۴ گروه از محصولات دیجیتالی که بهتر است رفرش شده آنها را نخرید!

خرید محصولات رفرش شده که توسط کمپانی‌ها عرضه می‌شوند ممکن است وسوسه کننده باشد. خرید این نوع وسایل صرفه‌جویی زیادی به دنبال دارد و گاهی وسایل بازسازی شده از نظر عملکرد و ظاهر تفاوت چندانی با نمونه‌های نو ندارند؛ البته این موضوع درباره همه دستگاه‌ها صدق نمی‌کند. چرا نباید هر وسیله رفرش را خریداری نماییم؟

برای پاسخ دادن به ابن پرسش، ابتدا عبارت ترکیبی “رفرش شده” را تعریف می‌کنیم: یک دستگاه رفرش شده (بازسازی شده) دستگاهی است که به هر دلیل دیگر نو نیست. در اغلب موارد این دستگاه توسط یک نفر خریداری شده و به هر علتی به فروشگاه یا تولیدکننده عودت داده شده است. ممکن است دستگاه نقص داشته یا این که انتظارات خریدار را برآورده نکرده است. (بر اساس یک نظر سنجی انجام شده در سال ۲۰۱۱ فقط ۵ درصد از کالاهای مرجوعی نقص فنی داشته‌اند.)

در هر صورت، این وسایل جمع آوری شده و به کارخانه سازنده ارسال می‌شوند تا پس از بررسی‌های لازم بازیافت یا تعمیر شده و بسته‌بندی مجدد انجام شود. سپس محصولاتی که رفع ایراد شده‌اند، تحت عنوان بازسازی شده یا رفرش راهی فروشگاه‌ها می‌شوند.

محصولات اپل نمونه بسیار خوبی از کالاهای بازسازی شده هستند. مک بوک‌ها و آیفون‌های این کمپانی پس از بازسازی از باتری و قاب نو و همچنین گارانتی ۱ ساله برخوردار می‌شوند و ریسک خرید آنها تقریبا صفر درصد است. با این حال این مزیت شامل محصولات قدیمی نمی‌شود و به عنوان مثال اگر قصد خرید یک گوشی آیفون ۵ با قیمت بسیار ارزان را از جایی به جز فروشگاه رسمی اپل دارید ممکن است باتری آن مربوط به زمان ساخت دستگاه باشد و گارانتی ۱ ساله را هم در اختیار نخواهید داشت. معمولا حداکثر گارانتی در این موارد ۹۰ روز است.

خرید کالاهای رفرش شده به جز موارد گفته شده با نگرانی‌های دیگری نیز همراه است. در ادامه مطلب با ۴ گروه از لوازم الکترونیکی آشنا می‌شوید که بهتر است اگر بازسازی شده هستند، آنها را نخرید.

 

هارد درایوها

استدلال خرید یک دستگاه تعمیر شده به این شکل است: یک دستگاه قبلا معیوب بوده و ایرادش برطرف شده است. حالا به هر دلیلی خرید این دستگاه را به یک دستگاه نو ترجیح می‌دهید! بهتر است این استدلال را درباره هارد دیسک به کار نبرید؛ نه به خاطر این که قبلا ایراد داشته یا این که شخصی آن را دوست نداشته است؛ بلکه به دلیل این واقعیت که قبلا مورد استفاده قرار گرفته است. در واقع این نگرانی وجود دارد که هیچ فرایندی نتواند یک هارد استفاده شده را به وضعیت کاملا نو برگرداند. با قیمت‌های نسبتا پایینی که هارددرایوها دارند به نظر شما ارزش این را دارد که فایل‌ها و دیتاهای ارزشمند خود را در معرض ریسک قرار دهیم؟

 

تلفن‌های همراه

بازار تلفن‌های هوشمند بازسازی شده نسبتا داغ است. به عنوان مثال قیمت یک آیفون ۶ آنلاک ۶۴ گیگابایتی بازسازی شده بسیار مناسب به نظر می‌رسد. اما همانطور که گفتیم این دستگاه یک باتری استفاده شده دارد که زمان کارکرد آن هم معلوم نیست؛ در حالی که در بسیاری از موارد تعویض گوشی برای به دست آوردن یک باتری جدید و بهتر صورت می‌گیرد. متاسفانه  باتری اپل و بسیاری از گوشی‌های اندرویدی غیر قابل تعویض توسط کاربر است، بنابراین تا زمانی که نسبت به نو بودن باتری این دستگاه‌ها اطمینان حاصل نکرده‌اید آنها را خریداری نکنید. از سوی دیگر اگر خودتان به اندازه کافی فنی هستید و می‌توانید با قیمت مناسب، باتری مورد نظر را تهیه کنید یا این که جایی را می‌شناسید که این کار را برایتان انجام دهد، ممکن است خرید گوشی‌های بازسازی شده به نفع شما باشد.

در مورد تبلت‌ها چطور؟ به خاطر این که باتری تبلت بسیار بزرگتر از باتری گوشی موبایل است ممکن است مشکل خاصی پیش نیاید. به هر حال اگر در مورد خرید تبلت‌های بازسازی شده تجربه‌ای دارید با ما در میان بگذارید.

پرینترها

برخلاف موارد قبلی، خرید یک پرینتر رفرش شده ممکن است آنقدرها بد نباشد. تنها نگرانی این است که تونر یا جوهر در قطعات داخلی پرینتر رسوب کرده و دستگاه به اندازه کافی به حالت نو تبدیل نشده باشد. همانطور که می‌دانید جوهر چسبندگی زیادی دارد و بخصوص اگر پرینتر مدت زمان زیادی بدون استفاده بماند در قطعات داخلی و نازل‌های دستگاه گیر می‌کند. اگر می‌توانید یقین پیدا کنید که پرینتر مورد نظر به راستی توسط تولید کننده مورد بازسازی قرار گرفته و تونر یا جوهر نو دارد خرید آن بخصوص اگر قیمت مناسبی داشته باشد، توجیه کافی خواهد داشت.

تلویزیون‌ها

تفاوت قیمت در این مورد بسیار محسوس است و خرید یک تلویزیون بازسازی شده می‌تواند صدها دلار صرفه جویی به همراه داشته باشد. دلیل اصلی توصیه به عدم خرید این نوع تلویزیون‌ها گارانتی بسیار کوتاه مدت آنها (معمولا ۹۰ روز) است. در این صورت این دستگاه‌ها اصلا قابل اعتماد نیستند و بهتر است در صورتی خریداری شوند که گارانتی معتبر حداقل ۱ ساله داشته باشند. بر اساس یک تجربه شخصی به نظر نمی‌رسد که تلویزیون‌ها به خوبی لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها مورد بازسازی قرار گیرند؛ این موضوع ممکن است به دلیل بزرگ و سنگین بودنشان باشد یا این که بسته‌بندی آنها ضعیف است و در نهایت بی‌دقتی انجام می‌شود. تنها در صورتی یک تلویزیون رفرش شده را خریداری کنید که بتوانید آن را کاملا بررسی نموده و علاوه بر اطمینان از سلامت کامل دستگاه، در صورت وجود اشکال در هنگام استفاده، بتوانید آن را به آسانی مرجوع نمایید. به عنوان مثال یک دستگاه تلویزیون بازسازی شده ۶۰ اینچی سامسونگ مدل UN60J620DAFXZA در فروشگاه Walmart با قیمت ۴۹۹/۹ دلار به فروش می‌رسد که دقیقا ۲۰۰ دلار ارزان‌تر از قیمت واقعی است. این دستگاه گارانتی ۹۰ روزه دارد و می‌توانید با ۵۲ دلار، خدمات پس از فروش ۳ ساله هم دریافت کنید؛ با این حال گارانتی طولانی مدت ندارد و با توجه به این که Walmart یک فروشگاه منطقه‌ای نیست و هزینه‌های حمل و نقل هم به عهده خودتان است، خرید این تلویزیون توصیه نمی‌شود.

شما چگونه فکر می‌کنید؟ تجربیات و نظرات خود را درباره خرید کالاهای بازسازی شده با ما در میان بگذارید.

1 در مورد “۴ گروه از محصولات دیجیتالی که بهتر است رفرش شده آنها را نخرید!”

  1. سلام خسته نباشید در مورد این مطلب – تلوزیون های ریفر از کجا بفهمیم اینطورین؟آیا رو جعبه چیزی مینویسن یا بین حروف اسم دستگاه؟
    از این جهت میگم الان تو بازار تهران- و یا بانه یا سایر شهرهای مرزی احتمالش هست از اینا در بیاد چجوری میشه ادم بفهمه؟
    یا هود فروشنده ها تغیر میدهن؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH