بدون مرز! (بررسی تلویزیون LG 55LM9600)

بدون مرز!

امروزه تلویزیون به غیر از دستگاهی برای پخش تصاویر به نوعی تبدیل به یکی از اسباب‌های زینتی خانه نیز گردیده و همه روزه شاهد مدل‌های جدیدی هستیم که جدای از امکانات نوین، ظاهر و طراحی خود را نیز به رخ می‌کشند. سازنده‌ها هم تاکید و تمرکز ویژه‌ای در بخش طراحی از خود نشان می‌دهند، طوری که گاهی اوقات این مسئله از ویژگی‌های دیگر دستگاه پررنگ‌تر جلوه می‌نماید.

55LM9600 یکی از جدیدترین نمایشگرهای ال‌ای‌دی سه‌بعدی شرکت ال‌جی است که در نمایشگاه CES امسال معرفی شد. در ساخت این تلویزیون سه اصل طراحی، امکانات و نوآوری در حد بالایی رعایت شده که جالب توجه است.

از آنجا که آی‌تی رسان توجه ویژه‌ای به لوازم صوتی و تصویری دارد، در این مجال قصد داریم تا این مدل را از نزدیک برایتان بررسی نماییم، پس لطفا تا انتهای این مطلب همراهمان باشید. لازم به ذکر است که این تلویزیون در سه سایز 47، 55 و 60 اینچی تولید و عرضه شده که در این مقاله مدل 55 اینچی آن در اختیارمان بود.

طراحی: فقط نیم سانت!

اگر به دنبال تلویزیونی هستید که به غیر از نمایشگر، زیبایی را هم به اتاق نشیمن‌تان اهدا کند، بدون شک یکی از انتخاب‌های پیش رو همین مدل LM9600 خواهد بود. قاب دور صفحه که اصطلاحا بِزِل (Bezel) نامیده می‌شود از آلومینیوم ساخته شده و تنها 5 میلی‌متر پهنا دارد. در واقع تنها چیزی که صفحه تلویزیون‌تان را از فضای اتاق جدا می‌کند همین بزل باریک است. ال‌جی اصل باریکی را به غیر از دور صفحه در مورد فضای پشت دستگاه هم رعایت کرده طوری که ضخامت محصول به 38.4 میلی‌متر می‌رسد. بعد از این طراحی چشم نواز نمایشگر پایه آن نیز جالب توجه است؛ LG برای سری جدید تلویزیون‌های خود که این مدل را هم شامل می‌شود از پایه با طراحی جدیدی به شکل یک ذوزنقه استفاده کرده که سه ضلع آن در جلوی محصول قرار گرفته است. اگر در نگاه به این پایه با خود فکر کنید که دستگاه ثابت و بدون حرکت روی میز قرار می‌گیرد اشتباه حدس زده‌اید زیرا LM9600 به راحتی به سمت چپ یا راست چرخش می‌کند (عکس زیر را اگرچه پایه در آن به خوبی مشخص نیست ولی در اینجا قرار دادیم تا نگوید از خودتان حرف می‌زنید! ولی خودمانیم، نیمرخ‌اش هم قشنگه‌ها!).

یک عکس یادگاری هم از این پایه زیبا در کنار مجیک کنترل گرفتیم تا آلبوم خاطراتمان را تکمیل کرده باشیم.

به غیر از سیاست نوینی که سازنده کره‌ای برای طراحی تلویزیون‌های جدیدش اتخاذ کرده و در مدل‌هایی که به تازگی از این شرکت عرضه شده‌اند به وضوح قابل مشاهده است، کنترل‌های این نمایشگرها نیز تحت تاثیر این طراحی نوین دستخوش تغییر و تحول شده‌اند. Magic Motion نام ریموت کنترل این دستگاه است که البته قبلا نیز روی مدل‌های هوشمند این سازنده شاهد آن بوده‌ایم ولی این بار با ظاهری متفاوت ساخته شده که در تصویر زیر می‌توانید آن را مشاهده نمایید. به غیر از بدنه‌ی کنترل که انحنا و ظرافت بیشتری نسبت به نمونه‌های قبلی دارد، وجود کلید اسکرول روی آن اساسی‌ترین تغییر و البته جالب‌ترین ویژگی این ریموت محسوب می‌شود. البته بهتر بود کلید تنظیمات (Settings) نیز روی آن تعبیه می‌شد تا هرچه بیشتر کامل می‌بود.

برای اینکه در حق ریموت کنترل معمولی این دستگاه ظلم نکرده باشیم باز هم یک عکس یادگاری دو نفره دیگر انداختیم. (لازم به ذکر است که هر دوی این کنترلرها درون جعبه دستگاه موجود هستند)

امکانات: دو نفری بازی می‌کنیم!

اگرچه طراحی این تلویزیون یکی از ویژگی‌های جالب توجه آن است ولی در حقیقت شکل ظاهری فاکتوری نیست که به تنهایی باعث خرید یک محصول جدید شود. اصلی‌ترین و مهمترین عاملی که نقطه قوت LM9600 به حساب می‌آید و از طرفی نیز باعث بالا رفتن قیمت آن نیز شده تکنولوژی به کار رفته در آن یعنی استفاده از نور پس‌زمینه فول ال‌ای‌دی به همراه سیستم تضعیف نور منطقه‌ای (Local Dimming) است. در واقع تلویزیون ال‌ای‌دی نمایشگری LCD است با این تفاوت که برای روشن کردن و نوردهی به صفحه به جای فلوئورسنت از دیودهای LED بهره می‌برد. ال‌ای‌دی‌ها نیزمدل‌های مختلفی از جمله نوردهی ال‌ای‌دی حاشیه‌ای (Edge-LED Backlight) و نوردهی فول ال‌ای‌دی یا تمام صفحه (Full LED) دارند که در نوع دوم دیودهای نوری به طور کامل در پشت نمایشگر چیده شده‌اند و در مقایسه با گروه اول کیفیت نسبتا بهتری را به تصویر می‌کشند. LM9600 به سیستم فول LED در کنار Local Dimming مجهز شده که اوج خلاقیت و قدرت این مدل نیز به حساب می‌آید. در این سیستم در نقاط مختلف از نمایشگر کنتراست تصویر به وسیله کنترل نور خروجی تقویت می‌شود که به همراه تابش نور فول ال‌ای‌دی در پشت، تصویر دقیق‌تر با نور یکنواخت به نمایش در می‌آید. همچنین دلیل نامگذاری نانو ال‌ای‌دی برای این مدل استفاده از هدایتگر نور نانو است که تابش را به صورت یکپارچه در سراسر پنل ممکن ساخته است. در کل مزیت استفاده از این تکنولوژی یکنواختی بیشتر رنگ‌های تصویر (یکی از معایب نمایشگرهای LED یکنواخت نبودن رنگ‌ها در سرتاسر پنل است، طوری‌که رنگ‌ها در برخی نقاط شدت بیشتری دارند) و عمق رنگ مشکی بهبودیافته‌تر آن است. با توجه به سه‌بعدی بودن این تلویزیون و استفاده از پنل پسیو (FPR) که عینک‌های سبک و بدون باتری دارد سرعت بالای اسکن تصویر یکی از ملزومات آن بوده که در این مدل از 480 هرتز استفاده شده است.

شاید تا پیش از این به وجود پردازنده روی تلفن‌همراه هم چندان دقت نمی‌کردید ولی جالب است که حال پای این مغزهای چند هسته‌ای روی تلویزیون‌ها هم باز شده و شاهد استفاده از پردازشگری دوهسته‌ای روی LM9600 هستیم. دلیل به کارگیری این چیپ، پردازش سریع‌تر تصویر و همچنین پشتیبانی بهتر از قابلیت‌های هوشمند (Smart TV) دستگاه عنوان شده است. صفحه خانه دارای یک نوار اصلی در بخش زیرین است که برنامه‌ها را نشان می‌دهد، همچنین امکان دلخواه‌سازی نیز در این قسمت وجود دارد. ال‌جی برای ارتقا دادن تجربه اسمارت تی‌وی خود فروشگاهی به نام LG Smart World نیز ترتیب داده که با ساختن یک نام کاربری می‌توان از آن اپلیکیشن‌های تلویزیون را دانلود کرد.

به غیر از طراحی نوینی که برای ریموت کنترل Magic Motion استفاده شده یک میکروفون نیز درون این کنترل تعبیه شده است که با استفاده از آن می‌توان فرامین صوتی را به LM9600 ادا کرد. البته برای این منظور ابتدا باید به صفحه خانه (Home) بروید، جستجو را انتخاب کنید، دکمه میکروفون را بزنید، عبارت مورد نظر را بگویید و سپس دوبار OK را بفشارید تا با نتایج سرچ رو به رو شوید. عجیب است که این عمل برای جستجوی وب در نظر گرفته نشده است. از این رو پروسه جستجویی که ال‌جی تدارک دیده کمی طولانی و نه چندان کارامد به نظر می‌رسد که کاربر را در استفاده از آن دچار تردید می‌کند و شاید باعث شود تا از خیر آن بگذرید.

گرچه در کنترل صوتی، LM9600 چندان ویژگی چشمگیری ندارد ولی نمی‌توان مجیک کنترل را نادیده گرفت. این ریموت به آسانی و سریع با دستگاه کالیبره و به اصلاح ست (Set) شده و با حرکت دادن آن همانند یک ماوس می‌توان با راحتی در منوها گشت و گذار کرد. همچنین با کلید اسکرولی که روی این ریموت جادویی قرار گرفته صفحات وب با یک حرکت بالا و پایین می‌شوند.

اگر علاقه زیادی به بازیهای رایانه‌ای دارید ال‌جی خبر خوبی برایتان دارد. قابلیت Dual-Play یا بازی دونفره یکی از ابتکارات سازنده کره‌ای است که در آن دو نفر می‌توانند به صورت همزمان با تصویر تمام صفحه یک بازی دونفره را انجام دهند. اما چگونه؟ در این حالت به جای اینکه در یک بازی دونفره برای مثال یک مسابقه ماشین صحنه به دو نیم تقسیم شود، تصویر به صورت تمام صفحه و البته دوبعدی برای هر کدام از دو بازیکن در یک زمان پخش می‌شود که با استفاده از عینک مخصوص Dual-Play که به همراه تلویزیون عرضه می‌گردد می‌توان صحنه مربوط به خود را مشاهده کرد. به این ترتیب هر بازیکن تصویر مربوط به خود را به شکل تمام صفحه مشاهده می‌کند که جالب توجه است. در این میان عینک نقش فیلتر کردن تصاویر را برای هرکدام از بازیکن‌ها بر عهده دارد. از آنجا که ما هم علاقه خاصی به بازی‌های رایانه‌ای داریم فرصت را مغتنم شمردیم و دست به کار شدیم! اوایل واقعا از این امکان شگفت‌زده شدیم، لذت بردیم ولی در آخر حس اولیه را نداشتیم زیرا در صفحه مربوط به هر نفر کمی و گاهی شبح تصویر دیده می‌شد. با این حال این اقدام LG ستودنی است.

این هم یک عکس خانوادگی و البته یادگاری دیگر از عینک‌های FPR ال‌جی. عینک آبی رنگ برای مشاهده تصاویر سه‌بعدی بر روی تلویزیون‌های LG، مشکی رنگ وسطی همان عینک مخصوص Dual-Play (بازی دو نفره)، و آخری که در پایین قرار گرفته نیز عینکی 3D است که به آسانی روی عینک طبی نصب می‌شود (به شخصه از این یکی خیلی خوشم اومد چون دیگه مجبور نبودم دو تا عینک بزنم تا تصویر سه‌بعدی ببینم!)

عملکرد LG LM9600

تنظیمات تصویر

LM9600 انبوهی از تنظیمات تصویر را در منوهای خود جا داده است که کاربران حرفه‌ای نیز می‌توانند با دست بازتری به تنظیم آن بپردازند. گزینه‌هایی از قبیل مودهای THX، ISF با تنظیم 2 تا 20 نقطه Grayscale، کنترل‌گر گاما و رنگ‌ها در کنار چهار حالت Local Dimming (بالا، متوسط، کم و خاموش) وجود دارند.

ورودی/خروجی‌ها

بر روی این تلویزیون از 3 عدد پورت USB استفاده شده که در نوع خود جالب توجه است. همچنین چهار ورودی HDMI، یک AV و کامپوننت، RGB، درگاه اپتیکال (نوری) و ورودی آنتن وجود دارند.

عمق رنگ مشکی

تولید رنگ مشکی عمیق و خالص یکی از فاکتورهایی است که در خلق تصویر واقعی‌تر و در کل بهتر یک تلویزیون نقش اساسی دارد. از این نظر LM9600 چندان در به نمایش کشیدن رنگ مشکی قدرتمند نیست و گاهی اوقات ترکیب رنگ‌های روشن و تیره را در کنار هم چندان دقیق نشان نمی‌دهد.

دقت رنگ

بعد از تنظیم رنگ‌های دستگاه شدت و کیفیت آنها در حد مطلوبی قرار می‌گیرد که یکی از نقاط قوت این محصول نیز به حساب می‌آید. اشباع رنگ‌ها بیش از حد نیست و همچنین انحرافی در سه رنگ آبی، قرمز و سبز به چشم نمی‌خورد.

پردازش ویدیو

به لطف پردازنده دوهسته‌ای LM9600، پردازش ویدیوها به سرعت و بدون پرش انجام می‌گیرد. فیلم‌های 1080p نیز بدون هیچ تاخیر و افت فریمی به روانی پخش می‌شوند.

یکپارچگی رنگ‌ها

با توجه به فول ال‌ای‌دی بودن این محصول که دیودها کامل در پشت پنل چیده شده‌اند و برخلاف مدل‌هایی که LEDهایشان در دور قاب قرار گرفته و یکپارچگی رنگ نسبتا ضعیف‌تری نسبت به مدل فول ال‌ای‌دی دارند، LM9600 از این نظر کمی ناامیدکننده به نظر می‌آید. اگرچه با توجه به نوع تکنولوژی ساخت این تلویزیون باید رنگ‌ها کاملا در سرتاسر صفحه یکنواخت باشند ولی رعایت چنین امری به صورت دقیق انجام نشده است.

بازتابش تصویر

با توجه به اینکه سطح صفحه LM9600 براق است و به طور طبیعی باید بازتابش زیادی در محیط روشن داشته باشد ولی انعکاس نسبتا کمی در سطح پنل به چشم می‌خورد که تماشای فیلم‌ها را با روشن کردن تمامی لامپ‌های اتاق هم لذت‌بخش می‌کند.

سه‌بعدی

اجرای تصاویر سه‌بعدی LM9600 یکی از شاخصه‌های جذب‌کننده و برتر آن است که با عینک‌های پسیو سبک و بدون باتری لذت تماشای محتوای 3D را دلنشین‌تر می‌کند. همچنین عدم وجود تداخل و شبح در تصاویر لذت استفاده از مود سه‌بعدی را هرچه وسوسه انگیزتر می‌کند. برای تبدیل تصاویر دوبعدی به سه‌بعدی امکان تنظیم 20 مقدار مختلف وجود دارد.

این هم عکسی از دید عینک سه‌بعدی FPR ال‌جی

جمع‌بندی

LM9600 یکی از جدیدترین ‌محصولات شرکتی است که سهم بالایی از فروش نمایشگر در دنیا را در اختیار دارد. این تلویزیون یکی از جذاب‌ترین طراحی‌ها را دارد که مورد تحسین نیز قرار گرفته است. همچنین در کنار طراحی، امکانات جالبی از قبیل سه‌بعدی با عینک سبک و بدون باتری، قابلیت Dual-Play، ریموت کنترل جادویی، استفاده از پردازنده دوهسته‌ای و بهره‌گیری از فناوری فول ال‌ای‌دی و در نهایت کیفیت بالای تصاویر از نکات بارز و جالب توجه در مورد این تلویزیون هستند. از طرفی عدم یکپارچگی مناسب رنگ‌ها در سرتاسر صفحه و تولید رنگ مشکی متوسط 55LM9600 از جمله مواردی‌اند که بهتر بود در چنین تلویزیونی با این قیمت بالا بیشتر به آن توجه می‌شد. با این حال اگر به دنبال یک تلویزیون سه‌بعدی باکیفیت و همچنین دارای طراحی زیبا که تکمیل کننده دکور اتاق‌تان باشد هستید و قیمت از اهمیت چندانی برایتان برخوردار نیست، 55LM9600 بدون شک یکی از محتمل‌ترین گزینه‌های خرید پیش روی شماست.

Big Smile

+ طراحی چشم‌نواز

تولید رنگ‌های عالی

+ سه‌بعدی پسیو

+ ریموت کنترل جادویی

+ قابلیت Dual-Play

Unhappy

تولید و عمق رنگ مشکی متوسط

رابط کاربری صوتی معمولی

قیمت بالا

[box type=”info”]مشخصات فنی

ابعاد: 38.4×706.8×1221.9 میلی‌متر

وزن: 24.4 کیلوگرم

وضوح صفحه نمایش: 1080×1920 پیکسل

ابعاد صفحه: 55 اینچ (139 سانتی‌متر)

نسبت کنتراست دینامیک: 10 میلیون به یک

سرعت اسکن تصویر: 480 هرتز [/box]

8 در مورد “بدون مرز! (بررسی تلویزیون LG 55LM9600)”

  1. با سلام به نظر من تلویزیون مورد اشاره از نظر طراحی و امکانات و تصویر واقعاً عالی میباشد اما بزرگترین ایرادی که دارد این قاب محافظ و شفاف و حساس به نور آن است که بدلیل طراحی باریک تلویزیون به ناچار شرکت برای بالا بردن مقاومت tv از آن استفاده کرده و Tv را مثل پلاسماهایی که شیشه محافظ دارند کرده و موقع تماشای فیلم کوچکترین نوری باعث برگشت آن از سطح Tv و خراب شدن تصویر اصلی میشود درکل من سری های قدیمیتر مثل LW57000 را که از پنل محافظ مات استفاده میکنند ترجیح میدهم و اگر در این سری هم LG از پنل محافظ مات استفاده میکرد عالی بود و توصیه میکنم با توجه به قیمت های این سریهای جدید اصلا سراغ آنها نروید و یا اگر عادت دارید به صورت سینمایی فیلم ببینید و Tv در محیطی کم نور قرار دارد مشکلی برای استفاده ندارد ولی اگر فضای استفاده TV نورگیر باشد به مشکل برمیخورید این انعکاس نور را در عکسهای بالا هم اگر دقت کنید می یابید که چطور منبع نور باعث شده قسمتی از تصویر کاملاً کور بشود نقاط کاملاً سفید واضح است حالا فلش دوربین باشد یا هر منبع نور دیگری همین مشکل را ایجاد میکند . . .

  2. با تشکر از دوستان

    از اینکه بالاخره یک سایت ایرانی نسبت به تحلیل این ال جی های 2012 اقدام کرد کمال تشکر رو دارم
    اما کاش بجای اینکه از آخرین مدل این سری که دارای امکانات پیشرفته و به طبع قیمت بالا می باشد از مدل های پایینتر آن مثلا 66100 شروع می کرد و یک مقایسه بین این تی وی ها انجام می داد و یک تجزیه تحلیل اساسی از بابت مسایل فنی و قیمتی انجام می داد تا کسانی که قصد خرید این تی وی ها رو دارن بتونن از آن به نحوه احسنت یکی از مدل ها رو با توجه به بودجشون انتخاب کنن
    مثلا قیمت این تی وی ها در سایز 47 از 2300000 شروع و به 4500000 ختم میشه
    این اختلاف کمی نیست اما اینکه 2200000 تومن برای چه تکنولوژی باید کسی بده و اینکه چقدر بکارش می آید و اصلا چقدر متوجه این تفاوت ها می تونه باشه باید در سایت هایی مثل آتی رسان بررسی تخصصی بشه .
    امیدوارم که آتی رسان بتونه این کار رو بزودی انجام بده
    منظور من بررسی تخصصی هست وگرنه با یک نگاه به سایت های مختلف تفاوت های فنی به راحتی مشخص میشود اما اینکه واقعا این تفاوت ها چقدر قابل لمس هست باید بررسی بشود (مثلا در صحنه های سریع فیلم ها در کار با اینترنت در کار با اتاق روشن و انواع کاربری ها)

    در هر صورت ما منتظریم

    باتشکر

    1. مدیریت سایت

      به زودی مقایسه‌ای بین نمایشگرهای میان قیمت (محصولات مد نظر شما) از برندهای گوناگون را برای شما خواهیم گذاشت و امیدواریم که در این مقایسه به خوبی متوجه تفاوت‌ها و امتیازات هر محصول شوید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH