مصاحبه با مدیر عامل لوازم خانگی ال‌جی در آسیا و خاورمیانه (گزارش از کره جنوبی)

چندی پیش به ما فرصتی دست داد تا بتوانیم از نزدیک با فعالیت‌های کمپانی بزرگ ال‌جی در کشور کره جنوبی آشنا شویم. در این سفر، با اسکات جانگ، مدیر بخش لوازم خانگی ال‌جی در آسیا، آفریقا و خاورمیانه نیز مصاحبه‌ای داشتیم و در ارتباط با سیاست‌های جهانی و منطقه‌ای این شرکت به گفتگو نشستیم.

جانگ در ابتدای صحبت‌هایش ضمن تشکر برای حضور خبرنگاران جهت آشنایی با ال‌جی گفت: من از اوایل سال گذشته مسئول بازار خاورمیانه و هندوستان در بخش لوازم خانگی شدم. پیش از حضور در این مقام، ۱۵ سال در خارج از کره و در مکان‌هایی چون سنگاپور کار کرده‌ام و امیدوارم امروز گفتگوی خوبی با یکدیگر داشته باشیم.

سپس نوبت به بخش پرسش و پاسخ رسید که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید (سوالات با رنگ زرشکی مشخص شده‌اند).

بازار ایران اهمیت زیادی برای ال‌جی دارد، آیا برنامه‌ای برای راه‌اندازی خط تولید در کشور ما دارید؟

برای ال‌جی الکترونیکس، ایران و امارات از مهم‌ترین کشورهای خاورمیانه محسوب می‌شوند. در حال حاضر یکی از سیاست‌های مهم دولت ایران، تولید در داخل است و برای همین ال‌جی تولید در ایران را آغاز کرده است. ما وقتی یک بیزینس را آغاز می‌کنیم، در ابتدا کالا را به صورت کامل در آن کشور وارد کرده اما پس از مدتی، در دو مدل SKD و CKD عرضه آن کالا را ادامه می‌دهیم. در SKD قطعات اصلی وارد می‌شود اما CKD به‌صورت جزئی‌تر است.

از سال 2008 تلویزیون و مانیتور به‌صورت CKD در ایران عرضه می‌شود. در بخش لوازم خانگی، لباس‌شویی از طریق CKD و یخچال به‌صورت SKD عرضه می‌گردد.

برای توسعه پلتفرم ال‌جی به زبان فارسی آیا برنامه‌ای دارید؟

الان در کشورهای توسعه یافته چون ساختار لازم اینترنتی را دارند، ما به همان زبان پلتفرم را گسترش می‌دهیم، برای ایران هنوز چنین موردی را آغاز نکرده‌ایم.

محصولات جدید سیگنچر ال‌جی گران است، آیا پلنی برای عرضه با قیمت کم‌تر دارید؟

سری سیگنچر از سال گذشته در دو کشور کره و آمریکا عرضه شد و عکس العمل کاربران در مقابل این محصولات بسیار خوب بوده است. با عرضه این رده، ما خواستیم تا تصویر ال‌جی را یک سطح بالاتر ببریم. از نظر ما مردمی که توانایی خرید این سری را داشتند، حتی از انتظارات‌مان هم زیادتر بود. ما برنامه‌ای داریم که برای بازار ایران کمی مشخصات این محصولات را پایین‌تر بیاوریم و البته همچنان اسپک خوب‌شان را حفظ کرده و عرضه کنیم که البته رده‌ای جدا از سیگنچر خواهد بود.

آیا استراتژی نام‌گذاری اسامی فارسی همچون سولاردام را همچنان ادامه خواهید داد؟

سولاردام یک نوع مایکرویو رده بالا محسوب می‌شود. این نام از طریق آشپزهای معروف ایرانی و کره‌ای با همکاری یکدیگر درست شده است. ما خانه‌های ایرانی را دیده و تحقیق کرده بودیم که چه چیزهایی نیاز دارند. ایرانیان خشکبار زیاد می‌خورند و ما کاری کردیم که به‌خوبی در این مدل از آن استفاده کنند.

سامسونگ فناوری جدیدی با نام QLED معرفی کرده است، استراتژی ال‌جی برای مقابله با آن چیست؟

آن‌ها از اسم QLED استفاده کردند چون شبیه به OLED است! خودشان تکنولوژی ندارند و از چنین اسمی بهره گرفتند. آن‌ها از روی حسادت چنین اسمی گذاشته‌اند که به هیچ عنوان در سطح فناوری ما نیست!

آیا برنامه‌ای برای تبدیل ایران به یکی از صادرکنندگان محصولات لوازم خانگی ال‌جی به سایر کشورها دارید؟

تلویزیون، مانیتور و لباس‌شویی به‌صورت CKD در ایران تولید می‌شود که به منظور تولید شغل و کاهش مالیات در ایران انجام پذیرفته و مخصوص به همان بازار نیز است. اگر ما بخواهیم که صادرات انجام دهیم، نیاز به اطلاعات مالیاتی و… خواهیم داشت که هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است.

بعضی از لوازم خانگی که در ایران توسط گلدیران عرضه می‌شود، توسط کره یا چین ساخته می‌شود و تفاوت قیمت هم دارند، آیا کیفیت این لوازم با یکدیگر متفاوت است؟

درباره تلویزیون و مانیتور من اطلاع دقیقی ندارم اما لباس‌شویی به‌صورت کامل در ایران مونتاژ شده و قطعاتش از چین و کره وارد می‌شود. این قطعات برای هر مدل متفاوت بوده و این گونه نیست که بر فرض یک مدل تولید کره یا چین باشد. هیچ نگرانی از بابت کیفیت نداشته باشید.

برنامه‌ای برای توسعه بازار اینترنتی در ایران دارید؟

ما در بازار ایران همکاری انحصاری با گلدیران داریم که از طریق آن‌ها عرضه و واردات را انجام می‌دهیم و تمام استراتژی‌های ما با آن‌ها انجام می‌شود. قبلا بیشتر فروش جهانی به‌صورت آفلاین بود اما در حال حاضر میزان فروش آنلاین در حال افزایش است و این یکی از استراتژی‌های ماست که فروش آنلاین و آفلاین را ترکیب کرده و به اوج برسانیم.

البته در ایران هنوز به اندازه کشورهای توسعه یافته فروش آنلاین رواج پیدا نکرده اما جاهایی چون دیجی‌کالا وجود دارد که باعث توسعه و افزایش فروش آنلاین می‌شود.

لطفا آماری از فروش محصولات در بازار ایران بدهید.

ما داده‌ها را از شرکت آلمانی GFK خریده و آنالیز می‌کنیم. برای ایران هم چنین کاری را انجام می‌دهیم. فروش بر اساس هر محصول فرق می‌کند. در بازار یخچال‌های ساید بای ساید، ما رتبه اول را داریم و برای مدل‌های دیگر، رتبه‌مان با سامسونگ بسیار نزدیک بوده و یا اول هستیم و یا دوم!‍

در لباس‌شویی در ۸ سال گذشته ما همیشه نه تنها در ایران، بلکه در سطح جهان هم رتبه نخست را در اختیار داشته‌ایم. در بخشی چون مایکرویو هم در ایران ما اول هستیم.

برنامه ال‌جی برای تبدیل محصولات قدیمی به هوشمند چیست و چه برنامه‌ای برای عرضه محصولات هوشمند به بازار ایران دارید؟

قبلا ال‌جی و برخی سازندگان دیگر، فقط محصولات هوشمند را برای کشورهای توسعه یافته عرضه می‌کردند اما از سال آینده، مدل‌های هوشمند را برای همه کشورها عرضه می‌کنیم.

برای محصولات غیرهوشمند یک اکسسوری را عرضه کردیم که کالاهای قدیمی را هم هوشمند می‌کرد. این سنسور هنوز به بازار ایران عرضه نشده زیرا برای ارایه آن نیاز به اینترنت و بستر کاملی داریم که هنوز چنین چیزی مهیا نشده است و اگر چنین بستری فراهم شود، ما آن را عرضه خواهیم کرد.

1 در مورد “مصاحبه با مدیر عامل لوازم خانگی ال‌جی در آسیا و خاورمیانه (گزارش از کره جنوبی)”

  1. سلام من یک ایده دارم اما چون وضعیت مالی خوبی ندارم نمیتونم این کار را انجام بدمو هنوز جای ثبت نکرده البته در خصوص تلویزیون هست اگه حامی داشته باشم با حداقل هزینه بعد از اتمام کار اونو شریک کار خودم میکنم
    ۰۹۱۱۷۵۲۱۵۴۸ از گرگان
    با سپاس فراوان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH