با 5 ویژگی که بیکسبی را نسبت به سایر دستیارهای صوتی خاص‌تر می‌کند، آشنا شوید!

اگرچه عرضه اولیه دستیار صوتی بیکسبی باعث شد تا بسیاری از کاربران آ‌ن را دست‌کم بگیرند، اما پس از عرضه رسمی‌اش،  یک‌بار دیگر توجه کاربران را به خودش جلب کرد.

این شرکت کره‌ای مدعی شده که دستیار صوتی هوشمندش از موارد دیگری که در گود رقابت هستند، متفاوت بوده و این تفاوت را مدیون آگاهی حساس به متن و قابلیت یادگیری‌اش است. اما آیا این ادعا تنها یک بازارگرمی ساده بوده یا واقعا بیکسبی از دستیارهای مجازی دیگر بازار متفاوت خواهد بود؟

ما در این مطلب قصد داریم 5 کار جالبی را که بیکسبی قادر به انجام آن‌هاست، به شما معرفی کنیم. علاوه بر این، مواردی را که این دستیار صوتی نمی‌تواند آن‌ها را به خوبی انجام دهد نیز برای‌تان توضیح می‌دهیم.

1) درک محتوایی

یکی از ویژگی‌های سودمند بیکسبی، درک اشاره‌ای آن است. این ویژگی باعث می‌شود تا هوش‌ مصنوعی، محتوایی را که به آن اشاره کرده‌اید، تفسیر کرده و براساس نوع اپلیکیشنی که در آن هستید، پیشنهادهایی به شما ارائه کند.

برای مثال اگر در مرورگر اینترنت سامسونگ باشید و عبارت “Share this with Bob” را بیان کنید، هوش‌ مصنوعی می‌داند که شما قصد اشتراک‌گذاری صفحه وب کنونی خود را دارید. بدین ترتیب لینک صفحه کپی شده و به شما امکان انتخاب یک اپلیکیشن برای اشتراک‌گذاری (اگر یک مورد پیش‌فرض را معین نکرده باشید)، داده خواهد شد.

همچنین اگر یک عکس را در گالری گوشی باز کرده و دستور “Share this to Twitter” را بیان کنید، بیکسبی متوجه خواهد شد که منظورتان همان تصویر است.

اگر این ویژگی را در سایر دستیارهای هوش‌ مصنوعی موجود مقایسه کنید درمی‌یابید که بیکسبی به‌مراتب در سطح بالاتری از درک اشاره‌ای قرار می‌گیرد. همچنین دستیار صوتی سامسونگ بسته به نوع اپلیکیشنی که در آن حضور دارید، حالت داخلی را به درک محتوایی تغییر می‌دهد.

بنابراین اگر شما در هوم اسکرین باشید و عبارت “Show me my most recent message” را بیان نمایید، بیکس‌بی آخرین پیام موجود در برنامه پیام‌رسان پیش‌فرض را به شما نمایش خواهد داد. اما اگر همین دستور را در برنامه Whatsapp بدهید، بیکسبی آخرین پیام موجود در برنامه واتس‌اپ را به شما نشان می‌دهد.

به گفته رویی بروئی، سرپرست بخش محصولات موبایل سامسونگ در منطقه آفریقای جنوبی، بیکسبی قابلیت درک محتوا را به همراه ویژگی چندمنظوره بودن ارائه می‌دهد.

وی معتقد است همین موضوع باعث شده تا بیکسبی دستوراتی را بفهمد و اجرا کند که سایر دستیارهای صوتی موجود قادر به درک و اجرای‌شان نیستند. کافیست ویژگی یادگیری را نیز به آن اضافه کنید تا متوجه شوید که بیکسبی  به خوبی، انسان‌ها را درک خواهد کرد. گفتنی است حتی کمپانی گوگل نیز در به‌روزرسانی‌های جدیدش بیشتر بر روی درک محتوایی تمرکز کرده است.

اما این نوع از درک محتوایی باعث شده تا بیکسبی قادر به انجام یک کار جالب دیگر نیز باشد که در ادامه توضیح خواهیم داد.

2) امکان بیان دستوراتی کاملا اختصاصی

به لطف سازگاری فوق‌العاده با برنامه‌های سامسونگ و بسیاری از برنامه‌های ثالث، بیکسبی امکان اجرای دستورات بسیار جزیی و مختص هر اپلیکیشن را به کاربر می‌دهد. طبیعی است که وقتی که با استفاده از بیکسبی به Voice Apps and Services دسترسی پیدا می‌کنید، قادر خواهید بود از بین لیستی از اپ‌های مختلف یکی را انتخاب نمایید.

برنامه دوربین چند مورد از جزیی‌ترین دستورات بیکسبی را در خود دارد. برای مثال می‌توانید دستور دهید تایمر 2 ثانیه‌ای برای دوربین عقب تنظیم شود و یا قابلیت ثبت سه عکس را فعال نماید. با استفاده از بیکسبی می‌توانید بین دوربین عقب و جلو نیز جابجا شوید. همچنین امکان انتخاب فیلترهای تصویری دلخواه و یا انجام تنظیمات در ویژگی‌هایی مانند HDR یا سرعت شاتر از دیگر دستوراتی هستند که در برنامه دوربین می‌توان به‌کار گرفت.

علاوه‌ بر این‌ها، این دستورات تنها مختص برنامه‌ای که در آن حضور دارید نیستند. شما می‌توانید به بیکسبی دستور دهید یک سلفی گرفته و آن را به یکی از مخاطبین واتس‌اپ شما ارسال کند. بنابراین امکان انجام اعمال مختلف در چند برنامه، تنها با بیان یک دستور امکان‌پذیر خواهد بود.

اما زمانی که صحبت از این‌گونه دستورات می‌شود، دستیار صوتی سامسونگ چندان هم بی‌نقص نخواهد بود. برخی مواقع بیکسبی دچار هنگ شده و به‌طور کامل از کار می‌افتد. اگر چند دستور را در قالب یک جمله بیان کنید، ممکن است کل آن را تشخیص نداده و فقط بخشی از دستورات شما را اجرا نماید.

برای مثال، زمانی که در برنامه دوربین هستید، می‌توانید به بیکسبی بگویید دوربین جلو را فعال کرده، یک سلفی گرفته و آن را ارسال نماید. اما مثلا اگر دستوری برای تغییر حالت رنگ را نیز به آن اضافه کنید، ممکن است آن را نادیده بگیرد.

خوشبختانه ویژگی سوم و فوق‌العاده کارآمد بیکسبی اینجا مطرح می‌شود.

3) درس گرفتن از اشتباهات

اگرچه از زمان انتشار نسخه بتا، بیکسبی دچار بهبودهای متفاوتی شده، اما هنوز هم نواقص کوچکی در نحوه عملکردش دیده می‌شود. برای مثال تفسیر اشتباه عبارت‌ها و یا عدم تشخیص دستور کاربر از این موارد هستند. اما هوش مصنوعی‌ این دستیار صوتی آن‌قدر شهامت دارد که از اشتباهاتش درس بگیرد.

برای اکثر دستورات شما می‌توانید به بیکسبی بگویید که منظورتان دقیقا چه بوده است. شما همچنین می‌توانید در تاریخچه خود در منو My Bixby به سراغ دستورات قبلی رفته و اگر هوش مصنوعی دچار اشتباهی شده، آن را اصلاح نمایید. درواقع بیکسبی از شما می‌خواهد که به او تعلیم دهید.

جالب این‌که براساس میزان دستورات و تعاملاتی که با بیکسبی دارید، این دستیار صوتی ارتقای سطح پیدا خواهد کرد!

بیکسبی با استفاده شما خود را تعلیم داده و بهبود می‌بخشد. هوش مصنوعی این دستیار صوتی همچنین تلاش می‌کند خودش را با لهجه شما، موضوعات و دستورات دلخواه شما هماهنگ کند.

4) دستورات سفارشی

این یکی از ویژگی‌های دوست داشتنی بیکسبی است که به شما اجازه می‌دهد دستورات سریع و اختصاصی خودتان را ایجاد کنید.

این یعنی علاوه بر دستورات فعلی که در هوش مصنوعی بیکسبی وجود دارند، هر کاربر می‌تواند دستورات مختص به خودش را داشته باشد. این قابلیت در کنار افزایش کارایی، می‌تواند اوقات خوشی را با دستیار صوتی برای‌تان ایجاد کند.

دوست دارید بیکسبی چند عکس زیبا از گربه ملوس شما را نشان دهد؟ یا شاید بخواهید آهنگ مورد علاقه‌تان را پخش کند؟ تمام این کارها با بیان دستوراتی کاملا منحصربه‌فرد برای هر کاربر امکان‌پذیر خواهد بود.

اما در کنار این دستورات جالب، شما می‌توانید از این قابلیت استفاده کرده و دستورات سریعی را برای انجام اعمال چندمرحله‌ای ایجاد نمایید. برای مثال شما می‌توانید دستور Wake up را در بیکسبی مشخص کنید تا به شما وضعیت آب و هوا و تقویم را نمایش داده و یا آهنگ مخصوص صبح شما را اجرا کند.

5) سازگاری با خانه هوشمند شما

مدت‌ها قبل از این‌که سامسونگ به حوزه دستیار مجازی وارد شود، در صنعت خانه هوشمند فعالیت داشته است. در سال‌های اخیر این شرکت کره‌ای کمپانی SmartThings را خریداری کرد و تولید لوازم خانگی هوشمند و سازگار کردن دستگاه‌های هوشمند ثالث را در برنامه‌های کاری خود قرار داده است.

حالا با این اکوسیستم قوی و مناسب، سامسونگ بیکسبی را به‌عنوان هسته مرکزی محصولات هوشمند خانگی تعیین خواهد کرد. این شرکت با بهره‌گیری از لوازم هوشمندی که در بازارهای در حال توسعه عرضه کرده، حالا گوی رقابت را از شرکت‌هایی مانند Google Home و یا Amazon Echo ربوده است.

همچنین هاب SmartThings کاربران را قادر می‌سازد تا لوازم خانگی غیرهوشمند فعلی خود را به گونه‌های هوشمند تبدیل کنند! اما بیکسبی در این‌جا چه نقشی خواهد داشت؟

این دستیار صوتی با اپلیکیشن سامسونگ کانکت که مدیریت لوازم خانگی هوشمند کاربران را برعهده دارد، کار می‌کند. از طریق کانکت، کاربران می‌توانند دستورات صوتی مختلفی را به دستگاه‌های خود ارسال کنند.

اگر دستگاه شما در لیست دستگاه‌های سازگار با سامسونگ کانکت باشد، شما می‌توانید با استفاده از بیکسبی‌ آن را کنترل نمایید. از بیش از 100 دستگاه توسط سامسونگ کانکت در این بخش پشتیبانی می‌شود و به همین دلیل به‌نظر می‌رسد با یک اکوسیستم مناسب و آینده‌دار روبرو هستیم.

اما دستیار صوتی بیکسبی از انجام چه کارهایی ناتوان است؟

شاید یک چیز باعث شود تا شما از بیکسبی استفاده نکنید و آن‌هم عدم وجود قابلیت تشخیص صداست. این دستیار صوتی مجازی اگرچه تا پایان ماه آگوست در بیش از 200 کشور مختلف عرضه شده، اما فقط یک لهجه انگلیسی را تشخیص می‌دهد: لهجه آمریکایی.

البته اگر از لهجه آمریکایی معمولی استفاده کنید، بیکسبی اصلا به شما سخت نخواهد گرفت. اما با این حال عدم تشخیص کلمات بیان شده توسط کاربر کم اتفاق نخواهد افتاد. این موضوع خصوصا در مورد اختلاف نحوه بیان حروف صدا داری مانند a در دو لهجه بریتیش و آمریکن دیده می‌شود، چرا که انگلیسی‌ها معمولا این حروف را با تاکید بیشتری ادا می‌کنند.

به همین دلیل مثلا زمانی که شما با لهجه بریتیش خود کلمه Last را بیان می‌کنید، بیکسبی فکر می‌کند شما گم شده‌اید و کلمه Lost را بیان کرده‌اید! این مشکل در کلماتی مانند Cast و Cost نیز وجود دارد.

علاوه بر این، گاهی اوقات برخی دستورات به‌طور دیگری تفسیر می‌شوند و کاملا با منظور و کلمه بیان شده شما تفاوت خواهند داشت. تمام این مشکلات به علت همان الگوریتم تشخیص لهجه است که فعلا فقط لهجه آمریکن را تشخیص می‌دهد.

اما این مشکلات بدون شک در گذر زمان و فراگیر شدن بیکسبی برطرف خواهند شد. اما با وجود این موارد و درنظر گرفتن این حقیقت که بسیاری از کاربران بیکسبی غیرآمریکایی هستند و احتمالا لهجه مناسبی هم ندارند، این دستیار صوتی ممکن است بسیاری از طرفداران خودش را دلسرد کند.

البته شما می‌توانید به بیکسبی بگویید که دستور شما را اشتباه تشخیص داده، اما این یادگیری همیشه به سرعت انجام نمی‌پذیرد.

آیا بیکسبی ارزش صبر کردن را داشت؟

اگرچه هنوز هم مشکلات ریز و درشتی در آن دیده می‌شود، اما بیکسبی بدون شک توانست دستیار مجازی سامسونگ را به محصولی جذاب و کارآمدتر تبدیل کند. ویژگی‌هایی مانند ادراک محتوایی و امکان ایجاد دستورات اختصاصی، همگی عالی هستند.

اما با مشکلات اساسی در بخش تشخیص صدا، برخی از کاربران ممکن است دلسرد شده و دستیار صوتی سامسونگ را غیرفعال کنند. بیکسبی به‌عنوان یک مجموعه نیازمند بهبودهایی است تا خودش را به‌عنوان رقیبی سرسخت مطرح نماید.

سامسونگ پایه و اساس محکمی برای دستیار مجازی‌اش در نظر گرفته و بدین ترتیب قادر است هوش مصنوعی آن را بهبود ببخشد. سازگاری با دستگاه‌های هوشمند و غیرهوشمند و همچنین لوازم خانگی این شرکت، می‌تواند یک اکوسیستم بزرگ و آینده‌دار از دستگاه‌های هوشمند را تشکیل دهد. اما سامسونگ قطعا می‌داند که برای تکمیل قابلیت‌ها و رفع نواقص دستیار مجازی و صوتی‌اش راه درازی در پیش دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH