مقایسه سامسونگ گلکسی نوت 8 با آی‌فون 7 پلاس؛ نبرد دستگاه‌های دو چشم!

ساعاتی پیش سامسونگ از گلکسی نوت 8 به‌صورت رسمی رونمایی کرد. پرچم‌دار سامسونگ حالا بزرگ‌تر و متفاوت‌تر از هر زمان دیگری است و به‌خوبی می‌تواند لقب پرچم‌داری کمپانی پرآوازه سامسونگ را برای یکسال آینده به دوش بکشد. مهم‌ترین رقیب این فبلت، آی‌فون 7 پلاس خواهد بود، حداقل تا زمانی‌که اپل از آی‌فون 8 رونمایی کند. در ادامه قرار است برای این دو اسمارت‌فون مقایسه‌ای داشته باشیم.

طراحی

سامسونگ گلکسی نوت 8 از شیشه‌ای خمیده در بخش جلویی و پشتی استفاده می‌کند که در میانه آن یک فریم فلزی قرار گرفته است. طراحی این فبلت سامسونگ همانند دیگر اسمارت‌فون‌های این شرکت بوده و به‌خوبی سامسونگ بودن خود را به نمایش می‌گذارد. ابعاد این اسمارت‌فون 162.5 در 74.8 در 8.6 میلی متر است و 195 گرم وزن دارد.

گلکسی نوت 8 در رنگ‌های طلایی، مشکی، آبی تیره و خاکستری عرضه خواهد شد. این فبلت گواهی IP68 را دریافت کرده که به معنای مقاومت در برابر نفوذ آب تا عمق 1.5 متر و به مدت 30 دقیقه است. در سمت مقابل آی‌فون 7 پلاس همان طراحی محصولات قدیمی‌تر اپل را به همراه دارد و خبری از طراحی بدون حاشیه و مدرن در آن نیست.

بخش پشتی آی‌فون 7 پلاس از جنس فلز است که به با انحنایی کم به بخش نمایشگر ختم می‌شود. حاشیه‌های اطراف نمایشگر در آی‌فون 7 پلاس بسیار زیاد است که البته بخشی از آن به سنسور اسکنر اثر انگشت تعلق دارد. در بخش بالایی نمایشگر گلکسی نوت 8 می‌توان سنسور اسکنر عنبیه چشم را مشاهده کرد که آی‌فون 7 پلاس از آن بی‌بهره است.

قرارگیری این دو هندست در دست کاملا متفاوت است، آی‌فون 7 پلاس به واسطه استفاده از فریم فلزی راحت‌تر در دست می‌نشیند، با این حال محصول سامسونگ می‌تواند در فضایی کوچک‌تر نمایشگری بزرگ‌تر را در اختیار شما بگذارد.

وجود حاشیه‌های زیاد نمایشگر موجب شده است که آی‌فون 7 پلاس صفحه‌نمایشی کوچک‌تر از گلکسی نوت 8 را ارایه دهد، ابعاد این هندست 158.2 در 77.9 در 7.3 میلی‌متر است و وزن آن به 186 گرم می‌رسد. ضخامت فوق‌العاده کم این هندست موجب حذف پورت 3.5 میلی متری هدفون شده ولی گلکسی نوت 8 هنوز آن را حفظ کرده است.

گلکسی نوت 8

درست مثل گلکسی نوت 8، آی‌فون 7 پلاس نیز در برابر نفوذ آب و گرد و غبار مقاوم است، البته این مقاومت به همان اندازه نیست و آی‌فون 7 پلاس با کسب گواهی IP67 می‌تواند در عمق 1 متری به مدت 30 دقیقه زنده بماند.

آی‌فون 7 پلاس در رنگ‌های جت‌بلک، مشکی، طلایی، نقره‌ای، رزگلد و قرمز عرضه شده است.

نمایشگر

سامسونگ گلکسی نوت 8 از نمایشگر 6.3 اینچی با وضوح +QHD استفاده می‌کند. تراکم پیکسلی این نمایشگر 521 پیکسل بر اینچ است و مانند دو پرچم‌دار پیشین این کمپانی از نمایشگری فوق عریض استفاده می‌کند که در کناره‌ها دارای انحنا است. در سمت مقابل آی‌فون 7 پلاس قرار گرفته که از نمایشگری 5.5 اینچی استفاده می‌کند که وضوح آن 1920 در 1080 پیکسل است و وضوح آن به 401 پیکسل در هر اینچ می‌رسد.

نمایشگر مورد استفاده در آی‌فون از نوع LCD بوده که به‌طور معمول فاقد اشباع رنگی زیاد موجود در نمایشگرهای امولد است. هم‌چنین برخلاف نمایشگر موجود در فبلت سامسونگ، در این هندست از نسبت تصویر 16 به 9 استفاده شده است.

هر دو نمایشگر ویژگی‌های خاص به خود را نیز دارند، نمایشگر موجود در گلکسی نوت 8 می‌تواند از طریق لبه‌های خمیده خود فرامینی را دریافت کند و البته به کمک قلم S Pen می‌توانید روی نمایشگر بنویسید و یا حتی ترسیم کنید.

در آی‌فون 7 پلاس نیز به لطف استفاده از فناوری لمس سه‌بعدی، می‌توانید فرامین مختلفی را با توجه به میزان فشار انگشت خود به دستگاه وارد کنید. به‌صورت کلی وضوح و اشباع رنگی هر دو نمایشگر در میزان مطلوبی است و این کاربر است که می‌بایست با توجه به سلیقه خود برنده این بخش را تعیین کند.

سیستم عامل و سخت‌افزار

هر دو اسمارت‌فون از قدرتمندترین اسمارت‌فون‌های موجود در بازار هستند. در گلکسی نوت 8 می‌توانیم 6 گیگابایت رم را مشاهده کنیم که در ایالات متحده با چیپست اسنپدراگون 835 و در سایر نقاط دنیا از اگزینوس 8895 استفاده می‌کند. هر دو چیپست از جمله قدرتمندترین پردازنده‌های حال حاضر هستند و قدرت فوق‌العاده‌ای را به ارمغان می‌آورند.

آی‌فون 7 پلاس از چیپست 4 هسته‌ای اپل A10 Fusion و 3 گیگابایت رم استفاده می‌کند و عملکرد بی‌نقصی را ارایه می‌دهد. در واقع اگرچه این محصول روی کاغذ ضعیف‌تر از گلکسی نوت 8 به‌نظر می‌رسد اما اپل به خوبی ثابت کرده که اعداد همیشه حقیقت را به ما نمی‌گویند.

گلکسی نوت 8 در نسخه‌های 64، 128 و 256 گیگابایتی عرضه می‌شود و از کارت حافظه پشتیبانی می‌کند. آی‌فون 7 پلاس در سه نسخه 32، 128 و 256 گیگابایتی عرضه می‌شود اما فاقد شیار کارت حافظه است. در بخش سیستم عامل گلکسی نوت 8 می‌توانیم اندروید 7 نوقا را مشاهده کنیم که البته تا چند وقت دیگر به Oreo به‌روزرسانی خواهد شد. در سمت مقابل نیز آی‌فون 7 پلاس از iOS ورژن 10.3.3 استفاده می‌کند که در اواخر سال جاری به iOS 11 ارتقا می‌یابد.

دوربین و باتری

بدون شک دوربین گلکسی نوت 8 یکی از نقاط قوت این هندست محسوب می‌شود. سامسونگ در گلکسی نوت 8 برای اولین‌بار از یک دوربین دوگانه با دو سنسور 12 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.7 و f/2.4 استفاده کرده است. هر دو سنسور به تثبیت کننده نوری مجهز شده‌اند که می تواند لرزش‌ تصاویر را تا حد زیادی کاهش دهد. از جمله ویژگی‌های این سنسور می‌توان به تنظیم عمق تصاویر قبل و بعد از ثبت آن اشاره کرد.

آی‌فون 7 پلاس نیز از یک دوربین دوگانه با دیافراگم f/1.8 برای سنسور گسترده و f/2.8 برای سنسور تله‌فوتو استفاده می‌کند. متفاوت‌بودن اعداد مربوط به دریچه دیافراگم به‌معنای این است که لنزهای موجود در دوربین آی‌فون گشودگی کم‌تری دارد و نور کم‌تری را دریافت می‌کنند. البته این تنها مزیت گلکسی نوت 8 به نسبت آی‌فون 7 پلاس نیست، در آی‌فون 7 پلاس تنها یک سنسور از تثبیت کننده نوری استفاده می‌کند.

با این حال مشخصات روی کاغذ همه چیز را نشان نمی‌دهد و برای مقایسه بهتر این دو دوربین می‌بایست منتظر انتشار تست‌های بیشتری باشیم.

در حالت کلی دوربین آی‌فون 7 پلاس در محیط‌های کم‌نور تصاویر روشن‌تری را می‌گیرد اما نویز تصاویر بیش‌تر است. گلکسی نوت 8 تصاویر را با رنگ و لعاب بیش‌تری ثبت می‌کند اما این موضوع تماما به سلیقه کاربر بستگی دارد و هر دو اسمارت‌فون از نظر فنی بسیار عالی هستند.

در بخش سلفی گلکسی نوت 8 می‌توانیم یک سنسور 8 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.7 مشاهده کنیم، آی‌فون 7 پلاس نیز از یک سنسور 7 مگاپیکسلی را بهره می‌برد که دیافراگم آن f/2.2 است.

در بخش باتری گلکسی نوت 8 می‌توانیم یک سلول 3300 میلی‌آمپر ساعتی را مشاهده کنیم که از شارژر بی‌سیم و هم چنین فست‌شارژ استفاده می کند. آی‌فون 7 پلاس نیز از یک باتری 2900 میلی‌آمپر ساعتی استفاده می‌کند که فاقد شارژ بی‌سیم و یا فست شارژ است.

مهم‌ترین دلیلی کوچکتر بودن سلول باتری در آی‌فون 7 پلاس، کوچک‌تر بودن نمایشگر آن است، با این حال سامسونگ نشان داده است که همیشه مدیریت بهتری را بر روی باتری دارد، از این رو برنده بخش باتری بدون شک گلکسی نوت 8 خواهد بود.

قیمت

آی‌فون 7 پلاس در نسخه 32 گیگابایتی 769 دلار قیمت دارد که این مقدار برای نسخه 256 گیگابایت به 969 دلار می‌رسد، بدون شک این اسمارت‌فون یکی از گران‌ترین نمونه‌های موجود در بازار است. البته گلکسی نوت 8 نیز با قیمت 950 دلاری خود یکی از گران‌ترین اسمارت‌فون‌های حال حاضر است.

 

به سوپر گروه سامسونگ گلکسی نوت در تلگرام ملحق شوید…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH