محققین الیافی را توسعه دادند که قادر به تولید برق است

یک تیم از دانشمندان از سرتاسر جهان در دانشگاه‌های تگزاس در دالاس و دانشگاه هانیانگ در کره جنوبی، الیافی را توسعه داده‌اند که هنگام کشیده و یا پیچیده شدن، قادر به تولید برق است. نام این الیاف twistron بوده و دانشمندان کاربرد آن‌ها را اخیرا در مقاله‌ای در مجله علمی منتشر کرده‌اند.

دکتر کارتر هائینز، استاد دانشیار در موسسه نانوتکنولوژی آلن گ. مک دیارمید در دانشگاه تگزاس در دالاس می‌گوید:

ساده‌ترین کاربرد برای twistron را می‌توان ترکیب کردن آن با تجهیزات موجود در باشگاه‌ها دانست که با کشیدن آن قادر به تولید برق خواهید بود.

از نانولوله‌های کربنی برای ساخت این الیاف استفاده شده است. قطر این نانولوله‌ها، 10000 برابر کوچکتر از یک تار موی انسان است. این نانولوله‌ها در ابتدا بهم پیچیده می‌شوند تا الیافی مقاوم و سبک تولید شود. برای انعطاف‌پذیری بیشتر آن‌ها، دانشمندان نانولوله‌ها را چندین بار پیچیده‌اند.

twistron

این الیاف در زمانی‌که در مواد یونیزه شده و یا الکترولیت غوطه‌ور یا پوشیده شوند، قادر به تولید برق هستند. برای دست‌یابی به این ترکیب می‌توان از آب و نمک استفاده کرد.

دکتر Na Li، محقق پژوهشی در موسسه نانوتکنولوژی، اعلام کرد که این الیاف را می‌توان به عنوان ابرخازن‌ها نیز استفاده کرد. زمانی‌که این الیاف درون حمام الکترولیت قرار می‌گیرند، شارژ می‌شوند که نیاز به باتری‌های خارجی یا ولتاژ تامین شده توسط خازن‌ها را رفع می‌کنند.

محققان با 30 بار پیچیدن این الیاف در ثانیه، توانستن از هر کیلوگرم آن، حداکثر 250 وات برق تولید کنند. آن‌ها در آزمایشگاه نشان دادند که با استفاده از twistron که وزنی کمتر از یک مگس خانگی دارد، می‌توان برق یک LED کوچک را تامین کرد. با افزایش قطر twistron و موازی کردن آن‌ها، می‌توان الکتریسیته بیشتری تولید نمود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH