مقایسه اسنپدراگون 835 و اگزینوس 8895: پردازنده‌های گلکسی S8

همان‌طور که می‌دانید سامسونگ بیشتر پرچم‌داران خود را در دو نسخه با تفاوت‌های جزئی عرضه می‌کند. ظاهرا گلکسی اس8 هم از این ماجرا مستثنا نبوده و در دو مدل با اسنپدراگون 835 و اگزینوس 8895 عرضه می‌شود.

دلیل این اتفاق را می‌توان در نحوه عملکرد کوالکام جست‌وجو کرد. کوالکام پردازنده‌های خود را بر اساس اپراتورهای CDMA توسعه می‌دهد که همین موضوع کمپانی‌های سازنده موبایل را به توسعه و ساخت چیپ های مجتمع اختصاصی مجبور کرده است که توانایی سازگاری با شبکه‌های محلی را داشته باشد.

باید اشاره‌کنیم که CDMA یا دسترسی چندگانه تقسیم کد، توسط کمپانی کوالکام ثبت و توسعه‌یافته است که به دلیل ماهیتش نتوانست مانند GSM به‌صورت جهانی مورداستفاده واقع شود. تنها بخش کوچکی از کل شبکه‌های سراسر دنیا از CDMA سود می‌برند که بیشتر در خاک ایالات‌متحده و توسط اپراتورهای ورایزن و اسپرینت ارائه می‌شود.

دو پردازنده مذکور تفاوت‌های اندکی داشته و در بحث عملکرد بسیار نزدیک به هم عمل می‌کنند و کمتر کسی متوجه تفاوت آن‌ها خواهد شد. به‌علاوه بعید به نظر می‌رسد که سامسونگ، بخواهد نسخه با پردازشگر اختصاصی خود را در بازارهای معینی به فروش برساند و تمام تلاشش را می‌کند تا میان فروش هر دو نسخه، تعادل برقرار کند.

اما هنگامی‌که همه ما انتظار معرفی گلکسی اس8 را می‌کشیم، بد نیست تا مقایسه‌ای میان این دو چیپست داشته باشیم تا از تفاوت‌های آنها آگاه شویم.

 

پردازنده

قطعا مهم‌ترین بخش از سخت‌افزار یک اسمارت‌فون، پردازشگر آن است. سامسونگ و کوالکام هر دو در این زمینه پیشرفت‌هایی را داشته‌اند و درحالی‌که قدرت پردازشی 30 درصد افزایش یافته، میزان مصرف هم در هر دو 40 درصد کاهش پیداکرده است. همچنین به لطف تکنولوژی ساخت 10 نانومتری FinFET اندازه پردازنده‌ها کاهش یافته است و همین موضوع به کمپانی‌ها اجازه می‌دهد تا قدرت بیشتری را در فضای کمتری بگنجانند.

هر دو پردازنده از معماری 8 هسته‌ای برخوردارند که شامل 4 هسته قوی و 4 هسته ضعیف‌تر شده و با توجه به قدرت موردنیاز، از آن‌ها استفاده می‌شود. درحالی‌که فرکانس دو پردازنده متفاوت است، برتری پس از انجام بنچمارک ها مشخص می‌شود. البته به نظر می‌رسد که تفاوت چشم‌گیری وجود نداشته باشد.

پردازنده گرافیکی

در سال‌های اخیر همواره شاهد این بودیم که فشارها بر روی سازندگان چیپ‌های مجتمع، نه فقط برای پردازشگر بلکه برای پردازنده گرافیکی (GPU) هم وجود داشته است. یکی از دلایل مهم این اتفاق، پیشرفت تکنولوژی واقعیت مجازی است که قدرت گزافی را از گوشی می‌طلبد. پردازنده گرافیکی موجود در اسنپدراگون 835، آدرنو 540 نام دارد که با افزایش قدرت 25 درصدی نسبت به آدرنو 530 روبه‌رو بوده است.

اما گلکسی اس8 دارای اگزینوس، از پردازنده گرافیکی Mali-G71 سود می‌برد که ساختار 20 هسته‌ای داشته و نسبت به نسل قبلی پردازنده گرافیکی سامسونگ، 60 درصد افزایش کارایی خواهد داشت. بااینکه هر دو پردازنده در این بخش بهبودهایی داشتند، اما با توجه به تجربه، باید محصول سامسونگ را برنده بلامنازع دانست.

انتقال داده

هر دو چیپست در این زمینه ارقام مشابهی را نشان می‌دهند: دانلود حداکثر تا 1 گیگابیت بر ثانیه و آپلود حداکثر تا 150 مگابیت بر ثانیه. تفاوت اصلی در این است که محصول سامسونگ، نخستین پردازنده‌ای است که از تجمع حامل 5 بانده سود می‌برد. جزئیات این مورد هنوز نامشخص است و نمی‌دانیم که آیا این سیستم می‌تواند در حداکثر سرعت تغییری ایجاد کند و یا تنها یک گزینه انتخابی است.

صدا و دوربین


بر اساس شایعات، گلکسی اس8 از دو سنسور 12 مگاپیکسلی و 8 مگاپیکسلی در عقب بهره می‌برد که تنها قسمت کوچکی از ظرفیت‌های هر دو مدل پردازنده است. اسنپدراگون 835 قابلیت پشتیبانی از دو سنسور 16 مگاپیکسلی را دارد درحالی‌که اگزینوس 8895، امکان استفاده از دو لنز 16 و 28 مگاپیکسلی را فراهم می‌کند.

همچنین اگزینوس 8895 این توانایی را دارد تا با کیفیت 4K و نرخ 120 فریم در ثانیه به ضبط فیلم بپردازد، در حالی که این نرخ در اسنپدراگون 835 تنها 60 فریم در ثاتیه است.

پردازنده سامسونگ ویژگی به نام «Vision Processing Unit» دارد که به تحلیل داده‌های تصویر کمک کرده و دقت تشخیص اشیا را به هنگام تصویربرداری افزایش می‌دهد.

در قسمت صدا باید گفت که جزئیات پردازشگر سیگنال‌های دیجیتال (DSP) اگزینوس هنوز مشخص نیست اما اسنپدارگون در این بخش، مصرف انرژی را کاهش داده و از میکروفون‌های همیشه روشن بهره می‌برد که در بحث دستیارهای مجازی کاربرد دارد.

تکنولوژی شارژ


هر دو قلب تپنده گلکسی اس8، از تکنولوژی شارژ سریع بهره می‌برند. نسخه جهانی از Adaptive Fast Charge سامسونگ و نسخه مخصوص آمریکا از Quick Charge 4.0 کوالکام. شارژ بدون سیم در دو پردازنده متفاوت است و اگزینوس 8895 از استانداردهای Qi و PMA و اسنپدراگون 835 از استاندارد WiPower در این جهت استفاده می‌کنند.

امنیت

همان‌طور که انتظار می‌رود هر دو چیپست ویژگی‌های امنیتی خوبی خواهند داشت که یکی از آنها، اسکنر عنبیه چشم است. احتمال می‌رود که این اسکنر در اس8 حضورداشته و به امنیت دستگاه کمک کند. ویژگی Snapdragon Security که به امنیت اسنپدراگون 835 مربوط می‌شود، توانایی شناسایی بدافزارها و نیز تصدیق امنیت پرداخت‌های موبایلی را دارد.

از آن‌سو، اگزینوس 8895 یک لایه امنیتی اختصاصی دارد که ویژگی‌هایی مشابه را به همراه شتاب‌دهنده سخت‌افزاری و نیز محافظ حافظه خارجی ارائه می‌دهد.

نتیجه‌گیری

درحالی‌که نسخه مخصوص آمریکا و نسخه جهانی پرچم‌داران سامسونگ در مشخصات ظاهری سخت‌افزاری تفاوت چندانی نداشته‌اند، اما می‌توان گفت که نسخه جهانی با همراهی اگزینوس همواره عملکرد بهتری داشته و به نظر می‌رسد که گلکسی اس8 هم از این قاعده مستثنا نباشد.

البته معمولا کمپانی کره‌ای تفاوتی در ویژگی‌های دو نسخه مختلف قائل نمی‌شود بنابراین شاید شاهد حضور فیلم‌برداری آهسته با نرخ 120 فریم در ثانیه برای 4K نباشیم. اما در این مورد هیچ‌چیز مشخص نیست و پیش‌ از این شاهد نمونه‌هایی از یک دستگاه با اپراتورهای مختلف بودیم که در بخش عملکرد هم تفاوت زیادی داشته‌اند. به‌هرحال اکنون نمی‌توان دراین‌باره اظهارنظر قطعی کرد و باید منتظر بمانیم تا زمان همه‌چیز را مشخص کند.

 

اگر به گوشی‌های سامسونگ گلکسی سری S علاقه دارید، به گروه تلگرام زیر ملحق شوید

1 در مورد “مقایسه اسنپدراگون 835 و اگزینوس 8895: پردازنده‌های گلکسی S8”

  1. جناب نویسنده محترم،یه مقدار جستجو شمارو به نتایح کاملتر والبته صحیحتر میرسوند،اول اینکه حامل باندهای مخابراتی که برای اگزینوس جدید ۵و برای اژدهای جدید۴هست تاثیری درسرعت ندارد والبته منجر به انتن دهیه بهتر خواهد شد.االبته نه درایران.دوم همیشه قدرت گرافیکیه اسنپدراگون بهتر بوده وصحیح نفرمودید که باتوجه ب تجربه اگزینوس بهتر خواهد بود…البته باتوجه به بیست هسته شدن جی وان احتمال برابری این دوتا هست.ومورد سوم اگزینوس جدید قادر به ظبط و پخش فورکی۱۲۰فریم هست واما اسنپ جدید فقط فورکی را با نرخ ۶۰فریم پخش میکند واما طبق سنوات قبل نرخ ظبط همان ۳۰فریم است که البته درصحت ادعای سامسونگ بحث هست،چون این نرخ ۱۲۰برای فورکی مخصوص دوربینهای کاملن حرفه ای با برد بسیار بزرگتر از برد موبایل هست واگرهم چنین چیزی صحت داشته باشد قطعن به دوسه تا پنج دقیقه اونهم بامحدودیتهای مضاعف خواهد بود.واما قطعن پیشرفت خوب و شروع لذت بخشی برای فریم بالا بااین کیفیت هست قططعن.موفق وپیروز باشید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH