آیا مارماهی‌های الکتریکی توانایی کشتن یک انسان را دارند؟!

قصد داریم تا تجربه‌ای از سفر یک ماهی‌گیر برزیلی را برای شما شرح دهیم، سفری که تعجب مرد ماهی‌گیر را به همراه داشت.

او در حین ماهی گیری یک مارماهی الکتریکی شکار کرده و او را در ساحل ترک کرد تا چاقوی خود را برداشته و مجددا به آن محل بازگردد. اما پس از بازگشت اتفاق دیگری شگفتی او را برانگیخت. او یک کیمن (نوعی سوسمار که در آمریکای لاتین زندگی می‌کند) را مشاهده کرد که در حال عبور از نزدیکی مارماهی الکتریکی بود. در همین حال مارماهی قصد جان او را کرده و با واردکردن یک شوک الکتریکی قوی او را از پای درآورد.

بنابراین آیا برخورد شوک الکتریکی از سوی این جانور، می‌تواند جان یک انسان را هم بگیرد؟ شواهدی وجود دارند که این موضوع را تأیید کرده و مرگ چند انسان را از طریق این مارماهی ثبت کرده‌اند. یک شوک از سوی مارماهی الکتریکی حتی در آب‌های کم‌عمق می‌تواند یک انسان را ناتوان ساخته و حتی چند شوک متوالی می‌تواند منجر به ایست قلبی و یا مرگ او شود.

این موضوع تا حد زیادی به اندازه مارماهی بستگی دارد و ممکن است شما با یک موجود کشنده برخورد نکرده باشید. مارماهی الکتریکی، ماهی به نام Electrophorus electricus است که در دسته برق‌ماهی شکلان (Gymnotiformes) قرار گرفته و نوعی گربه‌ماهی محسوب می‌شوند. مارماهی‌های الکتریکی در نهرها، رودها و تالاب‌های آمریکای جنوبی ساکن شده و می‌توانند تا 2.5 متر رشد کرده و تا 20 کیلوگرم وزن داشته باشند. باوجود اینکه مارماهی‌ها در آب زندگی می‌کنند اما مرتبا برای تنفس هوا به سطح آب می‌آیند و برای تشخیص مسیر خود در آب‌های گل‌آلود، الکتریسیته با ولتاژ 10 ولتی ساطع می‌کنند که این الکتریسیته همچون یک رادار عمل می‌کند. آنها همچنین این الکتریسیته را برای شناسایی ماهی‌ها، دوزیستان و پرنده‌ها استفاده کرده و غذای خود را از این طریق تهیه می‌کنند.

یک مارماهی الکتریکی بالغ می‌توانند ولتاژی معادل 600 ولت را در زمانی معادل 2 میلی‌ثانیه آزاد کند. چنین ولتاژی از هزاران سلول ماهیچه‌ای تولید می‌شود. به‌عنوان‌مثال یک مارماهی الکتریکی 1.8 متری، 6000 سلول ماهیچه‌ای دارد که درمجموع 600 ولت انرژی تولید می‌کنند که این میزان نزدیک به 5 برابر ولتاژ برق شهری است.

نظریات مختلفی از بابت این موضوع وجود دارد که چگونه یک مارماهی می‌تواند با وارد نمودن شوک الکتریکی یک موجود زنده را بکشد اما خودش هیچ‌گونه آسیبی را متحمل نشود. یکی از نظریه‌ها به این موضوع اشاره می‌کند که مارماهی این الکتریسیته را حس می‌کند اما بدن او در مقابل هرگونه آسیبی مقاوم است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH