همه چیز مگاپیکسل نیست! (مقایسه اکسپریا زد با 8 ایکس از گروه C)

ITCCup1
این مسابقه بین دو شرکت‌کننده از گروه C و از آخرین دور مسابقات مقدماتی است، پس باید هر دو تیم نهایت تلاش خود را کرده و سعی کنند از آن سربلند بیرون آیند، البته با توجه به برد اکسپریا زد در دو بازی گذشته و باخت اچ‌تی‌سی 8X، می‌توان این رقابت را تنها حیثیتی دانست زیرا در سرنوشت آن‌ها تاثیر خاصی نخواهد گذاشت و فقط برای اکسپریا زد جهت سرگروهی در این گروه، نتیجه آن مهم خواهد بود.
مسابقه‌ای بین پرچمدار ویندوزفونی HTC یعنی ویندوزفون 8X و پرچمدار غواص سونی یعنی اکسپریا زد. پس با ما همراه باشید.

ده دقیقه ابتدایی: طراحی
در اولین نگاه در طراحی این دو تفاوت‌های بسیاری خواهید یافت، یک گوشی اندرویدی در برابر یک ویندوزفونی، طراحی اکسپریا زد شروع طراحی جدید سونی با نام OmniBalance بود که سونی آن را یک طراحی “کامل” به شمار آورده و می‌گوید با این طراحی، گوشی علاوه بر زیبایی به خوبی در دست جای گرفته و حس خوبی را منتقل می‌کند. اما 8X از یک طراحی کاملا متفاوت بهره می‌برد، برای اولین بار است که HTC در گوشی‌هایش از چنین طراحی متفاوتی استفاده می‌کند، گرچه این مدل شباهت‌های بسیاری به سایر ویندوزفونی‌ها مثل خانواده لومیا دارد ولی نسبت به اندرویدی‌های HTC، به هیچ وجه! قالب اکسپریا زد کمی قوطی شکل (!) و یا مربعی‌تر ولی 8X دارای انحنا است، اگر این دو را نیز در کنار یکدیگر بگذاریم، تفاوت اندازه آن‌ها بسیار فاحش است، ابعاد زد 139×71 و 8ایکس 132.4×66.2 میلی‌متر است، از نظر ضخامت نیز 8X حدود 10 میلی‌متر و زد 7.9 میلی‌متر ضخامت دارد. از نظر ابعاد فاصله آن‌ها نسبتا زیاد است اما به این نیز توجه کنید که اندازه نمایشگرها نیز متفاوت است. اگر نگاهی به هم‌رده‌های آن‌ها بیندازیم، می‌توان متوجه شد که هر دو نسبت به اندازه نمایشگرشان ابعاد چندان مناسبی ندارند ولی مسابقه ما بین این دو گوشی است، جایی که 8X با ابعادی به مراتب کوچک‌تر بسیار خوش‌دست‌تر بوده و به دلیل داشتن انحنا در بخش پشتی، جای‌گیری آن در دست بهتر است. از تفاوت‌های دیگری که می‌توان در بین این دو مشاهده کرد، چیدمان کلیدها و کنترل‌های آن‌هاست. جایی که 8X دارای کلید فیزیکی شاتر دوربین بوده ولی زد فاقد آن است، اما در عوض کلید پاور/قفل زد علاوه بر جای‌گیری بهتر یعنی در سمت راست بازخورد بسیار بهتری نیز داشته و در کل عملکرد آن بهتر است، در ضمن درگاه‌های موجود در زد بدلیل ضدآب بودن با درپوش‌هایی پوشیده شده‌اند.

1SONY-XPERIA-Z-ITRESAN

دقیقه 10 تا 20: وزن و کیفیت‌ساخت
پس از گذشت 10 دقیقه از زمان آغاز مسابقه کم‌ کم شاهد حمله‌ها و حتی ضد حمله‌هایی از سمت بازیکنان هستیم که نشان می‌دهد می‌خواهند موقعیت ایجاد کنند و حداقل به یک گل برسند!
به وزن این دو که نگاهی بیاندازیم اکسپریا زد 146 و 8X نیز 130 گرم وزن دارند. زد حدود 16 گرم سنگین‌تر است اما اندازه نمایشگر آن را فراموش نکنید، وزن هر دو نسبت به هم‌رده‌های خود مناسب بوده و در این قسمت مشکلی مشاهده نمی‌شود.
اما جنس بدنه، این بخش را می‌توان نبرد شیشه و پلاستیک دانست! بدنه شیشه‌ای اکسپریا زد علاوه بر زیبایی بسیار و نمای جذابی که به گوشی می‌بخشد، بر خلاف شیشه‌های معمولی مقاومت بسیار بالایی دارد و در برابر ضربات صدمه نمی‌بیند، اما در سمت مقابل HTC 8X با بدنه پلاستیکی خود به میدان آمده تا شانس خودش را امتحان کند، با این حال که این پلاستیک کیفیت بالایی داشته و حس در دست گرفتن آن نیز بسیار خوب است اما نمی‌توان آن را هم‌رده اکسپریا زد دانست! تنها برتری که می‌توان برای 8X در این بخش در نظر گرفت، جذب کمتر اثرانگشت توسط بدنه است که متاسفانه در اکسپریا زد و به خصوص در رنگ مشکی آن شما را کلافه خواهد کرد!

4 WindowsPhone8X_Multi1

دقیقه 20 تا 30: نمایشگر
پس از اینکه اکسپریا زد در بخش بدنه فشار بسیار بالایی را بر 8X تحمیل کرد، حال 8X قصد دارد تا حداقل مقداری از این فشار را کم کرده و از حالت دفاعی خارج شود.
نمایشگر اکسپریا زد یک نمایشگر 5 اینچی با دقت 1080p و تراکم 441ppi است که از پنل TFT-LCD بهره می‌برد و در ضمن سونی مانند پرچمدارن و محصولات قبلی خود درون آن از موتور تصویر BraviaEngine2 استفاده کرده است. همین طور برای محافظت از نمایشگر آن یک لایه از محافظ DragonTrail بر روی گوشی کشیده شده‌ است.
اما در سمتی دیگر HTC 8X از صفحه‌نمایش 4.3 اینچی استفاده می‌کند که از دقت HD با تراکم 342ppi بهره برده و همین‌طور پنل آن از نوع Super-LCD2 است، در ضمن برای محافظت از آن یک لایه از روکش GorillaGlass2 کشیده شده‌ است.
شاید با اولین نگاه بگویید که برنده بی‌چون و چرای این قسمت اکسپریا زد است! اما کمی صبر کنید، بیایید کمی جزئی‌تر نگاه کنیم!
ابتدا از نظر اندازه که اکسپریا زد با 0.7 اینچ بیشتر، برنده این قسمت می‌شود ولی آیا در سایر قسمت‌ها نیز این مورد پایدار است؟! جواب منفی است. ابتدا به کنتراست نمایشگر نگاهی می‌اندازیم، در قسمتی که متاسفانه کاربران و منتقدان زیادی بر سر این مسئله برای اکسپریا زد ایراداتی گرفتند و حتی برخی برای پیازداغ بیشتر نمایشگر این گوشی را “افتضاح” قلمداد کردند! خوب نمی‌خواهیم بگوییم که از نظر ما بسیار شگفت‌انگیز است ولی نمایشگر آن در حد مناسبی قرار می‌گیرد، گرچه سونی برای آن آپدیت‌هایی ارایه داده و در ضمن این گوشی در دو پنل ساخته شده و کیفیت آن از نمونه اولیه “بسیار” بهتر است اما باز هم کنتراست آن در برابر 8X تا حدی پایین‌تر است.
در حالت عادی همان‌طور که گفتیم با نمایشگر زد بسیار لذت خواهید برد اما اگر این دو را در کنار یکدیگر قرار دهیم، تفاوت‌هایی مشاهده می‌شود. از دیگر قسمت‌هایی که بازهم اکسپریا زد در آن شکست می‌خورد، زاویه دید نمایشگر است. گرچه نمی‌توان زاویه دید محدود را همیشه یک ضعف دانست اما به هر حال زاویه دید S-LCD موجود در 8X بسیار بهتر از TFT زد است. در حالی که 8X تصور می‌کرد در این بخش شاهکاری انجام داده و برنده است، اکسپریا زد دست به حمله‌ای دیگر می‌زند! نمایشگر زد در زیر نور آفتاب و شرایط نوری قوی عملکرد بسیار بهتری را نسبت به 8X از خود نشان می‌دهد، رنگ‌ها در نمایشگر آن نسبتا گرم‌تر هستند و همین‌طور مقاومت آن نیز به لطف روکش DragonTrail که حدود 3 برابر از گوریلاگلس2 و 6 برابر از شیشه‌های معمولی مقاوم‌تر است، بیشتر می‌باشد! این طور بود که اکسپریا زد به 8X نشان داد گل زدن به دروازه سونی چندان کار آسانی نیست!

دقیقه 30 تا 40: رابط کاربری
پس از قسمت حساس نمایشگر که هر دو گوشی بسیار خوب عمل کردند، حالا به بخش رابط کاربری می‌رسیم تا ببینیم بازهم شگفتی‌ساز می‌شوند یا خیر!
از آن جایی که سیستم‌عامل آن‌ها کاملا متفاوت است یعنی اندروید در برابر ویندوزفون، قطعا رابط کاربری آن‌ها نیز به شدت متفاوت خواهد بود! صفحه اصلی ویندوزفون از کاشی‌های زنده مربعی‌ شکل تشکیل شده که هم به‌ جای میانبرهایی برای برنامه‌ها و هم به جای ویجت‌ها یا ابزارک‌های اندروید کار می‌کنند، محیط کاربری ویندوزفون به شدت روان‌تر بوده و طراحی کلی آن ساده‌تر و قابل‌فهم‌تر است اما در اندروید صفحاتی متفاوت را می‌بینیم که می‌توان از ابزارک‌های بسیاری در آنان استفاده کرده و قابلیت شخصی‌سازی آن نیز بسیار بالاتر است.

رابط کاربری HTC 8X:

wp_ss_20121102_0001-210-100

رابط کاربری XperiaZ:

6

شما کدام‌یک را ترجیح می‌دهید؟ رابط کاربری روان و ساده ویندوزفون یا رابط پیچیده‌تر ولی پرامکانات‌تر اندروید؟

دقیقه 40 تا 50: سخت‌افزار
پس از پایان نیمه اول و استراحت کوتاهی که بازیکنان در رختکن داشتند، حالا با تکنیک‌ها و ترفندهای جدید وارد میدان می‌شوند تا حریف خود را شکست دهند.
در بخش سخت‌افزار هر دو از چیپست کمپانی کوالکام استفاده می‌کنند اما نوع آن‌ها متفاوت است، هر دو از سری Snapdragon S4 ولی زد S4 Pro و 8X نیز S4 Plus، پردازنده هر دو از نوع Krait و با فرکانس 1.5 گیگاهرتز است ولی زد چهار و 8X دوهسته‌ای، رم هر دو از یک نوع ولی مقدار آن برای 8X یک گیگابایت و زد دو گیگابایت است، برای انجام فرامین گرافیکی و تصویری نیز 8X از پردازشگر Adreno 225 و زد از Adreno 320 استفاده می‌کند. تا به این‌جای کار که اکسپریا زد به طرز فجیعی 8X را نابود می‌کند اما عجله نکنید! اگر سخت‌افزار را بر روی کاغذ رها کنیم، به سیستم‌عامل و یا نرم‌افزار این دو می‌رسیم، یعنی نرم‌افزار است که میزان قدرت سخت‌افزار و عملکرد آن را تعیین می‌کند، جایی که ویندوزفون بسیار بهتر عمل کرده و با سخت‌افزار به مراتب ضعیف‌تر عملکردی بسیار روان‌تر را حاصل می‌کند، نمی‌خواهیم در آخر به این نتیجه برسیم اما باید بگوییم که اگر 8X از زد بهتر نباشد بدتر هم نیست! اما وقتی بحث پردازشگر گرافیکی می‌شود اوضاع کاملا متفاوت است! در این بخش زد با Adreno 320 وارد میدان شده که اگر ویندوزفون هر چقدر هم بهینه باشد باز هم Adreno 320 قدرتمندتر است! اگر بر روی کاغذ نیز نگاهی به پردازشگر این دو بیندازیم، طبق توان آن‌ها 320 حدود 2 برابر قوی‌تر است!
از نظر حافظه نیز هر دو 16 گیگابایت حافظه داخلی دارند اما 8X متاسفانه از کارت‌حافظه جانبی پشتیبانی نمی‌کند که برای یک پرچمدار کمی عجیب به نظر می‌رسد و در مقابل زد تا 32 گیگابایت حافظه جانبی را پشتیبانی می‌کند.

CAM1-580-90

دقیقه 50 تا 60: دوربین‌
پس از عملکرد بسیار خوبی که هر دو در بخش سخت‌افزار داشتنتد، حالا باید ببنیم که کدام یک با دوربین خود می‌توانند زمین را بهتر رصد کرده و از حمله حریف جلوگیری کنند.
دوربین اکسپریا زد 13 مگاپیکسلی و با سنسور Emore RS است، توانایی ضبط تصاویر با کیفیت 1080p را دارد و از یک فلاش LED نیز بهره می‌برد. 8X نیز همین‌طور ولی تنها تفاوت آن در میزان مگاپیکسل است که به 8 مگاپیکسل محدود می‌شود.
متاسفانه اکثر قریب به اتفاق کاربران بر این تصور هستند که هر چه مگاپیکسل بالاتر باشد، کیفیت نیز بالاتر خواهد بود، اگر این را در مقابل یک کارشناس عکاسی بگویید پوزخندی وحشتناک به شما می‌زند و از حرف خود بسیار پشیمان می‌شوید! در حقیقت نمی‌خواهیم در این مورد صحبت کنیم ولی می‌خواهیم فقط بگوییم که “همه چیز مگاپیکسل نیست”؛ به هر حال براس سنجش و مقایسه میزان دقت این دو در زمین مسابقه به نمونه تصاویر آن‌ها مراجعه می‌کنیم:

عکاسی:

26582727626341845995

فیلم‌برداری:

04720413708231439186

همان‌طور که در تصاویر نیز مشخص‌ است جزئیات در 8X بالاتر بوده و رنگ‌های آن نیز واقعی‌تر هستند. اگر دقت کرده‌ باشید سونی در تبلیغات خود بسیار بر روی دوربین اکسپریا زد مانور می‌دهد اما عملکرد این گوشی به اندازه تبلیغات آن خوب نیست! دلیل آن نیز نرم‌افزار است، جایی که سونی اگر مقدار بیشتری این دستگاه را از این نظر بهینه می‌کرد، این گوشی حتی می‌توانست یکی از برترین دوربین‌های تلفن‌های هوشمند را داشته‌باشد.

دقیقه 60 تا 70: بخش چندرسانه‌ای
پس از عملکرد بسیار خوب 8ایکس در بخش دوربین که ثابت کرد که به این راحتی‌ها اهل تسلیم شدن نیست! حالا اکسپریا زد قصد دارد تا در این قسمت کمی از این فشار را جبران کرده و دست به حمله‌ای خطرناک بزند!
در این بخش و در پخش تصاویر و در کل محتوای رسانه پخش‌کننده‌های صوتی و تصویری، هر دو عملکرد بسیار خوبی را از خود ارایه می‌دهند، اما در این بین دو تفاوت وجود دارد، اول اینکه اکسپریا زد یک گوشی اندرویدی بوده و در صورت هر گونه مشکلی می‌توان یک نرم‌افزار جانبی را برای آن در نظر گرفت، نمی‌خواهیم بگوییم که در کل ویندوزفون فاقد نرم‌افزار جانبی‌ست ولی برای مثال ویدیو پلیر این گوشی از فرمت MKV پشتیبانی نکرده و هیچ ویدئوپلیری در فروشگاه ویندوزفون نیز از این فرمت پشتیبانی نمی‌کند که کمی ناامید کننده و البته عجیب به نظر می‌رسد! یکی دیگر از موارد بلندگوی دستگاه است که تاثیر بسیاری در این بخش دارد، طبق تست‌های انجام شده بر روی بلندگوی این دو، HTC 8X با این حال که عالی نیست ولی حداقل از اکسپریا زد بهتر بوده و شدت بلندی و کیفیت آن نیز در سطح بالاتری قرار می‌گیرد. در حالی که 8ایکس قصد داشت با ضدحمله‌ای خطرناک دوباره به سمت دروازه سونی پیش برود اکسپریا زد به خوبی در برابر آن ایستادگی کرد، نمایشگر اکسپریا زد بسیار بزرگ‌تر است و در حقیقت تماشای یک فیلم بر روی یک نمایشگر 5 اینچی بسیار لذت‌بخش‌تر از 4.3 اینچی است! اینطور بود که زد به خوبی در برابر 8X ایستادگی کرد و اجازه هیچ‌گونه حمله‌ای را به او نداد.

gsmarena_058

دقیقه 70 تا 80: باتری
در این بخش 8X از یک باتری 1800 میلی‌آمپری و زد 2330 میلی‌آمپری استفاده می‌کند، از نظر عددی برتری با زد است اما نمایشگر و رزولوشن بالاتر آن می‌توانند باعث شوند تا باتری آن سریع‌تر خالی شود ولی باز هم به هر حال ظرفیت آن به قدری بالاتر است تا در حالت کلی نیز عملکردش از 8X بالاتر باشد و مدت بیشتری را با شما یاری کند!

z-battery 2

دقیقه 80 تا 90: سایر ویژگی‌ها
پس از نبرد این دو بر سر ویژگی‌های اصلی حالا به سایر ویژگی‌هایی که ارائه می‌دهند نیز نگاهی داریم.
اکسپریا زد از یک بدنه شیشه‌ای بهره می‌برد که مقاومت بسیار بالایی دارد و همچنین کاملا در برابر آب و گرد وغبار مقاوم است، گرچه تست‌ها چیزی فراتر از این مورد را نشان می‌دهند!
اما 8X چطور؟! نمی‌خواهیم این گوشی را تخریب کنیم اما در حقیقت این مدل ویژگی چندان بارزی ندارد! یعنی خاصیتی نیست که آن را در برابر سایر پرچمدارن متمایز کند، اما کمی صبر کنید و به این زودی قضاوت نکنید.

وقت اضافه: قیمت
اینجا همان موردی است که می‌گفتیم سریع قضاوت نکنید!
در بازار جهانی اکسپریا زد حدود 500 دلار و در بازار کشور 1.500.000 تا 1.700.000 تومان قیمت دارد اما 8X کاملا متفاوت است، در بازار جهانی این گوشی حدود 350 دلار و در بازار کشور چیزی در حدود 900.000 تومان قیمت دارد، حالا می‌توان درک کرد که چرا در بخش قبلی این گوشی چندان قابلیتی برای ارایه نداشت!
پس از پایان مسابقه‌ای حساس، سخت و نفس‌گیر نگاهی کوتاه بر موقعیت‌های این دو داریم که تاثیر بسیاری در نتیجه آن دارند!

HTC 8X:
موقعیت اول: خوش‌دست‌تر و ابعاد کوچک‌تر
موقعیت دوم: جذب کمتر اثرانگشت
موقعیت سوم: زاویه دید و کنتراست بهتر نمایشگر
موقعیت چهارم: دوربین با کیفیت به نسبت بهتر
موقعیت پنجم: بلندگوی بهتر
موقعیت ششم: قیمت بسیار کمتر

XperiaZ:
موقعیت اول: بدنه مقاوم‌تر و با کیفیت بالاتر
موقعیت دوم: نمایشگر بزرگتر با نمایش گرم‌تر رنگ‌ها و عملکرد بهتر در شرایط نوری قوی
موقعیت سوم: پردازشگر گرافیکی قدرتمندتر و حافظه رم بیشتر
موقعیت چهارم: پشتیبانی بهتر از فرمت‌ها
موقعیت پنجم: باتری بهتر
موقعیت ششم: ضد آب و گرد و غبار!

[divide style=”2″]

حال تصمیم بگیرید، کدام گوشی برنده این رقابت شده و ۳ امتیاز بازی را از آن خود می‌کند؟! مطمئن نیستید؟! می‌توانید رای به مساوی شدن مسابقه هم بدهید!

[polldaddy poll=7301769]

اگر طرفدار سرسخت یک گوشی هستید و دوست دارید قدرت آن را برای طرفداران دیگری با زبان خود شرح دهید، حتما وارد تاپیک کل کل اکسپریا زد با اچ‌تی‌سی 8X شوید و نظرات خودتان را بیان کنید.

[divide style=”3″]

برنامه کامل مسابقات را از اینجا می‌توانید مشاهده کنید!

10 در مورد “همه چیز مگاپیکسل نیست! (مقایسه اکسپریا زد با 8 ایکس از گروه C)”

  1. از قدیم گفتن هرچی پول بدی اش میخوری ،شما رفتین دو مدل گوشیو که هم از لحاض قیمت وهم از لحاض مشخصاتی زمین تا اسمون باهم فرق دارنو گذاشتیم برا مقایسه!!! ضعیف گیر اوردین ،اگر میتونید سونی zبا htc oneمقایسه کنید بعد پشت htc به خاک بزنید

  2. پوریا پارسایی

    نظر پیشنهادی : نمی دونم چه دلیلی وجود داره که زاویه دید صفحه نمایش Z رو محدود اعلام میکنن ، صفحه نمایشش یکی از بهترین هاست و استفاده از پنل opticontrast کنتراست و وضوح تصویر رو بیشتر میکنه
    سنسور HDR و ExmorRS روی این گوشی جای هیچ حرفی رو باقی نمیذاره ، نمونه عکس های گرفته شده با این گوشی رو روی نمایشگر بزرگ نشون بدید کیفیتش اون موقع خودش رو نشون میده
    سونی فوق العاده است ، مخصوصا Xperia Z
    نمونه عکس های گرفته شده با Xperia Z :
    http://i-cdn.phonearena.com/images/articles/75929-image/2013011702443137702.jpg
    http://cdn.recombu.com/mobile/images/news/M18651/1358157797.jpg

  3. سلام و تشکر بابت سری مقالات خوبتون و زحماتی که می کشید. ایده اجرای مسابقات بین گوشی های هوشمند خیلی عالیه اما یک انتقاد بزرگ به انتخاب حریفها وارده, نه به خود مسابقه ها. فکر میکنم خیلی از خواننده ها هم با این مورد موافق باشن و اون اینه که : مسابقه بین گوشی های آندرویدی و ویندوزفونی و آی او اس و سایر سیستم عاملها اصلا ممکن نیست. درسته که همگی گوشی هستن و هوشمند اما چطور میخواهید از بین اینها برنده ای رو انتخاب کنید؟
    درست مثل اینکه بین تیمهای سه رشته ورزشی فوتبال و والیبال و بستکبال مسابقه مشترک برگزار بشه. همه تیم هستن و همه ورزشکار اما هرکدوم زمین بازی متفاوتی دارن.
    خیلی بهتر بود اگر بین هر رشته, مسابقه برگزار میشد. بهترین گوشی اندرویدی _ بهترین گوشی ویندوزفونی و بهترین گوشی با سیستم عامل آی او اس ( که میدونیم فقط یک تیم مدعی داره! ). اگر یک سری مسابقاتی رو با این رویکرد ترتیب بدین مطمئناً منطقی تره و جذاب تره. باز هم ازتون تشکر میکنم که قصدتون بررسی ویژگی های هر گوشی و آگاهی دادن به کاربران هستش. موفق باشید.

  4. هرچی باشه تفاوت قیمت زیاده و 8x با این قیمت خیلی خوب جلو z سینه سپر کرده
    اگه به همون اندازه رو 8x خرج میشد طبیعتا 8x سعود میکرد.

  5. بازم با سلام!!!!!11
    اینجام میگم که ســــــــــــــــــــــــــــونی@!!
    حرفی واسه گفتن نمیمونه!!!
    76.74 به رقم 23.26 به نفع زد خیلی فاحش!!!!
    هرچی باشه سونی باشه!!!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH