تولید باتری‌هایی مبتنی بر آب که هرگز منفجر نمی‌شوند

باتری گوشی‌های هوشمند همواره در معرض خطر انفجار قرار دارد. اگر خاطرتان باشد سال گذشته باتری معیوب گلکسی نوت 7 منجر به انفجار چندین دستگاه از این فبلت شد و سامسونگ به‌ناچار، با صدور فراخوانی تمامی‌ مدل‌های فروخته شده را از سطح بازار جمع‌آوری کرد. چنین اتفاقی سبب شد تا تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند تست‌های کیفیت متعددی را بر روی باتری محصولات خود انجام دهند تا از ایمن بودن این قطعه اطمینان حاصل کنند.

در این بین، برخی از شرکت‌ها نیز تحقیقاتی را بر روی توسعه تکنولوژی‌های جدید به منظور جلوگیری از بروز انفجار در باتری دستگاه‌های هوشمند خود انجام دادند. اما اخیر گروهی از محققان دانشگاه مریلند (Maryland) تحقیقاتی در زمینه تولید باتری‌هایی مبتنی بر آب انجام دادند و نتیجه پژوهش‌های خود را در ژورنال Joule به چاپ رساندند.

باتری‌های لیتیوم-یونی موجود در گوشی‌های هوشمند، از الکترولیت‌هایی بهره می‌برند که به یون‌ها در جابجایی میان الکترون‌ها کمک می‌کنند. از آن‌جایی‌که این الکترولیت‌ها از مواد شیمیایی آلی تشکیل می‌شوند، ممکن است تحت شرایطی خاص دچار انفجار و آتش‌سوزی شوند. البته الکترولیت‌های مبتنی بر آب نیز وجود دارند که به هیچ عنوان آتش نمی‌گیرند، اما متاسفانه از قدرت کافی برخوردار نیستند چراکه خاصیت واکنشی آب بسیار پایین است.

حال اخیرا محققان دانشگاه مریلند موفق به تولید باتری‌های لیتیوم یونی شده‌اند که به جای مواد شیمیایی آلی از آب بهره می‌برند. علاوه‌بر این، چنین باتری‌هایی از قدرت مناسبی برخوردارند و هرگز دچار انفجار و آتش‌سوزی نخواهند شد. الکترودهای این باتری جدید حاوی پوششی هستند که در تماس با الکترولیت مبتنی بر آب، از لحاظ شیمیایی دچار افت نمی‌شوند. این باتری‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که عملکرد آن‌ها به مراتب بهتر از باتری‌های مبتنی بر آب موجود است.

اما مشکل بزرگی که در این باتری وجود دارد، این است که عمر این باتری‌ها تنها 70 چرخه عنوان شده، این در حالی است که عمر باتری‌های مورد استفاده در گوشی‌های هوشمند می‌بایست از 500 چرخه بیشتر باشد. از این‌رو، محققان می‌بایست راه‌حلی را برای رفع این مشکل بیابند تا بتوان از این دستاورد در نسل آینده گوشی‌های هوشمند استفاده کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH