آیا استفاده از کدهای تقلب در بازی‌ها به معنای تقلب کردن است؟!

برای آنهایی که اهل بازی نیستند معنای کلمه تقلب بسیار ساده به نظر می‌رسد؛ تقلب به معنای بدست آوردن امتیاز ناعادلانه و شکستن تعدادی از قوانین است. بنابراین استفاده از کد تقلب در واقع تقلب کردن است؛ شما قانون را می‌شکنید در حالی که دیگران به آن پایبند هستند. این طرز تفکر منطقی به نظر می‌رسد اما توجه کنید که در اینجا تفاوت بزرگی وجود دارد! چه می‌شود این کار را استفاده از میانبر یا حتی یک باگ بنامیم؟ با این نام‌گذاری فورا معنای کار ما عوض می‌شود؛ ما فقط داریم از یک سری امتیازات بهره می‌بریم.

اجازه بدهید به جای بحث بر سر این که استفاده از این کدها عادلانه و جوانمردانه است یا نه توضیح بدهیم که کدهای تقلب واقعا چه کاری انجام می‌دهند: یک کد تقلب به صورت معمول کدی است که به جای بازی کردن مراحل وارد می‌کنید. برای این کار می‌توانید کدهایی را به صورت دستی وارد نموده یا کارهای خاصی را در طول مراحل بازی انجام دهید؛ در هر دو صورت به امکاناتی دسترسی پیدا می‌کنید که به صورت عادی مخفی شده و در اینجا است که ناجوانمردانه بودن این کدها مورد سوال قرار می‌گیرد.

تقلب، به خودی خود می‌تواند شامل چیزهای مختلفی باشد؛ می‌تواند یک میانبر برای پشت سر گذاشتن تعدادی از مراحل بازی باشد یا این که به شما کمک کند که به یک ابزار مفید دسترسی بیابید و یا این که شخصیت بازی شما به ناگهان یک توانایی عجیب پیدا کند، مثلا توانایی هضم گلوتن ( این ایده از یکی از خسته‌کننده‌ترین بازی‌های ویدیویی به نام “Baking for Large Crowds Challenge” گرفته شده است)!

به این نکته مهم توجه داشته باشید که همه این کدهای تقلب ناخواسته نیستند؛ دولوپرها ممکن است آنها را به دلایل متعددی ساخته باشند، برخی از کدهای تقلب در واقع انجام بازی را سخت‌تر می‌کنند و دولوپرها با این کار سطح رقابت را بالا برده و گیمرها را به چالش می‌کشانند؛ اما فراتر از همه چیز کدهای تقلب برای تفریح و تفنن ساخته می‌شوند. همچنین ممکن است به منظور تست کردن مراحل مختلف بازی ساخته شده باشند. وقتی که در حال ساخت یک بازی پیچیده هستند به این کدها برای عبور از مراحل مختلف و بررسی مشکلات احتمالی بازی نیاز دارند. البته وجود کدهای تقلب ممکن است به علت وجود اشتباه در کدهای نرم افزاری باشد که به یک گیمر اجازه پرش از مراحل بازی را می‌دهد اما امروزه با توجه به پروسه‌های دقیق کنترل و تضمین کیفیت نرم‌افزار، این موضوع بسیار نادر است.

به عبارت دیگر تقلب در بازی، واقعا به معنای هک کردن نیست؛ به عنوان مثال فقط یک دولوپر توانا یا کسی که دانش برنامه‌نویسی بالایی دارد می‌تواند بازی را هک کند یعنی با تغییر در کدهای بازی میانبرهایی بسازد یا کاری کند که مراحل بازی به صورت اتوماتیک اجرا شوند؛ در اینجاست که تفاوت بزرگ آشکار می‌شود و  استفاده از کدهای تقلب می‌تواند به عنوان یک راه رقابتی انجام بازی معنا پیدا کند.

با توجه با آنچه که مطرح شد بهترین پاسخ برای این  پرسش که ” آیا به کار بردن کدهای تقلب به معنای تقلب کردن است؟ ” کلمه “شاید” خواهد بود. یقینا گیمرها می‌توانند با به کارگیری کدهای تقلب به امتیازاتی دسترسی پیدا کنند که سازندگان بازی قصد نداشتند آنها را در اختیار قرار دهند اما گیمرها با این کار می‌توانند راه‌های خاص و حتی چالشی برای انجام بازی پیدا کنند که به صورت پیش‌فرض وجود ندارد. با تمام این موارد باز هم ابهام وجود دارد و به راستی نمی‌دانیم که باید استفاده کنندگان کدهای تقلب را قهرمان بدانیم یا افرادی متقلب؟!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH