گوگل برنامه‌ای برای تولید لپ‌تاپ با برند پیکسل ندارد

انتظار می‌رفت که گوگل با برند پیکسل، به ساخت کروم بوکها ادامه دهد اما به نظر می‌رسد که کیفیت این محصولات اکنون به نقطه‌ای رسیده که گوگل نیازی به ادامه رهبری در آن نمی‌بیند.

در کنفرانس جهانی موبایل در بارسلون اسپانیا، گوگل ملاقات کوچکی با روزنامه‌نگاران داشت که طی آن، «ریک اوسترلو» معاون ارشد بخش سخت‌افزاری گوگل اعلام کرد که این کمپانی برنامه‌ای برای ادامه تولید لپ‌تاپ با برند پیکسل ندارد و قرار نیست پیکسل‌های مدل 2015 به‌روزرسانی شوند.

اگر اکنون به فروشگاه سخت‌افزاری گوگل پلی مراجعه کنید، اثری از لپ تاپ‌های پیکسل مشاهده نخواهید کرد. البته کاربران می‌توانند کروم بوک‌ها را از سایر سازندگان خریداری کنند. به‌عنوان‌ مثال کروم بوک پلاس سامسونگ با قیمت 449 دلار، کروم بوک R11 ایسر با قیمت 300 دلار و کروم بوم 14 ایسر هم با قیمت 300 دلار در دسترس هستند.

اوسترلو در ادامه سخنان قبلی خود بیان کرده که گوگل قصد بازگشت به بازار کروم بوک‌ها را ندارد. به‌علاوه او در توییتر خود اعلام کرده:

کروم بوک‌های گوگل، برخلاف آنچه که اعلام شده هنوز «نمره‌اند». اما ما فعلا برنامه‌ای برای اعلام جزئیات نداریم.

اما اجازه ندهید که سکوت فعلی گوگل شما را فریب دهد چراکه پلتفرم کروم به‌عنوان رقیبی برای پلتفرم‌های ویندوز و MacOS به کار خود ادامه خواهد داد. اوسترلو ادامه می‌دهد که گوگل جایگاه دوم بازار در ایالات‌ متحده و بریتانیا را دارد اما اکنون برنامه‌ای از سوی کمپانی برای ادامه تولید لپ تاپ‌های با برند پیکسل وجود ندارد.

درحالی‌که پلتفرم ویندوز بیشترین سهم از بازار سیستم‌عامل‌ها را در اختیار دارد و سیستم‌عامل لینوکس 2.72 درصد از بازار را در اختیار دارد، اما کروم بوک‌ها به دلیل قیمت مناسب، سهولت استفاده و ثبات بالا نظر کاربران زیادی را به خود جلب کرده‌اند.

نخستین لپ‌تاپ پیکسل گوگل در فوریه سال 2013 به بازار عرضه شد و به‌مانند گذشته، لقب پرچم‌دار کروم بوک‌ها را در بازار یدک می‌کشید و به سایر تولیدکنندگان درس‌هایی آموخت تا بتوانند کروم بوک‌های خود را توسعه دهند. دومین مدل هم در مارس 2015 به بازار آمد و به ویژگی‌هایی چون بارگذاری با حافظه سیستم و اتصال بدون سیم AC مجهز شده بود.

کروم بوک‌های پیکسل هیچ‌گاه ارزان نبودند چراکه مدل اول، در نسخه Wi-Fi، 1300 دلار و در مدل LTE 1450 دلار قیمت داشت. اما با عرضه مدل دوم در سال 2015، قیمت‌ها کمی تقلیل یافته و به 1000 دلار در نسخه پایه (با پردازنده i552008 گیگابایت مموری DDR3 و 32 گیگابایت حافظه) و 1200 دلار در نسخه LS (با پردازنده i7550016 گیگابایت مموری DDR3 و 64 گیگابایت حافظه) رسید.

شاید گوگل دیگر نیازی به ساخت یک محصول پرچم‌دار نداشته باشد چراکه سایر کمپانی‌های سازنده، به پیشرفت‌های خوبی در این زمینه رسیده و کروم بوک‌هایی توسعه داده‌اند. کروم بوک 13 کمپانی HP نمونه‌ای از آنهاست که قیمت پایه 500 دلاری را در مقابل مشتری قرار می‌دهد. این قیمت در قوی‌ترین نسخه به 1040 دلار می‌رسد که این مدل، پردازنده نسل ششمی m76Y75، 16 گیگابایت مموری، 32 گیگابایت حافظه و نمایشگر 13.3 اینچی با رزولوشن 2560 در 1440 را در خود گنجانده است.

باوجود توقف عرضه لپتاپ‌های اختصاصی گوگل با نام پیکسل، این برند هنوز از یاد نرفته و گوشی‌های پرچم‌دار پیکسل گوگل، به دلیل خبرهای متعدد مبنی بر برخی مشکلات سخت‌افزاری و تأخیر در عرضه آن به بازار، به شهرت زیادی رسیده‌اند. تبلت Pixel C گوگل با قیمت 600 دلار هم عضو دیگر این خانواده است که به جای کروم، از سیستم‌عامل اندروید 7.0 نوقا بهره می‌برد.

ممکن است در آینده محصولات دیگری با برند پیکسل نیز معرفی شوند که از سخت‌افزار و نرم‌افزار اختصاصی گوگل استفاده می‌کنند. اما ظاهرا دراین‌بین خبری از لپتاپ‌ها نخواهد بود و یا حداقل، گوگل اکنون قصد صحبت کردن در این رابطه را ندارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH