اپلیکیشن‌های iOS دارای مجوز دسترسی به دوربین، در هر لحظه قادرند شما را رصد کنند

گاهی اوقات هنگامی‌که اپلیکیشن‌های به‌خصوصی را برای اولین‌بار نصب یا اجرا می‌کنید، از شما جهت صدور مجوز اجرا یا عدم اجرای برخی امور درخواست می‌شود. مثلا این‌که آیا اپلیکیشن اجازه دارد به دوربین اسمارت‌فون شما دسترسی داشته باشد یا خیر. معمولا اگر در حال استفاده از برخی برنامه‌های ارتباطی یا اپلیکیشن‌های کار با تصاویر باشید، این موضوع را حس خواهید کرد. اما به‌نظر می‌رسد اپلیکیشن‌های iOS که این دسترسی‌ها را مجاز می‌دانند، ممکن است آنقدرها هم که تصور می‌کنید امن نباشند.

یکی از مهندسین شرکت گوگل با نام فیلیکس کراس به کشفیات هشداردهنده محدودی در این زمینه دست پیدا کرده است.ظاهرا زمانی‌که شما به یک اپلیکیشن مجوز دسترسی به دوربین دستگاه خود را می‌دهید، آن برنامه قادر است بدون کسب مجوز یا آگاهی، در هر لحظه شما را رصد کند. هر چند که لازمه آن، باز بودن برنامه در آن لحظه مشخص است.

به عنوان مثال شما از یک برنامه چت استفاده می‌کنید که از تماس ویدیویی که مجوز آن را صادر کرده‌اید نیز پشتیبانی می‌کند. اساسا یافته‌های کراس حاکی از آن است که حتی اگر برنامه را به منظور ارسال پیام‌ها و نه چت‌ویدیویی باز کنید، دقیقا برنامه (یا یک هکر) در آن لحظه می‌تواند شما را رصد کند. کراس در یک فایل ویدیویی نیز این مشکل را نشان داده است.

در میان راهکارهای موجود، کراس تعدادی از آن‌ها مانند لغو دسترسی به دوربین را به کاربران پیشنهاد داده است. هر چند که این موضوع می‌تواند منجر به بروز وقفه یا جلوگیری از عملکرد برخی برنامه‌ها شود. همچنین شما می‌توانید از کاورهای دوربین استفاده کنید که همیشه راه حل مناسبی نخواهند بود. اما متاسفانه به‌نظر می‌رسد که موارد مذکور، تعدادی از گزینه‌های پیش روی ما باشند؛ حداقل تا زمانی‌که اپل تصمیم بگیرد به این مسئله رسیدگی کند (البته اگر رسیدگی کند).

5 در مورد “اپلیکیشن‌های iOS دارای مجوز دسترسی به دوربین، در هر لحظه قادرند شما را رصد کنند”

    1. اقای مجید حداقل درست صحبت کن شما دوس نداری نخر چرا به کاربر های این سیستم توهین میکنی خوبه بگم خر جد و ابادته ؟ ای تی رسان هم ک اصلا نظارتی رو پیام های کاربر ها نداره !

      انگار فقط ios اینجوریه و اندورید اصلا اینجوری نیست و خیلی امنیت داره .

      (هیچ کسی کامل نیست هیچ سیستمی بی نقص نیست )

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH