فیس بوک! شبکه اجتماعی یا ابزار جاسوسی؟

facebook-privacy-10-settings-every-user-needs-to-know-f54ddfe57a

اکثر شما کم و بیش با  فیس بوک آشنایی  دارید. سایتی به  بنیان گذاری  مارک زاکربرگ  که در سال 2004 تاسیس شد و هدف آن به اشتراک گذاشتن تصاویر، فیلم و اطلاعات بین دوستان بود. این شبکه در حال حاضر بیش از یک میلیارد عضو دارد که بیش از 70 درصد آن در خارج از ایالات متحده هستند. موسس این شرکت در سال 2010 استعفا داد تا جوان‌ترین بازنشسته میلیاردر دنیا در سن 26 سالگی شود.

در سال‌های اخیر بسیاری از کاربران ایرانی در این وب سایت ثبت نام نموده‌اند و به گمان خود که اطلاعات شخصی سازی می‌شود و قابلیت مخفی شدن از دید عموم را دارند، اقدام به انتشار اطلاعات و تصاویر شخصی خود نمایند. اما با افشاگری‌های جدید و تکان دهنده ادوارد استون و کاترین لوسه و همچنین تایید مارک زاکربرگ مبنی بر در اختیار قرار دادن تمامی اطلاعات فیس بوکی (شامل آدرس و پسورد) افراد به سازمان‌های جاسوس مانند NSA، این سوال پیش می‌آید که آیا فعالیت در این سایت امن است یا نا امن؟

facebookprivacy1

آمار جدید در ابتدای سال 2013 نشان می‌دهد که تعداد کاربران ایرانی فیس بوک حدود 13 تا 18 میلیون نفر بوده که از این تعداد 2 میلیون نفر به طور حرفه‌ای و فعال در این سایت عضو هستند. این اعداد عمق فاجعه را نشان می‌دهد. حدود 18 میلیون ایرانی که تمامی اطلاعات شخصی آن‌ها در اختیار سازمان‌های جاسوسی دنیاست! شاید از خودتان این سوال را بپرسید که اطلاعات من به چه کار سازمان جاسوسی می‌آید؟ من که فرد مهمی نیستم! من فقط یک کارمند ساده هستم!  طبق آمار20 درصد افرادی که در فیس بوک عضویت دارند، از پسورد مشابهی برای حساب‌های خود استفاده می‌کنند. این حساب‌ها ممکن است ایمیل یا اکانت توئیتر شما باشد، در نقطه بحرانی‌تر ممکن است رمز VPN یا سرور شرکت شما باشد. یعنی یک سازمان جاسوسی به راحتی به سیستم شرکت شما نفوذ می‌کند بدون آنکه متوجه شوید. کاترین لوسه که  در ابتدای ورود به این شرکت، کارمند بخش مشتریان بوده است، می‌گوید: من از آن زمان که در قسمت خدماتی کار می‌کردم به یک ابر پسورد (Master Password) دسترسی داشتم که با آن به تمامی اطلاعات کاربران دسترسی پیدا می‌کردم. سوال اینجاست که این ابر پسورد وقتی می‌تواند به یک کارمند بخش خدماتی داده شود، چرا به سازمان‌های جاسوسی فروخته نشود؟

به نظر می‌رسد با افشاگری‌های اخیر،  فیس بوک با چالش بزرگی جهت جلب اطمینان کاربران خود مواجه شود. به نظر شما فیس بوک در ایران تا چه حد امن است و فعالیت در این شبکه تا چه حد عاقلانه است؟ آیا شما هم مثل بسیاری از افراد این موضوع را به تمسخر می‌گیرید و خیلی ساده از کنار آن می‌گذرید؟ قضاوت با شماست، اما احساس خطر در قبال حریم خصوصی خود یک موضوع جدی است، حتما در این مورد تامل بیشتری کنید.

facebook-privacy-se=ttings

6 در مورد “فیس بوک! شبکه اجتماعی یا ابزار جاسوسی؟”

  1. با سلام
    فیس بوک هم یه ابزاره مثل بقیه ابزارهایی که روزمره ازشون استفاده می کنیم
    همونطور که باید یاد بگیریم چطور ازابزاری که در دست داریم استفاده بکنیم که آسیبی به خودمون و دیگران نرسونه باید نسبت به استفاده از سایتهای اجتماعی هم حساسیت ویژه ای داشته باشیم و به نحوی از اونا استفاده کنیم که از آسیبها و خطرات احتمالی اون دور بمونیم.
    به عنوان مثال یه نظرخواهی ساده انجام میشه و شما بهش پاسخ میدید ، وقتی یک جامعه آماری هجده میلیونی (آمار تقریبی کاربران فیس بوک در ایران که تقریبا ً برابر با تعدادی است که به رییس جمهور محترم رای دادند) از یه کشور هفتاد میلیونی به یه پرسش ظاهرا ً ساده پاسخ بدهند می بینید که چه آمار دقیقی رو میتونه در اختیار کسانی که دوست مردم نیستند بذاره. یعنی می تونم بگم وقتی تو نظرسنجی های اینچنینی شرکت می کنید به دلیل وسعت کاربران در حقیقت دارید تو یک رفراندوم شرکت می کنید و اینجاست که میگم کاربران باید با دقت نظر بیشتری از این ابزار سودمند استفاده کنند
    البته اندر مزایا ومعایب ابزار اینچنینی مطلب بسیار است
    سعی کردم بیطرفانه و به دور از غرض ورزی مطلبی رو بگم شاید به درد کسی بخوره و اصراری رو درست بودن مطالب ندارم و به قول شاعر :
    تو خواه از سخنم پند گیر و خواه ملال

  2. الان بیش از 90 درصد از اقوام من در خارج از کشور مقیم هستند و تا چندی پیش برای یه ارتباط ساده صد ها هزار تومن پول تلفن ته ماه برامون میومد والا خدا پدر و مارشون رو بیامرزه که ارتباط رو بین مردم کم کردن در ضمن مگه آدم حتما باید تمام اطلاعاتش تو فیس بوک فول باشه و هر روز هم عکس بذاره!مشکل اکثر ما تو ایران تا حدودی بی جنبه بودن و بلد نبودن استفاده مناسب از امکانات اطرافمون هست.
    در ضمن اگه واقعا جاسوسی میکنن که واقعا هم میکنن حداقل برای آدم مزاحمتی پیش نمیارن الان من در یک مسابقه شرکت کردم که مربوط به یک گوشی هست و ده عدد از اون گوشی هم آخر ماه جایزه میدن الان پدر من با دادن شماره گوشیم و ایمیلم در اومده چون هر روز دارن چندین ایمیل بی جهت و چندین پیامک تبلیغاتی دریافت میکنم.

  3. حالا که فرصتش پیش اومد میخوام چند نکته رو عرض کنم. 1- در جاسوسی بودنش شکی نیست مخالفان این موضوع هم یا خودشون رو گول میزنن یا خیلی ساده اند . 2- بسیاری از افرادی که در فیس بوک عضواند دنبال هدف های چندان خوبی نیستند در بهترین حالت افراد برای سرگرمی و تفریح دنبال فیس بوک میروند ( البته افراد معمولی جامعه نه شرکت ها وشبکه ها ) که کارهای خیلی مفید تر وبهتیری برای سرگرم شدن افراد وجود دارد که وقتی با فیس بوک مقایسه شوند فیس بوک چیزی جز وقت تلف کردن نیستند 3- به بعضی ها هم که از جمله کسایی ان که صبح تا شب خودشون رو تو فیس بوک میگذرونن بعد اخر سر هم پیش خودشون فکر میکنن خیلی آدم به روزی اند و کسایی رو که باحاشون مخالفت میکنن ادمای از دنیا عقبی اند و تو 100سال پیش زندگی میکنن میدونن باید بگم که خیلی کند مغزید که یه همچین چیزایی رو پیشرفت میدونید یکی از دلایلی که ما صد ها سال از دنیا عقبیم همین شماهایید که این چیزا رو پیشرفت میدونید. 4-بعضی ها میگن ماچه اطلاعات مهمی داریم که بخواد دست بقیه کشورای دنیا بیفته اولا باید خدمتتون عرض کنم جاسوسی فقط به دست اوردن یه سری اطلاعات شخصی و سوء استفاده از اونها نیست همین که حساسیت های جامعه ومردم رو دریافت کنند و از اون اطلاعات استفاده کنند یعنی جاسوسی. فیلم جمیز باند نیست که بخواد یه نفرو بفرسته همه مخالفان رو بکشه بعدم اسمشو بزارن مامور سازمان جاسوسی فلان کشور خواهشن یه مقدار پر تامل تر باشید دوما یه کم به این جمله اصلا توجه کنید که میگن ((ما میایم اطلاعات رو قرار میدیم چون فرد مهمی نیستیم )) اصلا این جمله با عقل جور در میاد.
    در آخر من نمیگم نباید از فیس بوک استفاده کرد ولی با این شرط که 1-مفیدتر از خیلی کارایی باشه که ما میتوانیم انجام بدیم .2- ردی از هیچ گونه اطلاعات شخصی افراد نباید در داخل فیس بوک باشد.

  4. با اینکه به هیچکدوم از این شبکه ها اعتماد ندارم و می دونم هم دارن جاسوسی می کنن ولی به نظرم از بعضی سایت های اجتماعی یا عضویتی کشور خودمون بهترن.
    به محض اینکه دکمه پایان ثبت نام تو شبکه های داخلی زده میشه میبین ایمیلت به چند تا سایت یا گروه اینترنتی فروخته شد و از فردا باید بشینی پشت پی سی و هی اسپمشون کنی 🙁

    این فیسبوک هم به نظر من تو ایران زیاد جنبه تفریحی و سرگرمی داره تا تجاری و آموزشی پس جاسوسی از ماها زیاد براشون مفید نیست :))

    1. از نظر اجتماعی برای ما ایرونی ها، چیزی برای از از دست دادن باقی نمونده ! و از نطر سیاسی و اظهارنظر هم کسی جرات شو نداره ! از لحاظ اقتصادی هم که هنوز ما اندر خم یک کوچه هم نیستیم و حتی در پرداخت سادهء یک قبض بصورت الکترونیکی هم مشکل داریم ! خواستم خیال دوستانی که نگران جاسوسی و این حرفا در شبکه های اجتماعی هستند رو راحت کنم…اینگونه نگرانی ها واسه ازما بهترون هاست ، در واقع 18 میلیون کاربر فیس بوک ایرانی غیر از پرسه زنی بی هدف آنهم با اطلاعات تقلبی کار دیگری در فیس ندارند…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH