با 6 نمونه از بدترین تصمیمات تولیدکنندگان گوشی‌های اندرویدی آشنا شوید

سیستم عامل اندروید به دلیل برخورداری از ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی که در کمتر پلتفرمی مشاهده می‌شود، از محبوبیت خاصی نزد علاقه‌مندان به گوشی‌های هوشمند و همچنین کمپانی‌های تولیدکننده این محصول برخوردار است. اما این محبوبیت، دلیل نمی‌شود که بخواهیم اشتباهاتی را که سازندگان گوشی‌های اندرویدی مرتکب می‌شوند نادیده بگیریم.

به‌جرات می‌توان گفت که به ازای هر یک از ویژگی‌های جدیدی که به گوشی‌های هوشمند اضافه می‌شود، یک تصمیم اشتباه اتخاذ می شود که ممکن است برای بسیاری از کاربران قابل درک نباشد. در ادامه قصد داریم تا به برخی از این تصمیمات که توسط گوگل و دیگر شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌های اندرویدی اتخاذ شده‌اند، اشاره کنیم.

حذف درگاه کارت حافظه میکرو اس‌دی

گوشی‌های اندرویدی

تصمیمی می‌تواند برخاسته از تلاش‌های اخیر تولیدکنندگان برای عرضه اسمارت‌فون‌هایی مجهز به بدنه‌ای یکپارچه و ضدآب باشد، اما اکنون پیشرفت‌های به دست آمده در حوزه تکنولوژی، این اجازه را به تولیدکنندگان می‌دهد تا کارت‌های حافظه را درون درگاه سیم‌کارت جای دهند. از این رو، دیگر توجیهی از سوی سازندگان گوشی‌های هوشمند برای حذف این ویژگی پذیرفتنی نیست.

در این بین اما، شرکت ال‌جی همواره بر حفظ این ویژگی در گوشی‌های هوشمند خود تاکید داشته و سامسونگ نیز اخیرا، آن را به اسمارت‌فون‌های خود بازگردانده است. حذف این قابلیت، گلایه‌های زیادی را از سوی کاربران به‌دنبال داشته به‌طوری‌که بسیاری از این افراد، فایل‌های رسانه‌ای خود را بر روی گوشی‌های هوشمندشان ذخیره می‌کنند و نیاز به یک فضای ذخیره‌سازی مناسب، به ضرورتی اجتناب ناپذیر تبدیل شده است. البته اخیرا برخی شرکت‌ها، ظرفیت حافظه پایه دستگاه‌های خود را به 64 گیگابایت ارتقا داده‌اند تا بتوانند نیازهای کاربران خود را پاسخ دهند.

ماژولار بودن ال‌جی G5

تلاش مهندسان ال‌جی برای ارائه نوآوری در گوشی G5 ستودنی بود، اما پیاده‌سازی نامناسب سیستم ماژولار و شکست کامل در ارائه محصولات مرتبط با این سیستم، این نوآوری را به یک فاجعه محض تبدیل کرد. این شرکت در زمان معرفی G5، اکوسیستمی کامل و قدرتمند را به کاربران وعده داد و عنوان کرد که این اکوسیستم، گوشی را قادر خواهد ساخت تا از پس انجام کارهایی که اجرای آن‌ها در حالت عادی ممکن نیست، برآید.

اما شکست در تولید قطعات ماژولار به‌همراه بررسی‌های نه‌چندان مثبتی که در مورد عملکرد خود گوشی صورت گرفت، ال‌جی را وادار کرد تا این پروژه را که حدود سه سال برای آن وقت صرف کرده بود، متوقف کند. عدم تطابق وعده‌های ال‌جی با آن‌چه که در عمل مشاهده شد، برای این شرکت کره‌ای بسیار گران تمام شود. اما بااین‌حال، G5 دو ترند را به جهانیان معرفی کرد که ممکن است در طراحی آینده گوشی‌های هوشمند مورد استفاده قرار گیرد: ماژولار بودن و لنزهای با زاویه دید وسیع.

حذف جک هدفون

بسیاری از مردم، کمپانی اپل را به خاطر “شجاع بودنش” در حذف جک هدفون در گوشی آی‌فون 7 مورد تمسخر قرار می‌دهند، اما حقیقت آن است که این شرکت موتورولا بود که برای اولین‌بار در کشورهای غربی، ورودی هدفون را از گوشی Moto Z خود برداشت (قبل از آن، شرکت‌های اوپو و LeEco در چین این کار را انجام داده بودند). اما این اقدام زمانی مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت که شرکت اپل نسبت به حذف جک هدفون از گوشی پرچمدار خود اقدام کرد. پس از آن، چند شرکت دیگر نیز به تبعیت از اپل، تصمیم به حذف ورودی هدفون از گوشی‌های خود گرفتند که از میان آن‌ها می‌توان به گوشی Essential Phone که توسط اندی رابین تولید شده است، اشاره کرد.

این “ویژگی” و یا در واقع فقدان آن، سبب شده تا بسیاری از گوشی‌هایی که به‌ظاهر گزینه‌های مناسبی برای کاربران به‌نظر می‌آمدند، از لیست خرید آن‌ها خارج شوند. اما اخیرا برخی تولیدکنندگان از درگاه‌های USB-C در گوشی‌های خود استفاده کردند تا بتوانند فقدان ورودی هدفون را جبران کنند. اما به‌زعم بسیاری از کارشناسان، این راهکار هم نمی‌تواند مفید واقع شود چراکه از این طریق، امکان گوش دادن به موسیقی و شارژ کردن دستگاه به‌طور همزمان وجود نخواهد داشت و از طرفی دیگر، این روزها کسی علاقه‌ای به استفاده از دانگل ندارد.

دردسرهای قلم S Pen گلکسی نوت 5

اگرچه عملکرد سامسونگ در تولید فبلت‌های سری گلکسی نوت بی‌نظیر است، اما این شرکت فکرش را هم نمی‌کرد که ممکن است کاربران به اشتباه، قلم S Pen را به صورت وارونه درون محفظه مخصوص آن جای دهند. انتشار گزارش‌هایی مربوط به این مشکل توسط رسانه‌ها، سبب شد تا بسیاری از دارندگان این فبلت از سر کنجکاوی و یا ندانم‌کاری، قلم را به صورت وارونه درون محفظه آن قرار دهند و بر تعداد افراد درگیر این مسئله بیافزایند.

طولی نکشید که ویدیوهای آموزشی متعددی در یوتیوب برای رفع این مشکل منتشر شد که تا دریافت آن توسط تمامی کاربران، بسیاری از گوشی‌ها به دلیل قرارگیری نامناسب قلم درون محفظه، کارایی خود را از دست دادند. اگرچه سامسونگ، در گلکسی نوت 7 این مشکل را برطرف کرد، اما اتفاقات دیگری گریبان‌گیر این عضو جدید خانواده نوت‌های سامسونگ شد که حتما از آن با خبرید.

حذف تراشه NFC در وان‌پلاس 2

وان‌پلاس همواره تلاش کرده است تا خود را به عنوان یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه معرفی کند. اما در نسل دوم گوشی‌های این شرکت، قابلیت ضروری و کاربردی NFC برداشته شد. اگرچه این ویژگی به‌طور محسوس در آن زمان مورد استفاده قرار نمی‌گرفت اما اکنون به عنوان یکی از ملزومات استفاده از سیستم پرداخت موبایلی اندروید و همچنین سرویس Android Beam که از این ویژگی برای انتقال اطلاعاتی از قبیل تصاویر استفاده می‌شود، به‌شمار می‌رود.

با حذف این قابلیت، موجی از انتقادات به‌سوی وان‌پلاس روانه شد و این شرکت در واکنش به این انتقادات عنوان کرد که دارندگان گوشی‌های وان‌پلاس 1، از این ویژگی استفاده نمی‌کردند و از این رو، تصمیم به حذف این ویژگی گرفتیم. بااین‌حال، بسیاری از دارندگان وان‌پلاس 2، از حذف این قابلیت که درواقع تراشه آن نیز قیمت بسیار پایینی دارد، ناراضی بودند. البته طولی نکشید که این تراشه به نسل بعدی گوشی‌های وان‌پلاس اضافه شد.

رنگ صورتی اولتراپیکسل در دستگاه‌های اچ‌تی‌سی

شرکت اچ‌تی‌سی چندی پیش از تکنولوژی جدیدی به نام اولتراپیکسل رونمایی کرد که قادر است از مگاپیکسل‌های کمتر اما با پیکسل‌های بزرگ‌تر بر روی سنسور دوربین گوشی برای ثبت عکس‌هایی باکیفیت در نور کم استفاده کند. اگرچه این تکنولوژی روی کاغذ بی‌عیب به‌نظر می‌رسید، اما در حین پیاده‌سازی، مطابق با انتظارات عمل نکرد و با مشکلاتی همراه بود. این فناوری برای اولین‌بار در گوشی One M7 معرفی شد. عکس‌های گرفته شده توسط این گوشی از ته‌رنگ ارغوانی برخوردار بودند.

این حالت بیشتر در عکس‌هایی مشاهده می‌شد که در محیط‌هایی با نور کم گرفته می‌شدند و اگر جلوی لنز پوشانده می‌شد، عکس به‌طور کامل رنگ ارغوانی را به خود می‌گرفت. این اتفاق خبری خوبی برای اچ‌تی‌سی نبود چراکه این شرکت ادعا کرده بود که این فناوری می‌تواند تا 300 درصد نور بیشتری را در مقایسه با سنسورهای معمولی دریافت کند. اما اچ‌تی‌سی در طی سال‌های اخیر، پیشرفت‌های قابل‌توجهی را در زمینه دوربین گوشی‌های هوشمند تجربه کرده که نمونه بارز آن را می‌توان در گوشی اچ‌تی‌سی U Ultra مشاهده کرد.

در پایان باید گفت که اگرچه گوشی‌های هوشمند روز به روز به ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدیدتری مجهز می‌شوند، اما همواره گوشی و یا یک شرکت تولیدکننده اسمارت‌فونی وجود دارد که با تصمیمات عجیب خود ما را متعجب کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH