بررسی کیس MSI Vortex G65VR: زیباروی خشمگین!

در چند سال اخیر صنعت گیم تبدیل به یکی از مهم‌ترین و پرسودترین تجارت‌ها در دنیا شده است. این صنعت دارای دو بازیگر اصلی بوده که شامل بازی‌سازها و سازندگان قطعات است که در هر قسمت رقابت سنگینی وجود دارد. از زمان قدرتمند شدن کنسول‌ها بسیاری از گیمرها ترجیح می‌دهند که به‌جای خرید سیستم‌های گران‌قیمت، این دستگاه‌ها را خریداری کنند. اگرچه قدرت کنسول‌ها قابل مقایسه با کامپیوترهای قدرتمند نیست و بعضا لذت بازی کردن با کیبورد بسیار بیشتر از دسته کنسول‌ها بوده، ولی وجود بازی‌های انحصاری و تضمین اجرای بازی‌های روز برای حداقل 5 سال بسیاری را مجاب به خرید کنسول‌ها می‌کند. در این میان بسیاری از شرکت‌ها در حال ساخت لپ‌تاپ‌ها و کیس‌های گیمینگ با قطعات قدرتمند و طراحی‌های زیبا هستند. دو شرکت ایسوس و MSI از فعال‌ترین برندهای این صنعت محسوب می‌شوند که محصولات خوبی را در کارنامه خود دارند. در این مقاله به بررسی یکی از جدیدترین کیس‌های گیمینگ MSI یعنی ورتکس G65VR می‌پردازیم.

طراحی

این کیس برخلاف محصولات ایسوس، طراحی دوار داشته و فضای بیشتری را از میز کار شما اشغال می‌کند. در ساخت این دستگاه از آلومینیوم باکیفیتی استفاده شده که در هنگام لمس حس خوبی به کاربر منتقل می‌کند.

در طراحی بدنه از 4 نوار LED استفاده شده که در هنگام روشن کردن کیس به رنگ‌های مختلف در می‌آیند و نمای زیبایی را به آن می‌بخشند. در جلوی دستگاه شاهد قرارگیری دکمه‌ای جهت روشن و خاموش کردن دستگاه هستیم و در پایین نمای جلو نیز لوگو MSI به چشم می‌خورد. این لوگو با دستگاه روشن شده و در حالت استندبای نیز روشن و خاموش می‌شود.

در زیر این کیس یک پایه به زیبایی قرار گرفته که پورت مربوط به کابل پاور نیز در آن تعبیه شده است. قرارگیری پورت در زیر دستگاه علاوه‌بر حفظ زیبایی آن، مزاحمت سیم برای کاربر را نیز کاهش می‌دهد.

در بالای دستگاه علاوه‌بر نوار نورانی که در قبل به آن اشاره شد، شاهد سه دریچه شبه مثلثی شکل هستیم که وظیفه خروج هوای گرم را از دستگاه دارند.

در پشت این کیس پورت‌های ارتباطی قرار دارد که در بخش بعدی به طور کامل به بررسی آن خواهیم پرداخت. در بالای پخش پشتی یک دریچه برای ورود هوا در نظر گرفته شده که با دریچه‌های موجود در زیر دستگاه وظیفه خنک‌سازی قطعات را برعهده دارند. در این دریچه لوگو MSI حک شده است.

در حالت کلی باید طراحی این دستگاه را زیبا نامید. فلز استفاده شده در ساخت این کیس کیفیت بالایی دارد و نوارهای قرمز رنگ تعبیه شده بر روی آن، زیبایی آن را دو چندان کرده است. وزن 4 کیلوگرمی آن باتوجه به جنس بدنه و همچنین فن بزرگی که برای خنک‌سازی قطعات مورد استفاده قرار گرفته، مناسب تلقی می‌شود. MSI برای تهاجمی کردن طرح این کیس از خطوط شکسته در یک راستا استفاده کرده که زیبایی آن را افزایش داده است. در جعبه این کیس نیز تنها با کابل پاور روبرو هستیم و خبری از درایور نوری و یا کابل HDMI نیست.

پورت‌ها و اتصالات

همانگونه که در بخش طراحی گفته شد تمامی پورت‌های این دستگاه در پشت آن قرار دارد. در بالای این پورت‌ها خروجی هدفون، میکروفون و SPDIF قرار گرفته است. چهار پورت USB 3.0، دو پورت USB Type-C نسل دوم، دو پورت HDMI با خروجی 4K، دو پورت LAN و دو پورت Mini-Display اتصالات این کیس را تشکیل می‌دهند. در این کیس از وای‌فای Killer و بلوتوث نسخه 4.1 استفاده شده است.

متاسفانه در Vortex G65VR خبری از درگاه کارت‌خوان و درایو نوری نیست که به‌شخصه فقدان آن‌ها را یک کمبود می‌دانم. شاید بگویید که با فراگیر شدن هاردهای اکسترنال دیگر نیازی به درایو نوری نیست، ولی به این نکته توجه کنید که برای لذت بردن از این دستگاه باید بر روی آن بازی نصب کنید. بازی‌های باکیفیت حجمی بالای 30 گیگابایت دارند که باتوجه به سرعت و قیمت اینترنت در ایران، دانلود آن‌ها کار منطقی محسوب نمی‌شود البته می‌توانید با خرید درایو نوری اکسترنال این مشکل را رفع کنید.

نرم‌افزار

بر روی این دستگاه سیستم‌عامل ویندوز 10 نصب شده که آخرین نسخه از سیستم‌عامل شرکت مایکروسافت است. یکی از نرم‌افزارهای جالبی که بر روی این سیستم نصب شده، Dragon Center نام دارد که انحصاری شرکت MSI است. در این برنامه شما به قابلیت‌های متنوعی دسترسی دارید، یکی از آن‌ها System Monitor بوده که در آن قادر به مشاهده عملکرد دستگاه، میزان درگیر بودن پردازنده مرکزی، حافظه موقت، کارت گرافیک و حافظه ذخیره‌سازی خواهید بود.

در قسمت بعدی که LED Wizard نام دارد، می‌توانید رنگ نوارهای LED بر روی بدنه را سفارشی کنید و برای هر یک رنگ خاصی را تعریف کنید. علاوه‌بر تغییر رنگ قادر به انتخاب حالت‌های مختلف برای نمایش آن و همچنین میزان درخشش این نورها نیز هستید.

یکی دیگر از قسمت‌های پرکاردبرد این برنامه System Tuner بوده که در آن می‌توانید عملکرد برخی از قطعات مانند سیستم خنک‌کننده را تغییر دهید و یا نحوه نمایش تصاویر در مانیتور را برحسب حالت‌های از قبل تعیین شده و باتوجه به سلیقه و یا کاربرد خود، انتخاب کنید.

پردازنده و عملکرد

به سراغ مهم‌ترین بخش یعنی سخت‌افزار این کیس می‌رویم. MSI در این بخش سنگ تمام گذاشته و سرباز جدید خود را تا دندان مسلح کرده است! در این محصول از پردازنده نسل ششم Core-i7 موسوم به اسکای‌لیک بهره گرفته شده که با کد 6700K، دارای معماری 14 نانومتری و حداکثر توان حرارتی 95 وات است. این پردازنده دارای 4 هسته و 8 رشته با فرکانس پایه 4.00 گیگاهرتز و حداکثر فرکانس 4.20 گیگاهرتز بوده و همچنین اینتل 8 مگابایت حافظه کش (حافظه نهان) برای آن در نظر گرفته است. این پردازنده حداکثر از 64 گیگابایت رم از نوع DDR4 پشتیبانی می‌کند و گرافیک آنبورد HD 530 وظیفه انجام کارهای گرافیکی پایه را برعهده دارد. این پردازنده قدرت کافی برای اجرای تمامی بازی‌ها و اکثر برنامه‌های مهندسی را دارد.

میزان 32 گیگابایت رم از نوع DDR4، انجام چندین کار به‌صورت همزمان و یا برنامه‌هایی که نیاز به حافظه موقت زیادی دارند را تضمین می‌کند. در این کیس از چیپ‌ست Z170 اینتل استفاده شده که امکانات مناسبی را در اختیار سازنده و کاربر قرار می‌دهد. برای دخیره‌سازی یک هارد 1 ترابایتی و یک حافظه SSD با ظرفیت 256 گیگابایت برای این محصول درنظر گرفته شده که حافظه SSD سرعت بسیار بالایی دارد، در زیر قادر به مشاهده عملکرد آن‌ها خواهید بود.

برای انجام بازی وجود یک قطعه حیاتی بوده که آن قطعه کارت گرافیک است. MSI برای ورتکس G65VR دو کارت گرافیک انویدیا GTX 1070 با 8 گیگابایت حافظه اختصاصی GDDR5 درنظر گرفته که این دو کارت گرافیک قدرت کافی برای اجرای روان اکثر بازی‌ها حتی در رزولوشن 4K را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. این کارت گرافیک دارای رابط حافظه 256 بیتی بوده و فرکانس پایه و بوست آن به‌ترتیب 1443 و 1645 مگاهرتز است.

این قطعات سخت‌افزاری در بنچمارک 3DMARK موفق به کسب امتیاز 12831 در بخش Fire Strike Extreme شدند که امتیاز مناسبی ارزیابی می‌شود.

عملکرد بازی

قبل از شروع این قسمت بد نیست به یک موضوع اشاره کنم، محصولی که برای بررسی در اختیار آزمایشگاه آی‌تی‌رسان قرار گرفته بود در هنگام اجرای بازی Crysis 3 چند بار ریست شد که احتمالا مشکل نرم‌افزاری است.

این قسمت را با بازی Batman: Arkham City شروع می‌کنیم. این بازی در سال 2011 به بازار عرضه شد و امتیازات بالایی را نصیب خود ساخت. مسلما چنین سخت‌افزاری قادر به اجرای بازی در بالاترین تنظیمات در رزولوشن 1080p است، در عمل نیز در هنگام اجرای این بازی موفق به کسب فریم بسیار مناسب 70 شدیم. قبل از انجام بازی دمای پردازنده مرکزی 32 درجه سانتی‌گراد و دمای کارت‌های گرافیک در حدود 51 و 49 درجه سانتی‌گراد اندازه‌گیری شد.

بعد از نزدیک به 15 دقیقه انجام بازی این دماها به 59، 70 و 66 درجه افزایش یافتند که نشان از قدرت مناسب سیستم خنک‌کننده دارد. خوشبختانه در هنگام اجرای بازی با صدای ناخوشایندی از طرف سیستم خنک‌کننده روبرو نشدیم و همچنین تنها افزایش حرارت در یک قسمت از بدنه را مشاهده کردیم، البته فقط می‌توان آن را گرم توصیف کرد و نه داغ که باتوجه به بدنه فلزی می‌توان آن را یک امتیاز مثبت تلقی کرد.

برای دومین بازی به سراغ یکی از محبوب‌ترین‌ها در سال 2013 یعنی Metro: Last Light می‌رویم. این بازی نیز در رزولوشن 1080p با بالاترین تنظیمات، به‌صورت کاملا روان اجرا شد. قبل از انجام بازی دمای پردازنده مرکزی و کارت‌های گرافیک به‌ترتیب 32، 45 و 42 درجه اندازه‌گیری شد.

شروع به اجرای بازی می‌کنیم، بعد از گذشت نزدیک به 5 دقیقه از شروع بازی با صدای عجیبی روبرو شدیم که ما را شگفت‌زده کرد. درست حدس زدید، این تعجب ما مربوط به صدای سیستم خنک‌کننده غول‌پیکر این دستگاه است. با گذشت زمان این صدا افزایش یافت به‌گونه‌ای که احساس می‌کردید یک هواپیما در حال پرواز در کنار گوش شما است! باوجود چنین صدایی حدس می‌زدم که با لمس بدنه، دستم بسوزد ولی چنین اتفاقی رخ نداد و تنها با بدنه‌ای گرم شده روبرو شدم. با کمی تعجب به سراغ نتایج بدست آمده برای دما رفتم و اعداد جالبی را مشاهده کردم. دمای پردازنده مرکزی به 61 درجه و دمای کارت‌ گرافیک به 91 درجه رسید که اگرچه این دما آسیبی به قطعات وارد نمی‌کند ولی باتوجه به چنین سیستم خنک‌کننده‌ای، این اعداد بسیار بالا ارزیابی می‌شود.

در نهایت تصمیم گرفتیم که این کیس را به زانو دربیاریم، در همین راستا آن را به یک تلوزیون 49 اینچی با رزولوشن 4K متصل کرده و به انجام بازی در بالاترین تنظیمات و رزولوشن ذکر شده پرداختیم. باید بگوییم که نتوانستیم این کیس را شکست دهیم چراکه بازی Crysis 3 که یکی از سنگین‌ترین بازی‌ها محسوب می‌شود، به روان‌ترین شکل ممکن اجرا شد. بعد از Crysis 3 نوبت به بازی Metro: Last Light رسید که به فریم 50 دست پیدا کردیم.

نتیجه نهایی:

بدون هیچ شکی با یک کیس بسیار قدرتمند روبرو هستیم. این دستگاه علاوه‌بر سخت‌افزار به‌روز و پرقدرت، از طراحی بسیار زیبایی نیز بهره می‌برد که همراه با نرم‌افزار اختصاصی می‌توانید رنگ نوارهای LED آن را شخصی‌سازی کنید.

برای تصاحب چنین کیسی باید حساب بانکی خود را کاملا خالی کنید، چراکه قیمت نمونه قدیمی آن با کارت‌های گرافیک انویدیا GTX 980 نزدیک به 18 میلیون تومان است. به شخصه هیچ دلیل منطقی برای خرید این سیستم پیدا نمی‌کنم، چراکه خرید کنسول باتوجه به بازی‌های انحصاری ارزش بیشتری داشته و یا می‌توانید با خرید قطعات به‌صورت جداگانه علاوه‌بر پرداخت مبلغ کمتر، آن را به‌راحتی در آینده به‌روزرسانی کنید.

3 در مورد “بررسی کیس MSI Vortex G65VR: زیباروی خشمگین!”

  1. بنظرم حتی ارزش بررسی نداره چه برسه به بررسی تخصصی!!
    بررسی تخصصی واسه وسیله ای خوبه که حداقل تو اجتماع مردم بتونن تهیه اش کنن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH