نگاهی به بلک‌بری کی‌وان: خاص و نوستالژیک!

بلک‌بری در اوایل گوشی‌هایش را با سیستم‌عامل مخصوص به خود در بازار عرضه می‌کرد و همان‌طور که شاید شنیده باشید، موفقیت خوبی هم کسب نکرد و مثل همیشه در حاشیه بازار برای خود درحال دوردور بود! اما وقتی پلتفرم اندروید را برای دستگاه‌هایش برگزید٬ انگار انقلابی کوچک در وضع این شرکت صورت گرفت و کاربران نیم‌نگاهی به محصولات این کمپانی انداختند. البته باید جسارت و جرات این کمپانی را تحسین کرد چرا که هر سال ظاهر اسمارت‌فون‌هایش فرق می‌کرد و انگار تحولی در طراحی این شرکت رخ می‌داد!

اما تنها چیزی که گوشی‌های این کانادایی‌ها را از باقی رقبا متمایز می‌کند چیزی نیست جز: کیبورد فیزیکی! بله! با این‌که به‌نظر می‌رسد این‌طور موبایل‌ها از رده خارج شده‌اند اما این شرکت این نوع از دستگاه‌ها را زنده نگه می‌دارد و تمام تلاش و خلاقیت خود را به خرج می‌دهد تا این‌ها را بین کاربران جای بیاندازد و تعدادی از آن‌ها را بفروشد. اما این‌کار هیچ‌وقت برای این کمپانی که 18 سال قدمت دارد٬ آسان نبوده و دیگر برندها همواره رقیبانی قدرتمند برای بلک‌بی بوده و هستند. ولی احتمالا گوشی‌های جدید بلک‌بری توجه بیش‌تری را نسبت به نسخه‌های قدیمی‌تر آن جلب ‌می‌کنند. یکی از همین محصولات دوست‌ داشتنی و نوستالژیک کی‌وان نام دارد و با سبک همیشگی بلک‌بری اما این‌بار به دست کمپانی TCL تولید گشته و قصد دارد دل شما را ببرد! با ما در ادامه همراه باشید تا با این آقای زیبا بیش‌تر آشنا شویم!

نکته: شما می‌توانید مشخصات فنی این دستگاه را در اینجا مشاهده کنید.


طراحی ظاهری

جنس بدنه این گوشی را پلاستیک و مقداری فلز تشکیل داده است. اما اصلا فکر نکنید که این پلاستیک بی‌کیفیت و بدردنخور است! بلکه این جنس شبه چرم است و کیفیت به مراتب بهتری نسبت به Note 4 یا دیگر دوستان (!) دارد. البته با ضخامتی که کی‌وان دارد هرگز نمی‌توان به او لقب «باریک» را داد و باید نام او را «چاقالو» بنامیم!

وقتی به قاب پشتی نگاهی بیاندازید، بسیار تعجب می‌کنید و زبان‌تان می‌گیرد! چون این موبایل شبیه هیچ‌یک از اسمارت‌فون‌های بازار نیست و کلا ظاهری نوآورانه دارد! قسمت بالای این بخش را فلزی باکیفیت پوشانده است و باقی مناطق از پلاستیک ساخته شده‌اند. متاسفانه بلک‌بری تنها در یک رنگ این موبایل را روانه بازار کرده است و از این بابت باید به این شرکت کهنه‌کار خرده گرفت. اما اگر بخواهیم روراست باشیم باید بگوییم که این رنگ بسیار جذاب است و نمونه آن را احتمالا در عمرتان ندیده‌اید و با در دست‌گرفتن این دستگاه حس خاص‌بودن به شما منتقل می‌شود.

خوشبختانه با دیدن لبه بالایی با پورتی آشنا دیدیم که کم‌کم دارد از بین ما می‌رود. جک 3.5 میلی‌متری صدا! در لبه پایینی هم دو بلندگو و درگاه یواس‌بی Type C 1.0 جای گرفته‌اند و توازنی دلچسب به این قسمت بخشیده‌اند. در لبه سمت چپ هم مانند تمام محصولات بلک‌بری دکمه پاور قرار دارد و در طرف دیگر هم جایگاه سیم‌کارت٬ کلیدهای تنظیم صدا و صدالبته حسگر اثرانگشت نقش بسته است. بلک‌بری برخلاف رقیبانش برای این سنسور محبوب جایگاهی مخصوص درنظر گرفته که اتفاقا ناخودآگاه دست روی آن قرار می‌گیرد!

البته اگر دوست‌دارید که از کیبورد استفاده کنید٬ توصیه می‌کنیم این‌کار را با دو دست‌تان انجام دهید٬ چون این هندست 180 گرم وزن دارد! اگر به عشق در نگاه اول اعتقاد داشته باشید پس بدانید که کی‌وان هم جز همان چیزهایی است که در اولین‌ نگاه عاشقش می‌شوید!


صفحه‌نمایش

دیسپلی این محصول از نوع IPS LCD است با رزولوشن 1620 در 1080 است که در پنل 4.5 اینچی تراکم 433 پیکسل‌ بر‌ اینچ را فراهم کرده است. حدود 56 درصد قاب جلویی را این صفحه‌نمایش به خود اختصاص داده‌ و باقی فضا مال کیبورد مشهور بلک‌بری است. این دیسپلی نسبت عجیب و غریب 3:2 را دارد که این پنل را مربعی‌ شکل می‌کند و دیدن ویدیوهایی با زاویه باز و تصاویر پاناروما را غیرممکن کرده و در بعضی از نرم‌افزارها هم به‌خوبی عمل نمی‌کند.

البته کسی نمی‌تواند از زیبایی این پنل سخن نگوید و فقط از بدی‌هایش حرف بزند. این دیسپلی بسیار خیره‌کننده و روشن است و رنگ‌ها را طبیعی نشان می‌دهد. محافظت از این صفحه‌نمایش را گوریلا گلس 4 برعهده دارد و کارش را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد و مانند بادیگاردی برای پنل کی‌وان است!


سیستم‌عامل٬ سخت‌افزار و عملکرد

بلک‌بری کی‌وان

این گوشی از آخرین نسخه اندروید (در زمان معرفی محصول) یعنی 7.1.1 بهره می‌برد و بعضی از اپلیکیشن‌های اختصاصی بلک‌بری در این‌جا هم حضور دارند و مهر تاییدی بر پلتفرم گوگل هستند. چراکه بیش‌تر خریداران این دستگاه برای امنیت آن کی‌وان را می‌خرند و انتظار دارند این شرکت کانادایی با تمام قوا از اطلاعات کاربران محافظت کند تا دست احدی به این اطلاعات ارزشمند نرسد.

این اسمارت‌فون دارای هشت هسته است که همگی روی 2.0 گیگاهرتز کلاک شده‌اند و ساخته شرکت آمریکایی کوآلکام و مدل اسنپدراگون 625 هستند. در کنار این مجموعه سخت‌افزاری یک آدرنو 506 اضافه شده تا بتوانید بازی‌های نسبتا سنگین را اجرا کنید و از روان‌ بودن آن‌ها لذت ببرید. لازم به‌ذکر است که اگر کی‌وان را بخرید یک حافظه 32 گیگابایتی به همراه 3 گیگابایت رم نسیب‌تان می‌شود و حتما از عملکرد مالتی‌ تسکینگ این موبایل خوش‌ساخت خرسند خواهید شد و به سلیقه خود آفرین می‌گویید.

ناگفته نماند که کاربر قادر است حافظه را با استفاده از میکرو اس‌دی تا 256 گیگابایت افزایش دهد و دیگر نگران پرشدن حافظه‌داخلی نباشد. از قلم نیافتد که بلک‌بری می‌توانست سخت‌افزازی بالارده در این گوشی اضافه کند تا کاربر هیچ مشکلی درمورد اجرای مطلوب بازی‌های سنگین نداشته باشد و با خاطر آسوده به بازی‌کردن بپردازد. اما این‌طور نشد و بلک‌بری یک چیپست میان‌رده در این اسمارت‌فون قرار داد. شاید یکی از دلایل کانادایی‌ها برای این‌کار صرفه‌جویی در مصرف باتری باشد.


دوربین

بلک‌بری کی‌وان

دوربین این دستگاه 12 مگاپیکسل رزولوشن دارد و گشادگی دیافراگمی به اندازه f/2.0 دارد. پس با خیال راحت در شب عکسبرداری کنید و یقین داشته باشید که تقریبا عکس‌های‌تان مطلوب هستند و از این‌نظر مشکلی نخواهید داشت. در کنار این دوربین نسبتا غول‌آسا فلاشی Dual-Tone همراه شده تا کی‌وان را هرچه بیش‌تر در این حوزه به جلو سوق بدهد و لااقل از دیگر هم‌نوعان عقب نیافتد!

این دوربین می‌تواند ویدیوهای 4K با نرخ 30 فریم‌ بر ثانیه ضبط کند و باتوجه به این‌که کی‌وان از میکرو اس‌دی پشتیبانی می‌کند پس با خیال راحت به گرفتن این نوع ویدیوها مشغول شوید و اصلا نگران پرشدن حافظه خود نباشید. لازم به‌ذکر است که بلک‌بری یک لرزشگیر دیجیتالی تصویر (EIS) در دل این دوربین ساخت سونی تعبیه کرده تا دیگر لرزش دستان ویدیو و عکس‌های واضح این دستگاه را خراب نکند.

دوربین جلو هم 8 مگاپیکسل رزولوشن دارد و دریچه دیافراگم آن f/2.2 است و می‌شود گفت که می‌توانید در این اسمارت‌فون سلفی‌های روشنی بگیرید و جزپیات به خوبی هرچه تمام‌تر ثبت و ذخیره می‌شوند. این دوربین قادر است برای‌تان ویدیوهای فول اچ‌دی ضبط کند که شما بتوانید استوری‌های باکیفیت‌تری در اینستاگرام بگذارید و به رخ دوستان‌تان بکشید! همچنین این کمپانی کانادایی برای این دوربین چیزی مانند رتینا فلاش در گوشی‌های آی‌فون جای داده است تا کمبود فلاش در قاب جلو جبران شود و کاربر عکس‌های سلفی شفافی بگیرد.


باتری

ظرفیت باتری این گوشی 3505 میلی‌آمپر است و در این‌جاست که دلیل قطور‌ بودن این دستگاه معلوم می‌شود و واقعا این‌کار می‌ارزید و تجربه کار با این هندست را بهبود می‌بخشد. همچنین این اسمارت‌فون چاقالو به فن‌آوری شارژ سریع کوآلکام مجهز شده تا با استفاده از آن بتوانید این موبایل را ظرف مدت 30 دقیقه 83 درصد شارژ کنید و احتمالا این دستگاه تنها در 1 ساعت کاملا شارژ می‌شود! باتوجه به سخت‌افزار میان‌رده و وضوح تصویر معقول باید بگوییم که باتری این هندست خارق‌العاده است و حتما از عملکرد آن راضی خواهید بود.


خلاصه کی‌وان محصولی دلربا٬ هیکلی و نوستالژیک است و با خرید این دستگاه از شر اشتباهات کیبوردهای مجازی خلاص می‌شوید!

1 در مورد “نگاهی به بلک‌بری کی‌وان: خاص و نوستالژیک!”

  1. بسیار قلم متفاوت و هنری دارید،که به نقد هاتون روح و جان می بخشه و بررسی هاتون رو از حالت تئوریک و کسالت بار خارج میکنه… علی الخصوص وقتی این محصول،بلک بری باشه… نقدتون و حس و حال نگارشتون،تاریخچه ی افتخارات بلک بری رو جلوی چشم آورد،من فقط یک بار تجربه استفاده از بلک بری رو داشتم..مدل پاسپورت..که آخرین ورژن سیستم عامل بلک بری روش بود.. رک بگم با کلی ترس و لرز خریدمش،چون هیچ چیزی در مورد سیستم عامل بلک بری نمی دونستم و میترسیدم نتونم ازش استفاده کنم،از محدودیتها و دردسرهای نرم افزاریش می ترسیدم.ولی واقعا تجربه شیرینی بود.فکر نمی کردم رابط کاربریش اینقدر شیک و خاص و کاربردی باشه.واقعا پرازخلاقیت و نو آوری بود.نرم افزارهای اندروید هم به راحتی روش نصب میشد…مثلا از طریق نرم افزار بازار یا نرم افزارهای خارجی..وعین اندروید یه فایل منیجر کامل و بی کم و کاست داشت..همه ی فایلهای و دیتاها داخلش بود و شما میتونستی مدیریتش کنی.وخیلی راحت میتونستی فایلها رو دانلود و هر کدوم رو تو گالری خودش ببینی و مثل آیفون ،حالت جزیره ای و بسته نداشت.به راحتی با تغییر ای پی میتونستید به بلک بری ورلد که درواقع در حکم اپ استوره وصل شید و نرم افزار رایگان دانلود کنید.خوشبختانه حجم اکثرنرم افزارهاش خیلی خیلی پایینه مثلا ٨٠٠ کیلوبایت یا یک مگابایت،اما تعداد نرم افزارهاشم محدوده و البته نرمافزارهاش از نظر گرافیکی،ساده و ابتدایی و صد البته کاربردی هستن و آدم یاد سیمبیان مینداخت.اما با همه ی اینها به هرحال باید پذیرفت که سیستم عامل بلک بری هم مثل بقیه سیستم عاملهای موبایل،منسوخ شد و تن به اندروید داد.لباسی که برای قامت بلک بری و آرمانهاش تا حدودی کوچیکه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH