چگونه آیکون‌های نوار وضعیت اندروید را مخفی کنیم؟

نوار وضعیت اندروید می‌تواند کارها را خیلی سریع و آسان کند؛ مخصوصا اگر از اندروید غیر استوک استفاده می‌کنید، (مثل گوشی‌های سامسونگ و ال‌جی). خوشبختانه با استفاده از ابزارهای مناسب می‌توانید این قسمت را خلوت کنید، بدون آن که بر عملکرد و کارایی آن تاثیر داشته باشد.

نوار وضعیت (Status Bar) چیست؟

ابتدا لازم است درباره نوار وضعیت توضیح بدهیم؛ بالاترین قسمت رابط کاربری اصلی گوشی‌های اندروید به دو قسمت تقسیم می‌شود؛ نوار نوتیفیکیشن و نوار وضعیت. در برخی از رابط‌های کاربری هم نوار وضعیت و نوار نوتیفیکیشن از هم جدا نیستند و نوتیفیکیشن‌ها هم در نوار وضعیت به نمایش درمی‌آیند؛ در هر صورت ما در این مقاله فقط با نیمی از این نوار یعنی نوار وضعیت کار داریم و درباره آن صحبت می‌کنیم.

همان‌طور که از نام نوار وضعیت مشخص است، در این قسمت آیکون‌های مربوط به وضعیت گوشی را مشاهده می‌کنید، وای‌فای، بلوتوث، شبکه‌های موبایل، باتری، زمان، آلارم و…؛ اما واقعا نیازی نیست که همیشه تمامی آن‌ها را ببینیم. برای مثال، در گوشی‌های سامسونگ و ال‌جی آیکون NFC در هنگام روشن بودن سرویس نمایش داده می‌شود اما در واقع این کار لازم نیست و فایده‌ای ندارد زیرا برخلاف وای‌فای و شبکه موبایل میزان قدرت سیگنال ندارد که لازم باشد از آن اطلاع داشته باشیم و برخلاف بلوتوث، وضعیت اتصال هم برای NFC معنایی ندارد، یا خاموش است و یا روشن؛ بنابراین داشتن یک آیکون دایمی لازم نیست و فقط فضا را اشغال می‌کند. این فقط یک مثال بود که در اینجا مطرح کردیم و چیزهای مشابه دیگری هم وجود دارند.

خبر خوب این است که یک راه آسان برای پاک کردن نوار وضعیت وجود دارد. این کار با ایجاد تغییراتی در System UI Tuner انجام می‌شود و از قابلیت‌های اندروید خام ( اندروید خالص ) است. اگر یک گوشی مجهز به اندروید غیر خام دارید این امکان جزو ابزارهای پایه‌ای سیستم نیست اما باز هم می‌توانید از آن استفاده کنید. در ادامه، روش کار را برای هر دو نوع اندروید توضیح می‌دهیم.

دسترسی به System UI Tuner در اندروید خام

برای این کار نوار وضعیت را به پایین بکشید و آیکون تنظیمات (چرخ دند) را به مدت طولانی لمس کنید تا شروع به چرخش کند؛ در این هنگام پیامی برای شما نمایش داده می‌شود مبنی بر این که System UI Tuner به تنظیمات گوشی اضافه شده است و یک آیکن کوچک به شکل آچار در کنار آیکن چرخ‌ دنده ظاهر می‌شود.

دوباره نوار نوتیفیکیشن را به پایین کشیده و تنظیمات را انتخاب کنید؛ سپس در منوی تنظیمات به پایین صفحه بروید و System UI Tuner را انتخاب کنید.

اگر برای اولین بار است که System UI Tuner را باز می‌کنید یک هشدار به صورت پاپ آپ ظاهر می‌شود و به شما می‌گوید که این یک قابلیت تجربی (experimental) است؛ برای از بین بردن این هشدار گزینه “Got It” را انتخاب کنید.

اولین گزینه منوی باز شده مربوط به “Status Bar” است، آن را انتخاب کنید.

این تنظیمات بسیار ساده هستند، فقط کافی است که برای غیرفعال کردن هر یک از  آیکون‌ها، کلید مربوط به آن را خاموش کنید. تغییرات انجام شده بلافاصله اعمال می‌شوند و می‌توانید نتیجه کار را مشاهده کنید.

دسترسی به System UI Tuner در سایر انواع اندروید

استفاده از System UI Tuner در دستگاه‌های مجهز به اندروید غیرخام کمی پیچیده‌تر است، اما هنوز هم کار سختی نیست. برای این کار باید یک اپلیکیشن سوم شخص به نام SystemUI Tuner را از اینجا نصب کنید؛ فقط توجه داشته باشید که لازم است دستگاه شما روت شده باشد. در غیر این‌صورت باید از دستورات adb استفاده کنید. (برای آشنایی با دستورات adb، اینجا را کلیک کنید.)

حالا برنامه SystemUI Tuner را اجرا نموده و منوی آن را از قسمت سمت چپ بالای صفحه باز کنید.

در این منو گزینه “Status Bar” را انتخاب کنید. دقیقا مانند اندروید خام شما می‌توانید از طریق آن هر چیزی را که دوست دارید فعال یا غیرفعال کنید. این تغییرات بلافاصله اعمال می‌شوند، بنابراین اگر هرکدام از تغییرات انجام شده را دوست نداشتید، می‌توانید به آسانی آن را به حالت اول برگردانید.

تبریک! بالاخره توانستید از شر آیکون مزاحم NFC خلاص شوید!

22 در مورد “چگونه آیکون‌های نوار وضعیت اندروید را مخفی کنیم؟”

  1. سلام من میخوام رو گوشی a73 لوکشن یا همون مکان همیشه روشن باشه ولی روی نواروضعیت دیده نشه امکان داره ؟؟

    1. سعید صانعی

      سلام، نوار وضعیت رو پایین بکشید، به سمت راست برید، آخرین گزینه یک به‌علاوه است اون رو بزنید، حالا گزینه‌های مخفی نوار وضعیت رو میتونید ببینید، احتمالا لوکیشن در بین این گزینه‌هاست، اون رو انتخاب کنید و به نوار وضعیت اضافه کنید

  2. سلام من گوشیم سامسونگ a70 و میخوام موقع قفل بودن گوشیم اصلا اصلا نشه اون نوار وضعیت رو به پایین بکشن

    1. مجتبی مسکینی

      سلام خود سامسونگ همچین چیزی رو نداره
      البته کار خاصی هم نمیشه کرد و بیشتر برای کارهای دم‌دستیه و مثلا نمیشه وای فای رو روشن کرد و…
      اگه نمی‌خواین باشه بهتره کاستوم رام بریزید

  3. سلام گوشیم سامسونگه میخوام اون نواری که وقتی پایین میکشیم داده تلفن و یسری دکمه و… میاد میخوام موقعی که گوشی قفله اونا نیاد چکار کنم؟

    1. مجتبی مسکینی

      سلام نوتیفیکیشن‌ها رو میشه غیرفعال کرد که توی لاک اسکرین نشون نده ولی خود استاتوس بار رو به صورت رسمی نمی‌تونید با روت یا کاستوم رام امکانش هست
      با این حال کسی کار خاصی نمی‌تونه انجام بده و حتی روشن و خاموش کردن وای‌فای هم نیاز به پسورد داره برای کارهای دم دستی مثل چراغ قوه هست که دیگه نیازی به باز کردن قفل نداشته باشید

      1
      1
  4. سلام من گوشیم شیامی نوت 12pro هست. خواهرم شب ها به راحتی میتونه با قفل بودن گوشیم از نوار ابزار بالا صفحه هات اسپاتم رو روشن کنه و از نت ام استفاده کنه چیکار کنم نتونه ب نوار ابزار بالا گوشی دسترسی پیدا کنه.چون توی گوشی سامسونگ نمیشه همچین کاری رو هنگام صفحه قفل کرد!
    لطفاً راهنمایی کنید…

    1. سعید صانعی

      سلام
      وارد تنظیمات بشید، از منوی نوتیفیکیشن و کنترل سنتر، گزینه item shown on the lock screed after swiping down رو بزنید
      در اینجا هر بخشی رو که تیک بزنید در صفحه قفل بهتون نشون داده میشه
      اونجا کنترل سنتر رو خاموش کنید، دیگه این بخش رو در صفحه قفل نشون داده نمیشه

  5. عزیزان من نمیدونم چرا اصرار دارین گوشیهای فِیک و ناشناخته بخرین که بعداً هزار تا مشکل نرم افزاری براش پیش بیاد!!!
    توی هر قیمتی که میخواین گوشی بخرین فقط سامسونگ بخرین عزیزانم، فقط سامسونگ،
    هیچ مشکل نرم افزاری و سخت افزاری هم براش بوجود نمیاد

    1
    1
  6. سلام من گوشیم شیائومی هست و میخام وقتی پیام میاد برام نوتیف پیام رویه صفحه نیاد چه کاری باید انجام بدم؟

    1
    1
  7. سلام گوشی من هواوی وای 8 پی هست علامت ساعت زنگ ار کنار باتری افتاده هشدار شم غیر فعال کردم ولی هنوز هم اون بالا کنار باتری مونده و نمیره چیکار کنم

    1. مجتبی مسکینی

      سلام
      به گوشی‌تون بستگی داره
      بخش تنظیمات و قسمت مربوط به سیم کارت رو چک کنید
      اگه گوشی روت شده باشه هم که به راحتی میشه تغییر داد

  8. سلام خسته نباشید
    گوشیم من سامسونگ A30 وقتی اپدیت کردم گوشیمو اون نوتیفیکیشن پیام ها که بالا میاد سفید شده ولی قبلا مشکی بود رنگش چجوری باز مشکی کنم؟

    1. سعید صانعی

      سلام، ببینید شاید دارک مود اون موقع فعال بوده و الان غیر فعال شده، یا شاید هم یک تم نصب کرده بودید که باید دوباره نصب کنید

  9. آقا گوشی ما می تی 9 پرو هس یا ردمی نوت 9 پرو
    همه چی خوب بودا اما هرکی هر کاری ک بخواد با گوشیم می‌کنه تو نوار وضعیت مثلا پرواز بزاره. هات اسپات وصل کنه خلاصه هرچی کلا ت این مشکل دارم این عکسیم ک گذاشتین مال اندروید های پایینه مثل 3 4

  10. گوشی اول من هواوی پی ۷هستش . این مشکل پیش اومد رفتم تنظیمات گوشی ، وارد گزینه پانل اعلان شدم تیک پانل اعلان رو زدم درست شد .

  11. سلام
    گوشی من نوکیا ۷/۲ هستش ، نوار وضعیت مدام خودبخود میاد پایین و نمی تونم با گوشی کار کنم . چه راهکاری پیشنهاد می کنید ؟

  12. سلام .گوشی من هواوی هست و یکهو خود به خود تمام نوار وضعیتم ناپدید شد و الان حتی علامت صدا هم نیست .چیشده؟چطور درستش کنم؟

    5
    24
    1. سلام . گوشی اول من هوواوی p7 هستش . یکبار این مشکل پیش اومد خودبخود . رفتم قسمت تنظیمات ، پانل اعلان ،تیک پانل اعلان رو زدم و فعال کردم درست شد .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH