بررسی اکسپریا XA1 سونی: پر حاشیه!

بررسی اکسپریا XA1 سونی را با نگاهی به محصولات این کمپانی ژاپنی آغاز می‌کنیم. سونی ابتدا پرچمدارانش را در سری Z معرفی و راهی بازار می‌کرد. پس از مدتی این سری دوست داشتنی بازنشسته شد و نوبت به محصولاتی سطح بالا با نام X رسید. حالا مدتی می‌شود که اسمارت فون‌های میان‌رده سامورایی‌ها نیز در همین سری و با پسوند X یا XA معرفی می‌شوند. این سری دوست داشتنی آمده تا رقیبی جدی برای گلکسی A سامسونگ باشد.

پس از معرفی اکسپریا XA، سونی تصمیم گرفت تا نسخه جدیدی از آن را با نام اکسپریا XA1 وارد بازار فروش کند. این محصول مدتی است که وارد آزمایشگاه آی‌تی‌رسان شده و امروز تصمیم داریم تا نگاهی به آن داشته باشیم تا شما را بیشتر با نقاط ضعف و قوت این گوشی هوشمند آشنا کنیم. با بررسی اکسپریا XA1 سونی همراه ما باشید.


میان‌رده پرچم‌دار نما

در همان نگاه نخست، اولین چیزی که توجه همه را به این گوشی جلب می‌کند، بلندی و حاشیه‌های بالا و پایین نمایشگر است! اگر سری به جدول مشخصات اکسپریا XA1 بزنید، می‌بینید که ارتفاع آن چندان هم زیاد نیست (145 میلی‌متر) و با محصولی همچون گلکسی S8 سامسونگ تقریبا برابر است اما به دلیل عرض کمتر آن نسبت به سایر محصولات، گمان می‌کنید که با یک گوشی دیلاق طرف هستید!

این تغییر هوشمندانه (یعنی کاهش عرض و افزایش طول گوشی) موجب شده تا اکسپریای قصه امروز ما بسیار خوش دست باشد و به راحتی بتوانید توسط یک دست با آن کار کنید. البته 4 گوشه دستگاه کمی تیز طراحی شده و شاید خیلی‌ها نتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.

از لحاظ ظاهر کلی این مدل بیش از آنکه شبیه نسل قبلی خود باشد به پرچم‌دار سونی یعنی اکسپریا XZ شبیه است. یعنی سونی در طراحی آن از زبان Loop Surface بهره گرفته تا نمای میان‌رده خودش را همچون پرچمدارش کرده باشد. در نگاه از رو به رو، حاشیه‌های بالا و پایین نمایشگر در ذوق‌تان خواهد زد اما در دو سمت دیگر نمایشگر حاشیه چندانی را شاهد نیستیم. در واقع سونی هرچه از چپ و راست نمایشگر کم کرده به بالا و پایین آن افزوده است!

قضیه زمانی جالب می‌شود که بدانید بخش زیرین نمایشگر هیچ‌گونه کاربرد خاصی ندارد! شاهد کلید سخت افزاری در این قسمت نیستیم و حتی لوگوی سازنده نیز به بالا انتقال یافته و عملا شما می‌بایست یک فضای اضافی در حدود یک سانتی متر را در زیر نمایشگر همیشه تحمل کنید! بالای نمایشگر،‌ با اینکه همچنان فضای اضافی زیادی دیده می‌شود اما حداقل شاهد لوگوی سونی، دوربین سلفی و سنسورهای همیشه همراه آن هستیم.

در سمت راست کلید یکپارچه صدا را می‌بینیم که بر خلاف نسل قبلی بالای کلید پاور جا خوش کرده است. بنابراین اگر انگشتان بزرگی نداشته باشید، دسترسی به آن کمی شما را با مشکل مواجه خواهد کرد. کلید هوم همچون پرچمدار جدید سونی نیست و طراحی آن شبیه به سری Z است، در نتیجه خبری از سنسور تشخیص اثر انگشت در این میان‌رده سونی نخواهد بود! اگر کمی پایین‌تر بیایید با کلید اختصاصی شاتر دوربین آشنا می‌شوید که امروزه تقریبا به دست فراموشی سپرده شده و کمتر کمپانی از آن استفاده می‌کند، اما وجود یک مزیت محسوب می‌شود.

در سمت چپ دستگاه شاهد ورودی سیم‌کارت‌ها و کارت حافظه هستیم که توسط یک محافظ پوشیده شده‌اند و برای دسترسی به آن‌ها نیازی به سوزن ندارید؛ تنها یک ناخن بلند کافی است.

در بخش بالایی اکسپریا XA1 خوشبختانه جک استاندارد صدا را می‌بینیم که در گوشه سمت چپ قرار گرفته و در کنارش میکروفون را نیز جای داده است.

وقتی تصمیم گرفتیم تا نگاهی به بخش زیرین این مدل بیندازیم، علاوه بر پورت USB Type-C در مرکز، اسپیکر XA1 را هم دیدیم! قرار گرفتن خروجی صدای اسپیکر در این قسمت تعجب خاصی ندارد اما این در حالی است که بالا و پایین نمایشگر دو قسمت همچون سایر محصولات بالارده سونی برای اسپیکر دیده می‌شود! در واقع تنها طراحی این بخش‌هاست که مشابه اسپیکر است و در حقیقت تنها اسپیکر مکالمه و میکروفون را در خود جای داده‌اند. بنابراین دل‌تان را صابون نزنید که خبری از اسپیکر استریو در این مدل نیست!

بگذارید گوشی را به پشت برگردانیم. جایی که چهره متفاوتی نداشته و همچون سایر محصولات این کمپانی‌ است. در گوشه بالا و سمت چپ دوربین را می‌بینیم که لنز آن از بدنه بیرون نزده اما آن‌ قدری بزرگ هست که خودنمایی کند. در زیر این لنز تک فلاش LED اکسپریا XA1 قرار گرفته و بازهم خبری از فلاش‌های دوگانه نیست. یک لوگوی اکسپریای زیبا در مرکز به چشم می‌خورد که جلوه خاصی را به گوشی داده است.

ضخامت اکسپریا XA1 دقیقا 8 میلی‌متر است که برای محصولی در این سطح قابل قبول است اما با توجه به اینکه سنسور اثر انگشتی در اطراف آن دیده نمی‌شود (کلا در هیچ جای گوشی دیده نمی‌شود!) سونی می‌توانست ضخامت آن‌ را چند میلی‌متری کاهش دهد.

در طراحی این گوشی از پلاستیک بهره گرفته شده و دیگر خبری از آن ترکیب فلز و شیشه هم نیست. پلاستیک به‌کار رفته در اکسپریا XA1 چندان کیفیت مطلوبی ندارد و حتی اگر خیلی سخت‌گیر باشید، می‌توانید چربی جذب شده از سر انگشتان را نیز ببینید، بنابراین ظاهرا باید همیشه آن‌ را تمیز کنید.

طراحی اکسپریا XA1 به صورت یکپارچه نیست و از بخش‌های متفاوتی تشکیل شده و مشخص نیست در صورت سقوط از ارتفاع چه بلایی بر سر گوشی بخت برگشته خواهد آمد. این را نیز در نظر بگیرید که محل اتصال بخش‌های تشکیل دهنده بدنه اصلی گوشی چسبیده به هم نیستند که محل خوبی برای جمع شدن گرد و غبار است!

به صورت کلی اکسپریا XA1 دستگاه خوش‌دستی است اما هنگام در دست گرفتن آن حس لوکس و یا خاص بودن گوشی به شما منتقل نمی‌شود و اتفاقا در همان برخورد نخست کیفیت بدنه آن را متوسط ارزیابی می‌کنید. شاید یاد و خاطره دوران دبستان برای‌تان زنده شود و گمان کنید که یک پاک‌کن چغر و بد بدن را در دست گرفته‌اید!


فقر از نوع پیکسلی

اکسپریا XA1 سونی به یک نمایشگر 5 اینچی با رزولوشن 720 در 1280 مجهز است که با توجه به رده قیمتی و کلاس آن میزان قابل قبولی نیست! با یک ضرب و تقسیم ساده به 290 پیکسل در اینچ می‌رسید که حداقل در مقایسه با رقبای هم سطح حرفی برای گفتن ندارد. با این حال هنگام انجام کارهای روزانه مشکلی از این لحاظ نخواهید داشت اما اگر بخواهید گوشی را در کنار رقبایش قرار دهید بدون شک جزئیات کمتری را مشاهده خواهید کرد.

به لطف پنل IPS LCD به‌کار رفته در این مدل مشکلی در نگاه از زوایا نخواهید داشت و همه چیز با ارفاق همان‌طوری به نمایش در می‌آید که در نگاه از رو به رو می‌بینید. کیفیت تصاویر در این مدل قابل قبول است اما آن جذابیت لازم را ندارد. رنگ‌ها خیلی پررنگ و لعاب به نمایش در نمی‌آیند و در واقع سرد و بی‌روح هستند. بنابراین انتظار خیلی بالایی از آن نداشته باشید. رنگ سفید کمی مایل به زرد نشان داده می‌شود، رنگ مشکی نیز با اینکه خیلی عمیق نیست اما همان چیزی بود که انتظار داشتیم ببینیم.

در محیط‌های خارجی و در زیر نور آفتاب خیلی نمی‌توانید بر روی اکسپریا XA1 حساب کنید! با اینکه میزان نور نمایشگر تا بیش از 500 نیت نیز بالا می‌رود اما سرد بودن رنگ‌ها عاملی است که موجب می‌شود خیلی راحت و بدون دردسر نتوانید بیرون از خانه با آن کار کنید (خصوصا اگر از پس زمینه تیره استفاده کرده باشید). میزان رفلکس نمایشگر در حد مطلوبی است؛ یعنی نه آنقدر خوب است که به افتخارش بایستیم و کلاه‌مان را برداریم و نه آنقدر بد که از گوشی بجای آینه استفاده کنیم!

نکته جالب در رابطه با نمایشگر، میزان حداقلی نور آن است. معمولا در محصولات بازار این میزان عددی یک رقمی خواهد بود اما برای اکسپریا XA1 چیزی در حدود 27 نیت است! بنابراین خیلی راحت نمی‌توانید در محیط‌های تاریک (مثلا شب‌ها قبل از خواب) مشغول چک کردن کانال‌های تلگرام شوید (!) چرا که نور نمایشگر بیش از حد زیاد است.

با همه این‌ها، عدم وجود حاشیه در دو سمت صفحه نمایش موجب شده تا خیلی راحت بتوانید با آن‌کار کنید و به تمام بخش‌های گوشی دسترسی داشته باشید. این ویژگی خصوصا برای خانم‌ها که انگشتان باریک‌تری دارند، مناسب خواهد بود.

در تنظیمات نمایشگر و از بخش Image Enhancement می‌توانید حالت نمایش تصویر را تغییر دهید و به‌عنوان مثال از همان ویژگی Supe-Vivid استفاده کنید اما تغییر آنچنانی در نمایش تصاویر به‌وجود نخواهد آمد. در بخش تنظیمات همچنین می‌توانید میزان سفیدی را نیز به صورت دل‌خواه خود تنظیم کنید.

نکته جالب در این بخش گزینه‌ای برای دسترسی سریع به دوربین با دو بار فشردن کلید پاور است! هرچه فکرش را می‌کنم قرار دادن این گزینه در بخش تنظیمات نمایشگر شاید چندان منطقی نباشد و بهتر بود که سونی آن‌را در تنظیمات دوربین قرار می‌داد. گذشته از محل قرار گیری عجیب آن، باید به این نکته توجه کنید که این دستگاه به کلید اختصاصی برای شاتر دوربین مجهز است و توسط آن بدون دردسر حتی اگر صفحه قفل هم باشد می‌توانید وارد اپلیکیشن دوربین شوید؛ بنابراین نیازی به میانبر (فشردن کلید پاور برای دسترسی به دوربین) نیست!

در ادامه تصمیم گرفتیم تا نمایشگر این مدل را با هواوی P10‌ لایت مقایسه کنیم (نمایشگر سمت چپ مربوط به محصول سونی است).


یک میان‌رده اصیل

سونی ترجیح داده تا برای این گوشی خود از چیپست مدیاتک Helio P20 استفاده کند تا بتواند ضمن کیفیت نسبی، هزینه‌های ساخت گوشی را نیز کاهش داده باشد. این چیپست از 8 هسته Cortex-A53 بهره می‌برد که چهارتای آن‌ها با فرکانس 1.6 و چهارتای دیگر با فرکانس 2.3 گیگاهرتز فعالیت می‌کنند. Mali-T880MP2 نیز به عنوان واحد گرافیکی این مدل در نظر گرفته شده است. این مجموعه سخت‌افزاری توسط 3 گیگابایت رم همراهی می‌شود که جز نقاط قوت میان‌رده جدید سونی به حساب می‌آید.

حال بیایید از مسائل تئوری فاصله بگیریم و اکسپریا XA1 را وارد آزمون‌های سخت و طاقت‌فرسای خودمان کنیم.

در مرحله نخست به سراغ بنچمارک معتبر و محبوب AnTuTu رفتیم. پس از کش و قوس‌های فراوان بالاخره امتیاز نه‌چندان خوب 59604 بر گردن این گوشی آویخته شد. با دیدن چنین امتیازی می‌توانید رسما به میان‌رده بودن آن پی ببرید.

سپس از Quadrant استفاده کردیم که حاصل کار این گوشی با اصالت را در زیر شاهد هستید.

در نهایت برای سنجش واحد گرافیکی از Bonsai بهره گرفتیم.

هنگام گشت و گذار در منوها شاهد لگ زدن دستگاه نبودیم. با این حال در برخی بخش‌ها همچون گالری می‌بایست کمی صبر داشته باشید تا پردازش‌های لازم انجام شود. به‌عنوان مثال برای لود شدن تصویری که با خود گوشی گرفته بودیم در حدود 10 تا 15 ثانیه دندان بر جگر گذاشتیم تا اکسپریا XA1 عزیز تصویر نهایی را به نمایش بگذارد. در دنیای امروزی و با این پردازنده‌های سریع چنین صبر و تحملی حتی از ایوب نیز برنخواهد آمد!

اگر گیمر هستید مشکل خاصی با این مدل نخواهید داشت. گیم‌ها خوب و روان اجرا می‌شوند و حتی دمای گوشی نیز آن‌طور که باید و شاید بالا نمی‌رود. با این همه نباید انتظار کیفیت بالایی داشته باشید چرا که با یک محصول میان رده طرف هستید.


چشم جهان‌بین

سونی معمولا برای محصولات سری X خود چه در رده پرچم‌دارها و چه در محصولات میان‌رده، از دوربین‌های باکیفیتی استفاده می‌کند. در واقع یکی از نقاط قوت این سری دوست‌داشتنی دوربین آن‌هاست. اکسپریا XA1 نیز از این قاعده کلی مستثنی نیست و حالا به لطف چیپست مدیاتک به یک دوربین 23 مگاپیکسلی با لنز 24 میلی‌متری و گشادگی دیافراگم F/2.0 مجهز شده است. این دوربین توسط یک فلاش LED خشک و خالی همراهی می‌شود.

به طور کلی لنز به‌کار رفته در این مدل تقریبا همانی است که در پرچمداران سابق سونی دیده‌ بودیم. کیفیت تصاویر گرفته شده با این دوربین در حد مطلوبی قرار دارد و حتی می‌توان گفت که سطحش نسبت به محصولات میان‌رده بالاتر است. اما همچون گذشته برای دسترسی به حداکثر میزان رزولوشن دوربین می‌بایست از نسبت تصویر 4 به 3 استفاده کنید. این در حالی است که اکثر افراد از نسبت تصویر 16 به 9 بهره می‌گیرند که در این حالت تصاویر به صورت 20 مگاپیکسلی ذخیره می‌شود.

در رابط کاربری دوربین شاهد بخش متفاوت و خاصی نیستیم. همچنان با یک رابط ساده طرف هستید که همه چیز را در اختیار شما می‌گذارد. می‌توانید از AR Effect استفاده کنید و کلی جک و جانور را به تصویر خودتان بیفزایید و یا از طریق Sound Photo بر روی عکسی که می‌گیرید، صدا ذخیره کنید. عکاسی پانوراما و افزودن افکت به تصاویر نیز که این روزها در هر اسمارت فونی یافت می‌شود. جدای از این‌ها می‌توانید از حالت عکاسی دستی نیز سود ببرید و خودتان پارامترهای موجود نظیر میزان سفیدی، فوکوس و… را تغییر دهید. در این حالت حتی می‌توان سرعت شاتر را نیز بر روی چیزی در میان 1 تا 4000/1 ثانیه تنظیم کرد.

بررسی اکسپریا XA1

با این همه سونی فوکوس لیزری را بر روی این محصول خود قرار نداده و همین امر موجب شده تا شاهد فوکوس خیلی سریع و دقیقی نباشیم. گاهی اوقات دستگاه جان می‌کند تا بر روی یک سوژه فوکوس کند، خصوصا اگر به آن نزدیک باشید و یا اینکه سوژه مورد نظر در حال حرکت باشد. البته قابلیتی با نام Object Tracking در این محصول گنجانده شده که توسط آن می‌توانید مشخص کنید که فوکوس همیشه بر روی یک جسم خاص اعمال شود. در این حالت حتی با جابجایی سوژه نیز فوکوس به صورت اتوماتیک بر روی آن خواهد بود. هرچند که این ویژگی به خوبی سایر محصولات هم‌رده نیست.

نکته مثبت در رابطه با اکسپریا XA1 حضور کلید اختصاصی شاتر دوربین است که به صورت دو مرحله‌ای بوده و می‌توانید توسط آن علاوه بر ثبت عکس، فوکوس را نیز اعمال کنید.

جزئیات تصاویر ثبت شده با این گوشی به خوبی ثبت می‌شوند و پردازش‌های نرم‌افزاری کمی روی آن‌ها صورت می‌گیرد؛ در نتیجه شاهد تصاویری نزدیک به واقعیت هستیم. اگر در محیطی با نور کافی عکاسی کنید، مشکل خاصی پیش روی‌ شما نخواهد بود اما در شب و محیط‌های تاریک در تصاویر نویز‌های نسبتا زیادی را شاهد هستیم. با این حال فلاش دستگاه نیز در این شرایط به کمک اکسپریا می‌آید اما خب توقع چندان زیادی نمی‌توان داشت. با همه این‌ها با توجه به رده‌ای که اکسپریا XA1 در آن قرار گرفته می‌توان نمره قبولی را به دوربین آن داد.

در ادامه می‌توانید تصاویر گرفته شده با دوربین این گوشی در شرایط مختلف را ببینید:

دوربین اکسپریا XA1 می‌تواند به صورت 1080p و با نرخ 30 فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کند و خبری از فیلم‌برداری 4K نیست. در تستی که ما گرفتیم کیفیت تصاویر راضی‌کننده بود. جزئیات در حد مطلوبی به ثبت می‌رسد و رنگ‌ها کمی پررنگ و لعاب‌تر از واقعیت هستند که خب به جذابیت ویدئو می‌افزاید. کیفیت ضبط صدا نیز راضی کننده بوده و حتی اگر در یک خیابان شلوغ مشغول صحبت کردن باشید صدای شما به خوبی ضبط شده و قابل شنیدن است.

تنها نقطه ضعف مربوط به لرزش‌های تصویر می‌شود. در واقع اگر مشغول راه رفتن باشید و بخواهید فیلم بگیرید، ویدئو ثبت شده علی‌رغم کیفیت بالا اما دارای لرزش‌های نسبتا زیادی است تا جایی که شاید قید دیدن ویدئو را بزنید. به صورت اپتیکال که خبری از لرزش‌گیر نیست و این مورد نیز به صورت دیجیتالی خیلی خوب عمل نمی‌کند.

اکسپریا XA1 به یک دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی نیز مجهز است. این دوربین تنها با نسبت 4 به 3 می‌تواند با این میزان عکس‌برداری کند و اگر بخواهید از نسبت 16 به 9 استفاده کنید، تصاویر شما 5 مگاپیکسلی خواهند بود. در تست‌هایی که ما داشتیم کیفیت تصاویر در حد مطلوبی بودند و می‌توان روی این مدل برای سلفی گرفتن حساب کرد.

تصویر 8 مگاپیکسلی با نسبت 4 به 3

دوربین می‌تواند چهره شما را تشخیص دهد اما خبری از فوکوس دستی نیست! در شرایط نرمال همه چیز خوب است اما اگر بخواهید در محیط‌های کم‌نور و یا در شرایطی که نور پشت سر شما باشد، عکاسی کنید؛ همه چیز متفاوت خواهد بود. تصویر یا تاریک می‌شود و یا آن‌ قدر نویز دارد که نمی‌شود اسمش را عکس گذاشت! بنابراین اگر می‌خواهید در شرایط معمولی عکاسی کنید و آن را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید، اکسپریا XA1 محصول مناسبی خواهد بود. ناگفته نماند که با دوربین دوم می‌توانید به صورت فول‌ اچ‌دی هم فیلم‌برداری کنید.

تصویر 5 مگاپیکسلی با نسبت 16 به 9

شیک و ساده

اکسپریا XA1 به صورت پیش‌فرض از اندروید 7 بهره‌مند است. رابط کاربری دستگاه، همان چیزی است که پیش‌تر در محصولات سونی و به خصوص سری X دیده بودیم. در این رابطه شما به منو برنامه‌ها دسترسی دارید و در صورتی که در صفحه اصلی از بالا به پایین سوایپ کنید، برنامه‌هایی را که بیشتر استفاده کرده‌اید، خواهید دید و همچنین می‌توانید به جستجو میان اپلیکیشن‌ها نیز بپردازید.

این رابط کاربری از لحاظ ظاهری شیک و ساده بوده و تا حد زیادی شبیه رابط اندروید خالص است. خصوصا اگر بخواهید از منو نوتیفیکیشن استفاده کنید. نکته جالب عدم دسترسی به گزینه تنظیم اتوماتیک نور نمایشگر در این منو است. برای این منظور می‌بایست به بخش تنظیمات بروید. رابط کاربری سونی تا حدی نیز هوشمندتر از گذشته شده است. به عنوان مثال شما می‌توانید با توجه به زمان و یا مکان خاصی از دستگاه بخواهید که کار مشخصی را انجام دهد. مثلا شب‌ها نور صفحه را کاهش دهد و یا گوشی را بر روی سایلنت بگذارد که در نوع خود جالب است.

سونی تنها به برنامه‌های پیش‌فرض اندروید بسنده نکرده و خودش دست‌ به کار شده تا برنامه‌هایی اختصاصی برای نمایش تصاویر و یا پخش موزیک‌ها در اختیار داشته باشد. آیکون برنامه‌ها نیز با دقت خاصی طراحی شده و ظاهری هماهنگ با سایر بخش‌ها دارد.


صدا خفه‌کن

بعد از آنکه سونی فریب‌مان داد و در ظاهر نشان داد که از اسپیکر استریو در بالا و پایین نمایشگر استفاده می‌کند اما در باطن تنها یک اسپیکر کوچک در زیر را شاهد هستیم، گمان کردیم که لااقل با تک اسپیکر خوبی روبه‌رو شویم. بلندی صدای آن با ارفاق راضی‌کننده است اما کیفیت مطلوبی ندارد. صدا بیس لازم را نداشته و خیلی زیر به گوش شما می‌رسد.

برای تست، ما هدفونی در جعبه این مدل ندیدیم اما با هدفون استانداردی که خودمان همیشه استفاده می‌کنیم خروجی صدای اکسپریا XA1 اصلا خوب نبود! علاوه بر کیفیت خیلی معمولی، بلندی صدا نیز در هدفون چنگی به دل نمی‌زند. اگر هدفون را بر روی گوش دوست‌تان بگذارید تنها سوالی یک کلمه‌ای از او می‌شنوید: “آخرشه؟!”

به طور کلی اگر خیلی به موسیقی علاقه‌مند هستید و قصد دارید مدام با گوشی خود به موزیک گوش دهید، اکسپریا XA1 محصول مناسبی نخواهد بود.

بررسی اکسپریا XA1


عاری از قابلیت

تا پیش از این ویژگی ضد آب و گرد و غبار بودن را مهر کرده بودیم و به پای محصولات سونی می‌زدیم؛ اما ظاهرا سری X خیلی علاقه‌ای به شنا کردن ندارند و محصولات این سری اکثرا فاقد این ویژگی هستند. اکسپریا XA1 نیز از این قاعده مستثنی نیست و نتوانسته گواهی‌های لازم برای غوطه‌ور شدن در آب را کسب کند.

حالا دیگر اکثر محصولات موجود در بازار به سنسور اثر انگشت مجهز هستند اما سونی حتی چنین ویژگی را نیز از این مدل دریغ کرده است تا با یک گوشی عاری از قابلیت طرف باشیم.

با همه این‌ها اکسپریا XA1 می‌تواند از دوسیم کارت به صورت همزمان فعال استفاده کند و در کنار آن‌ها حتی می‌توانید تا 256 گیگابایت دیگر به حافظه داخلی 32 گیگابایتی آن از طریق کارت حافظه بیفزایید. این مدل همچنین به USB Type-C نیز مجهز بوده و هنگام کار با آن می‌توانید از NFC نیز استفاده کنید. همچون اکثر محصولات امروزی اکسپریای قصه ما نیز در رنگ‌های متفاوتی در بازار یافت می‌شود.


میان‌رده کم حجم

اکسپریا XA1 علی‌رغم افزایش سایز اما همچنان از یک باتری 2300 میلی‌آمپری سود می‌برد. با دیدن حجم آن گمان نمی‌کردیم که این گوشی شارژدهی قابل قبولی داشته باشد اما این محصول به لطف پردازنده کم مصرف و نمایشگر HD با یک‌بار شارژ کامل می‌تواند تا یک روز کاری دوام بیاورد.

ما به شارژر این مدل دسترسی نداشتیم اما با شارژر 1.8 آمپری خودمان برای فول شارژ شدن اکسپریا XA1 در حدود 3 ساعت به زمان نیاز داشتیم! البته در 2 ساعت ابتدایی 90 درصد باتری شارژ می‌شود و پر شدن 10 درصد باقی‌مانده یک ساعتی ادامه خواهد داشت! در واقع فناوری Qnovo Adaptive Charging موجب می‌شود تا باتری دستگاه یک سال عمر بیشتری داشته باشد اما خب ظاهرا همیشه باید قید 10 درصد شارژ را بزنید مگر آنکه برای فول شارژ شدن دستگاه مقداری علف در زیر پای خود حس کنید.


کلام آخر در بررسی اکسپریا XA1 سونی

میان‌رده جدید سونی علی‌رغم تمام کاستی‌هایش دارای نقاط قوت قابل توجهی نیز هست. شما با پرداخت مبلغی در حدود یک میلیون تومان، صاحب یک محصول خوش‌دست می‌شوید که دوربین خیلی خوبی دارد. بنابراین به نظر می‌رسد که این محصول برای خانم‌ها و سلفی گرفتن‌های وقت و بی‌وقت‌شان گزینه خوبی باشد.

9 در مورد “بررسی اکسپریا XA1 سونی: پر حاشیه!”

  1. سلاممم ،ممنون اقای مسکینی چزی که برام جالب بود این بود که تو این ببرسیتون
    حس شوخ طبعی و طنز شیرین بیشتری داشتید و نسبت به برسیهای قبلیتون پیشرفت خوبی داشتید از این نظر
    و اما از لحاظ حجم و پرباری برسی ها هم شما بهتر از بقیه نویسندگان این سایت هستید اونا در حجم مطلب در نقد و برسی حس میکنم یکم کم میزارن و مثل سابق و اوایل کار سایت توضیح نمیدن ،البته شما اون موقع درسایت یا حداقل در بخش نقد و بررسی نبودید
    و اما در اخر یه درخواست لطف کنید از ازمون geek benchاستفاده کنید چون خیلیا باهاش اشنا ان وبهش انس دارن از جمله من و کاربرد زیادیم برای اگاه سازی مخاطب در قدرت سی پیو از لحاظ برخی جزعیات داره

    1. مجتبی مسکینی

      سلام
      مرسی از لطفتون
      برای این گوشی نسخه جدید گیک‌بنچ رو نداشتیم و فرصتمون محدود بود در بررسی‌های جدید از گیک‌بنچ هم استفاده شده

  2. Ye soal chera shoma hich barresi haie gushihaie apple ro nemizarin????saitetoon kheili khube vali age ye zare be gushi haie iphone ham tavajoh konin awli mishe
    Ba tashakor

  3. سلام.چند ماهیه خیلی کم کار شدید.منظورم بخش آزمایشگاه سایتتونه.اینهمه گوشی توپ معرفی شده اما دریغ از بررسی.حیفه…مخاطباتون دارن ریزش می کنن

    1. مجتبی مسکینی

      سلام
      همین الان بخش آزمایشگاه سایت رو باز کنید همون صفحه اول ۱۲ تا مطلب می‌بینید که در ۵۰ روز گذشته منتشر شدن و خیلی راحت میشه نتیجه گرفت که تقریبا در هر ۴ روز ما یه مطلب اختصاصی کار کردیم. فکر نمی‌کنم که به این وضعیت بگن کم کار!
      در رابطه با گوشی‌های پر سر و صدا محصولات سامسونگ و ال‌جی که خیلی وقت پیش کار شدن می‌تونید ببینید در رابطه با سونی و اچ‌تی‌سی هم هنوز پرچمدارشون وارد بازار کشور نشده که بخوایم بررسی کنیم! گرچه به‌زودی بررسی اکسپریا ایکس زد پریمیوم و اچ‌تی‌سی یو ۱۱ رو در سایت می‌خونید

      1. جناب مسکینی،برادر زحمتکش من،بنده از زمان بررسی اکسپریا آکرو اس،مخاطب سایت شما هستم.یعنی از قدیمی ها هستم.بنده فقط نظرم رو عرض کردم.دیگه مثل سابق نیستید.نمی گم پسرفت کردید که صد البته بی انصافی و توهینه به زحمات شبانه روزی تیم شما.اما پیشرفتتون کمه.سایتتون برای جذاب تر شدن نیاز به ایده و خلاقیت های جدید داره.درست مثل جام آی تی که برای اولین بار چندین سال پیش برگذار کردید و درزمان خودش بشدت جذاب بود.بررسی های تصویری طنز مانندتون جزو بهترینها بود که دیدیم..اصلا مثل بررسیهای تصویری بقیه سایتها خشک و بی روح نبود. اتفاقا بلعکس حس شوخ طبعی تیم تون حسابی کلیپها رو جذاب و متمایز کرده بود.دریک کلام عالی بودن..اما دیگه ادامه ندادید…اگه پرچمدارها رو بصورت تصویری و با دیالوگها ی خاص و جذاب خودتون بررسی کنید باور کنید خلا بزرگی رو پر خواهید کرد.سایت شما به قلم طنز و شوخ طبعانه ی نگارنده هاش معروفه،حالا چرا با همین روحیه کلیپ برای بررسی هاتون نمی سازید؟؟؟اگر لازم نبود نمی گفتم اما سایتتون رو دوست دارم که این نکات رو خدمتتون عرض کردم

        1. مجتبی مسکینی

          مرسی از لطف شما
          صحبت شما درسته اما فقط ایده و خلاقیت کار رو جلو نمی‌بره! برای انجام اون نیازمند نیروی متخصص و حتی تجهیزات هست و گذشته از این‌ها اصلا کار آسونی هم نیست و به تایم و انرژی خیلی زیادی نیاز داره که در حال حاضر با توجه به سیاست‌های سایت اولویت ما نیست
          فعلا تمرکز برروی بخش‌های دیگری هست! اگه غیر از این بود مطمئن باشید با توجه به علاقه خیلی زیادی که خودم به این کار دارم، الان سایت پر بود از مطالب و کلیپ‌های متفاوت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH