چرا ال‌جی از صفحه نمایش خمیده در G6 استفاده نکرد؟

قطعا شما با صفحه نمایش خمیده آشنایی دارید. پنل‌هایی که در دستگاه‌های مختلفی از جمله S7 Edge و Note 7 مورد استفاده قرار گرفته است. در این مطلب دلایلی را که ال‌جی برای عدم استفاده از این فناوری در پرچمدارش ال‌جی G6 بیان کرده خواهیم شنید.

اولین بار شرکت کره‌ای سامسونگ بود که از این نوع صفحه نمایش در محصولاتش استفاده کرد که البته با استقبال خوبی نیز همراه شد. همین روند ادامه داشت تا جایی که دیگر رقبا نیز تصمیم گرفتند که از این پنل‌ها در محصولات خود استفاده کنند. در همین راستا تعداد کمپانی‌ها و گوشی‌هایی که از این فناوری استفاده می‌کنند در حال افزایش است. از جمله دلایلی که تولیدکنندگان این نوع پنل‌ها را مورد استفاده قرار می‌دهند، زیبایی خاص‌شان است که علاوه بر این باعث می‌شود که نسبت سطح صفحه نمایش به بدنه دستگاه نیز افزایش یابد.

اما این موضوع فقط به همین جا ختم نمی‌شود. این فناوری جنبه کاربردی نیز دارد و می‌توان در لبه‌های خمیده این نوع پنل‌ها از ویجت‌های خاصی که برای این قسمت طراحی شده استفاده کرد؛ کاری که سامسونگ در S7 اج انجام داد و دیدیم که لبه‌های کناری تلفن قابلیت انجام کارهای مختلفی را داشتند.

مثلا لبه‌های کناری صفحه نمایش تبدیل به خط کش می‌شد یا می‌توانستید در بخش مخاطبین خود به تعدادی از آنها به صورت جداگانه رنگ خاصی را نسبت دهید تا زمانی که تلفن شما به حالت معکوس روی سطحی قرار داشت (به صورتی که سطح پشتی تلفن رو به بالا بود) و در آن لحظه یکی از آن مخاطبان با شما تماس می‌گرفت، لبه‌های صفحه نمایش به رنگی که برای هر کدام از این اعضا مشخص کردید، درآید.

به این ترتیب وقتی گوشی در نزدیکی شما قرار نداشت، می‌توانستید حدس بزنید که چه کسی با شما تماس گرفته است.‌ تا اینجا فقط به فواید استفاده از این پنل‌ها اشاره کردیم اما این فقط یک بخش ماجراست.

روند طراحی تلفن همراه در سال‌های قبل به سمتی پیش رفته که تولیدکنندگان را مجبور به استفاده از صفحه نمایش‌های بزرگتری در دستگاه‌هایشان کرده است اما برای این افزایش سایز سقفی وجود دارد؛ زیرا نگه داشتن گوشی‌هایی که اندازه بزرگی دارند در دستانمان دشوار است.

برای همین تولیدکنندگان به این فکر افتادند که با حذف یا به حداقل رساندن حاشیه‌های دستگاه‌ها، بتوانند صفحه نمایش‌های بزرگتر‌ از حالت معمولی را بدون افزایش ابعاد کلی دستگاه در آن جای دهند. تلاش‌های زیادی در این زمینه انجام شده اما یکی از اولین نمونه‌های عملی این تلاش‌ها روز گذشته به دنیا معرفی شد.

همان‌گونه که احتمالا اطلاع دارید ال‌جی روز گذشته از پرچمدار جدید خود یعنی G6 در کنگره جهانی موبایل رونمایی کرد. اسمارت فونی است که نسبت صفحه نمایش به بدنه آن رقم قبال توجهی بوده و نزدیک به 80 درصد است. طراحی فوق‌العاده این دستگاه به گونه‌ای است که ال‌جی توانست یک صفحه نمایش 5.7 اینچی را در بدنه G5 که صفحه نمایش 5.3 اینچی داشت، جای دهد؛ بدون این‌که ابعاد کلی دستگاه دچار حتی اندکی افزایش شود.

شرکت‌های سامسونگ و اپل نیز تصمیم دارند روش طراحی ال‌جی را دنبال کنند اما یک تفاوت اساسی میان دو طرف وجود دارد و ‌آن هم این که سامسونگ و اپل می‌خواهند با استفاده از پنل‌های منحنی به این هدف دست یابند، درحالی که ال‌جی در G6 از پنل فلت استفاده کرد. حالا به سراغ بحث اصلی این مطلب می‌رویم. دلایلی را که ال‌جی برای استفاده نکردن از پنل‌های منحنی در G6 بیان کرده مرور می‌کنیم.

دلیل اول: پنل‌های خمیده برای نگهداری در دست مناسب نیستند

استدلال ال‌جی این است که به خاطر خسته کننده بودن و ایجاد فشار عضلانی که در هنگام کار با این پنل‌ها به وجود می‌آید، از آن‌ها در G6 استفاده نکرده است. هم‌چنین اضافه می‌کند Note 7 بعد از S7 پیشرفت‌های خوبی در این رابطه داشته اما… حتما می‌دانید که دچار چه عاقبت تلخی شد.

دلیل دوم: پنل‌های خمیده آسان‌تر از پنل‌های فلت ترک برمی‌دارند

افتادن گوشی از دستانمان تاکنون برای همه ما پیش آمده که بعد از این اتفاق فورا تلفنمان را به دقت نگاه می‌کنیم که ببینیم چقدر آسیب دیده است. بسته به این‌که تلفن روی چه سطحی فرود بیاید، این آسیب‌ها متفاوت خواهد بود. بخش اعظمی از سطح تلفن‌هایی را که از پنل خمیده استفاده می‌کنند شیشه تشکیل می‌دهد.

با توجه به این‌که شیشه مقاومت کمی در برابر ضربه دارد، در صورت اصابت ضربه یا برخورد با جسم سخت احتمال آسیب دیدن این گونه دستگاه‌ها در مقایسه با تلفن‌های دارای صفحه نمایش فلت بیشتر است. معمولا آسیب‌هایی که به صفحه نمایش وارد شود هزینه سنگینی را به مالک آن تحمیل می‌کند. در این شرایط یا باید هزینه تعویض پنل را بپردازد یا این‌که قید تلفن آسیب دیده‌اش را بزند و به فکر دستگاه جدیدی باشد.

از آن‌جا که این نوع آسیب‌ها شایع است و بسیار هم اتفاق می‌افتد، ال‌جی ریسک نکرد و از مزایای صفحه نمایش خمیده گذشت و از پنل فلت در G6 استفاده کرد.

به هر حال ال‌جی معتقد است به لطف استفاده از پنل فلت در G6، راحتی و امنیت را برای کاربرانش به ارمغان آورده و با این تصمیم جلوی خسارت‌های سنگین احتمالی را گرفته است.

با توجه به معایب و مزایایی که پنل‌های منحنی دارند نظر شما در این زمینه چیست؟ شما کدام نوع پنل را ترجیح می‌دهید؟

3 در مورد “چرا ال‌جی از صفحه نمایش خمیده در G6 استفاده نکرد؟”

  1. در رابطه با مورد اول ک میگفت نوت۷ پیشرفت خوبی در زمینه صفحه نمایش خمیده داشت ولی دیدید ک ب چ عاقبتی دچار شد
    اخه مرد حسابی انفجار نوت۷ چه ربطی به صفحه نمایش خمیده داره؟؟

    1. جواد بالویی

      دوست عزیز..اولا این مقاله ترجمه شده از یه سایت خبری خارج از کشوره و بنده فقط ترجمه خبرو اینجا گذاشتم.دوما اینکه منظورشون اینه انفجارها و مشکلات نوت ۷ نداشت این بهبودی به چشم بیاد نه اینکه در کل نوت ۷ بد بوده باشه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH