اینتل جزییات جدیدی را در رابطه با چیپست ۱۰ نانومتری Cannon Lake منتشر کرد

در حالی که با معرفی گوشی گلکسی S8، شرکت سامسونگ و کوالکام هر دو از چیپست‌های ۱۰ نانومتری خود رونمایی کرده‌اند، با این حال هنوز برای رونمایی رسمی نسل بعدی چیپست‌های اینتل باید منتظر ماند.

علی‌رغم اینکه اینتل در عرضه چیپست ۱۰ نانومتری خود از دو شرکت مذکور کمی عقب افتاده، با این حال مدعی است که این چیپست با ورود به بازار عنوان بهترین و کاملترین چیپست را از آن خود خواهد کرد. اینتل این امر را مدیون تکنولوژی hyper scaling می‌داند که استفاده از ترانزیستورهای بیشتر در فضایی کمتر را ممکن ساخته است.

با توجه به گزارشات منتشر شده در مطبوعات رسمی، چیپست ۱۰ نانومتری Cannon Lake اینتل نسبت به نسل قبلی خود یعنی چیپست ۱۴ نانومتری Kaby Lake، با مصرف ۴۵ درصد انرژی کمتر، تا ۲۵ درصد از کارایی بیشتری برخوردار است. با این حال اینتل مدعی شده که نسخه ارتقا یافته از چیپست ۱۰ نانومتری خود با نام ++10، با کاهش ۳۰ درصدی مصرف انرژی قادر به افزایش کارایی تا ۱۵ درصد نسبت به چیپست ۱۰ نانومتری خواهد بود.

اگرچه افزایش کارایی و کاهش مصرف انرژی از نسلی به نسل دیگر در چیپست‌ها همواره قابل پیش‌بینی بوده اما اینتل مدعی است چیپست ۱۰ نانومتری Cannon Lake از کارایی بهتری نسبت به دو رقیب دیگر خود یعنی اسنپدراگون ۸۳۵ و اکینوس ۸۸۹۵  که هر دو طی پروسه FinFET ساخته شده‌اند برخوردار است. این در حالی است که اینتل برای ساخت چیپست خود از تکنولوژی hyper scaling بهره می‌گیرد. این تکنولوژی امکان استفاده از دوبرابر ترانزیستور بیشتر در فضای یکسان را ممکن می‌سازد.

به نظر می‌رسد اینتل نسل بعدی چیپست خود را در دو نسخه متفاوت عرضه کند. این دو نسخه شامل چیپست همه منظوره 10GP و چیپست با کارایی بالا مخصوص موبایل 10HPM خواهد بود که هردو نیز از کتابخانه‌های ARM، بسته‌های آموزشی اصول برنامه‌نویسی (POP Kits) و از پشتیبانی و سرویس یکپارچه Turnkey Foundry‌ بهره‌مند هستند. اگرچه این مزایا قابل توجه بوده و بسیار امیدوارکننده خواهد بود اما نمی‌توان از زمان عرضه چیسپت Cannon Lake نیز چشم پوشی نمود چرا که احتمالا این چیپست در نیمه نخست سال ۲۰۱۸ عرضه خواهد شد. بنابراین این تاخیر به دو شرکت رقیب یعنی سامسونگ و کوالکام فرصت کافی برای ارتقای دو چیپست ۱۰ نانومتری خود را خواهد داد. البته گفتنی است که سامسونگ و TSMC هر دو در حال کار بر روی تکنولوژی ۷ نانومتری بوده و احتمالا این چیپست‌ها در سال ۲۰۱۸ معرفی خواهند شد که در نتیجه شرکت اینتل یک گام از رقبای سرسخت خود عقب خواهد افتاد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH