زایس و ثبت پتنتی مربوط به سیستم دوربین چرخان برای زوم اپتیکال

در طی سال‌های اخیر و با توجه به پیشرفتی که در زمینه توسعه دوربین گوشی‌های هوشمند حاصل شده، کمپانی‌های فعال در این زمینه به استفاده از دوربین‌های دوگانه در اسمارت‌فون‌های خود روی آورده‌اند. نکته جالب توجه در این رابطه این است که لنزهای ثانویه در بسیاری از این دوربین‌ها، کارکرد متفاوت و خاص به خود را دارند. به‌طوری‌که در آی‌فون ۷ پلاس، این لنز وظیفه زوم اپتیکال دو برابری را برعهده دارد و در گوشی ال‌جی V20، با یک لنز با زاویه دید عریض روبرو هستیم.

به‌بیانی دیگر، تاکنون سیستم کاملی که بتواند زوم اپتیکال دو برابری و لنز زوایه باز را بر روی یک دستگاه فراهم کند، طراحی و تولید نشده است. ممکن است بهترین راه‌حل، تولید دوربینی با سه لنز مجزا باشد، اما بد نیست بدانید که مهندسان شرکت آلمانی زایس (Zeiss) توانسته‌اند به راه‌حل مناسبی در این زمینه دست یابند و آن چیزی نیست جز سیستم دوربین چرخانی که لنزها را تعویض می‌کند.

طبق گزارش وب سایت WinFuture، کمپانی زایس در سال 2015 پتنتی را در سازمان نشان تجاری و پتنت آلمان (German Patent and Trademaek Office) به ثبت رساند که اطلاعات مربوط به آن در ماه مارس سال جاری منتشر شد. این شرکت از این سیستم جدید به عنوان “دوربین زوم مینیاتوری” یاد می‌کند، درواقع هر کدام از لنزهای این دوربین با شدت متفاوتی بر روی تصاویر زوم می‌کنند.

زایس

در گذشته‌های نه‌چندان دور، یعنی زمانی که گوشی‌های ویندوزی لومیا توسط نوکیا تولید می‌شدند، به دلیل برخورداری از دوربین‌های زایس و به‌تبع آن، قابلیت‌های عکاسی خیره‌کننده از محبوبیت خاصی نزد علاقه‌مندان برخوردار بودند. نوکیا پس از فروش کسب و کار دستگاه‌ها و سرویس‌های خود به کمپانی مایکروسافت، همکاری جدیدی را با شرکت HMD Global آغاز کرد و با تولید گوشی‌های هوشمند، بار دیگر به بازار موبایل بازگشت. ‌به‌دنبال این اتفاقات، به‌نظر می‌رسید که همکاری نوکیا و زایس نیز به پایان رسیده است، اما نوکیا در اوایل ماه جاری میلادی از تصمیم خود برای تولید دستگاه‌هایی مجهز به دوربین‌های شرکت زایس خبر داد که موجب خوشحالی طرفداران این برند فنلاندی شد.

اگرچه این سیستم تنها یک پتنت بوده و ممکن است به سرنوشت میلیون‌ها پتنتی که به دنیای واقعی راه نیافتند، دچار شود اما اگر زایس این تکنولوژی را به بازار معرفی کند، قطعا اولین نمونه‌های آن را در گوشی‌های نوکیا مشاهده خواهیم کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH