دوربین دوگانه

تا سال 2019 نیمی از اسمارت‌فون‌ها به دوربین دوگانه مجهز خواهند شد

در طی چند سال اخیر بهره‌گیری از لنز‌های دوربین دوگانه به یکی محبوب‌ترین ویژگی‌ها در اسمارت‌فون‌ها تبدیل شده و بسیاری از کمپانی‌ها در حال تولید و توسعه گوشی‌هایی مجهز به این قابلیت هستند. همه ما می‌دانیم که برای اولین‌بار کمپانی تایوانی اچ‌تی‌سی بود که جرات به خرج داد و به‌صورت رسمی و در تولید انبوه پرچمدار خود با نام HTC One M8 را به لنز دوگانه دوربین مجهز ساخت.

البته باید گفت که اگر بخواهیم نخستین استفاده از لنزهای دوربین دوگانه را برای شما بازگو کنیم، باید اندکی بیشتر به عقب بازگردیم به جایی برویم که بازهم کمپانی اچ‌تی‌سی در گوشی EVO 3D از این قابلیت بهره گرفت و در واقع وظیفه دوربین دوم افزودن افکت‌های سه بعدی به عکس‌های گرفته شده توسط دوربین اول بود. با اینکه این کارایی درحال‌حاضر در هیچ‌کدام از محصولات مجهز به این ویژگی دیده نمی‌شود، اما جالب است بدانید که تقریبا همه سازندگان مطرح در بازار موبایل به قرار دادن این ویژگی در دستگاه‌های میان‌رده و بالارده خود روی آورده‌اند و فقط دو شرکت سامسونگ و موتورولا تاکنون موبایلی مجهز به دوربین دوگانه تولید نکرده‌اند.

دوربین دوگانه

براساس تحقیقات انجام شده توسط سایت Digitimes، تا سال 2019 حدود 50 درصد اسمارت‌فون‌ها از لنز دوربین دوگانه بهره خواهند برد. درحالی‌که این میزان برای سال جاری 16 درصد بوده و پیش‌بینی می‌شود برای سال آینده نیز این مقدار به 30 درصد از کل گوشی‌های عرضه شده، افزایش یابد. طبق این گزارش هزینه تمام شده برای بهره‌گیری از دو دوربین در یک موبایل به طور متوسط 20 دلار برآورده شده و این در حالی است که این رقم برای گوشی‌های مجهز به یک لنز معادل 8 دلار خواهد بود. دلیل این افزایش هزینه چشمگیر را می‌توان این‌طور بیان کرد که پس از افزودن دوربین دوگانه به تلفن‌های هوشمند، کمپانی سازنده علاوه‌بر هزینه محاسبه شده برای خرید لنز، باید برد الکترونیکی مخصوصی را تهیه کرده و این لنز فضای بیشتری را هم نیاز دارد.

دوربین دوگانه

همچنین در بخش طراحی نیاز است تا بازنگرهایی برای قرارگیری این لنز دوگانه و بهبود پنل پشتی دستگاه انجام شود. معمولا دوربین‌هایی که در اسمارت‌فون‌ها بکار گرفته می‌شود، بسته به کمپانی سازنده، دارای امکانات مختلفی هستند ولی از رایج‌ترین روش به‌کارگیری این فناوری می‌توان به قرار دادن یک لنز دوربین معمولی با رزولوشن بالا و یک لنز با امکان گرفتن عکس‌های تله‌فوتو اشاره کرد. اما همان‌طور که گفته شد، همه گوشی‌هایی که از این ویژگی برخوردار هستند از این قانون رایج تبعیت نمی‌کنند و مثال بارز آن هم موبایل‌های کمپانی ال‌جی است.

دوربین دوگانه

تا به امروز همه موبایل‌های ساخت این شرکت به یک لنز استاندارد و یک لنز با زاویه دید وسیع مجهز شده‌اند. علاوه‌بر این، هواوی نیز از لنز دوم به عنوان یک سنسور مونوکروم یا سنسور بهبود رنگ تصویر استفاده می‌کند. به‌طور کلی می‌توان گفت اغلب این گوشی‌های هوشمند، امکانات بسیار خوب و قابل قبولی را برای کاربران به ارمغان می‌آورند. افزایش استفاده از دوربین‌های دوگانه علاوه‌بر سازندگان، سود خوبی را هم عاید تولید‌کنندگان اجزا سخت‌افزاری و لنزهای دوربین دوگانه خواهد کرد. کمپانی Laragn یکی از این شرکت‌ها بوده که درحال‌حاضر ماهانه بیش از 150 میلیون لنز دوربین را تولید می‌کند و با توجه به افزایش نیاز بازار قصد دارد که مقدار تولیدات خود را به 190 میلیون لنز در ماه برساند.

به‌نظر می‌رسد با ورود دیگر شرکت‌ها از جمله سامسونگ و موتورولا به عرصه تولید اسمارت‌فون‌های مجهز به دوربین دوگانه، کمپانی Laragn باید بازهم میزان تولیدات خود را افزایش دهد. این موضوع خبر بسیار خوبی برای Laragn بوده و انتظار می‌رود که در آینده نزدیک بازار پر رونقی برای این شرکت و دیگر همتایانش ایجاد شود. البته باید بیان کرد که مجهز بودن به ویژگی لنز دوربین دوگانه نیز در حال تبدیل شدن به یک استاندارد تازه برای موبایل‌های حال حاضر است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH