سفر به مریخ احتمال ابتلا به سرطان را تا دو برابر افزایش می‌دهد

اِلون ماسک اظهار کرده که قصد دارد در سیاره مریخ بمیرد! البته ممکن است زودتر به این هدف برسد. یک تحقیق جدید پیش بینی کرده که بعد از سفر به مریخ احتمال مبتلا شدن به سرطان به صورت چشمگیری افزایش پیدا می‌کند و احتملا دو برابر می‌شود.

فرانسیس کاچینوتا (Francis Cucinotta) محقق دانشگاه نوادا در مقاله خود در مجله Nature بیان کرده است “داده‌های کمی با مدل‌های بافت حیوانی از تابش‌های سرطانی وجود دارد. علت این تابش‌های سرطانی تخریب و جهش DNA سلول‌ها است. این پدیده اصطلاحا با عنوان اثرات بدون هدف (NTEs) شناخته می‌شود”. این مدل توسط ناسا استفاده شده است.

پدیده NTEs به عنوان یک اثر ناظر شناخته می‌شود و زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های سالم به علت دریافت سیگنال‌هایی از سلول‌های مجاور ناسالم، از خود ویژگی‌های شبیه به سلول های ناسالم نشان می‌دهند. این اثر در سال 1992 کشف شد و محققان حوزه سرطان از آن به عنوان یک واکنش مهم بیولوژیکی یاد می‌کنند. این پدیده باعث می‌شود سلول‌های سالم آسیبی شبیه به سلول‌های سرطانی ببینند.

کاچینوتا مدعی است این مشکل زمانی شروع می‌شود که انسان اتمسفر زمین را برای مدت طولانی (بیش از 900 روز) ترک کند. قرار گرفتن در معرض اشعه‌های کیهانی کهکشانی باعث می‌شود هسته سلول‌های بدن از بین برود و جهش در آن‌ها رخ دهد، در نهایت منجر به سرطان شود. سلول‌های تخریب شده سیگنال‌های را به اطرف ارسال می‌کنند و به سلول‌های سالم آسیب می‌زنند. به نظر می‌رسد این سیگنال‌ها روی سلول های سالم اثر می‌گذارند و باعث ایجاد جهش و تومور یا سرطان در دیگر بافت‌های بدن می‌شوند.

اگر چه انسان توانسته به ماه سفر کند، کاچینوتا معتقد است که انسان‌ها هنوز برای ماندن در فضا برای یک یا دوسال آماده نیستند. محققان ناسا در سال 2012 بیان کردن که ارتباط بین NTEs و خطر سرطان به طور واضح مشخص نیست. گروه مطالعاتی دولتی Committee for Evaluation of Space Radiation Cancer Risk با استناد به گفته محققان ناسا تصمیم گرفتندکه موضوع را بررسی نکنند. اگرچه محققانی مثل کاچینوتا از این موضوع نگران هستند.

کاچینوتا که بین سال‌های 1990-2013 در ناسا کار می‌کرد، بدبین نیست اما او توصیه می‌کند مطالعه روی قرار گرفتن در معرض اشعه‌های کیهانی در اولیت قرار بگیرد. با در نظر گرفتن تحقیقات این دانشمند و اینکه دولت روی ماموریت فرستادن انسان به مریخ تاکید دارد، دولت باید رفع این نگرانی را در اولویت قرار دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH