نگاهی به نمایشگر سونی اکسپریا XZ1 و تکنولوژی‌های به‌کار رفته در آن

همان‌طور که مطلع هستید، سونی از جدیدترین پرچمدارش با نام اکسپریا XZ1 در طی نمایشگاه IFA2017 رونمایی کرد. پرچم‌داری که به نسبت نسل گذشته بهبود‌های فراوانی داشته و عرصه را برای هم‌رده‌های خود رقابتی‌تر کرده است.

یکی از ویژگی‌های جذاب این گوشی، صفحه نمایش آن بوده که کمپانی سونی تمرکز زیادی بر رویش دارد و سعی کرده در میان سایر رقبا، بهترین باشد. در این مطلب نمایشگر و فناوری‌های خاص موجود در اکسپریا XZ1 را بررسی خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

صفحه نمایش اکسپریا XZ1 از نوع IPS LCD بوده که اندازه‌ای معادل 5.2 اینچ دارد و رزولوشن فول‌اچ‌دی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. با توجه به این اندازه و رزولوشن، شاهد چگالی 424 پیکسل در هر اینچ هستیم که مقداری کافی برای چشمان انسان است.

اما شاید با دیدن این مشخصات تصویری با خود بگویید مورد هیجان‌انگیزی درباره آن وجود نداشته و مشخصات این‌چنینی را پیش‌تر در سایر گوشی‌ها دیده بودیم. اگر چنین فکری می‌کنید باید به اطلاع‌تان برسانیم که سخت در اشتباه هستید. چیزی که صفحه نمایش اکسپریا XZ1 را از موارد مشابه در سایر تلفن‌های هوشمند جدا می‌کند، فناوری‌های اختصاصی و متعددی است که سونی بر روی پرچمدارش قرار داده است. در ادامه یکی‌ یکی به بررسی این فناوری‌ها خواهیم پرداخت.

فناوری HDR10

همه ما نام سونی را به‌عنوان یکی از پیشگامان تکنولوژی مخصوصا در حوزه لوازم صوتی و تصویری می‌دانیم و از همین رو هم انتظاری جز استفاده از بهترین‌ها بر روی پرچم‌دار این کمپانی نداریم.

فناوری HDR10 که این روزها حسابی سر و صدا به پا کرده در اکسپریا XZ1 موجود بوده و توسط آن می‌توانید در رنج بالای کنتراست داینامیکی محتواهای تصویری‌تان غرق شوید! توسط HDR10 نقاط تیره تصاویر در تیره‌ترین و نقاط روشن‌ در روشن‌ترین‌ترین حالت به‌نمایش گذاشته می‌شوند و این کمک زیادی به نزدیک‌تر شدن تصاویر به واقعیت خواهد کرد.

موتور براویا

علاوه بر HDR10 که کمک زیادی به حقیقی نشان دادن رنگ‌ها در محتوای تصویری می‌کند، سونی از موتور اختصاصی براویا که پیش‌تر آن را در تلویزیون‌های این کمپانی دیده بودیم، در صفحه نمایش اکسپریا XZ1 استفاده کرده که ترکیبش با HDR10 بی‌نظیر است. تفاوتی که موتور براویا در صفحه نمایش اکسپریا XZ1 به نسبت سایر گوشی‌های هم‌رده ایجاد می‌کند، در بهبود کنتراست، مدیریت رنگ‌ها، کاهش نویز و افزایش شارپنس تصاویر خواهد بود. در تصاویر زیر می‌توانید متوجه بهبود کیفیت تصاویر با روشن بودن موتور بروایا در گوشی‌ اکسپریا XZ1 شوید.

فناوری TRILUMINOS

سونی از فناوری TRILUMINOS هم در اکسپریا XZ1 بهره برده که تمرکز آن باز تولید رنگ‌های قرمز، سبز و آبی در تصاویر است. با این فناوری، رنگ‌ها یک‌بار دیگر با شادابی‌ بیشتر و به‌صورت زنده تولید می‌شوند که این امر به‌شدت بر روی بهبود کیفیت تصاویر خروجی از نمایشگر تاثیر مثبت خواهد گذاشت.

بهتر است بدانید رنج رنگ‌های به‌نمایش گذاشته شده با فعال بودن این ویژگی تا چیزی حدود 138 درصد افزایش دارد. در پایین می‌توانید تفاوت کیفیت تصاویر را در نمایشگر اکسپریا XZ1 همراه فناوری TRILUMINOS به نسبت سایر نمایشگرهای مشابه فاقد این قابلیت، مشاهده کنید.

X-Reality

X-Reality نام فناوری دیگری است که در صفحه نمایش سونی اکسپریا XZ1 یافت می‌شود و بیشتر عملکردش بر روی کنترل نویز، تصحیح پیکسل‌های دارای مشکل و بالا بردن وضوح تصاویر است. با این فناوری حتی بی‌کیفیت‌ترین تصاویر با پایین‌ترین رزولوشن، به بهترین شکل ممکن برای‌تان به نمایش گذاشته می‌شود. بهبود در نمایش جزییات تصاویر هم یکی از بخش‌های مهمی است که X-Reality تمرکز زیادی بر روی آن دارد.

تقویت‌‌کننده رنج دینامیکی

علاوه بر HDR10، سونی از یک تقویت‌کننده رنج‌ دینامیکی اختصاصی در اکسپریا XZ1 بهره برده که به‌صورت هوشمند کنتراست را تصحیح می‌کند تا حتی تصاویر با بیشترین روشنایی، به بهترین شکل ممکن با تصحیح رنگ نمایش داده شوند.

همان‌طور که مشاهده کردید، نمایشگر اکسپریا XZ1 چیزی بیشتر از مشخصاتی است که بر روی کاغذ نوشته می‌شود و با این همه فناوری اختصاصی توسعه یافته توسط سونی، عملکردی عالی و متفاوت در این بخش خواهد داشت. علاوه بر بحث کیفیت درونی نمایشگر، سونی به فکر استحکام آن هم بوده و از جدیدترین فناوری گوریلاگلس در نسخه 5 برای پوشش این نمایشگر بهره برده تا آن را در برابر خطرات احتمالی مانند ایجاد خط و خش مقاوم کند.

در پایان نظر شما را به ویدئوی کوتاهی در ارتباط با فناوری پیشرفته HDR در نمایشگر گوشی جدید سونی جلب می‌کنیم.

1 در مورد “نگاهی به نمایشگر سونی اکسپریا XZ1 و تکنولوژی‌های به‌کار رفته در آن”

  1. اونجوری که میگن محتوای hdr فعلا اونقدری همه گیر نشده که به راحتی بشه ازش استفاده کرد پس فعلا فقط تبلیغاته

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH