گوگل با سورا به توسعهدهندگان بازیها و استودیوهای فیلمسازی این اجازه را میدهد که تصاویر سهبعدی خود را در سطح واقعیت مجازی موبایل ارائه دهند. این فناوری که نامش را از جورج سورا، نقاش معروف فرانسوی به دست آورده، تصاویر پیچیده سهبعدی را به شکلی ساده میسازد که قابل پخش و رندر شدن روی دیوایسهای موبایل باشند. این فناوری در واقع مشکلات کاهش ابعاد تصاویر سهبعدی را از میان برمیدارد.
امروز در دومین روز از کنفرانس گوگل I/O، شرکت Lucasfilm اعلام نمود که یک صحنه از فیلم Rogue One که با یک کامپیوتر پیشرفته حدود یک ساعت زمان لازم دارد تا رندر شود را انتخاب کرده و آن را تبدیل به فرمتی نموده که موتور گرافیکی یک موبایل میتواند در ۱۳ میلیثانیه رندر کند. این ابزار توانست بافت این صحنه را با مقیاسی حدود ۳۰۰ برابر، کمتر کند و تعداد چند ضلعیهای تصویر را نیز حدود ۱۰۰۰ بار کاهش دهد. بر اساس دمویی که در کنفرانس نشان داده شد، واضح است که تصویر روی موبایل به وضوح و کیفیت تصویر کامل سینمایی فیلم نبود، اما با توجه به اینکه صحنه در حال پخش روی یک سختافزار موبایل بود میتوان گفت نتیجه غیرقابل باور بود.
جان گیتا، مدیر بخش خلاقیتهای ILMxLAB از Lucasfilm که همان شخصی است که بر روی جلوههای ویژه سری فیلمهای ماتریکس کار کرده و در این زمینه دانش کافی دارد، در رابطه با این فناوری جدید گوگل گفته:
سورا در واقع درب را به روی واقعیت سینمایی در دنیای واقعیت مجازی باز میکند.
مسلما هنوز سورا پتانسیل بسیار زیادی برای پیشرفت دارد. در حال حاضر بزرگترین مشکل در واقعیت مجازی و بهویژه واقعیت مجازی موبایل، فقدان محتوای ارزشمند است. بنابراین هر ابزاری که بتواند خلق محیطهای تعاملگرا را برای سازندگان محتوای واقعیت مجازی سادهتر کند، میتواند موثر باشد.