پی پینگ

هم‌بنیان‌گذار پی پینگ: بیشترین چالش ما با نهادهای انتظامی و قضایی است!

استارتاپ‌های حوزه فین‌تک از جمله کسب و کارهایی هستند که در دو سال اخیر فعالیت بسیار قابل توجهی داشته‌اند که پی پینگ از جمله شرکت‌های با سابقه در این زمینه محسوب می‌شود. به بهانه بحث‌های فعلی بازار پولی و مالی کشور و رویکرد جدید بانک مرکزی نسبت به کسب و کارهای اینترنتی به سراغ محمد مهدی باریده، هم‌بنیان‌گذار پی پینگ رفتیم تا بیشتر در مورد این حوزه بدانیم و چالش‌های موجود در آن را بررسی کنیم.

آی‌تی‌رسان: جناب آقای باریده لطفا پیرامون پی پینگ و حوزه فعالیت آن توضیح دهید.

ما در پی پینگ به افراد و کسب و کارهای مختلف خدمات مربوط به درگاه پرداخت را ارایه می‌کنیم که اشخاص بدون داشتن دانش فنی می‌توانند یک سرویس پرداخت آنلاین در اختیار داشته باشند. پی پینگ برای افراد و بیزینس‌های گوناگون این امکان را فراهم کرده است که به جای شماره کارت، آدرس صفحه اختصاصی پرداختشان را ارایه کنند و مشتریان با مراجعه به این صفحه، پرداخت موردنظرشان را انجام دهند.

کسب و کارهای مختلفی که امکان استفاده از پی پینگ را دارند محدودیت نداشته و همه فروشگاه‌ها و افراد امکان استفاده از این پلت‌فرم را دارند. یکی از مشکلاتی که معمولا کسب و کارهای کوچک دارند این است که پروسه دریافت پول و فروش محصولاتشان به سختی انجام می‌شود و با استفاده از پلت‌فرمی که در اختیار آن‌ها گذاشته می‌شود، امکان ارایه لینک اختصاصی محصولشان را دارند تا به راحتی عملیات فروش و پرداخت انجام شود.

پی پینگ

از منافعی که برای مشتری و پرداخت کننده وجود دارد این است که برای هر پرداخت یک رسید دریافت می‌کند و به طور مشخص از جزئیات خریدی که انجام داده مطلع می‌شود. همچنین دریافت کننده پول نیز به خوبی امکان مدیریت دریافتی‌هایش را دارد که بتواند برای آینده کسب و کار خود برنامه ریزی کند و گزارش‌های مرتب و منظمی را از جزئیات همه تراکنش‌های فروشگاه خود بداند.

همچنین برای کسب و کارهای با حجم بزرگ‌تر که دارای سایت اختصاصی هستند نیز خدمات درگاه پرداخت ارایه می‌کنیم تا بتوانند به راحتی محصولاتشان را بدون نیاز به پروسه‌های مرسوم در درگاه‌های بانکی بفروشند و گزارش منظمی را از تراکنش‌های خود داشته باشند.

آی‌تی‌رسان: با چه چالش‌ها و مشکلاتی در زمینه فعالیت خودتان روبرو شدید؟

ما به دلیل اینکه جزو اولین مجموعه‌های فعال در زمینه فین‌تک بودیم، با چالش‌های زیادی روبرو شدیم تا بتوانیم فرهنگ استفاده از این سرویس‌ها را نهادینه کنیم. به طور مثال به دلیل تازه‌کار بودن این حوزه در فضای اقتصادی کشور با رگولاتور حوزه خودمان که به نوعی بانک مرکزی محسوب می‌شد، مشکلاتی داشتیم که هماهنگی بین شاپرک، بانک مرکزی و مرکز توسعه تجارت به سختی انجام شد چرا که در سال 94 که فعالیت‌مان را آغاز کردیم زیرمجموعه درگاه پرداخت محسوب می‌شدیم که ما چالش فراوانی برای تدوین قوانین و انتخاب نهاد بالاسری داشتیم که نهایتا بانک مرکزی به عنوان نهاد بالاسری ما معرفی شد.

یکی یگر از چالش‌هایی که با آن دست و پنجه نرم کردیم این بود که نهادهای قضایی و انتظامی، موضوع کاربر و پلت‌فرم را جدا از هم نمی‌دیدند و هر تخلفی از سوی کاربر را به حساب پلت‌فرم می‌گذاشتند و به طور کلی نحوه فعالیت ما را قبول نداشتند. ما به همین دلیل سابقه فیلترینگ نیز داشتیم که صرفا به دلیل تخلف یک کاربر در دریافت پول بوده است که نهاد قضایی حکم به فیلترشدن سایت ما داد که طبیعتا برایمان مشکل‌ساز بود.

جلسات مختلفی با بانک مرکزی و دادستانی داشتیم که توانستیم با حضور چند نهاد مختلف چارچوبی را تدوین کنیم که به چارچوب پرداخت‌یاری معروف شد که طبق این چارچوب فعالیت کنیم و یک سری مصونیت‌های قضایی برای ما در نظر گرفته شود.

پی پینگ

آی‌تی‌رسان: پس در حال حاضر با مشکل خاصی در این زمینه روبرو نیستید و همکاری لازم با شما انجام می‌شود؟

خیر، متاسفانه در حال حاضر نیز بیشترین چالش ما با نهادهای انتظامی و قضایی است چرا که پلت‌فرم ما یکی از بسترهایی است که به شدت در خطر استفاده برای مقاصد غیرقانونی است ولی سعی کردیم حتی‌الامکان با استفاده از روش‌های نوین موجود از این تخلفات جلوگیری کنیم که تا 90 درصد موفق به این موضوع شدیم ولی به هر حال کماکان این خطر وجود دارد که طبیعتا چالش ما را با نهادهای قضایی و انتظامی حفظ می‌کند!

آی‌تی‌رسان: آیا همکاری بین فین‌تک‌ها در این زمینه وجود داشته است؟ به هر حال این یک موضوع مشترکی است که همگی شما را تهدید می‌کند…

بله همین‌طور است، ما با سرویس‌های مشابه خودمان توانستیم به یک همکاری مشترک برسیم و ماحصل آن ایجاد لیست سیاهی است که از کاربران متخلف درست شده است. به هر حال قوانین مربوط به تخلفات قانونی وجود دارد و هر کاربری که در یک سرویس مرتکب این تخلفات شود به این لیست سیاه وارد شده و شاپرک و سایر نهادها نیز از تخلف او مطلع می‌شوند تا از تکرار این موضوع جلوگیری شود.

پی پینگ

آی‌تی‌رسان: از همکارانتان در حوزه فین‌تک صحبت کردید، به نظر شما این تعداد از استارتاپ‌های فین‌تکی کمی عجیب یا حداقل غیر قابل توجیه نیست؟

در مورد کسب و کارهای حوزه فین تک باید توجه کنیم که این استارتاپ‌ها در چه موضوعی فعالیت می‌کنند و طبیعتا در حوزه پرداخت این موضوع همانند کل دنیا بسیار جذاب است. حوزه پرداخت در کشورهای مختلف جزو موضوعاتی بوده است که بسیار جذابیت داشته و شرکت‌های مختلف دوست دارند وارد این کار شده و فعالیتی را داشته باشند.

در کشور ما نیز این موضوع وجود داشته و شرکت‌های مختلف برای ورود به این حوزه تلاش می‌کنند ولی ورود کافی نیست و باید اعتمادسازی انجام شود. مردم به سرویسی مراجعه می‌کنند که به آن اعتماد داشته باشند و هر استارتاپی که بتواند این اعتمادسازی را به خوبی انجام دهد موفق خواهد بود. در مقابل اما کسب و کارهای این حوزه که نتوانند اعتماد کاربرانشان را جلب کنند قطعا مجبور به ترک این حوزه می‌شوند و تعطیلی در انتظار آن‌هاست.

آی‌تی‌رسان: خب پس به زودی شاهد انحصار در این بازار خواهیم بود؟

انحصار در این حوزه را قبول نداریم. انحصار زمانی رخ می‌دهد که مجوزی در میان بوده و صرفا به افراد خاصی این مجوز داده شود ولی در بحث پرداخت‌یاری ما صرفا به دنبال تدوین قانون بودیم و هیچ مجوزی را نخواستیم. ما صرفا قصد داشتیم که برای این حوزه قوانین ایجاد شود تا بتوانیم در چارچوب این قوانین فعالیت کنیم.

پی پینگ

آی‌تی‌رسان: تعامل بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت با شما چگونه بوده است؟ آیا بانک‌ها دخالتی در کار شما داشتند؟

تعامل بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت به این گونه بوده که ما از سرویس‌ها و خدمات این شرکت‌ها استفاده می‌کنیم که در این بین نقش شرکت‌های پرداخت بیش از بانک‌ها بوده است. به نظر من شرکت‌هایی می‌توانند در این بازار موفق باشند که زیرساخت‌های بهتری را به کسب و کارها بدهند، ما در کشورهای خارجی نیز کمتر شاهد این هستیم که بانک‌ها راسا وارد این حوزه شوند بلکه فقط سرمایه‌گذاری می‌کنند و از این فضا به صورت با واسطه بهره می‌برند.

1 در مورد “هم‌بنیان‌گذار پی پینگ: بیشترین چالش ما با نهادهای انتظامی و قضایی است!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH