توده انباشته زباله‌ها در اقیانوس آرام، خطر آینده بشریت

انسان همیشه به‌عنوان یکی از مخرب‌ترین عوامل طبیعت شناخته می‌شود. اگرچه وجود طبیعت پاک برای انسان امری ضروری است اما خودش با تدبیرها و اعمال خود این مایه حیات را به‌زوال سوق می‌دهد. در این مقاله به یکی از مهم‌ترین آلودگی‌های زیست‌محیطی انسانی طبیعت یعنی ریختن زباله به آب دریاچه‌ها و اقیانوس‌ها می‌پردازیم. با آی‌تی‌رسان همراه شوید.

جایی در اقیانوس آرام شمالی، کوهی از انباشته زباله‌ها وجود دارد که میزان حجم آن هزاران مایل است. این توده زباله از میلیون‌ها تن پلاستیک شامل شده که اندازه آن برابر با مساحت خاک کشور آلاسکاست. در حدود 30 سال است که بشر در مورد این توده زباله اطلاع دارد و دانشمندان در حال تلاش بر روی این موضوع هستند که هر چه زودتر این مشکل زیست‌محیطی را برطرف کنند.

هنوز مشکل اول برطرف نشده بود که اخیرا محققین یک توده زباله دیگر کشف نمودند. این توده شناور از زباله، در اقیانوس آرام شمالی که اخیرا کشف‌ شده و نتیجه جریان‌های اقیانوسی به نام گرداب است.

گرداب‌ها جریانات دایره‌واری هستند که مانند تله عمل می‌کنند و تمامی اجسام شناور بر روی آب اقیانوس‌ها را جذب نموده و آن‌ها را درون یک منطقه متمرکز جمع می‌کنند. این پدیده باعث شده که تمامی زباله‌هایی که به درون آب‌های اقیانوس آرام شمالی ریخته شده است در یک ناحیه در سواحل آمریکای شمالی انباشته شود.

زباله

اما داستان بدین جا ختم نمی‌شود. در اقیانوس آرام جریانات دوار و گرداب‌های دیگری نیز در نیم‌کره جنوبی وجود دارد که همانند همتای شمالی خودش عمل می‌کند. اخیرا دانشمندان یک جزیره قابل‌دسترسی در اقیانوس آرام جنوبی را مورد کاوش و بررسی قرار داده و بیش از 20 تن پلاستیک را که در ساحل قرار داشت تمیز پاک‌سازی نمودند. دانشمندان کم‌کم به این موضوع مظنون شده‌اند که اقیانوس آرام جنوبی نیز یک توده انباشته زباله برای خودش دارد.

در سفر اخیری که دانشمندان به اقیانوس آرام جنوبی داشتند، مشخص شد که یک توده انباشته از زباله وجود دارد. محققین یک محدوده مربعی شکل به مساحت در حدود 1 میلیون مترمربع را یافتند که از مساحت ایالات تگزاس بیشتر بوده و شامل یک‌میلیون تن پلاستیک است.

بیشتر پلاستیک‌هایی که در این توده پیدا شده است ابعادی بسیار زیر و کمتر از یک میلی‌متر دارند. این “میکرو پلاستیک‌ها” اغلب توسط جریان شدید اقیانوسی تیکه شده و تبدیل به ابعاد میکروسکوپی شده است. این میکرو پلاستیک‌ها می‌توانند عواملی بسیار مخرب برای محیط‌زیست باشند. این اشیا می‌توانند عاملی برای کشتن حیوانات بزرگ اقیانوس بوده و حتی خطری مهلک برای ارگانیسم‌های کوچک نیز بشمار می‌رود.

این توده زباله دوم به‌طور نسبی به‌عنوان یک پدیده شناخته می‌شود. در سفر اکتشافی که دانشمندان به این منطقه در اقیانوس آرام جنوبی در سال 2011 داشتند توده زباله‌ای که یافته بودند بسیار کم‌حجم بود و این نشان می‌دهد که این توده عظیم از زباله در همین چند سال اخیر پدید آمده است. اگر کمی خوش‌شانس باشیم، دانشمندان خواهند توانست راهی پیدا کنند تا از این خطر زیست‌محیطی عظیم هر چه سریع‌تر خلاص شویم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH