فرصت طلایی «تی‌جی‌سی» برای پیش‌رانی صنعت بازی ایران

صنعت بازی در کشور ما سابقه‌ی کوتاهی دارد. بیشتر از 10 سال نیست که به طور جدی وارد عرصه‌ای شده‌ایم که بتوان نامش را «صنعت» گذاشت. بازی‌سازان ایرانی هم به همین سبب، سابقه و تجربه‌ی کمی دارند و علی‌رغم موفقیت‌های بسیار در زمینه‌ی بازی‌سازی و تولید چندین و چند اثر شایسته و موفقیت‌های نسبی در بازارهای جهانی به خصوص در بازی‌سازی برای موبایل، تقریبا همه‌ی فعالان این حوزه در ایران معتقدند که هنوز راه زیادی باقی است. رویکرد بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در دوره‌ی جدید، اصلاح ساز و کارهای حاکم بر این صنعت و برطرف کردن نواقص و ایراداتی است که مانع رشد و اعتلای بازی‌ساز و بازی‌سازی در ایران می‌شود. در همین راستا یکی از مهم‌ترین کارهای انجام گرفته برگزاری رویدادهای بین‌المللی است که اولین و مهم‌ترین آن‌ها تی‌جی‌سی است.

همایش بین‌المللی TGC یا Tehran Game Convention اولین رویداد بین‌المللی صنعت بازی در ایران است که با همکاری «گیم کانکشن» فرانسه در تهران برگزار می‌شود. برگزارکننده‌ی اصلی این همایش بزرگ، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای است که این رویداد را با چند هدف مشخص و پراهمیت برگزار خواهد کرد. در صدر اهداف این همایش آشنایی بازی‌سازان داخلی و نیروهای مستعد بازی‌سازی با تجربیات و نوع بازی‌سازی افراد و شرکت‌هایی است که سال‌های سال است به فعالیت در این عرصه مشغول هستند. TGC می‌تواند در واقع پلی جامع و همه‌جانبه برای اتصال صنعت بازی ایران به کشورهای توسعه یافته‌ی باسابقه در این حوزه باشد. بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با توجه به ظرفیت‌های موجود در بازی‌سازی ایرانی قصد دارد تا با برگزاری این همایش زمینه‌های لازم همکاری بازی‌سازان ایران با خارجی و انتشار بازی‌های ایرانی در بازارهای جهانی را فراهم کند.

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای برگزاری این رویداد با گیم‌کانکشن فرانسه تفاهم‌نامه‌ی همکاری امضا کرده است تا زمینه‌ی حضور فعالان شناخته شده و شرکت‌های معتبر بازی‌سازی در رویداد تهران فراهم شود. گیم‌کانکشن همچنین برای برگزاری انحصاری این رویداد در ایران با بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای توافق کرده است و آن‌چه به تهران می‌آید در هیچ کشور دیگری در منطقه و جهان تکرار نخواهد شد. «پیر کارده» مدیرعامل گیم‌کانکشن در این باره می‌گوید: “ایران کشور کلیدی منطقه در زمینه بازی‌های رایانه‌ای است و از نظر ما ایران با توجه به تعاملات خوب بین‌المللی و باز شدن فضای اقتصادی‌اش؛ این پتانسیل را دارد که در آینده‌ای نزدیک قلب تپنده صنعت بازی در منطقه خاورمیانه باشد.”

گیم‌کانکشن همچنین به این رویداد به عنوان یک فرصت اولیه و سرآغازی برای همکاری‌های دیگر در زمینه‌های مختلف می‌اندیشد. کارده در ادامه تصریح می‌کند: “این نخستین همکاری گیم‌کانکشن در خاورمیانه است و قصد داریم با رویدادی بسیار کارآمد و پربار روبه‌رو باشیم تا مسیر تعامل‌های آینده باز شود.” تهران با برگزار کردن چنین همایش بزرگ و معتبری مستعد آینده‌ای پر بار و درخشان در صنعت بازی به نظر می‌رسد. «حسن کریمی قدوسی» مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در همین رابطه می‌گوید: “این نمایشگاه فرصت بزرگی است که فعالان صنعت بازی‌های رایانه‌ای دنیا به ایران آمده و پتانسیل‌های بالای سرمایه‌گذاری و امنیت اقتصادی کشور را از نزدیک ببینند.”

گیم‌کانکشن علاوه بر تسریع و تسهیل حضور فعالین و شرکت‌های معتبر خارجی در این همایش، با در اختیار گذاشتن نرم‌افزار کاربردی خود “Game Connection” برای متصل کردن بازی‌سازان ایرانی به همکاران، ناشران و علاقه‌مندان خارجی‌ بستر بسیار قدرتمندی را فراهم کرده است. بدین ترتیب همه‌ی کسانی که برای شرکت در این رویداد ثبت نام کنند می‌توانند با استفاده از این نرم‌افزار برای قرارهای ملاقات خود با ناشرین خارجی یا بازی‌سازان دیگر و سایر شرکت‌های حاضر در TGC برنامه‌ریزی کرده و به این طریق پیش از آغاز همایش از برنامه‌های قرار ملاقات خود با دیگران باخبر باشند. بدین ترتیب پیش‌بینی می‌شود نشست‌هایی که در رویداد تهران مابین بازی‌سازان داخلی و خارجی برگزار می‌شوند بی‌دردسر، منظم و کارامدتر باشند. با توجه به فرصت محدود و فشرده‌ی دو روز برگزاری این همایش بزرگ، وجود چنین امکانی کاملا ضروری به نظر می‌رسد.

در آستانه‌ی برگزاری این رویداد بزرگ بین‌المللی، برنامه‌ی برگزاری 60 کنفرانس با حضور سخنرانان مطرح داخلی و خارجی نهایی شده است. این سخنرانی‌ها در 5 بخش اصلی تجاری، فنی، طراحی بازی، تولید و هنری برگزار شده و برترین بازی‌سازان و فعالان صنعت بازی‌های رایانه‌ای ایران و جهان، تجربیات خود را با بیش از 1500 شرکت کننده در این رویداد در میان می‌گذارند. سخنرانان کنفرانس‌های TGC از 14 کشور جهان شامل ایران، استرالیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ژاپن، لهستان، صربستان، ترکیه، انگلستان، امریکا، سوئد، بلغارستان و رومانی و شرکت‌های معتبری چون Eidos، Microsoft، Riot Games، Zynga، Polygon و Insomniac در این رویداد حضور می‌یابند.

گفتنی است بعد از انتشار فراخوان شرکت در این همایش، بیش از 140 درخواست سخنرانی به دبیرخانه‌ی برگزاری رویداد رسید که از میان آن‌ها این تعداد محدود انتخاب شده‌اند. لازم به ذکر است که برای همه‌ی سخنرانی‌ها در TGC مترجم همزمان در نظر گرفته شده است. این حضور گسترده و استقبال بی‌نظیر از سوی شرکت‌های بازی‌سازی و ناشران و همچنین توجه فعالان صنعت بازی در جهان و بازی‌سازان با تجربه و کارکشته با سوابق درخشان بازی‌سازی، TGC را به بزرگ‌ترین رویداد صنعت بازی در خاورمیانه تبدیل می‌کند، به طوری که برخی از برگزار کنندگان رویدادهای گیم در منطقه برای حضور در همایش تهران علاقه نشان داده‌اند.

برگزاری TGC می‌تواند برای اولین بار یک تعامل گسترده بین بازی‌ساز داخلی و بازی‌ُسازان مطرح بین‌المللی ایجاد کند. با نگاه به نشر بازی‌های ایرانی در خارج از کشور می‌توان متوجه اهمیت این موضوع شد. به گفته‌ی «مهرداد آشتیانی» مشاور امور بین‌الملل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، این کار به جذب سرمایه‌گذاری، حرکت به سمت همکاری‌های مشترک، ایجاد فضا برای محیط‌های کسب و کار شرکت‌ها و نشر بازی‌های ایرانی در خارج کمک می‌کند. به گواه صحبت‌های آشتیانی بسیاری از بازی‌سازان داخلی نمی‌دانند بازی آن‌ها برای حضور در بازارهای جهانی باید واجد چه شرایط و دارای چه ویژگی‌هایی باشد، به همین خاطر از ارائه‌ی بهترین دستاوردهای خود باز می‌مانند. وی در این باره می‌گوید: “ما دیگر به مارکت به عنوان مارکت داخل و خارج نگاه نمی‌کنیم.

این مارکت به مرور به یک مارکت پیوسته تبدیل می‌شود که مارکت ایران هم بخشی از آن است. بازی‌سازهای ما نیز به مرور با نگاه به مارکت بین‌المللی بازی می‌سازند که ایران هم بخشی از آن است.” از این نظر، رویداد تهران یک فرصت طلایی برای آشنایی با این ویژگی‌ها و پیدا کردن راه ورود به بازار جهانی است. وی در ادامه تصریح می‌کند: “این نمایشگاه می‌تواند به بازی‌سازها کمک را بکند که دریابند در ذهن ناشران و سرمایه‌گذاران خارجی برای نشر یک محصول در فضای بین‌المللی چه می‌گذرد و چه پارامترهایی برای آنها اهمیت دارد. اینکه یک بازی چه استانداردهایی باید داشته باشد و نظرات و پیشنهادهایشان برای بهبود بازی‌های ما جهت نشر در بازار بین‌المللی چیست. همه این موارد کمک می‌کند به اینکه محصولات ما به مرور زمان بیشتر به مارکت‌های جهانی نزدیک شود.” «حسن کریمی قدوسی» مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز در همین رابطه خاطر نشان می‌کند که بازار داخلی اساسا امری غیرواقعی است و تصور غلطی است که سال‌های سال در میان بازی‌سازان و ناشرین ایرانی جریان داشته است. وی می‌گوید: “در این پروسه متوجه شدیم که بازیسازان ما نمی‌توانند بازی خود را تنها برای بازار داخلی منتشر کنند چون در این صورت هیچ‌گاه پیشرفت نمی‌کنند.”

کریمی قدوسی در رابطه با اهداف برگزاری TGC می‌گوید: “ما دو هدف بزرگ از برگزاری TGC داریم. یک انتقال تجربه از بازیسازان خارجی به بازیسازان داخلی و دوم انتشار بازی‌های ایرانی در بازار جهانی. برای همین مهمانان خارجی ما به دو دسته تقسیم می‌شوند: ۳۰ سخنران و ۳۰ پابلیشر خارجی.” برای تحقق این اهداف علاوه بر ساز و کارهای پیش‌بینی شده در نحوه‌ی برگزاری و نیز استفاده از گیم‌کانکشن برای تسهیل روند شکل‌گیری رویداد، فرم مشخصی برای اجرای آن در نظر گرفته شده است. رویداد تهران در چهار بخش اصلی برگزار می‌شود:

  1. فضای رویدادهای تجاری
  • مکان ملاقات‌های معمولی و VIP
  • بخش نمایشگاهی
  • فضای پذیرایی
  • دسترسی به برنامه قرار ملاقات Game Connection
  1. کنفرانس‌ها

سخنرانی‌ها با حضور سخنرانان برجسته بین‌المللی و داخلی در 5 موضوع زیر انجام می‌گیرد:

  • فنی
  • طراحی
  • هنری
  • مدیریت و تولید
  • تجارت
  1. فضای مختص بازی‌سازان مستقل

فضای ویژه بازی‌سازان مستقل، مکانی برای برگزاری قرارهای تجاری بازی‌سازان مستقل است تا با ناشران، سرمایه‌گذاران و ارائه دهندگان سرویس ملاقات کنند.

  1. روز ناشران

بیش از 50 شرکت بازی سازی فعال در منطقه «MENA» بازی‌های خود را در حضور ناشران بین‌المللی معرفی خواهند کرد.

کنفرانس‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های این همایش، موضوع اصلی توجه برگزارکنندگان بوده است و از ابتدا تلاش شده تا بهترین گزینه‌های ممکن برای سخنرانی و برگزاری کلاس‌ها انتخاب شوند. در TGC شش کلاس مستر در موضوعات اصلی همایش یعنی بخش‌های فنی، طراحی، هنری، مدیریت و تولید و تجارت بازی‌های رایانه‌ای برگزار خواهد شد. اساتید این کلاس‌ها از جمله بزرگان صنعت بازی‌سازی و افرادی با سابقه‌ی طولانی و موفق در این زمینه هستند. «کارگاه طراحی بازی داده محور» عنوان یکی از این کلاس‌های مستر است که با حضور Mike Acton مدیر اصلی بخش توسعه‌ی موتور بازی‌سازی در استودیوی Insomniac برگزار خواهد شد.

در کنار این کلاس‌ها بیش از 60 سخنرانی با موضوعات مشخص در همین زمینه‌ها برگزار خواهد شد. همچنین در همین بخش از برنامه‌های رویداد تهران سه پنل گفتگوی تخصصی نیز برپا می‌شوند. «ناشرین در بازی شما به دنبال چه چیزی می‌گردند؟» عنوان یکی از این پنل‌ها است که قرار است با حضور Caglar Eger از استودیوی Goodgame ، Robert Pontow از استودیوی Active Gaming Media و Ahmad Alsafar از استودیوی Play3Arabi برگزار ‌شود. این افراد در این پنل در رابطه با شرایط و ارزش‌های لازمی که هر بازی برای موفقیت در بازارهای مختلف دنیا نیاز دارد صحبت خواهند کرد. دو پنل دیگر با موضوعات «فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای بازی‌های ایرانی» و «چالش‌های پیش‌روی ناشرین برای در اختیار گرفتن بازار و مخاطب» نیز در راستای اهداف همایش برگزار خواهند شد.

با توجه به این‌که هدف از برپایی این همایش بزرگ در تهران اعتلای سطح صنعت بازی‌سازی در کشور است، چند طرح حمایتی از بازی‌سازان داخلی و شرکت‌کنندگان ایرانی این رویداد در نظر گرفته‌ شده است. از جمله این‌که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از شرکت‌های دانش‌بنیان برای حضور در TGC حمایت می‌کند. طبق این طرح حمایتی و بر اساس آیین‌نامه‌ی حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در حوزه‌ی صادرات، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بخشی از هزینه‌های حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در رویداد تهران را تقبل کرده است. همچنین بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با توجه به استقبال گسترده‌ی بازی‌سازان شهرستانی، امکان اسکان ارزان‌قیمت آن‌ها در زمان برگزاری رویداد را فراهم کرده است.

در کنار بخش‌های اصلی TGC همچنین مسابقه‌ای با عنوان Development Awards در نظر گرفته شده است که همه‌ی گروه‌ها، تیم‌ها و استودیوهای بازی‌سازی داخل کشور می‌توانند با بازی‌های خود در این مسابقه شرکت کنند. وظیفه‌ی داوری آثار ارسالی به این مسابقه بر عهده‌ی بازی‌سازان و ناشرین مطرح بین‌المللی است. در پایان این مسابقه در مجموع چهار برگزیده خواهد داشت که عناوین «بهترین بازی موبایل»، «بهترین بازی کنسول/کامپیوتر» و «بازی نوآور موبایل» و «بازی نوآور کنسول/کامپیوتر» به آن‌ها تعلق خواهد گرفت. از بازی‌های برگزیده‌ی اصلی این مسابقه که با نظر داوران و کارشناسان خبره انتخاب شده‌اند، در تکمیل فرایند تولید و انتشار حمایت مالی خواهد شد. حداقل مبلغ این حمایت برای دو بازی اول 500 میلیون ریال و برای عناوین نوآور در هر رشته 250 میلیون ریال خواهد بود.

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به منظور معرفی بهتر و دسترسی آسان به اطلاعات مورد نیاز در رابطه با TGC اپلیکیشن موبایل این رویداد را منتشر کرده است که از طریق گوگل پلی و اپ استور برای انواع گوشی‌های اندروید و آیفون قابل دریافت و استفاده است. علاقه‌مندان پس از دریافت این نرم‌افزار می‌توانند جزییات برنامه این رویداد شامل کنفرانس‌ها و سخنرانان، غرفه‌داران، شرکت‌کنندگان در رویداد، اسپانسرها، اخبار و همچنین نقشه محل برگزاری را مشاهده کنند. در بخش برنامه، ساعت و محل دقیق هر سخنرانی در دو روز برگزاری رویداد مشخص و قابلیت انتخاب و ذخیره‌سازی سخنرانی‌های مورد علاقه در اختیار کاربران گذاشته شده است.

بدین صورت کسانی که در این رویداد شرکت کرده‌اند می‌توانند برنامه منظمی جهت حضور در کنفرانس‌ها تهیه کنند. همچنین در بخش سخنرانان، اطلاعات بیش از 60 سخنران داخلی و خارجی کنفرانس‌های TGC همراه با موضوعات سخنرانی و بیوگرافی سخنران قرار داده شده است. معرفی شرکت‌های حاضر در نمایشگاه TGC، نقشه سالن‌های نمایشگاهی، اطلاعات اسپانسرها و خبرها از دیگر بخش‌های این نرم‌افزار است. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند از طریق این نرم‌افزار، افراد شرکت‌کننده در نمایشگاه TGC را مشاهده کرده و درخواست ملاقات‌ خود را برای آن‌ها ارسال کنند یا با پیام‌رسان داخل برنامه با آن‌ها گفت‌وگو کنند.

نمایشگاه و همایش بین‌المللی Tehran Game Convention در تاریخ 15 و 16 تیر ماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان جهت شرکت در رویداد می‌توانند از طریق آدرس http://fa.tehrangamecon.com/register/ نسبت به ثبت‌نام اقدام نمایند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالا بروید
TCH