چین درحال توسعه نسخه بومی ویکی‌پدیا است

بسیاری از افراد هنگام پیدا کردن اطلاعات در مورد کشورها، افراد مشهور، تکنولوژی، شرکت‌ها و یا بسیاری از اطلاعات دیگر به صفحه ویکی‌‌پدیا مراجعه می‌کنند. در حقیقت امروزه صفحات ویکی‌پدیا به دلیل دسترسی راحت و گسترده به انتخاب اول افراد برای پیدا کردن اطلاعات موردنظرشان تبدیل شده اند.

با این حال به دلیل فیلتر بودن ویکی‌پدیا در چین، قضیه برای چشم بادامی‌ها کمی متفاوت به نظر می‌رسد. از همین رو این کشور، در حال توسعه ویکی‌پدیای اختصاصی خود بوده و پیش‌بینی می‌شود که این سرویس در سال ۲۰۱۸ در دسترس قرار گیرد. این وبسایت که “Chinese Encyclopedia” نام‌گذاری شده با مشارکت ۲۰ هزار نفر و به سردبیری Yang Muzhi اجرا می‌شود. چینی‌ها قصد دارند ویکی‌پدیای خود را در ابتدا با ۳۰۰ هزار صفحه منتشر کرده و به تدریج به مقدار صفحات آن اضافه کنند.

طبق گفته Yang Muzhi هدف دانشنامه چینی تقلید کورکورانه از ویکی‌پدیا نیست و آن‌ها قصد دارند تا با بهره‌گیری از نویسندگان خبره سرویسی با کیفیت‌تر از ویکی‌پدیا را در اختیار هموطنان خود قرار دهند.

البته این اقدام چشم بادامی‌ها دور از انتظار نبود چرا که آنها پیش از این نیز سرویس‌های اینترنتی دیگری را با الگوبرداری از نسخه‌های جهانی توسعه داده بودند. از جمله این سرویس‌ها می‌توان به نسخه چینی یوتیوب یعنی Youku و همچنین Webio و Baidu که به ترتیب نقش توییتر و گوگل را برای چینی‌ها بازی می‌کنند اشاره داشت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH