اندروید با در اختیار داشتن 85 درصد از سهم بازار به حکمرانی خود ادامه می‌دهد!

به گزارش شرکت بین‌المللی داده (IDC)، سهم سیستم عامل ویندوز فون در سه‌ماهه اول سال 2017 به مقدار ناچیز 0.01 درصد رسیده است؛ به‌طوری‌که این سهم با سهم سایر سیستم عامل‌های فرعی و غیرمحبوب برابری می‌کند ( اکثر سیستم عامل‌های فرعی به‌روزرسانی نمی‌شوند، حتی سیستم عامل Tizen نیز وضعیت نامشخصی دارد).

در این بین سیستم عامل اندروید با در اختیار داشتن 85 درصد از سهم بازار همچنان به حکمرانی خود ادامه می‌دهد (به‌نظر می‌رسد که اندروید همواره در حول همین نقطه قرار دارد). در حدود 15 درصد از سهم باقی‌مانده نیز به سیستم عامل iOS می‌رسد که البته این سهم اغلب در سه‌ماهه سوم کمتر از این مقدار بوده و با عرضه نسل جدید آی‌فون در سه‌ماهه چهارم سال، به بالاترین میزان خود در طول سال خواهد رسید.

اندروید

البته علی‌رغم عرضه نسخه جدید آی‌فون در سه‌ماهه چهارم سال گذشته، نباید شکست سامسونگ در رابطه با فاجعه نوت 7 را نیز بی‌تاثیر دانست؛ عاملی که سبب شد شرکت اپل برای مدتی گوی سبقت را از سامسونگ به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده گوشی‌های هوشمند در جهان برباید. اگرچه سامسونگ توانست با عرضه گلکسی S8 دوباره این مقام را از چنگ شرکت اپل درآورد.

تخفیف در نظر گرفته شده برای گلکسی S7 دو سیم‌کارته و همچنین تقاضای زیاد برای خرید پرچمدار جدید سامسونگ یعنی گلکسی S8، سود زیادی برای این شرکت فراهم آورد؛ اگرچه در این بین نباید سهم بزرگ سری A و J سامسونگ را از یاد برد. بااین‌حال به‌نظر می‌رسد که پرچمداران شرکت سامسونگ، این کمپانی کره‌ای را در بازار کشورهای درحال توسعه و هم در بازار کشورهای توسعه یافته به برند محبوبی در بین کاربران تبدیل کرده است.

بااین‌حال شرکت اپل، نسبت به سال گذشته با یک رکود کوچکی مواجه بوده؛ به‌طوری‌که از فروش 51.2 میلیون دستگاه در سال گذشته به فروش 50.7 میلیون واحد در سال جاری تنزل پیدا کرده است. بااین‌حال طبق پیش‌بینی IDC، این کمپانی با عرضه نسخه جدید آی‌فون در سه‌ماهه چهارم سال جاری و همچنین ابتدای سال آینده با جهش خوبی در فروش محصولات خود مواجه خواهد شد.

در این بین شرکت هواوی نیز توانسته به رشد خوبی دست یابد و در سه‌ماهه نخست سال جاری موفق به فروش 34.6 میلیون دستگاه شده است. این شرکت نیز همانند سامسونگ توانسته توازن خوبی بین فروش محصولات پرچمدار (P10 و Mate 9) و محصولات میان رده/پایین رده خود (سری Y و Honor) برقرار کرده و از فروش این محصولات به سود مناسبی برسد.

دیگر کمپانی چینی یعنی اوپو نیز رشد خوبی داشته؛ مخصوصا این شرکت با عرضه R9S توانسته سود مناسبی از بازار کسب کند. کمپانی اوپو به‌طرز جالبی در خارج از کشور چین محبوب‌تر از خود چین بوده؛ به‌طوری‌که در سایر کشورهای آسیایی، خاورمیانه و آفریقا بسیار محبوب است. یکی از فاکتورهای مثبت اوپو را می‌توان بهبود یافتن خدمات پس از فروش این شرکت موفق چینی دانست.

در مورد کمپانی Vivo نیز شرایط به همین ترتیب بوده به جز اینکه این شرکت در هند فعال است و توانسته از طریق فروش X9 به سود مناسبی در بازار دست یابد.

در گزارش منتشر شده از سوی IDC به این نکته اشاره شده که در سه‌ماهه نخست 2017 میانگین قیمت فروش گوشی‌های هوشمند 220 دلار بوده که نسبت به گذشته با کاهش روبرو بوده است و پیش‌بینی می‌شود این روند کاهشی همچنان ادامه داشته باشد. طبق پیش‌بینی صورت گرفته تا سال 2021 قیمت متوسط هر دستگاه به چیزی در حدود 198 دلار خواهد رسید و 1.5 میلیارد گوشی اندرویدی در این سال به فروش خواهد رسید که رقم چشمگیری به‌نظر می‌رسد.

اما خبرهای چندان خوشی پیرامون مایکروسافت و سیستم عامل ویندوزفون به گوش نمی‌رسد؛ چراکه این شرکت با فروش تنها 1.1 میلیون دستگاه در سه‌ماهه نخست 2017 با کاهش فروش عجیب 80.9 درصدی مواجه بوده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH