نگاه نزدیک به هواوی میت 10 (Mate 10)؛ پرچمداری شایسته!

استراتژی هواوی برای بازار آمریکا کمی ‌عجیب به‌نظر می‌رسد چراکه این شرکت وسواس زیادی را در رابطه با انتخاب اسمارت‌فون‌هایی که قرار است در این بازار عرضه شوند، به خرج می‌دهد. به عنوان مثال، پرچمدار امسال این شرکت یعنی هواوی P10، آماده عرضه به این بازار نشد و درعوض، رقابت به پرچمدار دیگر یعنی سری میت این شرکت سپرده شد. البته این مسئله چندان هم عجیب نیست چراکه هواوی از سال 2015، یعنی زمان رونمایی از میت 8، رقابت با گوشی‌های پرچمدار موجود در بازار آمریکا را به اسمارت‌فون‌های سری میت خود واگذار کرده است.

حال پرچمدار جدید متعلق به این خانواده، یعنی هواوی میت 10 با تغییرات قابل‌توجهی نسبت به مدل‌های پیشین رونمایی شده که این مسئله می‌تواند خبر خوبی برای آن‌ دسته از علاقه‌مندانی باشد که از مدت‌ها پیش، برای ورود میت 10 به بازار لحظه‌شماری می‌کردند. در ادامه قصد داریم تا نگاهی دقیق‌تر به این عضو جدید خانواده پرچمداران سری میت کمپانی هواوی بیاندازیم.

طراحی

استفاده از زبان طراحی جدید را می‌توان یکی از تغییرات مهم هواوی میت 10 دانست. طراحی مشابهی که اخیرا توسط کمپانی‌های بزرگ دنیا در گوشی‌های پرچمدار امسال به‌کار رفته است؛ به‌طوری‌که طراحی تمام فلزی که پیش‌تر در میت 9 دیده بودیم، اکنون جای خود را به طراحی تمام شیشه‌ای داده و انحنای چند محوری را می‌توان از جمله مشخصات بارز این طراحی جدید عنوان کرد.

بی‌تردید، ظاهر این اسمارت‌فون در نوع خود محسورکننده است به‌ویژه آن‌که نواری با رنگی متمایز در بدنه پشتی این گوشی مشاهده می‌شود که موجب تمایز میت 10 از دیگر مدل‌های مشابه می‌شود، البته این طراحی را پیش‌تر در برخی گوشی‌های هوشمند نیز مشاهده کرده‌ایم. با این‌حال، به‌نظر می‌رسد که پس از گلکسی S8، ال‌جی V30 و آی‌فون‌های جدید اپل، این‌بار نوبت به میت 10 رسیده تا بدنه شیشه‌ای را به‌عنوان گزینه اول تولیدکنندگان بزرگ گوشی‌های هوشمند به جهانیان معرفی کند.

اگرچه نمی‌توان به تصمیم مدیران هواوی در انتخاب شیشه برای ساخت میت 10 چندان خرده گرفت، اما با‌این‌حال، بدنه شیشه‌ای از مقاومت نسبتا کمتری در مقایسه با بدنه فلزی برخوردار است و از طرفی دیگر، رد انگشتان دست نیز بیش از پیش بر روی بدنه بر جای خواهد ماند. اما انعکاس نور از بدنه این گوشی، جلب توجه می‌کند و انحنای موجود در لبه‌های دستگاه نیز به راحت‌تر در دست گرفتن گوشی کمک خواهد کرد.

بدنه میت 10 نسبت به مدل سال قبل، اندکی عریض‌تر شده و خوشبختانه، هنوز جک 3.5 میلی‌متری هدفون را می‌توان بر روی دستگاه مشاهده کرد. اما آن‌چه‌ که عجیب به‌نظر می‌رسد، مقاوم نبودن بدنه گوشی در برابر نفوذ آب و گردوخاک است که برای پرچمداری در این کلاس، نمی‌تواند قابل‌قبول باشد.

نمایشگر

هواوی در راستای اقدامات خود برای عرضه این گوشی در حدواندازه یک پرچمدار واقعی، میزان رزولوشن نمایشگر میت 10 را ارتقا داده است. این شرکت پیش‌تر از رزولوشن 1080p در میت 9 استفاده کرده بود و اکنون، نمایشگر 5.9 اینچی میت 10 را به پنل LCD فول ویو با رزولوشن 2560 در 1440 مجهز کرده است. مشکل خاصی در کار با نمایشگر این گوشی مشاهده نمی‌شود و همان‌طور که انتظار می‌رود، رنگ‌هایی غنی با زاویه دید گسترده در معرض دید کاربر قرار می‌گیرند که این نشان از تکنولوژی پیشرفته این نمایشگر دارد.

از آن‌جایی‌که سنسور اثر انگشت در زیر نمایشگر تعبیه شده، شکل و شمایل بدون حاشیه‌ای که اخیرا در گوشی‌های پرچمدار دیده‌ایم، در این اسمارت‌فون مشاهده نمی‌شود. با‌این‌حال، نمایشگر میت 10 از کیفیت بالایی برخوردار بوده و اگر حاشیه‌های آن را نادیده بگیریم، چیزی از نمایشگر گوشی‌های پرچمدار بازار کم نخواهد داشت.

رابط کاربری

هواوی امسال از جدیدترین نسخه رابط کاربری اختصاصی خود به نام EMUI 8.0 در میت 10 استفاده کرده است. علاقه‌مندان به محصولات هواوی می‌دانند که این شرکت در این بین، از چند عدد صرف‌نظر کرده و برای هماهنگی بیشتر رابط کاربری خود با اندروید 8 اوریو، عدد 8 را برای آخرین نسخه نرم افزار خود در نظر گرفته است. خوشبختانه، میت 10 به اندروید اوریو مجهز شده که می‌تواند خبر خوبی برای طرفداران این برند چینی باشد، چراکه دیگر نیازی به صبر کردن برای عرضه این نسخه نخواهند داشت.

رابط کاربری این گوشی بسیار ساده طراحی شده و فناوری یادگیری ماشینی نیز به نرم افزار این گوشی اضافه شده است. با این قابلیت، گوشی از هوشیاری بیشتری برخوردار خواهد بود و می‌تواند پیش‌بینی‌هایی را در خصوص دستورات احتمالی کاربر ارائه دهد. به‌عنوان مثال، اگر در ساعات پایانی شب مشغول خواندن مطلبی باشید، این رابط به‌صورت خودکار کاهش نور نمایشگر و یا تغییر به حالت شب (Night-time) را پیشنهاد می‌دهد تا نور صفحه نمایش، مشکلی را برای چشمانتان به‌وجود نیاورد. این تنها یکی از چندین قابلیتی است که هواوی توسعه داده که منجر به افزایش هوشیاری گوشی می‌شود.

نه تنها در میت 10 شاهد بهبودهایی در زمینه نحوه سازگاری با کاربران مختلف هستیم، بلکه این گوشی از قابلیتی که پیش‌تر سامسونگ در برخی گوشی‌های هوشمند خود استفاده کرده، بهره می‌برد. براساس این قابلیت، کاربران می‌توانند با استفاده از کابل معمولی USB-C به HDMI، گوشی خود را به یک مانیتور متصل کنند و همانند یک کامپیوتر دسکتاپ، از اپلیکیشن‌ها و قابلیت‌های آن بهره‌مند شوند.

به گفته هواوی، علاوه‌بر اپلیکیشن‌های بومی، بسیاری از اپلیکیشن‌های ساخت دیگر شرکت‌ها نیز قابل استفاده است. درواقع، هواوی به جای استفاده از داک مخصوص همانند داک سامسونگ DeX، از ارتباط کابلی برای برقراری این ارتباط کمک گرفته است.

پردازنده و مموری

هواوی از پردازنده اختصاصی کایرین 970 خود که تقریبا یک ماه گذشته و در جریان کنفرانس IFA 2017 معرفی شد، در اسمارت‌فون میت 10 استفاده کرده است. در کنار این پردازنده قدرتمند نیز، رم 4 گیگابایتی جای گرفته است. در حین کار با دستگاه، قطعا مجذوب سرعت عمل و واکنش‌پذیری بالای دستگاه خواهید شد. درواقع، هر آن‌چه‌ را که از یک پرچمدار واقعی انتظار دارید، در این گوشی خواهید دید.

هواوی در این مراسم با ارائه توضیحاتی در خصوص نحوه پردازش این چیپ‌ست، عنوان کرد که کایرین 970 به عنوان اولین پردازنده مجهز به «واحد پردازش عصبی» تولید شده است. این ویژگی، عملکرد یادگیری ماشینی رابط کاربری دستگاه را تقویت و امکان یادگیری و سازگاری با عادت‌های کاربر را فراهم خواهد کرد. جالب این‌جاست که بدانید هواوی در این مراسم اعلام کرد که با این گوشی، هیچ حدومرزی پیش رویتان نخواهد بود. گفتنی است حافظه داخلی این گوشی برابر با 64 گیگابایت تعیین شده که این‌ روزها در بسیاری از پرچمداران دیده می‌شود. البته امکان ارتقای ظرفیت این حافظه از طریق کارت حافظه میکرو SD نیز برای کاربران فراهم شده است.

دوربین

قبل از آن‌که دوربین‌های دوگانه تا به این حد شایع شوند، هواوی میت 9 به عنوان یکی از اولین گوشی‌های مجهز به این سیستم روانه بازار شد. بنابراین، جای تعجبی ندارد که امسال نیز این ویژگی را با قابلیت‌های بیشتر در مدل جدید ببینیم. امسال هواوی، از لنزهای دوگانه Summilux-H شرکت لایکا استفاده کرده که دو سنسور 12 مگاپیکسلی از نوع RGB و 20 مگاپیکسلی مونوکروم را در خود جای داده است. این دو سنسور در کنار هم قادر به ثبت تصاویری با گشودگی دیافراگم f/1.6 هستند. سنسور RGB این دوربین از قابلیت لرزشگیر اپتیکال بهره می‌برد، اما سنسور مونوکروم از این قابلیت بی‌بهره است. همچنین، فوکوس هیبریدی چهار در یک و سیستم زوم نیز در این دوربین مشاهده می‌شود.

مشخصات اعلام شده برای این دوربین، بسیار راضی‌کننده به‌نظر می‌رسند، به‌ویژه آن‌که می‌توان به لطف دو سنسور تعبیه شده در این دوربین، عکس‌هایی با اثر بوکه و در حالت پرتره که اخیرا محبوبیت زیادی را در میان کاربران پیدا کرده، ثبت نمود. از طرفی دیگر، استفاده از فناوری هوش مصنوعی و قابلیت تشخیص سوژه را نیز باید بر قابلیت‌های جذاب دوربین میت 10 اضافه کرد. این گوشی قادر است با تجزیه و تحلیل صحنه، بهترین حالت را انتخاب کند، به‌عنوان مثال برای عکاسی از غذا، میزان اشباع رنگ‌ها افزایش خواهند یافت و یا در حین عکاسی از درختان، نرم افزار بر روی سایه‌های رنگ سبز تاکید خواهد کرد.

در طی ماه‌های اخیر، گوشی‌های هوشمند متعددی مجهز به دوربین‌های عکاسی پیشرفته معرفی شدند و اکنون باید منتظر ماند و دید که عملکرد دوربین میت 10 در برابر این گوشی‌ها چگونه خواهد بود. روی کاغذ، می‌توان به قدرت بالای این دوربین در برابر نمونه‌های مشابه امیدوار بود چراکه هواوی از مشخصات سخت افزاری و نرم افزاری پیشرفته‌ای در این دوربین استفاده کرده که می‌توانند در کنار هم، برتری احتمالی آن را در برابر مدل‌های هم‌رده به‌دنبال داشته باشند.

باتری

هواوی میت 10 به یک باتری 4000 میلی‌آمپری مجهز شده که در مقایسه با پرچمداران موجود در بازار، ظرفیت بالایی محسوب می‌شود. به گفته این شرکت، میت 10 به تکنولوژی سوپرشارژ مجهز است و می‌توان ظرف مدت زمان 30 دقیقه، شارژ گوشی را از صفر به 58 درصد رساند. اما جای خالی یک ویژگی مهم یعنی پشتیبانی از قابلیت شارژ وایرلس در این گوشی احساس می‌شود.

جمع‌بندی

هواوی میت 10 در چهار رنگ مشکی، قهوه‌ای، طلایی و پینک گلد عرضه خواهد شد. این گوشی دو سیم‌کارته بوده که هر دو از قابلیت شبکه LTE پشتیبانی می‌کنند. شواهد حاکی از آن است که هواوی میت 10 می‌تواند پایان خوشی را برای این شرکت چینی در سال 2017 رقم بزند. هم‌اکنون رقبای این گوشی شامل سامسونگ گلکسی نوت 8، ال‌جی V30، آی‌فون‌های جدید و پیکسل‌های 2017 گوگل هستند و باید دید که میت 10، چه عملکردی را در قیاس با این اسمارت‌فون‌ها از خود نشان خواهند داد.

هنوز جزییات دقیقی در خصوص قیمت و زمان عرضه این گوشی برای عرضه در بازار آمریکا اعلام نشده، اما تجربه نشان داده که هواوی پرچمداران خود را با قیمتی کمتر نسبت به گوشی‌هایی همچون آی‌فون 8 روانه بازار خواهد کرد. بنابراین، می‌توان پیش‌بینی کرد که این گوشی با قیمتی حدود 800 دلار به دست کاربران خواهد رسید.

در آخر توجه شما را به مقایسه مشخصات میت 10 با گلکسی نوت 8 و ال‌جی V30 جلب می‌کنیم:

5 در مورد “نگاه نزدیک به هواوی میت 10 (Mate 10)؛ پرچمداری شایسته!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH