بررسی اپلیکیشن ذاکران: مجموعه‌ای از مرثیه‌ها در جیب شما

امروزه با گسترش فن‌آوری‌ اطلاعات و همین‌طور دانش مردم خیلی چیزها که در سال‌های قبل رویا و آرزو بوده٬ حالا به واقعیت پیوسته و زندگی مردم را ساده‌تر کرده است. اپ‌ها یکی از همین پدیده‌ها هستند که امکانات زیادی را برای‌مان فراهم می‌کنند. آن هم فقط در دستان‌مان! کاربر می‌تواند برای خود غذا بخرد یا هتل رزرو کند یا این‌که بلیط قطار بگیرد. تازگی‌ها هم می‌تواند تاکسی برای خود دست و پا کند. پس باید کلاه‌مان را روی سر‌ بگذاریم و با‌صدای کلفت روبه‌ تمام برنامه‌نویس‌ها بگوییم «دست‌ مریزاد!»

یکی از همین توسعه‌دهنگان موسسه‌ فرهنگی‌ راسخون است که با تهیه و تولید اپلیکیشن «مداحی و مولودی ذاکران» یا به اختصار «ذاکران» امکان دسترسی به انبوهی از مرثیه‌ها، مداحی‌ها و مناجات برای کاربران تنها در یک برنامه 13 مگابایتی را فراهم کرده است. با این اپ شما به 66 ذاکر ایرانی و 4 ذاکر عربی برجسته دست‌ پیدا می‌کنید. به‌ گفته خود موسسه راسخون در این اپ 30000 مرثیه وجود دارد و به همه آن‌ها قادرید گوش دهید یا اگر مایل بودید آن‌ها را دانلود کنید. این برنامه در کافه‌بازار تاکنون بیش از 20000 دانلود داشته و در دسته برنامه‌های مذهبی جای می‌گیرد.

لوگو این اپ شامل کبوتری سفید است که روی طاقچه‌ای (که سبک معماری آن ایرانی-اسلامی است) نشسته و با آن چشمان ریز و سیاهش به شما زل زده! وقتی برنامه را لمس می‌کنید با یک صفحه آبی‌ مایل‌‌ به‌ سبز روبه‌رو می‌شوید که در وسط آن لوگو نرم‌افزار ذاکران را می‌بینید. ظاهر کلی این اپ فلت و به طراحی گوگل نزدیک است و (نسبتا) سرعت خوبی دارد و در زمانی که از ذاکران استفاده می‌کردیم با اصطلاحا «لگ» مواجه نشدیم و همه‌چیز به روان‌ترین شکل ممکن اجرا می‌شد و دستورات بلافاصله صورت می‌گرفت. همچنین این برنامه تا حدودی رنگارنگ است و بعضی‌اوقات این رنگ‌ها توی ذوق می‌زنند. لازم به‌ذکر است که عکس‌های ذاکران بسیار باکیفیت و واضح هستند و رابط کاربری برنامه را بهبود بخشیده‌اند.

چگونه با اپلیکیشن ذاکران کار کنیم؟

این برنامه دارای دو دسته کلی مناسبت‌ها و نام‌های ذاکران است. با انتخاب هرکدام انبوهی از تب‌ها را مشاهده می‌کنید که همگی منتظر شما هستند! ضمنا کاربر قادر است در دو حالت «لیست» یا «مربعی» محتوا را ببیند. البته ما شکل لیست‌ مانند را ترجیح دادیم چون ساده و کم‌تر رنگی‌رنگی بود! اولین‌بار که وارد این اپ می‌شوید با انبوهی از نام‌ها مواجه خواهید شد. اگر مثلا تب آقای «حسین سیب‌ سرخی» را لمس کنید. با تعداد زیادی از مداحی‌ها و مرثیه‌های ایشان روبه‌رو می‌شوید که با انتخاب هرکدام می‌توانید آن را همان‌جا گوش کنید یا اول آن را دانلود‌ کرده و سپس در زمان دیگر به آن توجه کنید.

در قسمت پایین صفحه فیلد «همه موضوعات» دیده می‌شود و با فشردن آن کلی از مناسبت‌ها را مشاهده می‌نمایید. با برگزیدن یک رویداد (در تقویم) مانند «اربعین حسینی» مداحی‌ها و مناجات ذاکر مورد‌نظر شما برای‌تان به‌نمایش درمی‌آید. این گزینه بسیار کاربردی و مفید است و کاربر به‌راحتی می‌تواند مرثیه دل‌خواه خود را انتخاب کند. ناگفته نماند که در صفحه‌اصلی کنار عکس هر ذاکر تعداد مداحی‌های ایشان (موجود در این نرم‌افزار) را مشاهده می‌‌کنید و از این‌نظر برنامه ذاکران بسیار غنی و مملو از مولودی‌هاست.

اگر منو گوشه سمت‌ راست صفحه را لمس کنید با گزینه‌های متعددی روبه‌رو می‌شوید که یکی از مهم‌ترین آن‌ها قسمت «رهنمودهای رهبر معظم انقلاب» است. این تب دربرگیرنده رهنمودهای رهبر به ذاکران اهل بیت (علیه السلام) است. از قلم نیافتد که این سخنان متنوع هستند و هرکدام نکته‌ای را به کاربر می‌آموزند. همچنین شما قادرید در بخش «کسب امتیاز» تخفیف ویژه برای خرید از سایت راسخون دریافت کنید و در این تب چگونگی به‌دست‌آوردن امتیاز در این اپ آموزش داده شده و کاربران به‌راحتی می‌توانند آن‌ها را بیاموزند.

در گزینه «ارتقا به نسخه کامل» شما می‌توانید با پرداخت 3000 تومان از شر محدودیت‌ها خلاص شوید و هرچه قدر می‌خواهید (در روز) دانلود کنید. همچنین از طریق همین نرم‌افزار و بی‌نیاز از اپ‌های دیگر قادرید برای دوستان‌تان ذاکران را با شیوه‌های گوناگون بفرسید تا آن‌ها هم با این برنامه فرهنگی آشنا شوند.

این نرم‌افزار یکی از بهترین‌ها در نوع خودش است و با نسخه‌های قدیمی اندروید هم سازگاری دارد اما برای نگارش 7 (نوقا) مناسب نیست و برای آن اسمارت‌فون‌هایی که به این اندروید مجهز شده‌اند (متاسفانه) اجرا نمی‌شود. اما (احتمالا) در آینده این ضعف هم رفع خواهد شد.

نکات مثبت:

-تنوع زیاد مناجات و مداحی‌ها

-وجود انبوهی از ذاکران

-طراحی فلت

-امکان دانلود‌کردن فایل‌ها

سرعت مطلوب نرم‌افزار

نکات منفی:

-بیش‌از‌حد رنگارنگ است!

-برای نسخه 7 اندروید مناسب نیست!

-نسخه‌کامل گران است و مقرون به‌صرفه نیست!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH