7 راه محافظت از گجت­­‌ها­ی‌­مان دربرابر سارقان در سفر

تعطیلات رفتن آن هم در این فصل واقعا می­‌چسبد اما اگر بشود وسایل الکترونیکی­‌مان هم همراه‌­مان باشد این لذت دوچندان می‌­شود. با این وجود بردن این وسایل گران­‌ قیمت و ارزشمند، کمی مضطرب­‌مان می‌­کند، چون همیشه این ترس در درون‌­مان وجود دارد که نکند کسی آن‌­ها را بدزدد.

بهترین راه این است تا ­‌جایی که می‌­شود از بردن این وسایل اجتناب کنیم ولی اگر واقعا دوست داریم که مثلا لپ‌تاپ­‌مان را با خود ببریم، بهتر است با رعایت کردن برخی موارد، از آن­‌ها در برابر سارقان محافظت کنیم.

از حمل لپ‌تاپ در کیف مخصوص خودداری کنید

کیف لپ‌­تاپ از چند صد متری هم نشان می‌­دهد که درونش یک گجت با ارزش قرار گرفته است، پس کار را برای دزدها راحت می­‌کند. به‌جای استفاده از این کیف­‌های مخصوص می‌­توانید لپ­‌تاپ یا تبلت را در کیف‌­های شخصی خود بگذارید یا این‌که آن­‌ها را در ساکی قرار دهید که به ذهن هیچ‌­کس نرسد. یک راه جالب دیگر هم وجود دارد؛ می‌­توانید از یک جلد کتاب غیرواقعی استفاده کنید و تبلت را درون آن قرار دهید. در این صورت شاید بتوانید سارقان را گمراه کنید.

از رمز عبورهای قوی استفاده کنید

خدا کند کار به آن­‌جایی نرسد که سارق هندست یا لپ‌­تاپ ما را به‌دست آورد و مشغول امتحان کردن رمزهای مختلف روی آن باشد. ولی خب اگر کار از کار گذشته، بهتر است که حداقل داده­‌های‌­مان را با وجود یک رمز قوی محافظت کنیم.

البته همان­‌طور که اشاره کردیم لطفا یک رمز قوی انتخاب کنید، نه چیزهایی مثل تاریخ تولد و هر عدد شخصی دیگری که به‌راحتی قابل تشخیص و حدس زدن هستند. اگر راه‌­های مطمئن‌تری برای حفاظت از دستگاه دارید آن‌ها را هم امتحان کنید. مثل اثر انگشت که هک کردن آن قطعا دشوارتر و زمان­‌برتر خواهد بود.

اگر هم هیچ یک از روش­‌های بالا راضی­‌تان نمی­‌کند، یکی از این برنامه­‌های عکاسی از صورت­‌های ناآشنا را دانلود کنید تا به محضی که فردی تلاش کرد با رمز اشتباه به دستگاه شما وارد شود، عکسی از او انداخته شود.

گزینه ردیابی را فعال کنید

قفل کردن دستگاه متاسفانه نمی­‌تواند کمکی به پیدا کردنش بکند، پس بهتر است از برنامه­‌های ردیابی بهره ببرید. اگر آی‌­فون دارید، می­‌توانید از قابلیت Find My iPhone استفاده کنید. فعال کردن این گزینه باعث می‌­شود که بتوانید تمام دستگاه‌­های اپلی خود مثل آی­‌پد، آ­ی­‌پاد تاچ، مک، ساعت اپل و حتی ایرپاد را هم ردیابی کنید. تنها کافی است که به iCloud.com دسترسی داشته باشید و روی نقشه‌ه­ایی که به شما نشان داده می­‌شود، دستگاه را از راه دور کنترل کنید.

همه این­‌ها زمانی ممکن است که سارق محترم، حالت پرواز را روشن نکرده باشد. اینجا است که اهمیت انتخاب یک رمز عبور قوی بیش­تر مشخص می‌­شود.

البته این ویژگی­‌های ردیابی فقط در محصولات اپل تعبیه نشده است و اندرویدی­‌ها هم می­‌توانند با وجود قابلیت Android Device Manager دستگاه خود را روی نقشه ردیابی کنند.

اعداد مهم را جایی یادداشت کنید

پیش از این­ که عازم سفر شوید، اعداد مهمی چون عدد IMEI را جایی یادداشت کنید؛ چون اگر پس از سرقت کارتان به پلیس افتاد احتمالا لازم تان می­‌شود.

همیشه به طور منظم بکاپ بگیرید

اگر دستگاه­‌تان گم یا دزدیده شود، تمام اطلاعات­‌تان را هم از دست خواهید داد. مگر این­‌که بکاپ­‌های لازم را در زمان­‌های مختلف گرفته و ذخیره کرده باشید.

پیش از سفر یک بک­اپ از دستگاه بگیرید و روی کامپیوتر شخصی خود ذخیره کنید. این نسخه پشتیبان حداقل یک کپی از اطلاعات موجود در هندست را برای­‌تان حفظ می­‌کند و هنگام گم یا دزدیده شدن دستگاه کمی از بار غم‌­تان کم­تر خواهد کرد.

البته فکر نکنم چیزی به اندازه از دست دادن عکس­‌هایی که در طول سفر انداخته­‌ایم و حالا از دست­‌شان داده‌­ایم آزاردهنده و ناراحت‌کننده باشد. پس بهتر است بکاپ گرفتن روی فضای ابر را در طول سفر هم به طور منظم انجام دهید تا خیال­‌تان از این بابت هم راحت باشد. ا‌ین‌گونه است که اگر سخت‌­افزارتان را از دست دادید، می‌­توانید نرم‌افزارتان را در جایی امن نگه‌داری کنید.

دستگاه‌­تان را بیمه کنید

بیمه کردن خیلی می­‌تواند به‌کار بیاید. هر چند بعضی وقت‌­ها مبلغ این بیمه از خود دستگاه هم بیشتر می‌­شود. البته مطمئن شوید که بیمه انتخابی پوشش­‌های برون‌مرزی هم داشته باشد. چون در این صورت در سفرهای خارجی هم خیال­‌تان راحت خواهد بود.

حواس‌تان به وای‌فای‌های رایگان باشد

وقتی سفر می­‌کنیم، آن‌قدر هزینه داریم که واقعا پیدا کردن یک هات‌اسپات رایگان می‌­تواند بسیار وسوسه‌کننده به نظر برسد. ولی حواس‌­تان را جمع کنید، این اتصالات می­‌توانند بسیار خطرناک و ناامن باشند.

از VPN ها هم می‌توانید بهره بگیرید. البته این مورد به این معنا نیست که باز هم خطر تهدیدکننده‌ای وجود نداشته باشد، اما حداقل می‌توان تا حدی مطمئن بود که این نرم‌­افزارها از شما تا در برابر مجرمان مجازی محافظت می‌کنند. به‌علاوه وقتی در یک محیط شلوغ مثل پارک یا پاساژ نشسته‌­اید، حواس‌­تان به اطرافیان­‌تان هم باشد. ممکن است کسی دزدکی مشغول دزدی اطلاعات شما باشد. یک نکته دیگر هم که باید بدانید این است که اگر به عنوان مثال در رستوران نشسته­‌اید و آن فضا مجهز به وای­‌فای رایگان است، حتما از صاحب رستوران نام اتصال درست را بپرسید. ممکن است خیلی از سارقان با ایجاد اتصالات غیرواقعی در این محیط‌­ها درصدد دزدیدن اطلاعات شما باشند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH