دانشمندان پیش‌بینی کرده‌اند که تا سال 2021 درک زبان دلفین‌ها ممکن خواهد شد

شاید تصور این‌که روزی بتوانیم آنچه حیوانات می‌گویند را درک کنیم چیزی شبیه رویاپردازی باشد اما این رویاپردازی به‌زودی توسط هوش مصنوعی ممکن خواهد شد.

پیشرفت و توسعه پردازش طبیعی زبان‌ها با استفاده از فناوری هوش مصنوعی به حدی رسیده است که به‌زودی می‌توانیم آنچه حیوانات می‌گویند به‌سادگی متوجه شویم و طبق اعلام شرکت سوئدی Gavagai، قرار است تا سال 2021 درک زبان دلفین‌ها برای اولین‌بار ممکن شود. این شرکت پروژه‌ای چهارساله را شروع کرده که هدفش گردآوری داده‌ها درباره زبان دلفین‌ها و رمزگشایی آن‌هاست.

شاید در ظاهر درک زبان دلفین‌ها برای انسان‌ها غیرممکن باشد اما تحقیقات جدید این دانشمندان نشان داده که ساختار زبان دلفین‌ها به ساختار زبانی انسان‌ها بسیار شبیه است. زبان دلفین‌ها مانند انسان‌ها، از کلمات به‌هم‌پیوسته در یک جمله تشکیل می‌شود. دلفین‌ها حتی همانند انسان‌ها برای شنیدن حرف‌های هم‌نوعشان سکوت می‌کنند و ساختار زبانی‌شان به‌شدت به انسان‌ها نزدیک است.

دانشمندان این موسسه تحقیقاتی قرار است علاوه‌بر قابل‌درک کردن زبان دلفین‌ها برای انسان، زبان انسان را نیز برای دلفین‌ها قابل‌درک کنند. این موسسه تحقیقاتی برای انجام پروژه‌های خود در حال مذاکره با سرمایه‌گذاران در سیلیکون ولی است تا ادامه مسیر خود را تا سال 2021 بدون دغدغه طی کند.

دلفین‌ها حیوانات دوست‌داشتنی و باهوشی هستند که برخی از کشورها از آن‌ها برای اهداف نظامی خود بهره می‌گیرند؛ آمریکا از دلفین‌ها برای شناسایی مین‌های دریایی و نجات شناگرهای گمشده استفاده می‌کند و به همین دلیل درک زبان دلفین‌ها می‌تواند کمک بسیاری جهت تعامل انسان‌ها و دلفین‌ها به وجود آورد، هرچند شاید این تحقیق و دستیابی به آن ارزش مالی خاصی نداشته باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH