چگونه یک گوشی سرقت شده یا گم شده را پیدا کنیم؟

آیا تا به حال برای‌تان پیش آمده که گوشی خود را جایی بگذارید و نتوانید آن را پیدا کنید؟ روش‌هایی وجود دارند که با کمک آن‌ها قادر خواهید بود تا مکان یک گوشی سرقت شده یا گم شده را شناسایی کنید؛ با این روش‌ها می‌توانید علاوه بر پیدا کردن گوشی، از امنیت اطلاعات خودتان هم اطمینان خاطر داشته باشید. ادامه مطلب را بخوانید تا چگونگی یافتن تلفن همراه و محافظت از محتویات آن را فرا بگیرید.

گم شدن یا دزدیده شدن یک گوشی موبایل می‌تواند با ضرر و زیان و نگرانی‌هایی در مورد امنیت حریم خصوصی همراه باشد، چون علاوه بر از دست رفتن یک دستگاه گران قیمت، اطلاعات و فایل‌های خصوصی هم در معرض دسترسی غیرمجاز و سو استفاده قرار می‌گیرند، اما روش‌هایی وجود دارند که این ضرر و زیان و نگرانی‌ها را از بین می‌برند یا به حداقل کاهش می‌دهند.

روش‌های احتمالی گم شدن یا سرقت: 

رایج ترین راه‌هایی که باعث گم شدن یا دزدیده شدن گوشی موبایل شما می‌شوند به این صورت هستند: به رستوران می‌روید و گوشی را روی میز جا می‌گذارید؛ در خیابان راه می‌روید و تلفن همراه را در دست می‌گیرید؛ در وسایل نقلیه عمومی به چک کردن ایمیل، فیس‌بوک و … می‌پردازید. در دست گرفتن گوشی هنگام قدم زدن یا استفاده از آن در مترو و اتوبوس فرصت‌هایی طلایی برای سارقان به حساب می‌آیند، بنابراین هنگامی که در یک مکان عمومی هستید، مراقب باشید که سرگرم شدن‌تان با گوشی موبایل منجر به فراموش کردن نکات امنیتی و در نهایت ضرر و زیان نشود. بر اساس یک گزارش در مورد سرقت گوشی‌های هوشمند در ایالات متحده، ۱۶ درصد از سرقت‌ها در رستوران و ۱۱ درصد در کلوپ‌های شبانه اتفاق افتاده است.

یکی از ترفندهای معمول دزدها به این ترتیب است: شخصی می‌آید و به شما می‌گوید من فقیر و بی‌خانمان هستم؛ ممکن است پول یک فنجان قهوه را به من بدهید؟ برای لحظاتی گوشی را کنار لیوان نوشیدنی خودتان می‌گذارید و او رویش را با تکه‌ای کاغذ یا روزنامه می‌پوشاند و زمانی که می‌خواهید از کیف‌تان پول بردارید، روزنامه و گوشی را با هم از روی میز برمی‌دارد. حالا او هم پول قهوه را گرفته و هم گوشی گران قیمت شما را!

درب‌های درحال بسته شدن مترو هم فرصت طلایی دزدان برای ربودن گوشی از دست افراد است؛ چون می‌دانند مالک گوشی امکان خارج شدن از مترو و تعقیب کردن آن‌ها را ندارد. هنگامی که در خیابان با موبایل مکالمه می‌کنید، مراقب باشید و تا جای ممکن به دیوار یا ساختمان های اطراف نزدیک شوید.

پیشگیری از به سرقت رفتن گوشی موبایل: 

از داده‌های خود به صورت منظم پشتیبان تهیه کنید:

به عنوان یک قاعده کلی نباید هر گونه اطلاعات شخصی یا تصاویر را منحصرا در گوشی خود نگه‌داری کنید. اطلاعات مخاطبین، تصاویر، ویدیوها و بسیاری از موارد دیگر می‌توانند روی فضای ابری (کلاود) نگهداری شوند. گوگل و چند سرویس دیگر امکان یک‌پارچه‌سازی و آپلود اتوماتیک اطلاعات شما را بر روی شبکه ابری به صورت رایگان فراهم می‌سازند. در حالت نرمال می‌توانید پشتیبان گرفتن اتوماتیک را در تنظیمات گوشی از مسیر زیر فعال کنید:

Settings -> Accounts -> Google -> [Account] -> Sync and Backup

دزدی را به کاری دشوار تبدیل نمایید:

گوشی خود را با استفاده از پین‌کد، پسورد یا الگو رمزگذاری کنید؛ به‌خصوص حالتی را فعال کنید که هنگام روشن شدن گوشی، برای دسترسی به حافظه داخلی به وارد کردن پین کد نیاز باشد؛ در این صورت اگر گوشی‌تان گم شد کسی نمی‌تواند اطلاعات موجود در حافظه آن را مشاهده کند.

از اکانت گوگل استفاده کنید تا اگر گوشی توسط سارق ریست شد، بدون دانستن اطلاعات اکانت شما قادر به فعال کردن آن نباشد؛ با این کار گوشی سرقتی بلااستفاده می‌شود. بر اساس یک گزارش، فعال کردن اکانت گوگل تاثیر زیادی در کاهش سرقت‌ها داشته است. می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن Cerberus کلید پاور را غیر فعال کنید تا دزد گوشی نتواند آن را خاموش کند و فرصت بیشتری برای ردیابی داشته باشید.

گوشی هوشمند خود را پیدا کنید: 

عدد ۱۵ رقمی IMEI را در جایی یادداشت کنید؛ همچنین برند، مدل گوشی و شماره خدمات اپراتور را به خاطر داشته باشید تا بتوانید هر چه سریع‌تر گم کردن آن را گزارش بدهید و سیم‌کارت خودتان را غیر فعال کنید. اگر سیم‌کارت برداشته شود اما گوشی همچنان روشن باشد، هنوز هم با استفاده از IMEI قابل ردیابی خواهد بود. می‌توانید شماره IMEI را با وارد کردن # 06#* در صفحه شماره‌گیری گوشی پیدا کنید.

Android device manager گوشی هوشمند شما را پیدا می‌کند: 

با استفاده از Android device manager، می‌توانید زنگ گوشی را با حداکثر ولوم به صدا درآورید؛ در این صورت اگر گوشی در اطراف شما گم شده باشد، آسان‌تر می‌توانید آن را پیدا کنید. همچنین توسط این سرویس می‌توانید مکان دستگاه خود را در هر نقطه از دنیا با استفاده از GPS پیدا کنید که البته برای این کار لازم است دستگاه شما روشن و به اینترنت متصل باشد. اگر سارق سیم‌کارت را خارج کند، یا اتصال دیتا، وای‌فای و یا کاملا گوشی را خاموش کند این قابلیت دیگر در دسترس نخواهد بود.

 با Android device manager می‌توانید پیامی به یابنده احتمالی گوشی بفرستید تا بداند که چگونه با شما تماس بگیرد؛ علاوه بر همه این‌ها می‌توانید تمامی داده‌های خود را از گوشی حذف کنید.

ایراد بزرگ Android device manager این است که برای عملکردهای از راه دور نیاز به اتصال اینترنت دارد؛ علاوه بر این، باید از طریق کامپیوتری از آن استفاده کنید که حساب گوگل آن با حساب گوگل گوشی یکی باشد؛ در این صورت اگر از روش تایید دو مرحله‌ای برای ورود به اکانت خود استفاده می‌کنید، باید روشی به جز استفاده از شماره تلفن را برای تایید هویت انتخاب کنید؛ این موضوع می‌تواند کمی دردسر ساز باشد.

با استفاده از رابط کاربری وب Android device manager توسط حساب گوگل خودتان می‌توانید اطلاعات گوشی سرقتی یا گم شده را پاک کنید؛ برای اطلاع از فعال بودن این سرویس بر روی گوشی، از منوی تنظیمات، مسیر Security -> Device administrators را دنبال کنید؛ در این‌جا باید Android device manager را در لیست ببینید؛ آن را فعال کنید تا در صورت لزوم قابل استفاده باشد.

تولیدکنندگان تلفن همراه و نرم‌افزارهای سوم شخص هم روش‌های مشابهی برای ردیابی گوشی گم شده دارند؛ مثلا سامسونگ سرویس Find my Mobile را دارد؛ موتورولا از Find my Mobile و سونی از myXperia استفاده می‌کند. در صورتی که اکانت گوگل ندارید یا نمی‌خواهید به هر دلیلی از آن استفاده کنید، روش‌های گفته شده می‌توانند جایگزین‌های خوبی باشند.

فروشگاه گوگل‌پلی اپلیکیشن‌های سوم شخص زیادی برای این کار دارد که از جمله آن‌ها می‌توان Avast ،Lost Android ،Where’s My Droid و Cerberus را نام برد که برخی از آن‌ها مانند Cerberus، امکان فرستادن پیام متنی به گوشی گم شده را فراهم می‌سازند و نیاز به اینترنت ندارند. در این صورت تا زمان روشن بودن گوشی شما می‌توانید ارتباط خود را با آن حفظ کنید و دستوراتی را ارسال نمایید؛ مگر این که دستگاه خاموش شده یا سیم‌کارت خارج شده باشد. علاوه بر این، نرم افزار مانع از خاموش شدن گوشی سرقتی می‌شود و این موضوع می‌تواند به ردیابی بهتر آن کمک کند.

شما برای یافتن یک گوشی گم شده چه روشی را پیشنهاد می‌کنید؟ دیدگاه‌های خود را با ما در میان بگذارید.

61 در مورد “چگونه یک گوشی سرقت شده یا گم شده را پیدا کنیم؟”

  1. سلام من گوشیم تو ترمینال میثاق کوچه پیامبر 63 انتهای کوچه اون سمت سمت چپش ایستگاه اتوبوس وایستاده بودم تا ماشین بیاد تا برم خونه مادربزرگم بعد اینکه چند تماس با نزدیکانم داشتم گوشیم تو همون لحظه قفل بود و دکمه پاور گوشیمو فشار دادم و گوشیمو قفل کردم و الگومم طوری گذاشته بودم که سارق نتونه الگو رو درست بزنه بعد همون لحظه که گوشیم دستم بود در عین حواس پرتی خودم سارق گوشیمو دزدید و من هر چی سعی کردم نتونستم پیداش کنم حالا بهم بگید چه مدت طول میکشه گوشی Samsung a21s من پیدا بشه؟

  2. اقا ترو جدتو یکی جوابمو بده تروخدا جوابمو لبدید من مامانم گوشیشو برد بیرون و فقط یه اسنپ گرفت..بعد برگشتیم باهم خونه ک منو بزاره خونه و رفت بیرون وقتی اکمد دید گوشیش نیست رفت دنبالش بگرده‌…من اول رو گوشیش چندبار زنگ زدم بعد الان ک زنگ زدم گوشی خاموشههههه!!! چیکار کنم ینی کسی دزدیدشششش؟!!!!

  3. عاطفه‌هستم،کمکم کنید

    سلام دوستان،ترو خدایکی از شمایی که گوشیتونو از همیاب24 پیدا کرده جواب منو بده.. اول میخواستم بگم، گوشی من شیائومی ردمی9،هست که دیشب زدن، همون دیشب هم شکایت نامه نوشتم،هم توی همیاب ثبت نام کردم هم سیمکارتمو سوزوندم،…. میخواستم اونی که گوشیشو پیداکردن براش بگه بهم که اونم همین مراحل رو انجام داده؟؟وبعداز اینکه ازهمیاب جوابش مثبت شد، چه مراحلی رو انجام داد تابه گوشیش رسید…و چند وقت طول کشید… ممنون میشم یکی جوابم رو بده، و، کمکم کنه دارم دیوونه میشم….. ترو خدا یکی بگه

    5
    7
    1. لطفـــــا اطـــــلاع رســـــانۍ همگـــــانۍ و ســـــراسرۍ وگسٺـــــر‌ش دهیـــــد :

      بهتریݩ روش وڪامل خواݩاتریݩ عملڪرد ایݩہ ڪ از دوربیݩ هایۍ ڪ دولٺ و شهردارۍ و راهنمایۍ رانݩدگے وآگاهۍ نصب ڪرده اند راپیگیربشین .
      از دوربینهای کاسبکاران وفرو‌شندهــا استفاده کنید .

      ۳ݐـــــا۳

      1. دورݕـیـــــݩ هاےدولٺـــــۍ ݕویژه آگاهۍواطـــــلاعاٺ تا۹۰درصد زُوم درحالاٺ لݩـزشڪارۍ قـرار داره وضبط میڪݩہ

  4. سلام عرض ادب بنده ۲ماه بود گوشی شیائومی نوت ۸پرو خریده بودم از دستم سرقت کردن آیا گارانتی تعلق میگیره یا که احتمال پیداشدنش هست همیاب ۲۴ ثبت کردم خواهشا یکی راهنماییم کنه اگه خاموش باشه میشه ردیابی کرد جیمیلمم فراموش کردم

    1
    14
  5. سلام یه گوشی a9داشتم که سیمکارت ایرانسل روش بوده گوشیم خاموشه ازم زدنش میگن سریالشو عوض میکنن دیگه نمیشه پیداش کردچطوری میتونم پیگیریش کنم به جز همیار۲۴ایا راه دیگه ای هم داره منظورم اینه که اگه سریال رو عوض کنند میشه پیداش کرد

    3
    1
  6. سلام قبلا همراه اول و ایرانسل یه کد معرفی کرده بودن واسه این کار که جدیدا دیگه همراه اول همکاری نمینه و کد رو برداشته و شما مجبوری بری سی هزار تومن پرداخت کنی و تو سایت همیاب پیگیری کنی.تازه خیلی محترمانه ازت مژدگانی هم میگیرن و نوشته اختیاری .خخخخخخ

  7. سلام دوستان من هم گوشیم امروز 1 آبان 97 نزدیک مترو هفت تیر دزدین ازم !!!! خیلی داغونم بخدا … تو رو خدا اگه میشه یکی کمکم کنه … توی همیاب 24 هم ثبت نام کردم و سیم کارتمم که ایرانسله زنگ زدم و یه طرفه کرد ، الان یکی اگه میشه تو رو خدا راهنمایی کنه ک چجوری میتونم بیشتر پیگیری کنم آیدی تلگرام من اینه : @aarriiyy
    هر کی میتونه کمک کنه یه دنیا ممنون میشم !!!!!!

    2
    2
  8. من گوشیم رو تو همیاب 24 ثبت کرد بودم بعد 6 ماه امروز پیدا شده یکم دیگه میرم از کلانتری پیگیر بشم

  9. بچها من تو همیاب ثبت نام کردم نتیجه مثبت شد رفتم کار هستم انجام دادم فقط منتظر اپراتور ایرانسلم که بهم اطلاعات طرف رو بده اگه کسی کمکی میتونه بهم بکنه خواهش میکنم جوابم رو بده

    1. بجزimeiبازم1شماره مختص به هر مدل و برندی روی کارتن گوشی و مدارکش باید باشه مثلا ثبت شماره حافظه داخلی گوشی روی کارتن اون رو که نمیتونن مثل imeiعوض کنن درضمن بقول شما وقتی سریال گوشی عوض میشه اگر همون گوشی ریست بشه بهردلیل دوباره برمبگرده به سریال اصلی خودش اینو میدونم که میگم شکایت روی هرگوشی6ماه پیگیری داره و مختومه میشه بعدش…مگراینکه شکایت مجدد کنی 6ماه پیگیرن

      1. محمدمیرزایی

        سلام من گوشی خریدم همون روزگوشی زدن سیم کارت داخلش ننواختم الان بعد۵سال پیداش کردم یارومیگه به نام خود مه فقط کارتون دستم دارم اونم ۱۰تاسریالش مونده شکایت کردم همیاب گفته به نام ایشون هست من چیکاربایدبکنم تنها کاری که باگوشی کردم فقط دوربینشوتست کردم یکی راهنمایی بکنه ۰۹۳۵۸۲۰۵۷۰۶

  10. بچها من گوشیمو تو مترو گم کردم فردا میخام برم ستاد اشیا گم شده ببینم اونجا هست یا نه گوشی من داغون شده بود دیگه فقط اطلاعات شخصیم مهم بود تو همیاب ثبت نام کردم عملکردشون چجوریه؟ و سوال بعدیم اینه این گوشی دزدا دقیقا چکار میکنن با گوشی

    1
    1
  11. سلام به دوستان عزیزم
    من رانندی تاکسی هستم یک هفته قبل به من که خیلی بی پول هم بودم پیشنهاد یک دربستی دادن.
    منم بناجارقبول کردم اماطرف توزردازاب درامد وسطهای راه بادادن یک عدد شکلات منوبی هوش کردهم گوشیموبرد هم ماشینمو خداازش نگذره توروخدابرام دعاکنید 5ساعت من کناره اتوبان اندیشه به سمت شهرقدس بی هوش بودم ولی یک مسلمان به من کمک نکرده بود

    13
    1. سلان همیاب ۲۴ منم ثبت کردم ولی برای دوماه ۳۵ هزار تومان دادم گفتن اگه تو این دو ماه گوشی رو روشن نکنه بازم برای پیگیری باید پول بدی

  12. من گوشیمو با ثبت تو سامانه همیاب24 پیدا کردم.چون ردیابی به صورت شبانه روزی انجام میشه به محض اینکه سیم کارت رو گوشی قرار بگیره نتیجه مثبت میشه و با شخص تماس میگیرن.گوشی من که راحت پیدا شد.

    1
    1
    1. اگه سارق حرفه ای باشه یا بسپار دست گوشی فروشی ها میتونن خیلی راحت کدimei گوشی رو تغییر بدن اونوقت همیاب شما باید لنگ بندازه

      14
  13. منم ازطریق یکی از دوستام که گوشیش سرقت شده بودبا سامانه همیاب 24 آشناشدم.به توصیه دوستم ثبت انجام دادم ودرمدت کوتاهی گوشیم پیداشد باورم نمیشد…
    خدا خیرشون بده

    1
    3
  14. سلام.متاسفانه هیچ راهکاری برای پس گرفتن گوشی ازدست سارقین نیست.مطمعنا سارق گوشی درکمتراز یکساعت گوشی رو به مال خر های حرفه ای میرسونه.و تمام.فقط انشالاه روزی ب سه که کسی مال دزدی رو نخره تا اینجوری یکم دزدی کمتربشه

    1
    4
  15. سلام خسته نباشید
    من این سوال برام پیش اومده که اگر سارق بلافاصله بعداز سرقت سیمکارت رو دربیاره و گوشی رو فلش یا ریست فکتوری بکنه و اون کسی که گوشیش به سرقت رفته بره آگاهی یا هرجایی برای پیگیری میتونن گوشی رو پیدا کنن؟

    5
    12
  16. من گوشیمو سه ماه پیش گم کردم گوشیم سامسونگ s7اج بود بهر دری زدم پیداش نکردم
    خواهشمندم اگر کسی می‌تونه کمکم کنه ممنون

  17. سلام من گوشیمو از ماشین دزدیدن سیم کارتم رو
    گوشی بودوجمیلم فعال الان سه ماهه از طریق قانون
    اقدام کردم هیچ نتیجه‌ای نگرفتم اگه میشه منو راهنمایی کنید چکار باید بکنم گوشیم s7 اج بود سامسونگ

    وخط همراه اول روش فعال بود امیلم naderafra62@gmail.com خواهشمندم کمکم
    کنید ممنون

  18. سلام من در مسافرت به مالزی گوشیمو گم.کردم اونجا به پلیس هم اطلاع دادم ولی میدونم دیگه به دستم نمیرسه فقط اطلاعاتی داخل گوشیم داشتم که واقعا بهشون نیاز دارم نمیدونم چکار کنم چطور مبشه ایا راهی هست که بتونم به اون اطلاعات دست پیدا کنم؟

  19. بهتر بود در قسمتی از مقاله که منبع خارجی داره هم مطالب کاربران هم اضافه بشه چون راه کارهای مقاله مناسب و کاربردی برای جامعه ما نداره!

    تنها راه کار IMEI هستش که بعد از ثبت شکایت و پرونده در کلانتری ارجاع داده بشه به اپراتورهای فعال و کد گوشی در لیست سرقتی قرار بگیره که اگر از طریق سیم کارتی استفاده شد سارق شناخته بشه.

    و سامانه هم یاب ۲۴ هم بنظرم همین کارو انجام میده.

    1
    1
  20. مراحل شکایت خیلی طولانیه واقعا توی کلانتریو دادگستری خسته شدم حالا میگن برو همیاب 24 ثبتش کن مال خیلیا پیدا شده ایشالا مال منم پیدا بشه والا نمیدونم ثبت کنم یا نه ولی اطلاعات گوشیم خیلی برام مهمه یکی بگه کدوم راه بهتره

    1
    4
  21. سلام لدفن اگہ میشہ جواب بدین من گوشیمو گم کردم ولی خط نمیدونم چطور شدہ میزنہ ھدایت شدہ گوشیہ ھم نوت تری ھس راھی ھس ک من بتونم اونو ردیابی کنم بفھمم کجاس؟

    1
    3
  22. منم یک ماه پیش ثبت کرده بودمتوی همین سامانه دیگه بیخالش شده بودم ولی این هفته تماس گرفتن یک کد مثبت به من دادن گفتن ردیابی مثبت شده بعدش رفتم حقوقی ایرانسل بهم اطلاعات داد

  23. عباس گل محمدی

    باسلام-من گوشیم گم شده بود شکایت کردم و ازطریق تماس با اپراتور ایرانسل اطلاعات سارق یا کسی که گوشی دستش بود وسیم کارت انداخته معین شد. وخودم هم باکد مربوط به ایرانسل پیگیری کردم وجواب ۲ بار مثبت بود.در سامانه همیاب ۲۴ ثبت نام کردم که اعلام کردند گوشی شما تا به حال فعال نشده است درحالیکه فعال شده بود.

  24. سلام .اگر گوشی که سرقت کردن ازت نو بوده باشه (از مغازه خریدم اومدم دن در ازم زدن)گوشی رو فقط داخل مفازه روشن کردم حتی سیم کارتم داخلش نبود و موفق نشدم که حساب گوگل یا حساب کاربری سامسونگ روی گوشی ذخیره کنم .حالا چطور میتونم پیداش کنم؟؟؟؟اگر سارق داخل گوشیم سیم کارت نندازه و هیچ وقت به اینترنت متصل نشه میتونم بازم پیدا کنم گوشیم رو یا نه؟؟؟؟ میشه بدون اینکه سیم کارت نباشه از سریال گوشی پیداش کنم؟؟؟ لطقا جواب بدید

    2
    16
  25. من گوشی و لپ تاپمو از ماشین زدن تو این دفاتر پیشخوان پول دادم تا ثبت کنن اسم سامانش همیاب ۲۴ بود بعد یه هفته ای برام پیدا کردن گوشیمو.لپ تاپم هنوز پیدا نشده اما گفت اونم پیدا میکنیم نمردیمو دیدیم دولت یه کاری کرد واسه این گوشی موشیا

    7
    6
    1. سعید میشه بگی سامانه همیاب ۲۴ چیه اگه تلگرام داری میشه بیای تلگرام یکم توضیح بدی واقعا خیلی به کمکت نیاز دارم اگه میشه بیای تلگران یکم بیشر در مورد رد یابی این گوشیا حرف بزنی ممنون میشم ایدیم:@asal_010

      2
      5
  26. با توجه به پرسش اخر مطلب میخام این مورد رو هم من اضافه کنم:این مورد صرفا واس کاربران گوشی های سامسونگ هستش اونا میتونن با داشتن یک سامسونگ اکانت به ردیابی انلاین موبایل خودشون،پاک کردن اطلاعات،لاک و انلاک کردن گوشی،لیست ۵۰تماس اخیر و به صدا درومدنه گوشیشون بپردازن البته فقط به صورت انلاین بودن گوشی و سینک شدن اکانت تو اون دستگاه شما میتونین تو بخش سکوییریتی(امنیت) تو تنظیمات تو قسمت Find my mobile این قابلیت را فعال کنند.با تشکر

    1
    6
      1. میتونی تو سایت همیاب 24 گوشیتو پیدا کنی منکه خدا رو شکر گوشیمو اونجا پیدا کردن برام داشتم دیوونه میشدم

        2
        16
        1. من گوشیم گم شده خط داخلش رایتل بوده.بنظرت اگه گوشیو فلش کنن و خط رو عوض کنن میتونم گوشیو پیدا کنم؟

          3
          21
      2. سلام یه سوال بچه ها منم گوشیمو دزدیدن میگن اگه سریالشو عوض کنن پیدا نمیشه راسته ؟ گوشیم ایفون ۸ بوده

        2
        1
        1. علی اصغر نجفی

          گوشی سامسونگم را از من سرقت کردن ودر این android device manager هم ثبت نکردم راهی هست که بتوانم رد یابی کنم در ضمن سیم کارتی که روی آن بو موقع سرقت را سوزانده ام حالا اگر سیم کارت ج ید گذاشته اند نمی دانم لطفا راهنمایی کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH