نبرد بین صفحه نمایش‌ها: مقایسه انویدیا پریسم با ترایلومینس سونی

nvidia_prism_vs_sony_triluminos

KYMI دو فن‌آوری صفحه نمایش انویدیا و سونی را با هم مقایسه کرده تا دقیق‌ترین، غنی‌ترین و روشن‌ترین آن دو را بیابد.

زمانی که صفحه نمایش پریسم انویدیا برای اولین بار با پردازشگر تگرا 3 معرفی شد، مفهوم جدیدی در باره کم مصرف  بودن صفحه نمایش‌ها ارایه داد. حالا هم که سونی  با ترایلومینس در بازار، وعده چنان وضوح و عمقی را می‌دهد که تا بحال ندیده‌ایم. اما واقعا کدامیک بهتر است؟

انویدیا پریسم

فن آوری پریسم یا Pixel Rendering Intensity and Saturation Management بیشتر در دستگاه‌هایی که مجهز به پردازشگر تگرا 3 هستند تعبیه می‌شود و به مصرف کم انرژی شهرت دارد. با اینکه از توان باتری دستگاه کمترین استفاده را می‌کند، این مصرف کم بر روی کیفیت تصاویر تاثیر منفی نمی‌گذارد.

پریسم با کاهش انرژی مورد نیاز برای نور پس زمینه همزمان با ارتقا رنگ نقاط کار می‌کند و با این روش این اطمینان را می‌دهد که کیفیت تصاویر درست برابر با همان زمانی است که از باتری بیشترین استفاده شود. با پریسم است که کاربر می‌تواند برای مدت زمان بیشتری به یک صفحه نمایش با کیفیت نگاه کند.

رزولوشن در صفحه نمایشهای HDMI پریسم برابر با 1080 ×1920 ، در ال سی دی ها برابر با 1536 ×2048 و در سی آرتی ها برابر با 1200 × 1920 نقطه است.

علاوه بر مصرف انرژی کمتر همراه با ارایه کیفیت بهتر، پریسم کاربرد دیگری هم دارد. در دستگاه‌های تگرا 4، این فن‌آوری برای تشخیص چگونگی کارکرد قلم با صفحه نمایش آن دستگاه استفاده می‌شود. یعنی انویدیا از این فن‌آوری برای تعیین اینکه چه نوع فشاری در زمان نوشتن بر روی صفحه وارد می‌شود استفاده می‌کند، سپس نرم افزار مرتبط، میزان ضربه را تنظیم می‌کند. از همین روش برای پاک کردن محتویات نوشته شده روی صفحه نمایش هم استفاده می‌شود.

سونی ترایلومینس

صفحه نمایش سونی به تولید “رنگ‌های واقعی و طبیعی” درست به همان عمق و غنایی که در طبیعت موجود هستند معروف است. یکی از جدیدترین گجت‌هایی که از این فن‌آوری بهره می‌برد فبلت سونی اکسپریا آلترا زد است. صفحه نمایش این دستگاه یکی از عالی‌ترین انواع برای تماشای ویدیو و مرور صفحات وب است.

اینکه چطور این صفحه نمایش قادر به تولید چنین رنگ‌های طبیعی است به استفاده هوشمندانه از فن آوری نورپس زمینه باز می‌گردد. در مقایسه با نور پس زمینه تولید شده با ال ای دی‌ها، ترایلومینس با دوباره تولید تون‌ها و بافت‌های بیشتر موجب ایجاد رنگ‌هایی خالص‌تر و متمایزتر می‌شود. رنگ صورت در این صفحه نمایش خیلی شبیه به رنگ طبیعی بوده و سایه‌های قرمز و سبز و دیگر رنگ‌های روشن از غنای و عمق کافی برخوردارند.

سونی همیشه به کیفیت صفحه نمایش‌هایش مشهور بوده است، اما ترایلومینس از آن درجه هم فراتر رفته و به بالاترین سطح ممکن رسیده است. اگر این شرکت روند تجهیز دستگاه‌های جدیدش را به این صفحه نمایش ادامه دهد، کاربران آینده محصولات این شرکت، تجربه‌ای طبیعی از تماشای تصاویر و ویدیوها در این صفحات نمایش خواهند داشت.

نتیجه

هر دو فن‌آوری در مسیر ویژه خود پیشگام بوده‌اند. پریسم تلاش بر کاهش مصرف باتری و ارایه تصاویر با کیفیت دارد و ترایلومینس هم بر خالص بودن دوباره تولید رنگ‌ها که تا بحال در هیچ صفحه‌ای دیده نشده تمرکز دارد.

اگر به دنبال گجتی هستید که برای ساعت‌های طولانی و با یک شارژ کار کند و کیفیت تصویر را فدای این مصرف کم نکند به دنبال مدلی باشید که مجهز به انویدیا پریسم است.

از سویی دیگر اگر طبیعی بودن و خالص بودن رنگ‌ها و تصاویر برای شما اهمیت دارد به دنبال ترایلومینس باشید. چرا که خلوص و عمق در رنگ‌هایش به شما حس زندگی در فیلمی که تماشا می‌کنید خواهد داد.

5 در مورد “نبرد بین صفحه نمایش‌ها: مقایسه انویدیا پریسم با ترایلومینس سونی”

  1. صفحه نمایش های سونی به هیچ عنوان در مقابل ال جی و اچ تی سی وسامسونگ حرفی برا گفتن نداره.به هیچ عنوان

    1. شما وقتی هنوز از صد کیلومتری هم Triluminos رو ندیدی، چطور نظر میدی؟!
      اکثر صفحه نمایش هایی که الان کره ایها میسازند، ابداع تکنولوژیش مربوط به ژاپنیهاست مثل ips هیتاچی

  2. البته تو دستگاه های موبایل سونی یه تکنولوژی به نام Baterry STAMINA Mode وجود داره که مصرف باطری رو روی حالت استند بای تا چهار برابر کاهش میده. پس بصورت کلی سونی بهتره 😀

    1. البته اینجا بحث سر صفحه نمایش هاست
      قابلیت Baterry STAMINA Mode همون طور که گفتید مربوط به حالت استندبای و وقتیه که صفحه خاموشه و ربطی به تکنولوژی صفحه نداره

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH