اپل نسخه نهایی سیستم عامل macOS 10.13 High Sierra را منتشر کرد

اپل به‌تازگی نسخه نهایی macOS 10.13 High Sirerra را برای دارندگان دستگاه‌های مجهز به این پلتفرم منتشر کرد. این به‌روزرسانی از طریق مک اپ‌استور قابل دانلود بوده و حجم آن نیز برابر با 4.8 گیگابایت عنوان شده است.

این شرکت طبق برنامه به‌روزرسانی سالیانه خود، تعداد ویژگی‌های مهم را که هر ساله به این سیستم عامل اضافه می‌شدند، کاهش داده و به‌طور خاص در نسخه High Sierra، به جای اضافه کردن ویژگی‌های جدید، تمرکز خود را بر روی ارتقای قابلیت‌های موجود معطوف کرده است. با این‌حال، چند قابلیت جدید نیز به این نسخه گنجانده شده که می‌تواند برای کاربران مک قابل‌توجه باشد.

یکی از این ویژگی‌های جدید، پشتیبانی از سیستم فایل AFPS بوده که جایگزین سیستم فایل قدیمی ‌HFS شده است. این سیستم فایل جدید براساس حافظه فلش طراحی شده و از مزیت‌های بیشتری نسبت به حافظه ذخیره‌سازی فلش سریعی که این روزها در دستگاه‌های مک مشاهده می‌شود، برخوردار است. این سیستم فایل به گونه‌ای طراحی شده که علاوه‌بر سرعت و کارایی بالا، قابل اعتمادتر بوده و در مقایسه با قبل، امنیت آن نیز ارتقا یافته است. در حال حاضر این ویژگی تنها در مک‌هایی با حافظه فلش موجود است و به زودی برای مدل‌های مجهز به درایوهای فیوژن و HDD نیز عرضه خواهد شد.

از دیگر قابلیت‌های اضافه‌ شده به این نسخه، می‌توان به پشتیبانی از کدک HEVC اشاره کرد. کدک HEVC یا H.265 از کارایی بهتری بهره می‌برد و قرار است جایگزین کدک محبوب H.264 شود. با استفاده از کدک HEVC، شاهد کاهش 40 درصدی حجم فایل‌ها بدون افت کیفیت خواهیم بود. بنابراین، کاربران می‌توانند فایل‌های بیشتری را ذخیره و یا با سرعت بیشتری محتوای مدنظر را استریم کنند.

این کدک همچنین می‌تواند در آینده برای فشرده‌سازی ویدیوها نیز مورد استفاده قرار گیرد که بدین ترتیب، مک‌های مجهز به این نسخه، از این قابلیت پشتیبانی خواهند کرد. گفتنی است ویدیوهای ضبط شده توسط آی‌فون‌های مجهز به iOS 11 از این کدک استفاده می‌کنند. از طرفی دیگر، مک‌بوک پرو و آی‌مک جدید اپل نیز که از پردازنده‌های Intel Kaby Lake بهره می‌برند، از قابلیت رمزگشایی سخت افزاری این کدک برخوردارند، این در حالی است که مدل‌های قدیمی‌ مک، قادر به انجام این فرآیند در سطح نرم افزار خواهند بود.

در این نسخه جدید از سیستم عامل مک، پشتیبانی از Metal 2، ای‌پی‌آی (API) اختصاصی گرافیکی سطح‌ پایین اپل نیز گنجانده شده که قادر است علاوه‌بر ارتقای عملکرد، این اجازه را به دستگاه بدهد تا از فناوری یادگیری ماشینی برای مواردی همچون تشخیص صدا، پردازش طبیعی زبان و دید کامپیوتری استفاده کند.

علاوه‌بر ارتقای قابلیت‌های یادگیری ماشینی در High Sirerra، پشتیبانی از Core ML نیز اضافه شده که درواقع، فریم‌ورک یادگیری ماشینی اپل است که به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا مدل‌های یادگیری ماشینی را با استفاده از مک با اپلیکیشن‌های خود ادغام کنند.

اپل

فناوری واقعیت مجازی را نیز باید به این موارد اضافه کرد. از این پس، توسعه‌دهندگان می‌توانند با استفاده از دستگاه مک، اپلیکشین‌هایی را تولید کنند که قابلیت واقعیت مجازی را فعال می‌سازند که این مورد شامل بازی‌ها نیز می‌شود. اخیرا شرکت Valve، پلتفرم Steam VR خود را برای macOS بهینه کرده و هدست اچ‌تی‌سی وایو نیز اکنون توسط دستگاه‌های مک پشتیبانی می‌شود.

برنامه Final Cut Pro X نیز در آینده با قابلیت پشتیبانی از ویدیوهای 360 درجه و واقعیت مجازی به‌روزرسانی خواهد شد. همچنین، توسعه‌دهندگان می‌توانند از کارت‌های گرافیک اکسترنال و از طریق کانکتور تاندربولت، برای ارتقای عملکرد گرافیکی دستگاه استفاده کنند.

از دیگر تغییرات ایجاد شده می‌توان به اضافه شدن نسخه آپدیت‌ شده اپلیکیشن Photo با رابط کاربری و ابزارهای ویرایشی جدید، مرورگر سافاری جدید با قابلیت مسدود کردن اجرای ویدیوها به‌صورت خودکار و جلوگیری از ردیابی هوشمند کوکی‌ها، دستیار سیری ارتقا یافته با صدا و قابلیت جدید، اپلیکیشن Note به‌روز شده با پشتیبانی از جداول و بهبود عملکرد Spotlight با اضافه شدن قابلیت پشتیبانی از اطلاعات مربوط به وضعیت پروازها اشاره کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH