانید تصاویر بوکه زیبایی بگیرید که چیزی از دوربین‌های DSLR کم ندارد. البته همه چیز به همین خوبی هم نیست و به‌عنوان مثال گشادگی دیافراگم دوربین F/2.2 است که نسبت به سایر پرچم‌داران بازار همچون گلکسی S7 و یا اچ‌تی‌سی ۱۰ در جایگاه پایین‌تری قرار می‌گیرد.

از بخش سخت‌افزاری دوربین که بگذریم، به نرم‌افزار آن می‌رسیم. جایی که هواوی سنگ تمام گذاشته است. هنگامی که برای نخستین بار وارد دوربین می‌شوید، چیز خاصی در اختیار شما نیست. سمت راست کلید نرم افزاری شاتر دوربین به چشم می‌خورد و در بالا و پایین آن گزینه‌ای برای تغییر حالت دوربین به فیلم‌برداری و ورود به گالری دیده می‌شود. در سمت چپ نیز شاهد ۵ آیکون هستیم. یکی از آن‌ها برای سوییچ بین دوربین جلو و عقب است، دومی چندین افکت متفاوت را شامل می‌شود که می‌توانید با استفاده از آن‌ها به‌طور کلی حال و هوای تصویر مورد نظر خود را تغییر دهید. سومین گزینه برای تنظیم حالت تصویر است که استاندارد، Vivid و Smooth را شامل می‌شود، مورد چهارم مربوط به استفاده از یک حالت ویژه و تغییر دیافراگم دوربین می‌شود که می‌توان با آن تصاویر خلاقانه‌ای گرفت و در نهایت شاهد گزینه‌ای برای تنظیم فلاش گوشی هستیم.

huawei-mate-9-review-mojtaba-3

اگر در رابط کاربری دوربین به سمت راست سوایپ کنید، وارد بخش تنظیمات می‌شوید. در این قسمت گزینه‌های زیادی پیش‌ روی شماست. می‌توانید میزان رزولوشن دستگاه را از ۲۰ مگاپیکسل به ۶ مگاپیکسل تغییر دهید و در این بین چند انتخاب دیگر نیز دارید و می‌توانید بسته به هدف خود یکی را برگزینید. نکته جالب اینجاست که برای عکاسی با نسبت تصویر ۱۶ به ۹ باید دوربین را در حالت ۹ مگاپیکسلی تنظیم کنید و بیش از این مقدار تنها شامل نسبت ۴ به ۳ می‌شود.

در بخش تنظیمات می‌توانید صدای شاتر دوربین را به‌راحتی قطع کنید، موردی که برای انجام آن در برخی اسمارت فون‌ها می‌بایست هفت خان رستم را رد کرد! با استفاده از Audio Control این توانایی را دارید تا مشخص کنید که بدون لمس صفحه و تنها با گفتن یک کلمه خاص همچون Cheese، میت ۹ از محیط عکس بیندازد. خب پیش‌تر نیز شاهد چنین بخشی در محصولات سایر کمپانی‌ها بودیم اما در این قسمت میت ۹ یک گزینه خاص را در اختیار شما می‌گذارد تا با به صدا در آمدن هر چیزی، گوشی مشغول عکاسی شود! در این حالت صدای محیط فاکتور گرفته می‌شود و کافی است شما هر چه که دوست دارید بگویید تا میت ۹ عکس بیندازد (اصلا شما سوت بزن، اون خودش عکس می‌ندازه)! هنگام فعال بودن این قابلیت، کلید شاتر دوربین نیز با یک افکت زیبا نشان می‌دهد که دستگاه منتظر فرمان شماست. کمی پایین‌تر به گزینه Touch to Capture‌ بر می‌خوریم که با فعال کردن آن تنها کافی است انگشت خود را بر روی سوژه بزنید تا دوربین پس از اعمال فوکوس از آن عکس بیندازد. گزینه دیگر Capture Smiles نام دارد که برای افراد خوش خنده است و با فعال کردن آن زمانی که دوربین لبخند شما را تشخیص دهد، به صورت اتوماتیک عکس می‌اندازد.

huawei-mate-9-review-mojtaba-35

در بخش تنظیمات شاهد گزینه‌های دیگری برای شخصی سازی کلید شاتر و یا کلیدهای یکپارچه صدا نیز هستیم و می‌توانید مشخص کنید که هر کدام در صورت استفاده چه کاری را انجام دهند. با فعال کردن بخش Ultra SnapShot نیز قادر هستید تا در صورت قفل بودن دستگاه و با فشردن کلید کاهش صدا آن‌هم به صورت دوبار پشت سر هم از یک سوژه عکاسی کنید. در این حالت که برای شکار لحظه‌ها بسیار مناسب است، می‌توانید در کمتر از یک ثانیه از صحنه عکس بیندازید. به عنوان مثال اتفاقی در آن سوی خیابان در حال وقوع است و شما هم حس پلیسی‌تان گل کرده و نمی‌خواهید سوژه را از دست بدهید؛ بنابراین گوشی را از جیب‌تان در می‌آورید و دوبار کلید کاهش صدا را می‌فشارید و میت ۹ در کمتر از ۱ ثانیه از سوژه یک عکس تهیه و در گالری ذخیره می‌کند. یکی از بخش‌های جالب محصولات هواوی که به شخصه دوستش دارم Object Tracking نامیده می‌شود و توسط آن می‌توانید فوکوس را بر روی یک جسم قفل کنید! یعنی اینکه شما جسمی را به دستگاه نشان می‌دهید و در صورت جابه‌جایی سوژه دوربین به صورت خودجوش (!) فوکوس را بر روی آن اعمال می‌کند.

huawei-mate-9-review-mojtaba-37

huawei-mate-9-review-mojtaba-36

حالا اگر در رابط کاربری دوربین به سمت چپ سوایپ کنید، حالت‌های عکاسی متفاوتی پیش روی‌تان قرار می‌گیرد. در بخش Beauty همان آپشن‌های روتوش صورتی که معمولا برای دوربین سلفی در نظر می‌گیرند را برای دوربین اصلی در اختیار خواهید داشت. با استفاده از گزینه Monochrome این قابلیت را دارید که تنها از دوربین دوم و به صورت کاملا سیاه و سفید از محیط عکس بیندازید.

huawei-mate-9-review-mojtaba-27

در بخش Night Shot اسمارت فون دلبند شما بهترین تنظیمات را برای ثبت عکس در محیط‌های کم‌نور در اختیارتان قرار می‌دهد و حتی می‌توانید میزان اکسپوژر و یا ISO‌ را نیز به دل‌خواه تغییر دهید. Light Painting  هم مخصوص کسانی است که به نور علاقه دارند و این توانایی را دارید که با ثابت نگه داشتن گوشی در این حالت، در تصاویر خود رد نور ایجاد کنید. یک بخش جالب با نام WaterMark نیز برای دوربین میت ۹ در نظر گرفته شده که تاریخ، ساعت، محل ثبت عکس و یا هرچیز دیگری که دل‌تان بخواهد را در عکس می‌گنجاند تا برای همیشه همراه با آن باشد.

بخش Document Scan مخصوص اسکن کردن نوشته‌هاست. برای این‌کار تنها کافی است گوشی را به سمت یک نوشته بگیرید و از آن عکس بیندازید؛ خود میت ۹ متن را تشخیص داده و تصویر را کراپ می‌کند. در نهایت با Audio Note مواجه می‌شویم که پس از ثبت عکس امکان ۱۰ ثانیه ضبط صدا را برای شما فراهم می‌کند تا بتوانید برای آن عکس، توضیحی نیز ذخیره کنید که این حالت مخصوص خبرنگاران است چرا که دیگر هیچ سوژه‌ای را از دست نخواهند داد.

هواوی برای میت ۹ عکاسی به صورت HDR، پانوراما و تایم لپس را نیز قرار داده است و حتی می‌توانید پس از ثبت عکس نیز فوکوس را تغییر دهید. البته این محصول از ویژگی Auto HDR بهره نمی‌برد و برای استفاده از این ویژگی باید همیشه خودتان به صورت دستی آن را فعال کنید.

اگر دوباره به رابط اصلی دوربین بازگردیم و بالای کلید شاتر را بنگریم، با یک گزینه مواجه می‌شویم که دوربین را به حالت Pro می‌برد و تنظیمات دستی آن را در اختیارتان می‌گذارد و می‌توانید میزان ISO، سفیدی، اکسپوژر و… دوربین را به دلخواه تنظیم کنید.

Huawei P9 (52)

به طور کلی پرچم‌دار هواوی می‌تواند گزینه‌ای ایده‌آل برای عکاسان باشد. تصاویر گرفته شده بسیار باکیفیت هستند و رنگ‌ها را به‌خوبی ثبت می‌کنند، گرچه کمی غلظت آن‌ها بیش از حد است که موجب جذاب شدن تصاویر گرفته شده و البته غیر واقعی شدن آن‌ها می‌شود. در ادامه می‌توانید تصاویر گرفته شده با دوربین هواوی میت ۹ در شرایط مختلف را ببینید.

huawei-mate-9-review-mojtaba-21

huawei-mate-9-review-mojtaba-20

huawei-mate-9-review-mojtaba-19

huawei-mate-9-review-mojtaba-26

هواوی این بار به بخش فیلم‌برداری پرچمدارش نیز اهمیت داده و بالاخره شما می‌توانید با پرچمدار این شرکت از قابلیت بدون کاربرد فیلم‌برداری به صورت ۴K‌ بهره‌مند شوید! البته اکثر ویژگی‌های عکاسی در حالت فیلم‌برداری در دسترس نیست اما می‌توانید از قابلیت Object Tracking که فوکوس را بر روی سوژه‌ در حال حرکت اعمال می‌کند نیز استفاده نمایید، امری که در هنگام فیلم‌برداری بسیار کاربردی است. از این‌ها گذشته توانایی فیلم‌برداری به صورت اسلوموشن را نیز دارید. قابلیتی که یکی دو سال پیش خیلی‌ها به آن می‌نازیدند اما حالا کسی تحویلش نمی‌گیرد!

هواوی برای میت ۹ از یک دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی بهره گرفته که از گشادگی دیافراگم f/1.9 سود برده و می‌تواند به صورت فول‌ اچ‌دی فیلم‌برداری کند. دوربین سلفی به خودی خود تصاویر باکیفیتی را می‌گیرد و اگر از سلفی‌بگیران حرفه‌ای هستید، می‌توانید بر روی آن حساب کنید. بسیاری از امکانات کاربری دوربین اصلی برای سلفی نیز در نظر گرفته شده و حتی قادر هستید با دوربین جلو نیز به صورت پانوراما عکاسی کنید که خب در نوع خود جالب است چرا که به واسطه آن زاویه بیشتری را پوشش خواهید داد. هواوی برای دوربین جلو نیز برخی تنظیمات دستی همچون میزان سفیدی و یا ISO را نیز قرار داده تا بتوانید سلفی‌های فوق‌العاده‌ای‌ بگیرید. یک قابلیت خاص نیز در هنگام خویش‌اندازی (!) به چشم می‌خورد که از ۳ حالت چهره شما عکاسی می‌کند و سپس می‌توانید با اعمال افکت‌های جالبی چهره خود را باب میل خودتان کنید. به‌عنوان مثال اندازه چشم را تغییر دهید و یا میزان چاقی صورت را کنترل کنید.

huawei-mate-9-review-mojtaba-24

رابط کاربری

هواوی، میت ۹ را با سیستم عامل اندروید نوقا راهی بازار کرده است. مطابق معمول سازندگان اندرویدی این کمپانی چینی نیز از رابط شخصی‌سازی شده خودش با نام EMUI 5 برای میت ۹ بهره گرفته است. تا پیش از این عادت داشتیم که در رابط کاربری هواوی اپ‌دراور را نبینیم و تمام برنامه‌ها بر روی همان صفحه اصلی پخش و پلا باشند. اما حالا ظاهرا هواوی از آهوی شیطان (!) پایین آمده و این ویژگی را به صورت آپشن در اختیار شما قرار داده است. بدین ترتیب می‌توانید خودتان انتخاب کنید که به اپ‌دراور دسترسی داشته باشید یا خیر. مشابه چیزی که در پرچمداران ال‌جی دیده بودیم. البته گشت و گذار در اپ‌دراور به صورت عمودی خواهد بود.

شکل آیکون‌ها و ظاهر کلی رابط کاربری تغییر خاصی نسبت به گذشته ندارد اما منوی نوتیفیکیشن که از نوع دو مرحله‌ای است، تغییرات زیادی را به خود دیده و حالا شباهت زیادی به اندروید ۷ پیدا کرده است. در این قسمت تقریبا میانبر تمام تنظیمات گوشی در اختیار شماست و ترکیب رنگ مشکی با آبی نیز زیبایی آن را دو چندان کرده است.

huawei-mate-9-review-mojtaba-1

برخی ویژگی‌های پرکاربرد نسخه قبلی این رابط کاربری نیز همچنان حفظ شده است. به‌عنوان مثال اگر با پشت دست، دو بار بر روی صفحه ضربه بزنید؛ میت ۹ یک اسکرین شات زیبا را تقدیم‌تان می‌کند و اگر همین کار را با دو انگشت انجام دهید، از نمایشگر فیلم می‌گیرد و در گالری ذخیره می‌کند. یا اینکه شما می‌توانید با پشت دست بر روی صفحه برخی حروف از پیش تعیین شده را بکشید تا یک اپلیکیشن خاص اجرا شود. به عنوان مثال با کشیدن حرف M به سرعت موزیک پلیر اجرا خواهد شد.

یکی از ویژگی‌های فوق‌العاده خاص رابط کاربری پرچمدار جدید هواوی App Twin نام دارد. توسط این قابلیت می‌توانید از یک اپلیکیشن دو نسخه داشته باشید! به‌عنوان مثال می‌توانید از دو تلگرام با دو شماره متفاوت در گوشی خود استفاده کنید که در نوع خود فوق‌العاده است.

به واسطه قابلیت Split-Screen در اندروید ۷، حالا شما می‌توانید دو اپلیکیشن را به صورت هم‌زمان در کنار هم استفاده کنید. البته تعداد برنامه‌هایی که از این ویژگی بهره‌ می‌برند محدود است اما خب با توجه به نمایشگر بزرگ میت ۹ کار با این قابلیت لذت‌بخش خواهد بود.

نکته جالب در رابط کاربری هواوی این است که خبری از کیبورد اختصاصی نیست و از همان ابتدا کیبورد گوگل و Swiftkey بر روی آن نصب شده است.

با همه این‌ها رابط کاربری هواوی علی‌رغم تمام جذابیت‌هایش، شبیه به اپل است! این شباهت از همان لاک‌اسکرین آغاز می‌شود. اگر در این قسمت انگشت خود را از پایین به سمت بالا بکشید با یک منو کوچک روبه‌رو می‌شوید و بدون آنکه نیازی به باز کردن قفل دستگاه باشد، می‌توانید از ماشین حساب و یا تایمر استفاده کنید، وارد رکوردر شوید و صدایی را ضبط کنید، از چراغ قوه بهره بگیرید و یا اینکه توسط دوربین یک QR Code را اسکن کنید.

huawei-mate-9-review-mojtaba-2

در سراسر رابط کاربری افکت‌های زیبایی استفاده شده که دل هر کاربری را می‌رباید. اگر وارد بخش مالتی تسکینگ شوید، همه چیز به صورت افقی به چشم می‌خورد و دیگر همچون گذشته شبیه iOS نیست. البته خیلی خوش‌حال نباشید چرا که گزینه‌ای با نام Floating  dock قرار گرفته که اگر فعالش کنید یک دایره کوچک در همه‌جای سیستم عامل همراه شما خواهد بود تا میانبرهای خوبی را در اختیارتان قرار دهد. موردی که تا حدی شبیه به iOS است!

هواوی برای آن‌هایی که با سایز بزرگ دستگاه مشکل دارند نیز چاره‌ای اندیشیده است. شما اگر بر روی ۳ دکمه اصلی (بازگشت، خانه و مالتی تسکینگ) رابط کاربری به سمت راست سوایپ کنید، صفحه تا حد نرمالی کوچک می‌شود و در این حالت حتی اگر دستان خیلی کوچکی نیز داشته باشید باز هم می‌توانید با یک دست با میت ۹ کار کنید. اگر چپ دست هستید، ‌می‌توانید همین عمل را به سمت چپ انجام می‌دهید و از این قابلیت برای دست چپ خود بهره بگیرید.

پخش چندرسانه‌ای

در بخش چندرسانه‌ای همیشه ۳ فاکتور را در نظر می‌گیریم. یکی نمایشگر دستگاه است که به اندازه کافی در رابطه با آن خواندید. مورد دوم اسپیکر است که می‌توان گفت هواوی در این بخش تا حدی کم‌کاری کرده است. میت ۹ به یک اسپیکر مجهز شده که صدای بلندی را روانه گوش شما می‌کند اما هرچه ولوم را بیشتر کنید، از کیفیت صدا کاسته می‌شود. البته میزان بلندی آن در حد و اندازه‌های محصولات اچ‌تی‌سی نیست اما خب کاملا کافی و راضی کننده است. حتی اگر از علاقه‌مندان به گوش دادن به موسیقی توسط هدفون هستید باز هم می‌توانید بر روی میزان خروجی و کیفیت صدای میت ۹ در هدفون نیز حساب باز کنید. البته هندزفری موجود در جعبه با اینکه کیفیت ساخت بالایی دارد اما خیلی نتوانستم با آن ارتباط برقرار کنم؛ راستش را بخواهید خیلی خشک طراحی شده و هنگام استفاده از آن احساس راحتی نمی‌کنید؛ از طرفی بند آن نیز از همان مدل‌هایی است که به صورت خودجوش گره‌ می‌خورند. با اینکه کیفیت و میزان بلندی صدای آن خوب است اما بیس لازم را ندارد و هنگام گوش دادن به موزیک با صدای نه‌چندان زیاد هم توجه اطرافیان به شما جلب می‌شود، چرا که صدا را بیش از حد به بیرون پخش می‌کند؛ بنابراین در همان دقایق ابتدایی کار با آن قیدش را می‌زنید (یعنی ما که زدیم). فاکتور سوم نیز پلیر دستگاه است که هواوی یکی از بهترین‌ها را در اختیارتان می‌گذارد. موزیک پلیر که دل ما و دوستان‌مان را برد، بس که زیبا بود. در واقع همه چیز به صورت تفکیک شده در اختیار شماست و حتی در حالت افقی نیز رابط آن تغییر شکل می‌دهد و زیباتر از گذشته می‌شود.

huawei-mate-9-review-mojtaba-9

ویدیوپلیر هم از زیرنویس پشتیبانی می‌کند (البته برخی‌ را به صورت خودجوش نشان نداد!) و امکاناتش در حد مطلوبی است. به عنوان مثال می‌توانید آن‌را هم به صورت شناور در آورید تا هنگام کار با دستگاه، ویدیو در گوشه‌ای از تصویر در حال پخش باشد. هرچند که این ویژگی به خوبی محصولات سامسونگ و ال‌جی نیست اما از هیچی که بهتر است! با همه این‌ها حتی اگر دوستش نداشتید، می‌توانید از میان انبوهی از پلیرهای موجود برای محصولات اندرویدی یکی را برگزینید و قید پلیر پیش‌فرض دستگاه را بزنید. به همین راحتی!

نکته جالب در رابطه با صدای میت ۹ این است که اسپیکر مکالمه هنگام پخش موزیک به صورت یک توییتر عمل می‌کند و حتی هنگامی که دستگاه را به صورت افقی در دست بگیرید هم نوع صدای خروجی آن تغییر می‌کند که ترکیب صدای آن با اسپیکر اصلی دستگاه بسیار جالب خواهد بود.

huawei-mate-9-review-mojtaba-5

سایر امکانات

میت ۹ قصه امروز ما به یک سنسور اثر انگشت فوق‌العاده مجهز شده است. این سنسور که در پشت دستگاه جای گرفته دقت بسیار بالایی دارد و اگر انگشت‌تان خیس نباشد تقریبا در هر حالتی که فکرش را بکنید قادر است تا اثر انگشت‌تان را تشخیص دهد و قفل دستگاه را باز کند. شما می‌توانید چندین اثر انگشت مختلف را به آن بیفزایید تا بتوانید با استفاده از انگشت‌های متفاوت از این سنسور بهره بگیرید. هواوی برخی قابلیت‌های ویژه را نیز برای این سنسور در نظر گرفته است که آن‌ را خواستنی‌تر می‌کند. به عنوان مثال می‌توانید با کشیدن انگشت از بالا به پایین به منوی نوتیفیکیشن دسترسی داشته باشید (البته این ویژگی برای نوتیفیکیشن این مدل که دو مرحله‌ای است، بهینه نشده!) و یا هنگام مشاهده تصاویر در گالری با کشیدن انگشت به صورت افقی میان تصاویر جابه‌جا شوید.

با همه این مزایا به شخصه سنسور موجود در P9 را بیشتر دوست داشتم؛ چرا که بر خلاف میت ۹ این سنسور مربعی شکل بود و انگشت دست خیلی راحت‌تر در آن می‌نشست، به خصوص هنگام استفاده از این ویژگی‌های خاص!

بررسی هواوی میت 9

خوش‌بختانه میت ۹ به NFC مجهز شده است و حتی از اینفرارد نیز بهره می‌گیرد. به همین دلیل خیلی راحت می‌توانید لوازم دیجیتالی اطراف خودتان را کنترل کتید.

این مدل دو سیم‌کارته است و از کارت حافظه نیز تا مقدار ۲۵۶ گیگابایت پشتیبانی می‌کند. البته برای استفاده از کارت حافظه باید قید سیم کارت دوم را بزنید. از ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی میت ۹ نیز چیزی در حدود ۵۰ گیگابایت آن در اختیار شماست و باقی را خود میت ۹ نوش جان کرده است.

میت ۹ از شبکه LTE پشتیبانی می‌کند و می‌توانید با سرعت بالا دانلود کنید. همچنین به GPS و بلوتوث نسخه ۴.۲ نیز مجهز است و اگر رادیو داشت رسما با یک محصول همه چیز تمام روبه‌رو می‌شدیم. این روزها هم که همه از پورت USB Type-C بهره می‌گیرند، هواوی هم از قافله عقب نمانده و از چنین بخشی در پرچمدارش سود برده است. نکته جالب اینکه در جعبه میت ۹ یک تبدیل میکرو USB به USB Type-C دیده می‌شود تا با همراه داشتن آن اگر در جایی بودید که کابل تایپ سی در دسترس نبود، بتوانید با کابل‌های معمولی که در هرجایی یافت می‌شود هم گوشی خود را شارژ کنید. هواوی میت‌ ۹ را در ۷ رنگ مختلف عرضه می‌کند تا بتواند نظر هر کاربری را به خودش جلب نماید.

باتری

به بخش‌های پایانی بررسی هواوی میت ۹ رسیدیم. نقش اول داستان امروز ما به یک باتری ۴۰۰۰ میلی آمپری مجهز است و از شارژ سریع نیز پشتیبانی می‌کند اما سرعت شارژ شدن آن در حد محصولاتی همچون ال‌جی V20‌ نیست. برای فول شارژ شدن باتری به ۱۰۰ دقیقه زمان نیاز دارید و ۵۰ درصد ابتدایی باتری در کمتر از ۳۰ دقیقه شارژ می‌شود که در نوع خود عالی است. جالب است بدانید که هواوی با سیستم شارژ سریع خود کاری کرده تا دستگاه هنگام شارژ داغ نشود که اتفاقا تا حد زیادی موفق هم بوده است.

اگر خیلی اهل استفاده از شبکه‌های اجتماعی به‌خصوص از طریق اتصال ۴G نیستید، می‌توانید تا دو روز با میت ۹ کار کنید. با این‌ حال باتری این مدل یکی از نقاط قوت آن به حساب می‌آید چرا که در استفاده‌های سنگین نیز تا یک روز با شما خواهد بود. درست همانند چیزی که در نسل قبلی این مدل دیده بودیم.

بررسی هواوی میت 9

کلام آخر در بررسی هواوی میت ۹

میت ۹ یک محصول خاص و همه چیز تمام است. بدنه آن فلزی است، نمایشگر بی‌نقصی دارد، سخت‌افزارش روی همه را کم‌ کرده، رابط کاربری‌اش جای هیچ حرف و حدیثی را باقی نمی‌گذارد، سنسور اثر انگشت و اینفرارد آن عالی عمل می‌کنند، باتری‌اش شارژدهی بالایی دارد و از همه مهم‌تر به یک دوربین فوق‌العاده باکیفیت مجهز شده است. شما برای در اختیار داشتن میت ۹ باید در حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بپردازید که مبلغ نسبتا بالایی محسوب می‌شود!

به سوپر گروه گوشی‌های هواوی ملحق شوید

53 در مورد “بررسی هواوی میت ۹: غول دوست داشتنی!”

  1. سلام من میخام گوشی بگیرم و بین دو گوشی میت ۹ و میت ۸ موندم کدوم برای اجرای اسفالت هشت بهتره و قیمت با گارانتیش چنده اگه جواب بدید ممنون میشوم

  2. علی جمشیدیان

    هواوی در سال 2017 اپل رو پشت سر گذاشت و دوم شد اپل یک پله سقوط کرد و هواوی تنها یک پله با نامبر وان شدن فاصله داره گوشی پرچمدار جدیدش میت 10 پرو هم که به عنوان بهترین گوشی سال 2017 انتخواب شد بعد بعضی ها میگن به جای هواوی بریم اپل بخریم اپل دیگه بازیو واگذار کرد به هواوی چرا باید برند دوم جهانو ول کنیم بریم برند سومو بخریم چرا باید شرکتی که بهترین گوشی جهانو تولید کرده رو نادیده بگیریم چون بعضی ها اپل دوس دارن خب شما اپل بخر نوکیا هم یک زمان بهترین بود ولی دیگه نیست اپل هم همینطور یک زمان اول بود الان سوم دو پله سقوط هواوی 5 ساله اومده تو این زمان کم همه رو پشت سرگذاشته اینهمه برند شاخ رو پشت سر گذاشتن الکی نیست نشون دهنده کیفیت و قدرت شرکت هواویه که چند وقت دیگه رطبه اولم به دیت میاره اون موقع اپل شده برند چهارم پنجم تو دنیا در اخر هم سرنوشتش میشه مثل نوکیا و بقیه برند ها فازتون چیه میگید به اپل پول بدیم

  3. سلام .ممنون از بررسی خوبتون .واقعا ای تی رسان یکی از بهترین سایت ها در تکنولوژیه.
    میخاستم از دوستان بپرسم که اگه یکی دو ماه صبر کنم تا میت10 معرفی بشه آیا قیمت میت9 کاهش پیدا میکنه؟

  4. سلام ببخشید شما این همه از دوربین میت۹ تعریف کردید تو بررسیتون ولی خیلی از سایتا میگن خوب نیست و میگن بهترین بازار نیست ولی شما نمره ۱۰ رو بهش دادید!!من قصد خرید میت ۹ یا پی۱۰ رو دارم و از الجی جی۶ هم خوشم میاد ولی نمیدونم کدوم عکسبرداری و فیلمبرداریش بهتره؟پی۱۰ یا میت۹؟

    1. مجتبی مسکینی

      سلام
      در دنیای امروزی چیزی به عنوان بهترین وجود نداره! در واقع بهترین تا حد زیادی سلیقه‌ای شده و به شما و نیازتون برمیگرده نمیشه به صورت کامل گفت که این مدل بهترینه! یه گوشی قابلیت‌های خاصی داره، یکی در تاریکی بهتر عکاسی می‌کنه و… بنابراین شما باید نیاز خودتون رو بشناسید بعد به دنبال گوشی بهترین باشید. میت ۹ یکی از بهترین دوربین‌ها رو داره و از لحاظ عکاسی اکثر افراد رو راضی نگه می‌داره و تصاویر نمونه‌ای هم که با این گوشی گرفته شده و توضیحاتی که دادیم کیفیت و امکاناتش رو کاملا نشون میده
      نمره هم صرفا برای بهترین بودن نیست! نمره‌دهی یه سری معیارها داره که طبق اون از ۱۰ یه امتیاز داده میشه بر فرض این گوشی در یک بخشی نقص داره اما یه جای دیگه همچون قابلیت‌های خاص فراتر از انتظاره و اون نقص پوشش داده شده ضمن اینکه به تاریخ بررسی هم باید دقت کنید

  5. سلام من تو مقایسه هایی که از میت۹ و پی۱۰ دیدم نشون میداد که میت ۹ عکسایی بهتر از پی۱۰ میگیره و پی۱۰ پلاسم یکم بهتر از میت۹ آیا از بین پی۱۰ و میت۹ کدوم کیفیت عکسبرداری و فیلمبرداریشون بهتره(حذف نویز و ثبت جزئیات)؟
    یا الجی جی۶ بهتر از ایناست؟

    1. مجتبی مسکینی

      دوربین این ۲ به صورت کلی تفاوت خاصی با هم ندارن
      از لحاظ فیلم‌برداری گوشی‌های هواوی در سطح پایین‌تری نسبت به رقبا هستن
      جی ۶ از لحاظ دوربین بهتر نیست و میشه گفت در یک سطح هستند اما ارزش خرید نداره

  6. با سلام جناب اقای مسکینی
    من بین سه گوشی گلکسی اس ۷، میت ۹ و پی ۹ پلاس گیر کردم. صحفه نمایش با کیفیت که هنگام کار کردن زیر آفتاب قابل استفاده باشه، دوربین که بتونه با جزئیات زیاد و رنگ ها رو با غلظت بگیره و همچنین حافظه ی ۶۴ گیگ باشه و همچنین امکانات نرم افزاری زیاد و خوبی داشته باشه،رابط کاربری سامسونگ که مملو از امکانات هست ولی هواوی رو نمیدونم، از لحاظ صحفه نمایش سامسونگ که عالیه ولی خب بزرگ بودن اون دو هم نمیشه نادیده گرفت، در کل بین این سه کدوم رو پیشنهاد میدید؟

  7. اپل اصلا گوشی خوبی نیست . فقط اسم در اورده سامسونگ هم همینه قیمت تاچ و ال سی دی سامسونگ برابر هست یه گوشی نو هو اوی سالار همه گوشی ها فقط هو اوی

  8. منم عاشق زندگی دیجیتالی با مقاله های خوب و بدردبخور هستم و از این تحلیل و انالیز ها لذت میبرم به شما و همکاراتون تبریک میگم
    شاد باشید

  9. سلام
    بسیارعالی بود.
    اگرهوآوی همین امکانات وهمین بدنه وظاهر راروی یه گوشی بااندازه ی کوچکتر مثلا۵اینچ ارائه بده حتما گوشی بعدی من هوآوی خواهدبود.
    امابعد:
    شایدسؤال بی ربطی باشه اما به نظرشما بین گوشیهای Sony XA و J5 2016و J5 primeو P9 lite به ترتیب کیفیت دوربین کدام بهتره؟

    دوربین هوآوی P9 lite چه جایگاهی داره؟
    واینکه دربین این گروه قیمتی از گوشیهای میان رده گوشی دیگری هم هست که کیفیت دوربین بهتری داشته باشه؟

    ممنون میشم ازپاسختان

  10. مرسی بابت بررسی این گوشی.
    من یه سوال شده برام .. چرا با اینهمه یال و کوپال، رادیو نداره؟؟؟؟؟؟؟
    ضمنا کلی تعریف و تمجید شد ازش کاش لااقل یجاهاشو با میت ۸ حتی با یکی دو تا کلمه مقایسش میکردین چون مثلا ورژن پیشرفته ترشه!!!!

    1. مجتبی مسکینی

      این بررسی میت ۹ هست و یک مقایسه اختصاصی بین میت ۸ و میت ۹ نیست که بخوایم کاملا با هم مقایسه شون کنیم!
      با این‌ حال بخشی همچون طراحی رو اتفاقا با میت ۸ شروع کردیم و گفتیم که در نگاه از روبه‌رو تفاوت خاصی بین این دو نیست
      و یا در نمایشگر به سایز میت ۸ هم اشاره شد و…
      نمیدونم شاید شما متن رو نخوندین!!
      در بخش‌های دیگری همچون دوربین بیشتر از سری P9 صحبت شد چون با دوربین دوگانه عرضه شده بود

      1. با سپاس. منظورم مشخصاتیه ک فقط میشه با کار کردن فیزیکی با گوشی به تفاوت بین ۸ و ۹ پی برد. اینکه سایز نمایشگر شده ۵/۹ و یا از روبرو عین همن رو که از عکسهای گوشی تو اینترنت هم میشه بفهمید. ببینید بررسی گوشی میت ۹ رو که خیلی واضح و شفاف گفتین منم ممنونم بازم منتها با تفاوت قیمت حدود ۷۰۰-۸۰۰ که با میت ۸ داره آیا دوربینش و پردازنده و امکانات جدیدش هم اینقدر پیشرفت داشته؟؟؟؟
        راستی یه سوال دیگه. رادیو رو میشه نرم افزاری تو گوشیها اورد؟!!!!
        ببخشید ک روزه خونی کردم. شرمنده. مرسی بابت بررسی های دقیق و کامل اون در سایت.

        1. مجتبی مسکینی

          اگه قرار باشه انقدر وارد جزئیات بشیم در واقع دو مدل رو باهم مقایسه کردیم و این دیگه بررسی تخصصی نیست! ضمن اینکه میت ۸ هم در این زمان در اختیار ما نبود که بشه به اون شکل کامل اینا رو مقایسه کرد با این حال بررسی هر دو در بخش آزمایشگاه سایت هست میتونید بخونید و خودتون نتیجه بگیرید
          خیر در اون صورت فقط به صورت اینترنتی میشه از رادیو استفاده کرد

        2. بله حق با شماست .. ایشالا سر فرصت کار مقایسه این ۲ مدل رو زحمتشو بکشید لطفا. ضمنا منظورم “روضه خونی” بود!!!!!

  11. سلام بر اقای مسکینی
    ببخشید دوربین p9و p9پلاس از نظر کیفیت خروجی تصاویر در روز و درشب فرق نمیکنه؟

  12. سلام آقای مسکینی خسته نباشید
    اون عکس از فرش تو تاریکی مطلق ایا با تنظیمات دستی گرفته شده یا خودکار
    و ایا با پی۹ هم میشه این عکس رو گرفت
    با تشکر

    1. مجتبی مسکینی

      سلام
      تمام تصاویر در بررسی با تنظیمات خودکار گرفته می‌شن و در صورتی که از تنظیمات دستی استفاده بشه حتما در متن ذکر میشه
      P9 هم دوربین بسیار خوبی داره اما در نور کم میت ۹ تصاویر بسیار بهتری رو می‌گیره و قابل مقایسه با P9‌ نیست

  13. سلام و ممنون بابت بررسی زیبا و پر بارتون اقای مسکینی ، غلو و ریا نباشه شما خیلی پربارتر و تکمیل تر از بقیه دوستان نویسنده این سایت و سایت های دیگه برسی هاتونا انجام میدید و خواندن برسی های شما با این پر باری که یه پا راهنمای کامل استفاده از محصول !! ،لذت بخش تره
    اما چند سوال خدمتتون داشتم از نظر کیفیت تصاویر دوربین بین mate 9و lg v20و s7 به ترتیب کدوم بهتره (اگه سلیقه ای نظر خودتونا بگید ) ؟؟،سوال بعدی درمورد صفحه نمایش ، از نظر دقت رنگ و بازه رنگ های قابل نمایش کدوم یک از گوشی های lg v20 و mate 9بهتره و شما بشخصه کدوم یکا صفحه نمایششا میپسندین و ایا وضوح کمتر mate 9 در این سایز تا ثیر به سزایی در کیفیت نسبت به lg v20 و گوشیای بزرگتر از ۵.۵اینچ داشته یا خیر؟؟
    سوال بعدیم درمورد سرعت اپدیت هواوی ایا نسبت به رغبا اپدیت ها را با تاخیر منتشر نمیکنه؟؟! و مدت پشتیبانیش مثل سایر کمپانیهای دیگه از پرچمداراشون تا دوسال؟؟

    1. مجتبی مسکینی

      سلام مرسی از لطفتون
      کیفیت تصاویر بستگی به شرایط داره اما به طور کلی به ترتیب اول S7 بعد میت ۹ و در نهایت V20
      از لحاظ صفحه نمایش اصلا کمبود خاصی رو احساس نمی‌کنید! این رو هم در نظر بگیرید که همین مورد تاثیر زیادی در شارژدهی باتری داره
      با اینکه اخیرا بهتر شده اما معمولا پرچمدارهای هواوی نسبت به سایر کمپانی‌ها دیرتر آپدیت می‌شن اما از لحاظ مدت پشتیبانی مشکلی نیست

    1. مجتبی مسکینی

      سلام
      هر دو گوشی های خوبی هستن و تفاوت اصلی در دوربینشون هست
      اگه دوربین خیلی مهمه ارزشش رو داره که عوض کنید در غیر این صورت نه

  14. امیر رحمتی

    ولی کار اشتباهی کرد با رزولوشن فول اچ‌دی داد. درسته من تو صفحه نمایش ۵.۲ اینچی یا ۵.۵ اینچی رزولوشن فول اچ‌دی با کواد اچ دی فرقی نداره ولی تو صفحه نمایش ۶ اینچی واقعا فرق زیادی دارن مخصوصاً اگه کنار گوشی هایس مثل S7 edge قرار بگیره

    1. علی جمشیدیان

      نمایشگرش فول اچ دیه اما اگه کنار مثلا ال جی جی 6 که نمایشگر 4 کی داره بزاریش و چنتا عکسو تو دوتا گوشی نگاه کنی هنگ میکنی که چرا میت 9 انقدر باکیفیت تر و شفافتر نشون میده و جزئیات انقدر واضح تر هستند من خودم مونده بودم که چرا اخر فهمیدم بخاطر اینه که گرافیک فوقالعاده قدرتمندی داره و تراکم پیکسلی ربطی به کیفیت نمایش نداره تراکم زمانی اهمیت داره که بخوایم از هدست های واقیت مجازی استفاده کنیم وظیفه ی اصلی نمایش با کیفیت بالا رو دوش گرافیکه گوشیه

    1. حق با شماست، اما شک نکن شش ماه دیگه یا یه سال دیگه آیفون ۶۴ گیگ بازم بالای سه ملیون تومن
      اما شش ماه دیگه که حباب قیمت بالا میشکنه اگه میت ۹ بخری قیمتش زیر ۲ ملیونه
      حالا به نظرت یک ملیون تومن کمتر ارزش نداره؟

  15. یک گوشی همه چی تمام از یک برند بی ادعا.ممنون از بررسی کامل و تخصصی تون.واقعا عالی بود.لذت بردم

  16. بررسی خیلی خوبی بود، دمت گرم مجتبی مسکینی
    اینقدر از دوربینش تعریف کردین که آدم باورش نمیشه هواوی اینقدر کارش درست شده
    چون من میت ۸ دارم و طراحی میت ۹ اگه بهتر نشده باشه قطعا بدتر نشده، میدونم که بعضی ایرادای طراحی که گرفتید بجا نبود، دکمه تنظیم صدا شاید جاش بد باشه اما بیاد پایین دکمه پاور خیلی بدتر میشه!
    در مورد قیمت این موبایل هم باید خیلی خوش بین بود چون الان که تازه وارد بازار شده و حباب قیمت زیادی داره هم قیمت ای هفت اج یک ساله هستش! اکثر پرچمدارا که تازه میان بازار بعد شش ماه پونصد تومنی کاهش قیمت پیدا میکنن

  17. “بعد از این همه به به و چه چه، تصمیم گرفتم که در تاریکی مطلق اتاق، از فرشی که پهن شده بود، عکاسی کنم که نتیجه آن عکس شگفت‌انگیز زیر بود.”
    اگه اینطور باشه فوق العادست فوق العاده
    یکی از بهترین کمپانی ها با پیشرفتی چشمگیر

  18. سلام
    بررسی جامعی بود
    ممنون
    اخیرا بحثی شنیدم ک قطعات هواوی با اولین ضربه از بُرد جدا شده ک عملا هواوی از نظر سخت افزاری غیرقابل تعمیره.

  19. یه زمانی این هواوی فقط گوشی ارزون و داغون میزد حالا به جایی رسیده که گوشیهاش رفته بالای ۲ ملیون!!
    البته از حق نگذریم ظاهرا گوشی خوبی هم هست و انقده که از این تعریف کردین استیو جابز از آیفون نکرد!! خخخخخخ

    1. اپل رو با هواوی مقایسه نکن سازنده ای که اولش جنس بنجل رو با قیمت کم میداد به مردم حالا همونا رو داره به قیمت خون باباش میده
      هواوی از اولش فقط بلد بود کپی کنه همین سری میتش هم از روی اچ تی سی وان مکس اسکی رفته

      1. باز خدا پدر و مادرش رو بیامرزه که حداقل اول ارزون میداد الان گرون کرده اپل شما که از همون روز اول گرون میداد
        حتی میگن یکی از نواوری های اپل این بوده که گوشی هاش رو گرون بده
        یه جور مریضیه به اسم خود لاکچری پنداری

        1. همین که از اول گرون داده و همه خریدن تک بودن و عالی بودنشو نشون میده نه اینکه میاد جنس اشغال رو اول ارزون بده و بعد همونو گرونش کنه

    1. واسا منم بیاااااااااااام خخخخخخ
      آخه تو چرا همه جا هستی؟ بیچاره سونی که یه ۴ تا گوشی نداره حتی بررسی کنن واست
      جالبه تا حالا بشر مثل تو ندیده بودم طرفدار یه برند با اصالت ژاپنی هستی ولی خیلی وقته منتظر گوشی چینی موندی خخخخخخخخخ
      خودتونم میدونید از این سونی آبی گرم نمیشه

      1. من بررسی همه گوشیا رو‌میخونم منتظر بودم ای تی رسان منتشر کنه چون همیشه بیطرف بوده من طرفدار مثل بعضیا ترول سامسونگ نیستم

        1. حرفت کاملا درسته ولی کسی هم نگفت طرف سامسونگ رو بگیری! سامسونگ به ۴ تا هوادارنما مثل تو نیاز نداره در ضمن در ترول بودنت که شکی نیست فقط ترول سونی هستی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH