هر آنچه که از گوگل در کنفرانس I/O 2017 انتظار می‌رود

کنفرانس I/O جایی است که بسیاری از مهندسان، توسعه‌دهندگان پلتفرم‌ها و مدیران در آن جمع شده تا در مورد پیشبرد سرویس‌ها و تکنولوژی‌های گوگل طی سال پیش‌رو به بحث و بررسی بپردازند. در این مطلب قصد داریم در مورد تمام تکنولوژی‌ها و گجت‌هایی که احتمالا در کنفرانس امسال گوگل جایی دارند صحبت کنیم.

تاریخ و محل برگزاری کنفرانس گوگل I/O 2017

کنفرانس توسعه‌دهندگان گوگل I/O از تاریخ ۱۷ الی ۱۹ مه در آمفی‌تئاتر Shoreline شهر مانتین ویو در ایالت کالیفرنیا برگزار می‌گردد. طبق زمانبندی منتشر شده در سایت رسمی کنفرانس I/O، این رویداد مهم طی سه روز و از روز ۱۷ مه با برگزاری یک مراسم افتتاحیه که در حدود دو ساعت به طول خواهد انجامید، آغاز می‌شود. پس از مراسم افتتاحیه، ارایه‌ها و مناظره‌های متعددی در مورد موضوعات مهمی از جمله دستیار هوشمند گوگل، فایربیس، اینترنت اشیاء، واقعیت مجازی، بازی‌های ویدیویی و یادگیری ماشین برگزار می‌شود.

اندروید O

سال گذشته شرکت گوگل به پیشرفت‌های نرم‌افزاری سیستم عامل اندروید از جمله حالت تقسیم صفحه نمایش، قابلیت پاسخگویی مستقیم به متون از طریق اعلان‌ها و بروزرسانی در عملکرد ذخیره و صرفه‌جویی باتری اشاره کرد. همچنین این شرکت از نسخه جدید سیستم عامل اندروید با نام اندروید نوقا رونمایی کرد.

اگرچه امسال هنوز گوگل نام نسخه بعدی اندروید را مشخص نکرده اما با این حال برخی از ویژگی‌های این سیستم عامل به همراه نسخه پیش‌ نمایش توسعه‌دهندگان آن را برای دانلود منتشر کرده است. با توجه به جزییاتی که تاکنون در مورد این نسخه معرفی شده می‌توان عمده بروزرسانی‌های اندروید O را مرتبط با ساده‌سازی اعلان‌ها و همچنین افزایش کارایی سیستم عامل دانست. همچنین این انتظار می‌رود که گوگل در کنفرانس I/O‌ امسال از جزییات جدیدی در مورد اندروید O رونمایی کند.

Google Assistant

نسخه هوشمندتر و پیشرفته‌تر Google Now با نام Google Assistant در کنفرانس I/O سال گذشته رونمایی شد. با این حال انتظار می‌رود که در کنفرانس امسال موضوعاتی از جمله کنترل کردن انواع دستگاه‌ها از طریق دستیار هوشمند (مثل کنترل تلویزیون و یا اتومبیل شخصی)، افزایش قدرت تشخیص صدا و قابلیت مکالمه با Google Assistant ارایه گردد.

Google Home

شرکت گوگل در سال ۲۰۱۴ با پرداخت ۳.۲ میلیارد دلار شرکت Nest را خریداری کرد تا نشان از عزم جدی خود در گسترش دادن فعالیت‌های مرتبط با اینترنت اشیاء دهد. با این حال گوگل با معرفی Google Home نشان داد که همچنان قصد دارد تا در زمینه IoT سرمایه‌گذاری کند.

گوگل هوم یک دستیار صوتی هوشمند (مانند آمازون اکو) است که به کاربر برای مدیریت کارهای روزمره، هوشمند کردن خانه و پاسخ به پرسش‌هایش کمک می‌کند. همچنین از این دستیار صوتی می‌توان برای فرستان پیغام، روشن کردن چراغ‌ها و مدیریت تقویم و کارهای روزانه استفاده کرد. این گجت هوشمند در کنفرانس I/O‌ سال گذشته رسما معرفی شد و انتظار می‌رود در کنفرانس پیش‌رو، گوگل با همکاری با شرکت‌ها و اشخاص ثالث، از نسخه دوم این دستیار صوتی با قابلیت‌های کاربردی جدیدی رونمایی کند.

Google Allo

پیشرفت‌های گسترده در یادگیری ماشین موجب شد تا گوگل از این دانش خود در پیام‌رسان‌ها نیز استفاده کند. اپلیکیشین پیام‌رسان Allo در سال گذشته رونمایی شد ولی تاکنون به محبوبیت چندانی دست پیدا نکرده است. باید ببینیم گوگل در کنفرانس امسال چه چیزی برای کاربران این پیام‌رسان به ارمغان خواهد آورد و آیا می‌تواند در سال پیش‌رو سهم بیشتری از بازار اشباع شده اپلیکیشین‌های پیام‌رسان بدست آورد یا خیر؟

Google Duo

گوگل طی کنفرانس I/O 2016 از یک اپلیکیشین تماس تصویری برای ارتباطات یک به یک به نام Duo رونمایی کرد. این اپلیکیشین برای اندروید و iOS ارایه شده و گفته می‌شود که حتی در شبکه‌هایی با نرخ انتقال داده پایین نیز به خوبی عمل می‌کند.

یکی از ویژگی‌های برجسته این اپلیکیشین که گوگل آن را Knock Knock‌ نام گذاری کرده، امکان نمایش ویدیوی زنده از تماس گیرنده است. این ویدیو از زمانی که هنوز به تماس وی پاسخ نداده‌اید آغاز شده و پس از اینکه دریافت کننده تماس شروع به مکالمه می‌کند نیز این ویدیو ادامه پیدا می‌کند.

Firebase

فایربیس یک پلتفرم ابری یکپارچه برای توسعه، کنترل و نظارت بر روی اپلیکیشین‌های موبایل و تحت وب (مانند ماکروسافت آژور) است. این پلتفرم را می‌توان محیطی مناسب برای توسعه‌دهندگانی که می‌خواهند از یک محیط ابری برای توسعه و پیاده‌سازی اپلیکییشین‌های خود بدون داشتن دغدغه در مورد زیرساخت‌های مورد نیاز استفاده کنند دانست.

این سرویس امسال نقش مهمی برای شرکت گوگل دارد و به نظر می‌رسد مباحث مهمی همچون نحوه ارتقای کسب و کارها، چگونگی ساخت اپلیکیشین‌های جذاب و استفاده از سرویس ابری گوگل موضوع ارایه‌های مطرح در کنفرانس I/O امسال پیرامون پلتفرم فایربیس باشد.

هدست Daydream و واقعیت مجازی

گوگل اخیرا بخشی به نام واقعیت مجازی تاسیس کرده که نتایج فعالیت‌های اخیر این بخش، پلتفرم نرم‌افزاری Daydream بوده که با هدف یکپارچه کردن گوشی‌های هوشمند، کنترل‌کننده‌ها، اپلیکیشین‌ها و تکنولوژی واقعیت مجازی ارایه شده است.

به دستگاه‌های اندرویدی که قابلیت پشتیبانی از Daydream را داشته باشند اصطلاحا Daydream-Ready گفته می‌شود و اکثر گوشی‌های هوشمندی که از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند در سال ۲۰۱۶ و اوایل ۲۰۱۷ در کنفرانس CES رونمایی شده‌اند (مانند ایسوس Zenfone AR).

در کنفرانس I/O‌ امسال یک بخش جداگانه به واقعیت مجازی با تاکید بر نحوه استفاده از موتور بازی 3D در واقعیت مجازی اختصاص می‌یابد.

اندروید ور ۲.۰

به نظر می‌رسد که بازار ساعت‌های هوشمند اندرویدی در حال داغ شدن بوده و احتمالا اثرات این امر در کنفرانس گوگل I/O پیش‌رو قابل مشاهده خواهد بود. اندروید ور ۲.۰ بزرگترین بروزرسانی‌ای بوده که تاکنون برای سیستم عامل اندروید ور منتشر شده که باعث کاربردی‌تر و مستقل‌تر شدن ساعت‌های هوشمند نسبت به گذشته خواهد شد.

اندروید ور ۲.۰ که اولین بار در کنفرانس I/O سال گذشته معرفی شد، قابلیت‌های جدیدی از جمله پلی‌استور مخصوص اپلیکیشین‌های ساعت‌های اندرویدی، رابط کاربری جدید، کیبورد اختصاصی جدید و قابلیت تشخیص دست خط را برای ساعت‌های هوشمند فراهم آورده است.

اما احتمالا هیجان انگیزترین نکته درباره اندروید ور ۲.۰ این است که تمام قابلیت‌های جدید آن از ارسال پیامک گرفته تا برقراری تماس، در هنگام خاموش بودن گوشی‌ هوشمند امکانپذیر است. در حقیقت اپلیکیشین های اندروید ور اکنون می‌توانند بدون نیاز به اتصال به عمل کنند.

سیستم عامل کروم

اگرچه پیشنهادهایی مبنی بر پکپارچه کردن سیستم عامل کروم با اندروید به گوش می‌رسید اما در عمل این اتفاق تاکنون رخ نداده و گوگل فعلا قصد ادغام کردن این دو سیستم عامل را ندارد.

با این حال به نظر می‌رسد که در سال ۲۰۱۷ نیز شاهد عرضه کروم‌بوک‌های جدیدی با قابلیت اجرای نرم‌افزارهای اندرویدی باشیم.

اندروید Auto

پروژه اندروید Auto هنوز در حال گسترش بوده و هنوز مشاهده می‌شود که شرکت های خودروسازی در سراسر جهان ماشین‌های جدید سازگار با این سیستم تولید می‌کنند. شرکت هیوندای یکی از پیشتازان در این عرصه بوده که خودروهای خود را با پشتیبانی از گوگل Auto و ‌Blue Link عرضه می‌کند که به رانندگان امکاناتی چون استارت زدن ماشین و قفل کردن درها با استفاده از گوگل هوم را می‌دهد.

در سال ۲۰۱۵ مدیران سرویس مسیریاب ویز (Waze) از امکان اضافه شدن این سرویس به پروژه اندروید Auto خبر دادند. بدین ترتیب کنفرانس گوگل I/O 2017‌ را می‌توان بهترین فرصت برای رونمایی از این اتفاق قلمداد کرد.

خودروهای خودران

خودروهای بدون راننده از دیگر پروژه‌هایی بوده که گوگل در حال کار بروی آن است. ۲۰۱۵ سال پر تلاطمی برای گوگل بود چرا که برای اولین بار نمونه‌‌ای از خودروهای خودران این شرکت دچار تصادف شد که این حادثه همراه با جراحات انسانی نیز بوده است. اگرچه همانند سایر تصادفات، خطای انسانی علت اصلی این تصادف گزارش شده است.

با توجه محل انتخاب شده از سوی گوگل برای برگزاری کنفرانس I/O امسال، به نظر می‌رسد که باید منتظر ارایه چندین خودروی خودران از سوی این شرکت باشیم.

پروژه Ara

احتمالا تاکنون در مورد این پروژه Ara شنیده‌اید. گوشی‌ هوشمند ماژولاری که گوگل از سال ۲۰۱۳ کار بر روی آن را استارت زده اما هنوز هم به طور رسمی از آن رونمایی نکرده است. در سال ۲۰۱۵ گوگل قصد داشت تا نسخه آزمایشی این گوشی را در پورتوریکو عرضه کند، با این حال این امر ابتدا به زمان دیگری موکول و پس از مدتی به کلی لغو شد. پس از آن گوگل با آگاهی از عدم استقبال کاربران از گوشی‌های هوشمند ماژولار این پروژه را متوقف نمود. با این حال احتمال اینکه در کنفرانس پیش‌رو گوگل سخنی از این گوشی هوشمند به میان آورد دور از ذهن نیست.

پروژه Tango

واقعیت افزوده را می‌توان اتفاق بزرگ بعدی در حوزه تکنولوژی نامید که قدرتمندتر از واقعیت مجازی تلقی می‌شود. با این حال این تکنولوژی در ابتدای راه خود به سر می‌برد. در کنفرانس CES 2017 شرکت‌های متعددی از دستگاه‌‌‌‌ها، اپلیکیشین‌ها و سایر لوازم جانبی مرتبط با واقعیت افزوده و واقعیت مجازی رونمایی کردند. به همین ترتیب انتظار می‌رود گوگل نیز در کنفرانس امسال خود در این زمینه حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته باشد.

پروژه Fi

پروژه Fi که یک شبکه ارتباطی cross-carrier بوده می‌تواند از طریق سوییچ خودکار بین شبکه‌های حامل، دسترسی قابل اطمینان‌تری را به داده‌های موبایل فراهم کند. این پروژه در حال حاضر برای گوشی‌های هوشمند پیکسل، نکسوس و چندین دستگاه دیگر فعال بوده و این احتمال وجود دارد که گوگل چندین دستگاه دیگر با قابلیت پشتیبانی از Fi را در کنفرانس امسال معرفی کند.

با این همه انتظار شما از کنفرانس I/O گوگل در سال جاری چیست؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH